Peter Gavlák štartuje do novej sezóny
Je horúce sobotné predpoludnie. Stojím na dôkladne vybranom mieste mestského okruhu v Rožňave, v rukách zvieram ťažký fotoaparát so svetelným teleobjektívom a čakám na prejazd ďalšieho pretekára. Spoza zákruty počuť zvuk vytočeného silného motoru a mne je v tom momente jasné, že sa blíži niekto, koho prejazd ostrou ľavou bude stáť za to. Prst na spúšť prikladám akurát včas, v tej istej sekunde totiž do zákruty vletí EVO IX vo výrazných červeno-čierno-strieborných farbách. Dvíha sa kúdol zvýreného prachu a autofokus môjho Canonu sa pravdepodobne chytá na výraznom nápise AKUS nad prednou maskou auta. Zo série fotografií, ktoré v tom momente vznikajú zaujme najmä tá so žiariacim logom Mitsubishi, od ktorého sa odrážajú ostré lúče jarného Slnka...
Asi nebude potrebné vysvetlovať, kto pilotoval toho nadupaného „myšiaka“? Samozrejme nik iný, než známy žilinský jazdec Peter Gavlák. Pretekár, patriaci medzi špičku slovenského rally športu, ktorého meno sa už pri predsúťažných debatách a prognózach skloňuje aj v českom „majstráku“. Peter už má v tejto sezóne za sebou vystúpenie na „zimnej“ Jänner rally v Rakúsku a v týchto chvíľach sa usilovne pripravuje na blížiaci sa štart v úvodnom podujatí MMČR ,ktorým bude populárna Valašská rally. Aj v tomto na čas náročnom období si Peter našiel voľnú chvíľu a zodpovedal niekoľko našich otázok:
Peter, po štarte na Jänner rally v Rakúsku ste mali dostatok času na prípravu pred ďalšími pretekmi. Ako ste túto trojmesačnú prestávku využili? Šlo všetko podľa tvojich predstáv?
V tomto období išlo hlavne o zregenerovanie síl po náročnej sezóne 2008. Potreboval som si predovšetkým oddýchnuť od súťaží a celého rally kolotoča. V našich podmienkach „neprofesionálnych“ jazdcov nie je až tak jednoduché dostatočne vypnúť, je treba samozrejme aj pracovať, od pretekárskeho zhonu som si však viac menej oddýchol dostatočne. Teraz sa už nemôžem dočkať, kedy si opäť sadnem do súťažného auta.
Už piaty rok je tvoje meno spojené s tímom ARC Slovakia. Môžeš nám ARC Slovakia bližšie predstaviť a načrtnúť aj momentálnu situáciu v tíme v týchto pre motoristický šport náročných časoch?
Piaty rok? Ako ten čas letí! Za samotným ARC stojí pár správnych ľudí, ktorým som nesmierne vďačný, že môžem s nimi stále spolupracovať. V tomto čase robia maximum, aby tím mohol odštartovať „Valašku“ a celý tento ročník. Je však za tým veľa úsilia, hlavne v dnešnej dobe. Pevne verím, že plán do ktorého sme vstúpili už štartom na Jänner rally sa finančne zvládne aj vďaka našim reklamným partnerom.
Roky ťa na tratiach vídame v rovnakej technike. Ako vnímaš nástup špeciálov S2000 a ich zaradenie do skupiny N, do ktorej patrí aj tvoje produkčné Mitsubishi? Budú aj v tejto sezóne na maske tvojho auta žiariť tri diamanty alebo chystáte nejakú zmenu?
Podľa mňa je trochu nešťastné riešenie, že tieto konštrukčne odlišné vozidlá sú v rovnakej skupine a triede. Konštrukčne mám na mysli, že S2000 sú od základu postavené ako špeciál. To je ten najpodstatnejší rozdiel. Podľa mňa ba mala byť pre S2000 vytvorená zvláštna trieda zaradená v sk.A. Nič však na tom nezmeníme, pravidlá sú dané! Tento rok máme v pláne opäť jazdiť na identickom vozidle. Auto prešlo po „Jänneri“ kompletným repasom v dieľńach K.I.T. a určite bude pripravené na novú sezónu vo výbornej kondícií. Zmeny s technikou teda neplánujeme. Meniť sa ale bude program štartov. Nepôjdeme na Slovensku celý šampionát. Tento rok je v pláne Český „majstrák“ MMČR a Európsky pohár Centrál. Na Slovensku budeme teda štartovať pravdepodobne len v Poprade a v Bratislave.
V minulosti si spomínal, že by si rád okúsil jazdu s WRCom a tiež absolvoval niektoré z podujatí Majstrovstiev sveta v rally. Môžeš svoje túžby bližšie špecifikovať? Ktorá značka auta (tím) a ktorá svetová rally je tvoja vysnívaná a prečo? Čo okrem všadeprítomných financií ti ešte chýba, aby si si tieto sny splnil?
Čo sa týka zvezenia na WRC, tak to je sen každého pretekára, ktorý to neskúsil. Myslím, že by mi bolo jedno, čo by to bola za značka, dôležitý je v tomto prípade rod, teda WRC! V minulosti som sa naozaj vyjadril, že by som chcel zažiť atmosféru preteku MS a je mi jedno kde. Určite však keby som mal možnosť výberu medzi asfaltom a šotolinou, tak by som si zrejme zvolil šotolinu. Každý pretek MS je náročný a keď by som sa mal teda vybrať do sveta, tak nech je to poriadna výzva a poriadna náročnosť. Žial zatiaľ k tomu nedošlo a tak to zostáva iba ako moje prianie, ktoré sa mi možno niekedy splní a možno nikdy.
Pre začínajúcich pretekárov si dnes určite vzorom. Mal si aj ty vo svojich začiatkoch nejaký vzor v podobe slovenských alebo zahraničných pilotov? Kto viedol tvoje prvé kroky za volantom súťažného auta, ku komu si si chodil po rady?
Sledoval som so záujmom všetko čo sa týkalo motorizmu a rally zvlášť. Mená ako Vatanen, Kankkunen, Mikkola, Biasion, Alén či Sainz mi rezonavali v tej dobe najviac. Moje prvé kilometre sprevádzali kamaráti z Rallyklubu Žilina. Bratia Blanárovci ma uviedli do tajov prvého rozpisu, požičali Š-130 L a tam to všetko začalo. Na poslednom ročníku rally v Žiline v roku 1995 som štartoval ako predjazdec a potom som za odmenu mohol štartovať v Poprade, kde som skončil 3. v triede. No a odvtedy je diagnóza jasná! Začiatky neboli vôbec jednoduché, ale veľkým úsilím som dokázal, že sa to dá aj keď som na to nemal vytvorené žiadne podmienky. Za všetkým bola veľká túžba a šťastie na správnych ľudí. Bez nich by sa tie plány realizovať nedali. Všetkým som im za to nesmierne vďačný.
Čo by si odkázal začínajúcim pilotom, prípadne mladým ľuďom, ktorí snívajú o kariére rally jazdca?
Nevzdávať sa svojich snov a „nekecať“ pri pohári piva, alebo kávy „ ako by som, keby som...“, ale postaviť sa k tomu čelom a ísť si za svojim cieľom.
Ďakujem za odpovede a prajem úspešnú sezónu 2009.
Diskusia k článku
Diskusia k článku
Najnovšie galérie
Miroslav Štefkovič 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Johny RT 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Seb. Greisinger 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Fero Gregorík 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Andrej Kacvinský 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
J. Schwarzbacher 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Lukáš Iždinský 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Miroslav Jakub 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Branislav Novotný 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Radoslav Fabian 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Peter Haluška 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Patrik Magyar 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Andrej Turanský 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
ZEKO racing 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Peter Klik 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Peter Jurečka 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Peter Krišanda 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Ivan Mutňanský 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Tomáš Polovka 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Marek Pazderák 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Maroš Kysucký 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Gart Racing 2. Gart Rally Cemjata
16. 4. 2024
Spavo Racing 2. Gart Rally Cemjata
16. 4. 2024
Chooligan Racing 2. Gart Rally Cemjata
16. 4. 2024
Gart Rally Cemjata sobota
13. 4. 2024
Melico Racing na Valašskej Rally
11. 4. 2024
Test day Jakubovany
7. 4. 2024
Chooligan Racing - Lavanttal Rallye
5. 4. 2024
Amatér Rally Jelšava IV
2. 4. 2024
Amatér Rally Jelšava III
31. 3. 2024
Amatér Rally Jelšava II
31. 3. 2024