Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

TRANS ORIENTALE 2008: EURO-ÁZIJSKÉ peklo sa blíži

Saturday, 24. 05. 2008 - 05:53, Andrej Haverda   

TRANS ORIENTALE 2008: EURO-ÁZIJSKÉ peklo sa blížiUž iba osemnásť dní nás delí od štartu mimoriadne namáhavého maratónu pod názvom Trans Orientale 2008, ktorý bude usporadúvať spoločnosť R.M.C. Organisation (René Metge Concept company). Áno, nemýlite sa. Francúz René Metge nie je žiadnym neznámym pojmom. Dlhoročný účastník „Dakaru“ (trikrát ho vyhral – v roku 1981 s Range Roverom a v rokoch 1984 a 1986 s Porsche), ktorý svoj zámer zorganizovať rallye smerujúcu z Paríža do Pekingu ohlásil už v roku 1988. Skúsenosti na poli organizátora napokon mal skutočne bohaté (organizoval deviaty a desiaty ročník Rallye Paríž – Dakar), ale svoj prvý pokus v roku 1991 – keď sa na území bývalého Sovietskeho zväzu začala meniť geopolitická situácia – ešte nezrealizoval.
                                                                                                       

Podarilo sa mu to až o rok neskôr, keď 1. septembra 1992 odštartoval gigantické podujatie s oficiálnym názvom „The East – West Raid Paris – Moscow – Beijing“. Rallye s nevídanou porciou 16 054 kilometrov naprieč Strednou Áziou zaťažila extrémne ako tímy, tak aj samotných organizátorov. Nové dobrodružstvo, ktorého sa zúčastnilo 94 automobilov, 15 motocyklov a 44 kamiónov, dosiahlo dovtedy nedosiahnuteľných hraníc a bolo ukážkou prototypu nového maratónu čo do organizácie, zaistenia a kvality bivakov. Dakarská rallye ju síce neskôr komerčne prevalcovala, ale 16 054 km zo západu na východ a štyri týždne perného pretekania ostali rekordom, ktoré ani „Dakar“, ani René Metge sám už nikdy neprekonali. Druhý ročník „Pekingu“ sa Metgemu podarilo usporiadať až o tri roky neskôr – „Master Rally“ 1995 vtedy viedla z Paríža do Moskvy, odtiaľ do Ulánbátaru a do Pekingu.
                                                                                             

Štart prvého „vydania“ Trans Orientale 2008 odštartuje 12. júna v ruskom Petrohrade a v priebehu nasledujúcich šestnástich etáp povedie cez ďalšie dva veľké štáty: Kazachstan a Čínu. Odpočinkový deň je naplánovaný na nedeľu 22. júna, cieľ pri čínskom múre bude o šesť dní neskôr. Na jazdcov čaká 10 773 kilometrov, z toho 7053 budú tvoriť špeciálky.
                                                                                               

Medzi kamiónmi je zatiaľ prihlásených 33 konkurentov siedmich značiek. Najväčšie zastúpenie prostredníctvom jedenástich vozidiel má značka Mercedes, dôvere sa však značne teší aj mníchovský MAN, ktorého služby využije deväť posádok. Tretí najsilnejší počet (štyri kamióny) má francúzska značka Renault, rovnako ako holandský Ginaf. Kamskij automobilový závod vyšle do boja o najcennejšie trofeje tri „špeciály“, pelotón „ťažkej väzby“ uzatvárajú DAF a LIAZ po jednom zástupcovi.
                                                                                         

Pýtate sa na favoritov? Ťažké konštatovanie. Po nedávno skončenej Central Europe Rally bude štartovacia listina ochudobnená predovšetkým o jeden fenomén: kopřivnickú Tatru. Loprais Tatra Team i Brazílčan André De Azevedo majú svoje stroje príliš unavené na zdolávanie nových výziev. A Tomáš Tomeček je po víťaznom ťažení v Tunise na tom rovnako. Tedom Truck Team pod vedením Martina Macíka po úspešnom účinkovaní v Central Europe Rally (pripomeňme, že trojica Marek Spáčil, Jiří Žák a Zdeněk Němec vydobyla výborné štvrté miesto) však bol schopný pripraviť aspoň jeden truck, takže na dlhú púť do Pekingu vyrazia v liazke 111.154 spoločne s Martinom Macíkom legendárny navigátor Josef Kalina a Jaroslav Valtr.
                                                                                           

Favoritom nad favoritov je predovšetkým Holanďan Hans Stacey (s tradičnými spolujazdcami Gotlibom a Der Kinderenom), ktorý po víťazstve v Central Europe Rally túži rozšíriť svoju zbierku víťazných trofejí aj na ceste do hlavného mesta Číny. Popri ňom sa v MAN Rally Teame objaví jeho tradičný „parťák“ Franz Echter, zostavu prekvapujúco doplní ruská posádka vedená Yakovom Mekthievom. Kamaz Master Team im však bude s kamiónmi novej typovej rady 4326 veľmi účinne šliapať na päty. Rusi spomínanú Central Europe Rally vynechali a sústredili všetky svoje sily na tento pretek. Čagin – Savostin – Nikolajev, Kabirov – Beljaev – Mokejev i Mardejev – Mizyukaev – Karginov pôjdu na vyššie spomenutých jazdcov s červenými „špeciálmi“ ako osy na sladučký bonbón.
                                                                                            

Kto sa len trochu zaujíma o „Dakar“, tomu nemôže pojem Jan De Rooy nič nehovoriť. De Rooy po svojom come-backu na dakarskom podujatí v roku 2002 a po rokoch neúspešných pokusov o umiestnenie medzi trojicou najlepších chystal pred „Dakarom“ 2008 veľkú odvetu. Keďže však scenár jubilea dakarskej histórie písali teroristi a nie pretekári, „hromotlk“ bol nútený svoju odvetu voči Rusom i synovcovi Hansovi Staceymu na nejaký čas odložiť. Teraz však nadíde tá pravá chvíľa. Alebo nie? V zostave oranžových kamiónov Ginaf X 2223 nebude chýbať ani jeho syn Gerardus; i Belgičan Hugo Duisters ako rýchla zásobáreň náhradných dielcov.
                                                                                          

Popri nich si však nároky na popredné priečky robia aj ďalší: ich krajan Hans Bekx (s Tonym Maessenom a Johanom Van de Venom) na trucku DAF FAV CF 75, ale aj Španiel Vila Roca s pekelne rýchlym mercedesom. Popri Martinovi Macíkovi by sa na štarte mal objaviť aj Miroslav Zapletal s Miloslavom Janáčekom a Martinom Mikulenčákom s kamiónom MAN TGA 18.480 4×4 vo farbách Offroadsport tímu. Najznámejšiu Amazonku za volantom nákladného auta – Portugalčanku Elisabete Jacinto (v Tuniskej rallye vydobyla výborné druhé miesto) však na štarte neuvidíme.
                                                                                             

K ďalším dvom kategóriám sa vrátime v najbližšom čase.





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri