Igor Drotár pred Rally Bratislava
Niekoľkotýždňovú prestávku medzi druhou a treťou rely domáceho šampionátu mal pre posádku Igor Drotár a Vlado Bánoci vyplniť veľmi dôležitý test nastavenia s českým jazdcom Romanom Krestom a následne druhý štart v českom minimajstráku.
Igor Drotár:
My sme vlani nadviazali zmluvu s exfabrickými mechanikmi a tímom, ktorý pochádza z čias účinkovania Škody vo WRC. Predtým, ako som sa po prvý krát posadil do auta, som si pozrel, kto s tým autom išiel. Našiel som tam mená ako Emil Triner a niekoľko súťaží s ním išiel aj Jani Passonen. Keďže s touto Octaviou jazdili takí piloti, tak som to bral tak, že všetky nastavenie sú ideálne. Ja som sa snažil prispôsobiť sa autu a nájsť jeho hranice. Aj keď tie časy neboli vždy také, ako som si predstavoval, vždy som dával chybu sebe. Myslel so si, že ja s tým autom nedokážem ísť tak rýchlo ako oni, a že je mojou úlohou dostať sa na ich úroveň. Preto som ani neuvažoval o nejakých mimoriadnych zmenách v nastavení a testoch. Myslel som si, že to musí byť dobre, len ja potrebujem jazdiť lepšie.
Ako teda vznikla myšlienka podrobiť Octaviu zmenám?
Prešiel rok a dostali sme sa do Maďarska. Tam sa išlo kolo troch rýchlostných skúšok, kde jedna bola hladká, druhá bola spolovice uskákaná a tretia bola uskákaná celá. Dal som rovnaké nasadenie a časy boli úplne rozdielne. Po preskúmaní všetkých faktov sme zistili, že zrejme bude chyba aj v nastavení auta. Preto som oslovil môjho dlhoročného priateľa, ktorého si nesmierne vážim – Romana Krestu. Ten nám, na moje prekvapenie, veľmi milo a ochotne vyšiel v ústrety. Predpokladal som, že to pre nás urobí, ale nečakal som, že to bude s takým čistým športovým nasadením.
Tak sme sa dohodli na testovaní, ktoré prebehlo v Mladej Boleslavy, na jednej časti rýchlostnej skúšky Rally Bohemia. RS bola z časti hladká, potom bola uskákaná, boli tam technické pasáže aj rýchle úseky, kde si Roman sadol do auta a začal skúšať. Všetko, čo on pozná a považuje za najlepšie, to všetko tam aplikoval. Vždy keď urobil zmenu, dali to mechanici do pôvodného stavu. Išiel som sa previesť na starom nastavení a následne som skúsil zmenu, ktorú Roman navrhol.
Ostal som unesený. Naše pôvodné nastavenia, nie len podvozku, prekopal úplne naruby. Vytvoril nové mapy diferenciálov, mapu radenia rýchlostí a doladil aj brzdy. Urobil nám jednoducho úplne iné auto. Keď som sa previezol tesne po teste, zistil som, že sedím v celkom inom aute aké som jazdil doteraz. Pri našom starom nastavení som mal pocit, že idem strašne rýchlo a veľa pracujem. Teraz sa mi zdá, že nejdem až tak rýchlo a menej makám, ale časy počas testu sa ukázali ako veľký skok vpred. Je to perfektné. Dnes máme niekoľko druhov nastavení na rôzne druhy asfaltu. Suché, mokré a dokonca máme aj okruhové nastavenie, ktoré asi budeme aplikovať na kopcových tratiach.
Po teste prešla Škoda Octavia WRC kompletnou prehliadkou a boli vymenené všetky súčiastky, ktoré sa čo i len približovali k hranici svojej životnosti. Napriek tomu nedopadli hneď prvé ostré kilometre podľa predstáv posádky a tímu.
Igor Drotár:
Do Lužických hôr, kde sme štartovali druhú súťaž českého majstráku v Rallyšprintoch, sme sa veľmi tešili, že to všetko vyskúšame v praxi. Bohužiaľ, opäť sme prešli iba jedinú rýchlostnú skúšku. Po druhý krát nám to prekazil nejaký banálny škriatok. Chyba, ktorá nám nedovolila, aby sme pokračovali ďalej a skončili sme po niekoľkých kilometroch.
Aj na tom krátkom úseku nás však auto veľmi milo prekvapilo. Teraz vnímam trať inak. Viac sa sústredím na druh asfaltu a na charakter rýchlostnej skúšky, ako predtým. Teraz mám možnosti vybrať si, ktorý podvozok aplikovať na konkrétny charakter trate. Boli tam nerovnosti, na ktorých to predtým bolo zlé, teraz to podvozok bez problémov krásne pohltí.
Už tento víkend je na pláne tretia slovenská súťaž - Rally Bratislava. Posádka Drotár - Bánoci sa netají ambíciou ponaháňať tu svojich mladších rivalov, na tej najmodernejšej technike.
Igor Drotár:
Verím, že to čo sa urobilo na teste, je obrovským krokom vpred, aj keď sme si to neoverili podľa mojich predstáv, aspoň na niekoľkých rýchlostných skúškach. Nemali sme ešte tú možnosť, ale verím, že v Bratislave budeme mať viac šťastia a budeme môcť s autom dôjsť do cieľa a dosiahnuť dobrý výsledok. To bude výsledok nášho testovania.
Touto cestou by som chcel ešte raz veľmi poďakovať Romanovi Krestovi za to, čo všetko vie a za tú múdrosť a skúsenosti, ktoré nám dal.
Aby toho nebolo málo, priamo z cieľovej rampy bratislavskej súťaže si to kolóna vo farbách Liqui Moly namieri opäť do Čiech, aby si v nedeľu skúsila technickú trať pretekov automobilov do vrchu v Ústí nad Orlicí.
Štefan Malák
Diskusia k článku
Diskusia k článku
Najnovšie galérie
Miroslav Štefkovič 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Johny RT 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Seb. Greisinger 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Fero Gregorík 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Andrej Kacvinský 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
J. Schwarzbacher 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Lukáš Iždinský 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Miroslav Jakub 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Branislav Novotný 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Radoslav Fabian 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Peter Haluška 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Patrik Magyar 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Andrej Turanský 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
ZEKO racing 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Peter Klik 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Peter Jurečka 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Peter Krišanda 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Ivan Mutňanský 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Tomáš Polovka 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Marek Pazderák 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Maroš Kysucký 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Gart Racing 2. Gart Rally Cemjata
16. 4. 2024
Spavo Racing 2. Gart Rally Cemjata
16. 4. 2024
Chooligan Racing 2. Gart Rally Cemjata
16. 4. 2024
Gart Rally Cemjata sobota
13. 4. 2024
Melico Racing na Valašskej Rally
11. 4. 2024
Test day Jakubovany
7. 4. 2024
Chooligan Racing - Lavanttal Rallye
5. 4. 2024
Amatér Rally Jelšava IV
2. 4. 2024
Amatér Rally Jelšava III
31. 3. 2024
Amatér Rally Jelšava II
31. 3. 2024