Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  Národné šampionáty  »  Slovensko

Rok 2012 bude pre tím XM Autoracing už štrnástym v poradí

Thursday, 15. 12. 2011 - 16:40, Zdenka Frývaldská   

Rok 2012 bude pre tím XM Autoracing už štrnástym v poradí

Napriek tomu, že v sezóne 2011 sa posádka Pavlík- Pavlíková zúčastnila iba troch pretekov, obsadila v triede 8, pekné tretie miesto. Na začiatku roka si prenajala vozidlo Honda Civic Type R, s ktorým plánovala odjazdiť celú sezónu. No nedostatok financií jej to nedovolil, a tak sa musela uspokojiť so získaným počtom bodov. Budúcoročná sezóna má byť však iná. Matúš s Jarkou by do nej mali nastúpiť opäť s iným vozidlom, no venovať sa nebudú len sebe, ale aj synovi Denisovi.

Jozef Pisch;1t1u0962.jpg

Začnime však pekne od začiatku, predstavením tímu. Tím XM Autoracing, za ktorý Matúš s Jarkou jazdia, začal svoju činnosť v roku 1999. Jeho prvou posádkou bol Matúš s Rasťom Ivankom a ich prvou súťažou bola Rally Tauris Revúca. Do pretekov nastúpili a celého ročníka sa zúčastnili s Trabantom 601. Na aute sa však prejavovali rôzne technické problémy typické pre auto postavené len tak doma na kolene, a tak posádke nebolo umožnené dosahovať veľmi dobré výsledky. Zmenilo sa to na domácej súťaži v Rožňave, ktorú dvojica vyhrala. Nasledujúce tri roky prebiehali veľké zmeny. Tou prvou bola dvojnásobná výmena spolujazdca. Keď sa Rasťo v roku 2000 rozhodol ísť „kariérou" jazdca, vedľa Maťa sa posadil Milan Petergáč. Odjazdili spolu dve sezóny a následne ho vymenil Pavol Kušnier. Druhou zmenou bola výmena auta, keď starší Trabant nahradili Škodou 110 L. Práve na nej dosiahol tím v roku 2002 titul majstra Slovenska. Darilo sa však aj Rasťovi. Ten mal vo vozidle Škoda 1000 MB na sedadle spolujazdca Gabiku Szenderákovú a práve s ňou dosiahol aj svoj prvý titul majstra v triede historických automobilov. Aj keď posádka bola úspešná, Rasťo sa na konci sezóny 2003 rozhodol pre ukončenie kariéry jazdca. V tíme začal pôsobiť ako Matúšov mechanik.

Tibor Szabosi;1t1u5565.jpg

Po pauze v roku 2003, keď nedostatok finančných prostriedkov nedovolil tímu odštartovať na žiadnom z podujatí majstrovstiev Slovenska, prišla ďalšia sezóna. Matúš, tentoraz s Richardom Nagyom, odjazdil polovicu sezóny na krásnej Škode, s ktorou dosahoval výborné výsledky. Avšak zlomový okamih prišiel na známom Dobšinskom kopci, kde Maťo havaroval. Lentilka, ako nazývali Škodu 110 L, tak bola úplne zničená, no našťastie jazdcovi sa nič nestalo. Pre posádku to však znamenalo koniec nádejí v boji o titul.

Tibor Szabosi;1t1u5853.jpg

O to „dravšie" nastúpila táto dvojica na aute Škoda 1000 MB do sezóny 2005. Šancu nedala ozaj nikomu a ukázala, že ak je auto i posádka dobre pripravená, spolu sú neporaziteľní. Ďalší rok mal byť rokom obhajoby dobrých výsledkov. Avšak problémom boli opäť financie. Matúš sa pustil do budovania vlastnej firmy, čo zabralo veľa času i peňazí z rozpočtu pre sezónu. S novým spolujazdcom Michalom Pavlíkom odštartovali len na vybraných podujatiach. Vďaka peknému výsledku na Rally Rožňava získali aj prostriedky na Rally Košice, a tak sa mohli porovnávať aj so silnými maďarskými posádkami. O tom, že Škodovka bola v tom momente výborne pripravená, hovorili aj výsledky. Maťo s Mišom obsadili na košických dvojdňových pretekoch druhé a tretie miesto, čo im v záverečnom hodnotení prinieslo aspoň titul vicemajstra. V závere sezóny sa začalo hovoriť o kúpe silnejšieho vozidla, ktorým mal byť Opel Kadett. Začiatkom nového roka sa však objavila možnosť kúpiť okruhového Peugeota 205 GTi, ktorému však skončila homologácia. Práve toto bolo podnetom pre vytvorenie skupiny F, do ktorej mali patriť podobné vozidlá. S Peugeotom absolvovala posádka niekoľko tréningov. Auto prešlo niekoľkými úpravami, ktoré sa týkali najmä podvozkovej časti. Celá sezóna s týmto vozidlom bola veľmi napätá a zaujímavá. Bojovalo sa totiž o titul majstra Slovenska v novovzniknutej skupine. Do súboja sa zapojili okrem Pavlíkovcov aj Knapek a Žeňuch. Aj keď každá rally prinášala niečo nové, či už problémy s technikou, výbehy mimo trate alebo aj obsadenie výborných pozícií, Matúšovi sa to napokon podarilo. Cieľ bol splnený a sezóna 2007 bola vďaka zisku titulu majstra Slovenska považovaná za najúspešnejšiu v doterajšom pôsobení celého tímu XM Autoracing.

Jozef Pisch;img_8439.jpg

V ďalšom ročníku sa na rally trate opäť vrátil Rasťo Ivanko. Spolujazdca mu robil Richard Nagy a ich spoločným cieľom bolo najmä trénovať a naučiť sa spolupracovať s novým autom, ktorým bolo Renault Clio. Matúš chcel obhájiť titul v skupine, no havária na hneď prvom podujatí sezóny veľmi neprispela k úsmevu na tvári. Posádka si po náraze do stromu na Rally Eger aj chvíľu pobudla v nemocnici a mala tak možnosť rozmýšľať čo ďalej. Pre ďalšie podujatia urobil Matúš zmenu na sedadle spolujazdca. Jeho novým copilotom sa stala jeho manželka Jarka. Vzájomná spolupráca fungovala výborne, avšak ďalšie technické problémy a s tým spojené aj finančné výdavky nedovolili posádke zabojovať o dobré pozície. Pohľad sa tak obrátil na Rasťa, ktorý vo svojej prvej sezóne po dlhej pauze jazdil na istotu. Možno aj vďaka tejto stratégii pred posledným podujatím sezóny viedol celú skupinu F. Avšak rozhodnúť sa malo v Košiciach, kde nastúpil aj Tomáš Ondrej na Mitsubishi. Rasťo robil čo mohol, no na Ondrejove silné auto nemal. Titul majstra mu ušiel len o tri body.

Tibor Szabosi;t2c2265.jpg

Ďalšími dvomi sezónami sa už blížime do prítomnosti. Roky 2009 a 2010 boli viacmenej oddychové. Vo svete sa prejavila finančná kríza a ovplyvnilo to samozrejme aj slovenský motoršport. Nájsť sponzora bolo a ešte aj je veľmi náročné. Práve kvôli tomu sa XM Autoracing zúčastnil len vybraných podujatí, na ktorých išlo najmä o tréning. V roku 2010 spravil Rasťo Ivanko významný krok, keď sa oženil. Jeho život sa teda začal uberať aj trochu iným smerom, nie len tým pretekárskym.

Tibor Szabosi;co8c5844-3.jpg

Posledný uskutočnený ročník Majstrovstiev Slovenska v rally mal byť pre posádku Pavlík- Pavlíková menšou skúškou. Za spolupráce s Beti Racing si pre sezónu 2011 prenajali Hondu Civic Type R, s ktorou po dlhej dobe zmenili triedu. Ich súpermi sa v tomto momente stali Peťo Jurečka, Juraj Keszi, Marek Špavelko či Miro Krupko. Napriek technickým problémom hneď na prvej rally, keď sa im ešte pred slávnostným štartom otvorila predná kapota a rozbila čelné sklo a neskôr aj motor stratil potrebný výkon, obsadili v triede 8 tretie miesto. Dopomohla im k tomu aj Rally Prešov, kde sa na svojich súperov začali doťahovať a obsadili druhé miesto. Zvyšné podujatia však ostali len plánom. Keďže financie na prenájom auta neboli a Peugeot začal využívať Denis pre autokros, nebolo vhodného auta. V sezóne si však všetci traja Pavlíkovci vyskúšali preteky za volantom. Okrem Matúša a Denisa odjazdila jedno podujatie, presnejšie Rally Lubeník, aj Jarka. Vo vozidle Renault Clio ju navigovala Nikola Zemanová a posádka dojazdila na peknom treťom mieste.

Tibor Szabosi;co8c1493-3.jpg

V poradí 14.rok pôsobenia XM Autoracing sa začne v nasledujúcej sezóne 2012. Prioritou pre tento rok bude Denis a jeho tréning na autokrose či menších amatérskych podujatiach v rally. Matúš s Jarkou by sa radi predstavili na novom vozidle. Čo to bude necháme zatiaľ prekvapením...

Zdenka Tamášová



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri