Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Honda CR-Z

Tuesday, 12. 10. 2010 - 00:49, Ivan Václavík   

Honda CR-Z

Verejnosť vníma hybridné automobily (zatiaľ) rozpačito. Tým viac, že vlády niektorých krajín ešte vôbec nepodporujú redukovaním poplatkov (pri kúpe a poisťovaní hybridného vozidla) odbyt ekologických vozidiel. V tejto situácii sa japonská automobilka Honda rozhodla presvedčiť verejnosť, že aj športový hybridný automobil môže mať benefity porovnateľné s klasickým pohonom. Teda že nestráca prednosti, ktoré sa očakávajú od športového automobilu - imidž, príťažlivý dizajn a dynamické jazdné vlastnosti. A zároveň že dokáže šetriť palivo a redukovať emisie.

honda-cr-z2753g-1.jpg

Priekopníkom s týmto významným posolstvom je Honda CR-Z. Tvar karosérie voľne nadväzuje na vyhľadávaný model Honda CR-X spred 25 rokov, ktorý ešte aj dnes láka na trhu s jazdenými vozidlami. Súčasné atraktívne kupé disponuje pružným motorom i-VTEC s objemom 1,5 litra, ktorému asistuje paralelný hybridný systém IMA (Integrated Motor Assist). Celkovú spotrebu na 100 km deklaruje výrobca iba okolo piatich litrov benzínu.

honda-cr-z-cn3373g.jpg

Toto atraktívne kupé predstavili Japonci vo svetovej premiére na medzinárodnom autosalóne v americkom Detroite (január 2010). Európska verzia Hondy CR-Z mala premiéru na 80. medzinárodnom autosalóne v Ženeve v marci 2010. A dnes je už v predaji. Spája naoko nespojiteľné piliere: športový a ekologický. Nečudo, že Honda CR-Z už získala víťazstvo v národnej súťaži Enviro Auto roka 2010 na Slovensku.

honda-cr-z2771g-1.jpg

Motor sa štartuje tlačidlom v blízkosti spínacej skrinky, kde je však potrebné otočiť kľúčikom, ktorým sa motor aj vypína. Je to trošku krkolomné riešenie, keďže iné automobilky využívajú kartičku s kódom vo vrecku vodiča a tlačidlo na prístrojovom paneli. Honda CR-Z má tri režimy, ktoré menia systém pohonu, čo poskytuje viac možností v štýle jazdy. Šofér si môže jedným z troch tlačidiel zvoliť, či chce jazdiť s čo najnižšou spotrebou alebo či požaduje čo najväčší pôžitok z jazdy, respektíve chce rovnováhu medzi oboma faktormi.

honda-cr-z-cn3370g.jpg

Priebežná spotreba hybridnej Hondy CR-Z na rovine je pri rýchlosti 100 km/h - ako sme si overili počas testovacej jazdy - v ekonomickom režime (Econ) iba päť litrov. Ak sme zvolili horné tlačidlo na prístrojovom paneli vľavo od volantu (teda športový štýl jazdy), spotreba stúpla k hranici siedmich litrov. Treťou možnosťou je režim Normal, ktorý ponúka pohodlnú a zároveň veľmi úspornú jazdu. Režim sa dá prepnúť počas jazdy kedykoľvek. Keďže sme väčšinou využívali tlačidlo SPORT, primerná spotreba po najazdení takmer 600 km na jednu nádrž bola 6,9 l/100 km.

honda-cr-z-cn3369g.jpg

Osobitne sme privítali, že Japonci nepodľahli móde so sekvenčnou prevodovkou, ale hybridný pohon spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Toto riešenie je aplikované v histórii značky prvý raz. Celkový výkon benzínového motora je 91 kW (124 k) + 10 kW (14 k),ktoré produkuje elektromotor; krútiaci moment je 174 Nm. Hodnota krútiaceho momentu je rovnaká ako pri modeli Civic 1,8 l, pričom emisie CO2 sú o 35 g/km nižšie a dosahujú len 117 g/km.

