Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Extra

Hybridná téma v podaní siláka

Thursday, 24. 03. 2011 - 22:23, Ivan Václavík   

Hybridná téma v podaní siláka

Koncom tohto roka sa začne predávať Audi Q5 hybrid quattro, ktorý je prvým veľkosériovým hybridným modelom značky Audi, využívajúci dva pohony. Má výkon ako benzínový motor V6, no spotrebu ako štvorvalec TDI. Jeho benzínový štvorvalec 2.0 TFSI v spojení s elektromotorom vyniká športovou dynamikou - pritom sa kombinovaná normovaná spotreba paliva (podľa metodiky EÚ) obmedzuje na 6,9 litra na 100 km.

audi-q5h100007-g.jpg

Pri vývoji venovali veľkú pozornosť výraznému podielu jazdy s elektrickým pohonom. Najšportovejšie SUV s hybridným pohonom na trhu jazdí s rýdzo elektrickým pohonom do rýchlosti 100 km/h a pri rýchlosti 60 km/h môže absolvovať približne 3 kilometre úplne bez akýchkoľvek lokálnych emisií. S výkonnými a ľahkými lítiovo-iónovými akumulátorovými batériami a mnohými ďalšími technickými riešeniami reprezentuje Audi Q5 hybrid quattro najnovší stav techniky.

audi-q5h100008-g.jpg

Benzínový motor 2.0 TFSI a elektromotor sú v Audi Q5 hybrid namontované bezprostredne za sebou ako paralelný hybridný systém - priamočiara koncepcia má vysokú účinnosť. Spolu poskytujú systémový výkon 180 kW (245 k) a systémový krútiaci moment 480 Nm. Audi Q5 hybrid vyštartuje z pokoja na tempo 100 km/h za 7,1 sekundy, zrýchlenie z 80 na 120 km/h na piaty prevodový stupeň zvládne za 5,9 sekundy. Vozidlo dosahuje maximálnu rýchlosť 222 km/h.

audi-q5h100009-g.jpg

Spotreba Audi Q5 hybrid quattro je v kombinovanom cykle 6,9 l/100 km - čo zodpovedá emisii CO2 159 g/km. Palivová nádrž s objemom 75 litrov zabezpečuje suverénny dojazd, porovnateľný s modelom TDI.

Motor 2.0 TFSI Audi Q5 hybrid quattro má objem 1 984 cm3. Dosahuje výkon 155 kW (211 k) a maximálny krútiaci moment 350 Nm v rozpätí otáčok od 1 500 do 4 200 za minútu. Štvorvalec kombinuje priame vstrekovanie paliva. Komfortná a rýchlo radiaca hybridná prevodovka významne prispieva k celkovej účinnosti Audi Q5 hybrid quattro - jej osem prevodových stupňov pokrýva široké celkové rozpätie.

audi-q5h100016-g.jpg

Ako zdroj energie pre elektromotor Audi Q5 hybrid quattro slúži lítiovo-iónová akumulátorová batéria s hmotnosťou iba 38 kg. Kompaktná batéria s objemom 26 litrov je uložená v chránenej zóne pod podlahou batožinového priestoru a takmer nezmenšuje jeho objem. Akumulátorová batéria sa skladá zo 72 článkov; pri napätí 266 V sú k dispozícii tri programy pohonu. Režim EV priorizuje v meste elektrický pohon, program D využíva obidva motory z hľadiska optimalizácie spotreby paliva a režim S, ako aj manuálny režim radenia prostredníctvom prevodovky tiptronic, je orientovaný na športový štýl jazdy.

audi-q5h100013-g.jpg

Keď vodič silno zatlačí pedál akcelerátora, pohon preberá spaľovací motor. Elektromotor má vtedy predovšetkým úlohu napájať spotrebiče a dobíjať akumulátorovú batériu. Pri energickom stlačení akceleračného pedála beží elektromotor spolu so spaľovacím motorom TFSI a podporuje ho svojim krútiacim momentom pri akcelerácii ako tzv. booster - pri úplne zošliapnutom pedále akcelerátora v režime S je krátkodobo k dispozícii kompletný systémový výkon.

audi-q5h100017-g.jpg

Keď vodič počas jazdy uvoľní pedál akcelerátora, elektromotor funguje ako generátor a dobíja akumulátorovú batériu rekuperáciou kinetickej energie vozidla. Permanentný pohon všetkých kolies quattro v každej situácii bezpečne prenáša krútiaci moment obidvoch motorov na cestu. V normálnom stave sa väčší podiel krútiaceho momentu prenáša na zadné kolesá, čo vozidlu dodáva športovú charakteristiku. V prípade potreby sa väčší podiel krútiaceho momentu prenesie na nápravu s lepšou adhéziou.

audi-q5h100011-g.jpg

Karoséria má nezvyčajne nízku hmotnosť; kapota motora a dvere batožinového priestoru sú vyrobené z hliníka. Pri konštrukcii skeletu karosérie boli využité prvky z tvarovo vytvrdzovaných ocelí, spájajúcich nízku hmotnosť s vysokou pevnosťou. Vďaka tomu je Audi Q5 hybrid quattro (napriek bohatému sériovému vybaveniu) s pohotovostnou hmotnosťou nižšou ako 2 000 kg najľahším hybridným SUV na trhu. Celková hmotnosť komponentov hybridného pohonu je menšia ako 130 kg.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri