Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  Národné šampionáty  »  Slovensko

Košická rally už po tridsiatyšiesty krát

Sunday, 22. 08. 2010 - 07:51, Gabriela Szczeczinová   

Košická rally už po tridsiatyšiesty krát

Druhá najstaršia automobilová súťaž na Slovensku v tomto roku odštartuje do svojho tridsiatehošiesteho pokračovania. Ako sa zrodila, kto pri jej zrode stál, čo sa udialo v jej histórii a čím musela počas dlhej histórie prejsť?

História rally je úzko spojená s históriou jej organizátora, ktorým je združenie občanov - Auto Klub Košice. Bol založený ako základná organizácia Zväzarmu s názvom Automotoklub VSŽ Košice v roku 1970 a to ako nástupca MTO - mototuristického oddielu. Väčšina jeho členov bola zamestnancami Východoslovenských železiarni Košice a činnosť automotoklubu bola v prvých rokoch úzko spojená s touto fabrikou.

Tibor Szabosi;img_1184.jpg

Prvou akciou klubu bola jazda zručnosti 2. mája 1970 na Zlatej Idke pri Košiciach. AMK VSŽ v spolupráci s ďalšími košickými autoklubmi - AMK VSS a AMK Juh sa podieľal na príprave ďalších mototuristických akcií ako boli napr. zrazy campingu a caravaningu FICC v Tatranskej Lomnici a začal svoju činnosť aj službami pre verejnosť. Dobrovoľníci z radov členov na príjazdoch do mesta poskytovali návštevníkom Košíc informácie a dokonca sprievodcovské služby celú jednu sezónu. Táto akcia sa stretla s priaznivým ohlasom verejnosti najmä u návštevníkov zo zahraničia. Neušla ani pozornosti ČST, ktorá o nej priniesla vo svojom spravodajstve reportáž.

Tibor Szabosi;img_1544.jpg

8. mája 1971 odštartoval 1. ročník Rallye VSŽ. Na trať, ktorú tvorila len jedna rýchlostná skúška odštartovalo 28 posádok, z toho 10 bolo z domáceho AMK VSŽ (Bezecný - Bezecná, Vaško - Čekár, Medvecký - Hajíček, Auer - Teglassy, Baluh - Slavkovský, Jurek - Juris, Pivovarči - Lehotský, Jánošová - Kreutzer, Vraník - Bačo, Horos - Tvrďák). Do cieľa nedošli 4 vozidlá a víťazstvo získlala posádka Július Ivan - Ján Mertiňak z AMK Poprad. Pre zaujímavosť treba poznamenať, že v čase vzniku Rallye VSŽ už niekoľko rokov organizoval AMK Stavba v metropole východu automobilovú súťaž s názvom Rallye Košice, ktorá potom zanikla. Takže spojením pôvodnej Rallye Košice s následnou Rallye VSŽ, ktorá sa po zániku železiarni premenovala na Rally Košice sú Košice mestom, kde sa táto súťaž organizuje najdlhšie aj v rámci bývalého Československa.

Tibor Szabosi;img_1808.jpg

V rokoch 1972 až 1982 na záver motoristickej sezóny organizovali členovia AMK VSŽ obľúbenú akciu - Majster volantu. Tento pretek nielen organizovali pre verejnosť - ale najmä na ňom súťažili navzájom medzi sebou. Tvorili ho väčšinou 3 rôzne jazdy zručnosti ale zaujímavý bol aj paralelný slalom. Od prvých rokov činnosti sa do práce v automotoklube zapájalo mnoho ľudí. Na čele klubu v tom čase pracovali Paulina, Živora, Stanko, Bohuš, Krušpán, Sabol, Orosz. Od vzniku automotoklubu sa jeho členovia zúčastňovali aj Branno-orientačných automobilových súťaží BOAS - na úrovni kraja, majstrovstiev Slovenska a tí najlepší aj majstrovstiev Československa. „Priekopníkom" bola posádka Dušan Pohl - Jaroslav Bednařík st. Ich úspech prilákal ďalších, ktorí zbierali víťazstvá na mnohých podujatiach. Patrili k ním: Gregor - Marenčík, Bohuš - Slíž, Franek - Rusko, Čverčko - Pacek, Szczeczina - Szczeczinová, Matta - Tutko, Bednařík st. - Bednařík ml. V roku 1978 automotoklub organizoval prvýkrát súťaž BOAS zaradenú do seriálu majstrovstiev Československa. Víťazom sa stala domáca posádka Bohuš - Slíž. Vďaka úspechom posádok a kvalitne organizovaným podujatiam sa AMK VSŽ stal výcvikovým strediskom BOAS.