honda-cr-z-cn3377g.jpg

Na testovanom hybridnom kupé sme boli priam nadšení vynikajúcimi brzdami a vychutnávali sme nielen zrýchlenie, ale tiež jazdu v zákrutách, kde CR-Z drží stopu, akoby bolo auto k ceste prilepené. Zásluhu na tom istotne majú aj široké pneumatiky 205/45 - 17. Skúsili sme aj slalom na letisku v Trenčíne počas slnečného dňa a ani extrémne pohyby volantom nedostali Hondu CRZ do hodín. Teda podvozok môžeme bez obáv označiť ako vynikajúci a to isté platí aj o brzdách.

honda-cr-z-cn3379g.jpg

Výrazne aerodynamická karoséria je dlhá štyri metre, široká 1,7 m a vysoká len 1,4 metra. Vonkajšie zrkadlá sa dajú sklopiť, pod sklenou strechou je posuvná clona, ktorá chráni pred slnečnými lúčmi. Cez veľké dvere sa dobre vystupuje, avšak nesmie byť vedľa vás stena garáže alebo iné zaparkované vozidlo. Potom je to úkon pre fakíra a daň atraktívnemu dizajnu.

honda-cr-z-cn3380g.jpg

Škoda, že z charakteristických dizajnových prvkov súčasných automobilov Honda zostalo delené sklo veka batožinového priestoru, čo zhoršuje výhľad za vozidlo. Inak je každý detail na aute dôkladne prepracovaný - napríklad ergonómia z pohľadu vodiča znesie najprísnejšie kritériá.

honda-cr-z-cn3367g.jpg

Vďaka výbornej ergonómii futuristicky stvárneného štítu prístrojov a všetkých ovládacích prvkov, nie je vodič ničím rozptyľovaný a môže sa naplno venovať riadeniu vozidla. Všetky potrebné tlačidlá vrátanie ovládania tempomatu a rádia na ramenách volantu sú v dobrom dosahu. Svetelné efekty, vysielané prístrojmi pred vodičom, sú najmä pri večernej jazde skutočne nevšedné. Pri vyslovene ekonomickej jazde je podsvietenie zelené, pri normálnej je modré a pri športovom šantení sčervená. Čerešničkou na tomto kupé je osvetlený nápis CR-Z na prahu dverí.

honda-cr-z-cn3388g.jpg

Platforma podvozku zdieľa niektoré komponenty s modelom Insight, avšak rázvor náprav, rozchod kolies a priestorové usporiadanie sú u tohto športového hybridu celkom iné. Európska verzia Hondy CR-Z je vybavená svetlami pre denné svietenie, tvorenými ôsmimi diódami LED, ktoré zvýrazňujú spodnú líniu dynamicky tvarovaných predných svetlometov. CR-Z je prvým sériovým modelom značky Honda, vybaveným svetlami na denné svietenie. Vďaka nim a predným hmlovkám, ktoré sú tiež k dispozícii len vo verzii pre náš kontinent, má európska Honda CR-Z mierne odlišný (atraktívnejší) vzhľad oproti americkej.

honda-cr-z-cn3376g.jpg

Vyslovene núdzové (reálne takmer nepoužiteľné) zadné sedadlá sa v prípade potreby dajú jediným pohybom jednoducho sklopiť do vodorovnej polohy, čím sa zväčší objem batožinového priestoru z 233 na 401 litrov. Počas testu sme jazdili aj v daždi a overili sme si, že absencia stierača zadného skla je vtedy naozaj citeľná.

Cena základného modelu je 21 700 €, najlepšie vybavená verzia GT Top stojí 25 300 eur - čo považujeme v relácii ku konkurentom za zbytočne premrštené... Trojdverových áut so športovými ambíciami je totiž v súčasnosti na trhu dostatok - a na skutočnosti nič nemení ani fakt, že Honda CR-Z je v určitom ohľade výnimočná...

honda-cr-z-cn3391g-1.jpg

Základné technické údaje testovaného vozidla

Honda CR-Z
Objem motora (cm3) 1 497
Výkon (kW/k) 91/124
Krútiaci moment (Nm) 174
Max. rýchlosť (km/h) 200
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,0

Cena testovanej verzie 25 300 €
Najlacnejšia verzia 21 700 €

+ Plusy
Dizajn karosérie a interiéru
Tri alternatívy na zmenu štýlu jazdy
Tvar a výplň predných sedadiel

- Mínusy
Absencia stierača zadného skla
Zadný spojler prekáža vo výhľade za auto
Sťažené vystupovanie v úzkom priestore



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri