Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Formula 1

Tlak v pneumatikách

Tuesday, 03. 06. 2008 - 01:26, T. Szabosi   

Tlak v pneumatikáchVzduch je všade okolo nás a je nevyhnutný pre náš každodenný život. Okrem toho má svoju úlohu aj pri pretekárskych pneumatikách, ktoré sú ním plnené. Pretekárske tímy a ich inžinieri musia zvoliť správny tlak vzduchu v pneumatikách, aby tie následne fungovali správne. Pri mimoriadne zaťažovaných pretekárskych gumách je to ešte dôležitejšie. Dôležitým aspektom, ktorý je potrebné brať do úvahy, je horúčava produkovaná pri snahe o vyťaženie maximálneho potenciálu auta.

Keď sa zvýši teplota vzduchu, tak sa zmení aj jeho hustota. A keď sa zmení hustota, tak sa zmení aj tlak v pneumatikách. Vyššia hustota spôsobuje vyšší tlak a tvrdšiu gumu. Menšia zasa menší tlak a mäkkšiu gumu. Pretekárski piloti a ich pneumatikoví inžinieri majú čo robiť s optimalizáciou tlaku. Chcú totiž, aby ich auto fungovalo na trati čo najlepšie.

Martin Trenkler;_w4d8246.jpg

Dôvodom zmeny hustoty vzduchu je aj jeho vlhkosť. Tlak každého plynu je ovplyvňovaný teplotou, ale vlhkosť vzduchu pôsobí v tomto smere ešte dramatickejšie. Bridgestone plní svoje pneumatiky pre F1 suchým vzduchom, ktorý je oslobodený od vlhkosti.

"Pri vlhkom vzduchu by sme veľmi ťažko nastavovali potrebný tlak v pneumatikách," vysvetľuje technický manažér Bridgestonu Tecuro Kobajaši. "Ak v boxoch stanovíte na chladnej pneumatike alebo na zahriatej vďaka zahrievačom nejaký tlak, tak potom to bude na trati iné. Gumy sa totiž dostanú na plnú operačnú teplotu a veci sa zmenia."

"Toto sa stáva aj pri použití suchého vzduchu, ale je to progresívnejšie a predpovedateľnejšie, ako za prítomnosti vlhkosti. Ak by sme mali vlhký vzduch, tak by mohlo byť v každej gume iné množstvo vlhkosti. Záviselo by to od toho, ako by boli naplnené. Potom by bolo nemožné predpovedať zmeny tlaku a pre inžinierov by bolo ťažké prinútiť gumy podávať maximálny výkon."

Martin Trenkler;_s4i0583.jpg

Aj keď Bridgestone využíva suchý vzduch, k dispozícii sú aj iné riešenia. "V mnohých pretekárskych sériách vidíme využívanie dusíka, oxidu uhličitého a iných zázrakov či nádherných kombinácií plynov," pokračoval Kobajaši. "Pri akomkoľvek plyne musíme brať do úvahy hlavne jeho stabilitu a predpovedateľnú zmenu hustoty v závislosti od zmien teploty. Vďaka tomu dokážeme optimalizovať tlak v pneumatikách. Vieme dosiahnuť a následne udržať potrebnú hodnotu."

Teraz už vieme, ako si dávať pozor na plyn. Ale ako ho dostať do pneumatík? "Keď zhotovíme pneumatiku a nasadíme ju na ráfik, tak v gume nie je vákuum, ale je tam bežný vzduch z vonkajšej atmosféry. Pneumatiky musíme očistiť od tohto vzduchu a k tomu nám pomáhajú ráfiky s dvoma ventilmi."

Keďže je tlak v pneumatikách pri celkovom výkone rozhodujúci, Bridgestone dáva tímom odporúčania. Stanoví minimálny a maximálny tlak, ktorý je nutné dodržať z bezpečnostných dôvodov a potom je už na tímoch, pre aké riešenie sa rozhodnú.

Martin Trenkler;_w4d3353.jpg

"Tímom stanovíme bezpečnostné limity, v ktorých musia operovať. Podhustená pneumatika môže spôsobiť štrukturálne problémy, prehustená má zasa menší kontakt s asfaltom a tým pádom aj menší grip. Kvôli tomu sa zvyšuje teplota i opotrebenie styčnej plochy."

"Keď tímy pracujú v rámci nášho bezpečnostného limitu, tak nevznikajú žiadne problémy. To, aký tlak je správny pre dané auto, to už nechávame na nich a ich pneumatikových inžinieroch. Jedna kombinácia auta a pilota môže fungovať lepšie pri hornej hranici limitu, iná pri dolnej."

Tlak v pneumatikách má zaujímavý vplyv pri jazde v mokre. "Pri pneumatikách do mokra spôsobuje vyšší tlak otváranie drážok a nižší zasa ich zatváranie. Teda tak, ako je tlak dôležitý na suchej trati, je dôležitý aj na mokrej."

Martin Trenkler;_w4d4927.jpg

Táto oblasť nie je dôležitá len pri pretekárskych strojoch, ale aj pri bežných cestných autách. "Pravidelné kontrolovanie tlaku v pneumatikách umožňuje gumám správne si odvádzať svoju prácu. Auto bude bezpečnejšie, jeho ovládanie predpovedateľnejšie a životnosť pneumatík dlhšia."

"Pri podhustenej pneumatike sa zvyšuje odpor a tým pádom aj spotreba a v náväznosti na to náklady motoristu. Je jedno či ste na pretekárskej trati, alebo na diaľnici - tlak v pneumatikách je potrebné pravidelne monitorovať," zakončil Tecuro Kobajaši.

f1.sk





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri