Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Exception

Tuesday, 22. 03. 2011 - 01:29, Ivan Václavík   

Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Exception

Ani v náročnejšom teréne sa Dacia Duster nestratí a vybavená pohonom AWD - teda všetkých kolies - prekoná i klzký svah. Nevýhodou je dlhý rázvor a malý prejazdový uhol, ale kto chce kúpiť dobré auto do stredne ťažkého terénu za málo peňazí, pre toho je Duster vhodným riešením.

untitled-1-187.jpg

Karoséria vzbudzuje na prvý pohľad veľké očakávania, najmä vyčnievajúce blatníky pôsobia efektne - no čo nás čaká v interiéri?

untitled-2-133.jpg

Zarazil nás plechový zvuk pri zatváraní dverí. Šofér nemá veľa možností na nájdenie ideálnej polohy. Volant má tenký veniec a nastaviteľný je iba výškovo, aj to len v malom rozsahu. Navyše, šofér povinne sedí pomerne vysoko, čo nemusí každému vyhovovať. Predné sedadlá s miernym náznakom bočného vedenia sú však dobré; ani po dlhej viachodinovej jazde bez zastávky neunavia.

dacia-duster4326g.jpg


Celkovo pôsobí interiér svojím vybavením a zásluhou tvrdých plastov sparťansky. Údaje na miniatúrnom displeji sa v slnečnom počasí ťažko čítajú, rovnako sú „neviditeľné" aj ikony kontroliek pod ním. Dojem nevylepšuje ani plochá lavica pre cestujúcich na zadných sedadlách. Tí však majú na širokej lavici aspoň dostatok miesta a ako sme sa presvedčili, aj pri plnom obsadení sa dá s Dusterom celkom v pohode absolvovať i dlhšie trasy. Pasažier sediaci v strede bude milo prekvapený miestom na nohy, keďže podlaha je navzdory pohonu všetkých štyroch kolies zvýšená len mierne. Efektné je zatmavenie zadných okien, ktoré je pri najvyššom stupni výbavy Exception štandardom.

dacia-duster4330g.jpg

Dacia Duster AWD s pohonom 4x4 má za druhým radom sedadiel batožinový priestor so základným objemom 408 litrov, ktorý sa dá zväčšiť až na 1 570 l.

dacia-duster4341g.jpg

Väčší využiteľný objem získate dvoma spôsobmi: buď jednoducho preklopíte zadné delené operadlá na sedáky alebo preklopíte sedáky smerom dopredu a na ich miesto sklopíte operadlá. Týmto spôsobom získate rovnú ložnú plochu s dĺžkou 1 750 mm.

untitled-3-65.jpg

Pod podlahou je uložené plnohodnotné rezervné koleso, ktoré obklopujú priehradky z polystyrénu, vhodné na uloženie drobností. Žiaľ, trpké dedičstvo Renaultu - absencia dotykového ovládania smeroviek (tzv. trojblik) - pretrváva aj v Dacii.

dacia-duster4333g.jpg

Jazdili sme v silnom vetre a ocenili celkom dobrú aerodynamiku Dustera; vietor s autom takmer vôbec nelomcoval. Avšak na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h pôsobil zvýšený aerodynamicky hluk rušivo. Na jeho elimináciu odporúčame jazdiť maximálne rýchlosťou 120 km/h - vtedy je hladina hluku v kabíne prijateľná. No úplne neprijateľné v takomto aute sú malé a nevýkonné stierače.

dacia-duster4329g.jpg

Dacia Duster využíva na pohon všetkých kolies (AWD) elektromagnetickú spojku od Nissanu. Jej riadiaca elektronika umožňuje voliť medzi tromi módmi prostredníctvom otočného ovládača, čiastočne skrytého na stredovej konzole (pred radiacou pákou).

dacia-duster4331g.jpg

V režime 2WD sú poháňané len kolesá prednej nápravy, po prepnutí do polohy Auto rozhoduje o pripojení zadných kolies elektronika. Systém najprv nechá ľahko preklzávať predné kolesá a potom zapojí do záberu aj zadné. Tretí režim s označením Lock stabilne rozdeľuje točivý moment v pomere 50 : 50 medzi predné a zadné kolesá; je určený pre náročný terén. Využitie tohto režimu je obmedzené do rýchlosti 80 km/h.

dacia-duster4334g.jpg

Pre Duster s pohonom všetkých kolies je určená nová manuálna šesťstupňová prevodovka TL8 s krátkym prvým a druhým stupňom. Toto riešenie nahrádza redukciu, takže Duster sa môže na prvé dva rýchlostné stupne pohybovať v teréne s istotou a keď je to potrebné, aj veľmi pomaly.

dacia-duster4339g.jpg

Pri rozjazde na rovine, respektíve v križovatke, však musíte rýchlo preradiť prvé tri stupne, aby bola akcelerácia dostatočná. Skúsili sme z jednotky dať hneď trojku a potom päťku - a osvedčilo sa to. Mimo obce zasa odporúčame jazdiť na 4. a 5. stupeň - vtedy je pohyb vozidla optimálne pohotový.

dacia-duster4346ph.jpg

Na trojku sa oplatí preradiť len v kopci alebo pri nájazde do ostrejšej zákruty. V nej sa Duster nakláňa, no spoľahlivo udrží auto vo zvolenej stope.

dacia-duster-61g.jpg

So šestkou sa zasa nedá výrazne zrýchliť - napríklad, ak to potrebujete pri predbiehaní. Počas testovania sme si overili, že šestka je súca len na diaľnici alebo na dlhej rovinke. Inak je pomerne ťarbavá. Na rýchlostné rekordy s Dusterom teda určite zabudnite...

untitled-5-34.jpg

Príjemným prekvapením bola nízka spotreba. Výrobca udáva v kombinovanom režime 5,6 litra nafty na 100 km - v skutočnosti sme sa udržali na 6 litroch - pri dojazde takmer 900 kilometrov. Reálna spotreba s testovaným Dusterom pri rýchlosti 100 km/h bola 5,5 litra, na diaľnici skonzumoval dieselový agregát pri 130-ke sedem litrov.

dacia-duster-59g.jpg

Základné údaje testovaného auta

Dacia Duster 1,5 dCi
Objem motora (cm3) 1 461
Výkon (kW/k) 81/110
Krútiaci moment (Nm) 240
Max. rýchlosť (km/h) 168
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,6

Cena testovanej verzie 16 390 €
Najlacnejšia verzia 9 990 €

+ Plusy
Efektný dizajn karosérie
Šesťstupňová prevodovka
Nízka spotreba do rýchlosti 120 km/h
- Mínusy
Volant je nastaviteľný len výškovo
Malé a nevýkonné stierače
Silný aerodynamický hluk na diaľnici



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri