Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Veterány

MG-môj sen

Sunday, 18. 11. 2007 - 20:55, Marián Bazala   

MG-môj senZnačka MG mi so svojou filozofiou ako nadšencovi angličákov bola vždy srdcu blízka a tak po rokoch špekulovania a hľadania príležitosti som sa konečne rozhodol nečakať na nejaký zázrak menom ASTON MARTIN alebo JAGUAR, ktoré aj vo veľmi zlom stave vždy vysoko prevyšovali moje finančné možnosti a hľadať niečo menej náročné, ale s výzorom a charakterom správneho anglického roadstera. A tak nakoniec moja voľba padla na malý MG MIDGET, ktorého technika, konzervatívny vzhľad ako aj jazdné vlastnosti spĺňali všetky moje požiadavky na malý športový automobil anglickej proviniencie.

Nakoľko tieto vozidlá sa v dostupnom okolí moc často nevyskytujú, musel som počítať s jeho nákupom v cudzine. Po niekoľkomesačnom sledovaní zahraničnej inzercie a jednaní s predávajúcimi sa mi to nakoniec podarilo v lete r.2001 dovozom z nemeckého Mannheimu, kam ho priviezol po osi jeho predcházajúci majiteľ z Anglicka.

Prvé stretnutie s MG Midget Mk.III. (r.v.1970), bolo vcelku kuriózne, nakoľko stálo na ulici priviazané iba reťazou o strom, lebo ako som neskôr zistil, neboli k nemu kľúče. MG bol však pravý Angličan, mal ešte platné značky a aj volant na tej "správnej" strane. Auto bolo kompletné v chode a dokonca aj správne zelené, čím si ma úplne získalo, bola to jednoducho láska na prvý pohľad...

;kelner 001.jpg

Cesta domov bola plná emócií a neskutočne hrozného počasia a tak som bol nakoniec rád, že som ho v tej daždivej prietrži ešte niekde nestratil! Doma, po niekoľkomesačnom vytešovaní ma však čakalo tvrdé vytriezvenie, auto za to však nemohlo, že z vonku vyzeralo lepšie ako "pod kabátom". Predchádzajúci majiteľ bol asi dobrý škót a tak v kombinácii spoločne so zubom času spôsobili, že auto bolo v oveľa horšom stave ako som si pôvodne myslel. Po zhodnotení situácie a zistení skutkového stavu nás čakala kompletná renovácia spôsobom "od podlahy", a tak začal náš beh na dlhej trati.

;kelner 056.jpg

Na základe konzultácií s odbornou reštaurátorskou dielňou, som sa nakoniec rozhodol z finančných dôvodov pre časovo náročnejšiu renováciu vo vlastnej pracovnej réžii so zabezpečením jednotlivých dôležitých prác subdodávateľsky špecializovanými firmami v Čechách a na Slovensku. Tomu predchádzalo zabezpečenie potrebnej dokumentácie, manuálov, katalógov ND ako aj odborné posúdenie, ktoré komponenty reštaurovať a čo je lepšie kúpiť nové. Takže skoro všetky voľné večery padli za obeť štúdiu katalógov, spisovaniu poznámok a hľadaniu systému, ktorý by zabezpečil potrebný prehľad a usporiadal na policiach prenajatej garáže kopiace sa diely z odstrojeného vozidla.

;kelner 057.jpg

Zo začiatku som si nevedel vôbec predstaviť čo ma čaká, ale neskôr, keď som získal potrebné kontakty začali už veci lepšie napredovať a podarilo sa mi vytvoriť fungujúci systém organizácie jednotlivých etáp rekonštrukčných prác. Dodávateľom väčšiny potrebných karosárskych dielov bola firma MGA CENTRUM p. Houšku z Prahy, ktorý aj odborne konzultoval renovačné postupy počas svojich pracovných návštev na Slovensku. MG takto dostalo novú plecharinu vo forme dverí, predných a zadných blatníkov, oboch kapôt, podlahy, predného a zadného čela.

;kelner 061.jpg

Všetky ďalšie potrebné náhradné diely nové, alebo repasované, som s postupom času a priebehu renovácie zakúpil od špecializovaných predajcov ako MOSS MOTORS v UK a USA, prípadne od firmy LIMORA z Nemecka. Našťastie vďaka systému BMIHT, sú všetky potrebné náhradné diely stále komerčne dostupné a tak je o staré angličáky skutočne dobre postarané. Vďaka tejto národnej autorite, ktorá si vzala za cieľ záchranu britského historického automobilového dedičstva vo svete jazdí a je stále plne funkčná ešte spústa anglických klasikov. ( GOD BLESS BMIHT !)

S postupom času a prebiehajúcich rekonštrukčných prác, keď sa MG začal znovu podobať na auto, aj moje sny sa menili s čiernobielych na farebné. Po niekoľkomesačnej príprave karosérie pod lak, sa vozidlo konečne ocitlo v lakovni, kde dostalo nový kabát zn. STANDOX v odtieni British Racing Green.

;kelner 059.jpg

Bolo to presne 22.12.2003 a do tejto chvíle ubehli od zahájenia rekonštrukčných prác skoro 2 roky, počas ktorých som mal viac krát pocit že tú malú mrchu (MG) radšej predám, lebo ju už reálne asi nedokážem financovať z priznaného mesačného vreckového... Dalo mi skutočne zabrať neustále ukrývať pred ženou a rodinou všetky tie bloky a účty za prevedené práce a nakúpené náhradné diely na túto moju prerastenú hračku, ako to volali v rodine.

Krajší darček pod stromček ako nový lak som si ani nemohol priať. Zároveň som dúfal, že auto bude konečne hotové a to v priebehu niekoľkých mesiacov, najneskôr však do leta 2004, avšak nestalo sa tak.

;kelner 004.jpg

Po vcelku úspešnej kompletáži karosérie, mechanických častí, motora a prevodovky, položení a oživení novej elektroinštalácie sa cez leto podarilo ešte zrealizovať kompletne nový interiér s kobercami a čalúnením na mieru a sklápacou soft - top strechou. Takže v závere roku 2004 bolo auto v podstate skoro hotové, bolo potrebné doplniť všetky predpísané náplne, premazať podvozok, nastaviť motor, doladiť stav a celkovú kondíciu ešte skôr, ako sa vozidlo ocitne oficiálne prvý krát na ceste.

;kelner 035.jpg

Túto prácu som chcel zveriť niekomu kto má potrebné skúsenosti, dobre pozná danú techniku a hlavne má trpezlivosť a potrebný cit pre dotiahnutie celkového výsledku renovácie. Moju dôveru mal jediný človek v dostupnom okolí, môj dlhoročný priateľ pán Viliam Gážik z Nižnej pri Piešťanoch. Spoločne so synom Romanom sa už dlhé roky venujú vozidlám AUSTIN MINI, s ktorými je moj MG Midget technicky v príbuzenskom pomere.

;kelner 052.jpg

A tak v lete roku 2005, vo svojej špecializovanej dielni, doviedli obaja nadšenci renováciu Midgeta do úspešného finále. Konečne po viac ako troch rokoch rekonštrukčných prác prebudili a priviedli k životu môj zelený sen menom MG.

Robert KELLNER, CaSCC Bojnice

;kelner 063.jpg



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri