Tlak v pneumatikách
Vzduch je všade okolo nás a je nevyhnutný pre náš každodenný život. Okrem toho má svoju úlohu aj pri pretekárskych pneumatikách, ktoré sú ním plnené. Pretekárske tímy a ich inžinieri musia zvoliť správny tlak vzduchu v pneumatikách, aby tie následne fungovali správne. Pri mimoriadne zaťažovaných pretekárskych gumách je to ešte dôležitejšie. Dôležitým aspektom, ktorý je potrebné brať do úvahy, je horúčava produkovaná pri snahe o vyťaženie maximálneho potenciálu auta.
Keď sa zvýši teplota vzduchu, tak sa zmení aj jeho hustota. A keď sa zmení hustota, tak sa zmení aj tlak v pneumatikách. Vyššia hustota spôsobuje vyšší tlak a tvrdšiu gumu. Menšia zasa menší tlak a mäkkšiu gumu. Pretekárski piloti a ich pneumatikoví inžinieri majú čo robiť s optimalizáciou tlaku. Chcú totiž, aby ich auto fungovalo na trati čo najlepšie.
Dôvodom zmeny hustoty vzduchu je aj jeho vlhkosť. Tlak každého plynu je ovplyvňovaný teplotou, ale vlhkosť vzduchu pôsobí v tomto smere ešte dramatickejšie. Bridgestone plní svoje pneumatiky pre F1 suchým vzduchom, ktorý je oslobodený od vlhkosti.
"Pri vlhkom vzduchu by sme veľmi ťažko nastavovali potrebný tlak v pneumatikách," vysvetľuje technický manažér Bridgestonu Tecuro Kobajaši. "Ak v boxoch stanovíte na chladnej pneumatike alebo na zahriatej vďaka zahrievačom nejaký tlak, tak potom to bude na trati iné. Gumy sa totiž dostanú na plnú operačnú teplotu a veci sa zmenia."
"Toto sa stáva aj pri použití suchého vzduchu, ale je to progresívnejšie a predpovedateľnejšie, ako za prítomnosti vlhkosti. Ak by sme mali vlhký vzduch, tak by mohlo byť v každej gume iné množstvo vlhkosti. Záviselo by to od toho, ako by boli naplnené. Potom by bolo nemožné predpovedať zmeny tlaku a pre inžinierov by bolo ťažké prinútiť gumy podávať maximálny výkon."
Aj keď Bridgestone využíva suchý vzduch, k dispozícii sú aj iné riešenia. "V mnohých pretekárskych sériách vidíme využívanie dusíka, oxidu uhličitého a iných zázrakov či nádherných kombinácií plynov," pokračoval Kobajaši. "Pri akomkoľvek plyne musíme brať do úvahy hlavne jeho stabilitu a predpovedateľnú zmenu hustoty v závislosti od zmien teploty. Vďaka tomu dokážeme optimalizovať tlak v pneumatikách. Vieme dosiahnuť a následne udržať potrebnú hodnotu."
Teraz už vieme, ako si dávať pozor na plyn. Ale ako ho dostať do pneumatík? "Keď zhotovíme pneumatiku a nasadíme ju na ráfik, tak v gume nie je vákuum, ale je tam bežný vzduch z vonkajšej atmosféry. Pneumatiky musíme očistiť od tohto vzduchu a k tomu nám pomáhajú ráfiky s dvoma ventilmi."
Keďže je tlak v pneumatikách pri celkovom výkone rozhodujúci, Bridgestone dáva tímom odporúčania. Stanoví minimálny a maximálny tlak, ktorý je nutné dodržať z bezpečnostných dôvodov a potom je už na tímoch, pre aké riešenie sa rozhodnú.
"Tímom stanovíme bezpečnostné limity, v ktorých musia operovať. Podhustená pneumatika môže spôsobiť štrukturálne problémy, prehustená má zasa menší kontakt s asfaltom a tým pádom aj menší grip. Kvôli tomu sa zvyšuje teplota i opotrebenie styčnej plochy."
"Keď tímy pracujú v rámci nášho bezpečnostného limitu, tak nevznikajú žiadne problémy. To, aký tlak je správny pre dané auto, to už nechávame na nich a ich pneumatikových inžinieroch. Jedna kombinácia auta a pilota môže fungovať lepšie pri hornej hranici limitu, iná pri dolnej."
Tlak v pneumatikách má zaujímavý vplyv pri jazde v mokre. "Pri pneumatikách do mokra spôsobuje vyšší tlak otváranie drážok a nižší zasa ich zatváranie. Teda tak, ako je tlak dôležitý na suchej trati, je dôležitý aj na mokrej."
Táto oblasť nie je dôležitá len pri pretekárskych strojoch, ale aj pri bežných cestných autách. "Pravidelné kontrolovanie tlaku v pneumatikách umožňuje gumám správne si odvádzať svoju prácu. Auto bude bezpečnejšie, jeho ovládanie predpovedateľnejšie a životnosť pneumatík dlhšia."
"Pri podhustenej pneumatike sa zvyšuje odpor a tým pádom aj spotreba a v náväznosti na to náklady motoristu. Je jedno či ste na pretekárskej trati, alebo na diaľnici - tlak v pneumatikách je potrebné pravidelne monitorovať," zakončil Tecuro Kobajaši.
f1.sk
Diskusia k článku
Diskusia k článku
Najnovšie galérie
F1 STC Saudi Arabian GP - sobota
9. 3. 2024
F1 STC Saudi Arabian GP - piatok
8. 3. 2024
F1 STC Saudi Arabian GP štvrtok
8. 3. 2024
F1 STC Saudi Arabian GP streda
8. 3. 2024
F1 Bahrain Grand Prix 2024 - sobota
2. 3. 2024
F1 Bahrain Grand Prix 2024 - piatok
1. 3. 2024
F1 Bahrain Grand Prix 2024 - štvrtok
29. 2. 2024
F1 Bahrain Grand Prix 2024 - streda
29. 2. 2024
F1 Heineken Silver Las Vegas GP 2023
28. 11. 2023
F1 Qatar Airways GP 2023
9. 10. 2023
F1 Pirelli GP D'Italia 2023
4. 9. 2023
F1 Heineken Dutch GP 2023
29. 8. 2023
F1 MSC Cruises Belgian GP 2023
1. 8. 2023
F1 Hungarian GP
24. 7. 2023
F1 Great Britain
13. 7. 2023
F1 Austria GP
5. 7. 2023
F1 Gran Premio de España
6. 6. 2023
F1 Monaco GP
29. 5. 2023
Formula 1 GP GULF AIR Bahrain
7. 3. 2023
F1 Italian GP
11. 9. 2022
F1 Dutch GP
4. 9. 2022
F1 Hungarian GP
31. 7. 2022
F1 Monaco GP
29. 5. 2022
F1 Emilia Romagna GP (Imola)
24. 4. 2022
Formula 1 Austin GP nedeľa
4. 11. 2019
Formula 1 Austin GP sobota
3. 11. 2019
Formula 1 Austin GP piatok
3. 11. 2019
Formula 1 Italia GP nedeľa
9. 9. 2019
Formula 1 Italia GP sobota
7. 9. 2019
Formula 1 Italia GP piatok
7. 9. 2019
Formula 1 Italia GP štvrtok
7. 9. 2019