Tibor Szabosi;img_1309.jpg

Počas prvých ročníkov sa Rallye VSŽ Košice jazdila len ako oblastná súťaž, neskôr so zvyšujúcou sa úrovňou dostala štatút majstrovstiev Slovenska. V druhom ročníku súťaže (1972) odštartovala prvá čisto ženská posádka Janošová - Stanková z domáceho automotoklubu. V roku 1976 sa súťaže zúčastnili prvé 2 zahraničné posádky (z Poľska) a po prvýkrát bola zaradená okruhová RS - na sídlisku Luník VIII. V roku 1978 začal svoju rally kariéru v radoch AMK VSŽ neskorší viacnásobný majster Slovenska Jozef Béreš so spolujazdcom Abošim. „Farby" AMK VSŽ hájili v sedemdesiatych rokoch s väčšími či menšími úspechmi mnohé posádky: Jurek - Piovarči, Virčík - Bezecný, Fabián - Trnka, Szekély - Norek, Grumich - Janics.

Tibor Szabosi;img_1595.jpg

Ostravský Veterán Car klub požiadal v roku 1979 o pomoc a spoluprácu pri zorganizovaní jazdy zručnosti historických vozidiel. Bolo to zaujímavú podujatie hlavne pre automobilových fajnšmekrov a záznam z neho odvysielala aj ČST. Najstarším účastníkom bolo vozidlo Renault s rokom výroby 1903 (s drevenými diskami !), Opel z roku 1908, zaujímavé Hispano-Suizy s objemom 7 litrov, niekoľko Cadillacov, Škoda 860 (osemvalec s objemom necelých 4 litrov), Mercedesy, viaceré BMW (včítane unikátneho BMW Mille Miglia), vozidlá MG, Singer, Morgan, Adlery ale i Praga Alfa, roadster Tatra 57. Účastníci došli z 12 štátov (Švédsko, Belgicko, Maďarsko, NDR, NSR, Rakúsko, Dánsko, Anglicko, ZSSR, Francúzsko, Poľsko). Súťaž mala vysokú spoločenskú aj športovú úroveň.

Tibor Szabosi;img_1933.jpg

V roku 1979 člen AMK VSŽ Štefan Virčík „prestúpil" z rallye na okruhy a kopce, kde začal pretekať na vozidle Formula Easter MTX-03. Začiatkom osemdesiatych rokov sa stal našim členom liberecký jazdec Jan Veselý, ktorý pretekal tiež na vozidle Formula Easter vlastnej konštrukcie a získal titul majstra Československa a stal sa aj víťazom Pohára mieru a priateľstva. Vďaka širokému organizátorskému zázemiu, mnohým aktivitám a kvalitne zorganizovaným podujatiam sa začiatkom osemdesiatych rokov stal Automotoklub VSŽ výcvikovým strediskom pre rallye.

Tibor Szabosi;img_2298.jpg

Súčasťou seriálu majstrovstiev Československa sa Rally Košice zaradila v roku 1982 a na štarte sa okamžite objavili známe tímy - Škoda Mladá Boleslav, Barum, Agroteam Slušovice Chemopetrol Litvínov, Stavba Praha, ale aj známe mená - Sedlář, Blahna, Sivík, Trajbold, Pavlík, Sibera, Křeček, Abrahám, či Arazim. O päť rokov neskôr, v roku 1987 prvýkrát počet štartujúcich presiahol stovku a z tohto počtu celkovo 71 posádok dojazdilo až na cieľovú rampu. Od roku 1990 nasledovala pauza až do roku 1994, keď sa tradícia košickej rally obnovila a došlo aj k obnove organizačného tímu, ktorý prišiel s novými, veľmi ambicióznymi plánmi zaradiť Rally VSŽ Košice do seriálu FIA majstrovstiev Európy. To, že nový tím svoju prácu odvádzal veľmi dobre sa prejavilo už v nasledujúcom ročníku. Podarilo sa dohodnúť a uskutočniť v spolupráci so štábom košickej STV historicky prvý priamy prenos z rally (minimálne v strednej Európe). Priamy prenos sa uskutočnil z divácky veľmi obľúbenej a zaujímavej mestskej okruhovej rýchlostnej skúšky pod sídliskom Dargovských hrdinov. V nasledujúcich rokoch 1996 - 1998 košická rally stala súčasťou maďarského majstrovstva a navyše v roku 1998 aj českého majstrovstva.

Tibor Szabosi;img_2541.jpg

Už v roku 1997 bol na základe správy pozorovateľa medzinárodnej automobilovej federácie FIA zaradený XXIII. ročník Rallye VSŽ Košice do seriálu FIA majstrovstiev Európy s koeficientom 2. Zároveň bol tento ročník aj historický s najdlhšou traťou rýchlostných skúšok - 237,60 km rýchlostných skúšok. Ďalším významným ročníkom bol hneď nasledujúci, čiže XXIV. ročník 1998, ktorý sa stal v histórii Košíc najúspešnejším podujatím. Prvýkrát v histórii sa jedna súťaž započítavala do majstrovstiev troch štátov - Slovenska, Česka, Maďarska. V tomto roku sa na štarte zišla naozajstná jazdecká a motoristická špička: Enrico Bertone - majster Európy spoločne s viacnásobným majstrom Slovenska Michalom Kočim, úradujúci majstri Českej republiky posádka Milan Dolák - Jaroslav Palivec, úradujúci majstri Maďarska Tóth János - Gergely Ferencz, vtedajšia maďarská „jednotka" Kiss Ferencz - Büki Ernő, majstri Slovenska Jozef Béreš - Henrich Kurus. Na súťaži sa akreditoval aj rekordný počet 98 novinárov a 25 zástupcov TV. Na štarte sa prvýkrát objavili aj vozidlá WRC a to hneď štyri. Dve z nich boli Toyoty Corolly WRC (Tóth János jun. a Milan Dolák), Kiss Ferenc na Subaru Impreza WRC a Szelechý Tamáš na Forde Escotte WRC. Na štartovú rampu sa postavilo ešte ďalších 9 vozidiel najsilnejšej triedy A8, 14 vozidiel súťažilo v triede A7 a 17 vozidiel v triede N4 čo bola na rok 1998 účasť nevídaná aj na súťažiach s vyšším koeficientom.

Tibor Szabosi;img_2597.jpg

V rokoch 1997 - 2004 bola košická rally trvale zaradená do seriálu FIA majstrovstiev Európy a neskôr po reorganizácii v systéme FIA majstrovstiev do FIA Európskeho pohára. Rok 2005, čiže XXXI. ročník Rally Košice sa opäť započítaval aj do seriálu majstrovstiev Maďarska čím sa podarilo na štart priviesť široké a kvalitné štartové pole, keď cez štartovú rampu prešlo 138 posádok. Od nasledujúceho roku 2006 bol zaradený do FIA CEZ Trophy a súťaž sa organizovala v úzkej spolupráci so spoločnosťou Tempus, ktorá sa potom v rokoch 2007 - 2008 stala promotérom seriálu majstrovstiev Slovenska.

Lukáš Ragáli;foto by dumbo (159).jpg

Popri organizovaní Rally Košice pokračovali v uplynulých pätnástich rokoch aj ďalšie motoristické aktivity autoklubu. V roku 1997 ako prvý na Slovensku začal organizovať automobilové slalomy, pomáha pri Rally Opatovská - súťaži pre hendikepované deti, spoluprace pri organizovaní jázd zručnosti a na iných akciách zameraných na popularizovanie motoristického športu. Auto Klub Košice stál prvé tri roky pri obnovenej Rally Prešov, pripravoval všetky ročníky Rally Hurbanovo v rokoch 2000 - 2003, jeho členovia šesť rokov pomáhali spoločnosti Racing Púchov organizovať Rally Matador Tatry, stáli pri organizácii Seat rally v Banskej Bystrici, Mikona rally v Rimavskej Sobote. V rokoch 2007 - 2008 úzko spolupracovali so spoločnosťou Tempus pri zabezpečovaní všetkých súťaží zaradených do seriálu Tempus rally, v posledných dvoch rokoch zabezpečovali slovenskú časť Šalgó - Gemer Rally a slovenskú účasť na Start Autó rally v Egri a na Rajde Rzeszowskom.

Auto Klub Košice

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri