Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Okruhy

Sezóna vrcholov a pádov

Sunday, 30. 01. 2011 - 12:48, T. Szabosi   

Sezóna vrcholov a pádov

Obhajovať je vždy ťažšie ako útočiť zo zadných pozícií. Tak by sa v skratke dala opísať sezóna Štefana Rosinu. Vynikajúce výsledky v prvej polovici sezóny vystriedali menej šťastné predstavenia a technické starosti v druhej časti sezóny jediného slovenského zástupcu prestížnom Porsche Mobil 1 Supercup v sezóne 2010. Vynikajúce výsledky však priniesla aj účasť v ďalších pretekoch iných sérií, v ktorých sa Štefan Rosina predstavil, ako reprezentant slovenského motoristického športu a materskej spoločnosti Skupiny Matador.

 Tibor Szabosi;co8c1306.jpg

Porsche Mobil1 Supercup 2010

Veľké očakávania bývajú zradné a vytvárajú extrémny tlak nielen na jazdca, ale aj na celý pretekársky tím. „Po vynikajúcom minuloročnom celkovom treťom mieste som už patril medzi jazdcov, na ktorých si dával každý pozor, a od ktorého sa očakávali vždy veľké výsledky. Sezóna začala dobre, zaradil som sa medzi špičku, v Bahraine som dosiahol perfektné strieborné pódium, zžíval som sa pozíciou favorita..." hovorí Štefan. V dobrých výsledkoch pokračoval aj v ďalšej časti prvej polovice sezóny - veľký pretek si zaknihoval v Monaku, kde sa dostal na štvrté miesto a v Hockenheime si pripísal dokonca body za tretie miesto. V tíme všetko fungovalo, spolupráca s inžinierom vozidla, mechanikmi, darila sa aj taktika v kvalifikáciách, Štefanovi, ktorý do pretekov štartoval z popredných pozícií sa vyhýbali aj časté a nebezpečné kolízie po štarte. Po Hockenheime, ktorý vlastne už otváral druhú polovicu seriálu bol na druhom mieste a obhajoba sa rysovala veľmi nádejne. Ako to však aj v motoristickom športe chodí, pretek i sezóna končia šachovnicou po poslednom rýchlom kole... V Maďarsku, na okruhu Hungaroring, ku ktorému má Štefan v podstate najbližšie, sa po štarte zo stredu poľa dostal do kolízie, ktorá vlastne poznačila zvyšok sezóny. Nie celkom šťastne zvládnuté kvalifikácie v nasledujúcich pretekoch znamenali ústup z nabitej špičky štartového poľa a k potrebným bodom na obhajobu začalo byť ďaleko aj napriek snahe nielen jazdca, ale aj celého tímu. Predčasne skončili aj všetky nádeje v posledných pretekoch v Taliansku na Monze a v konečnom účte stačilo 90 bodov iba na ôsme miesto. „Samozrejme, že mi je to ľúto, vždy keď nedosiahnem na cieľ, ktorý som si pred seba postavil, mi to je ľúto a hľadám dôvody a príčiny čo sa vlastne stalo. V tomto športe však iba moja snaha nestačí, musí všetko fungovať spolu a podporovať sa. Každá chybička sa vypomstí. Je však o čo bojovať aj ďalej a určite ma tento vlastne nešťastný koniec dobre nakopol aj do ďalšej sezóny" - zdravo nasrdený dodáva Štefan Rosina už s pohľadom na najbližšiu sezónu, v ktorej sa bude chcieť vrátiť na pódium šampiónov.

 mg-2101.jpg

Majstrovstvá Slovenska

Spolupráca s tímom Ruda Machánka má v Rosinovej kariére už svoju tradíciu. Perfektne pripravené auto, pohoda v tíme a priateľské prtostredie, ktoré zjemňuje veľkú rivalitu, ktorá začína v posledných rokoch v Majstrovstvách Slovenska zvyšovať nervozitu. Vzhľadom na naplnený jazdecký kalendár sa Štefan sústredil na maratóny v seriáli - čiže dvoj a trojhodinové preteky endurance. V silnom Porsche GTR 3 dokázali v tomto poli ukázať výfuky, často o viac sekúnd aj súperom, ktorí jazdili v silnejších a rýchlejších vozidlách FIA GT1 či špecifikácie DTM.  „Nemal som šancu sa dostať na všetky podujatia tejto sezóny, no vždy som sa rád stretol s priateľmi v tíme Ruda Machánka a myslím si, že sme spolu vždy odviedli dobré výkony. Titul vicemajstra teší, no určite to nebolo to hlavné v tejto sezóne. Chcel som aj pred našimi divákmi ukázať, že na okruhoch v seriáli Porsche Mobil1 Supercup prezentujem špičkovú jazdeckú školu, na ktorú dokážu siahnuť aj slovenskí jazdci. Na prvých domácich pretekoch na Slovakiaringu som sedel po prvý raz aj vo vozidle DTM Mercedes CLK 2005 a s testovacím jazdcom AUDI Italia Portugalčanom Filipe Albuquerque (neskorším víťazom Race of Champions 2010 - poznámka redakcie), sme predviedli skutočne špičkové výkony v tesnom závese v týchto extrémne rýchlych a historicky prvých pretekoch na Slovakiaringu na Cene Slovenska."  Predstaviť sa na domácom okruhu a v domácom seriáli Majstrovstiev Slovenska vníma Štefan Rosina aj ako povinnosť a záväzok nielen k materskej firme Matador, s ktorej podporou stále jazdí, ale aj ako dôležitý motivačný prvok pre mladých slovenských jazdcov, ktorí sa aj vďaka takýmto príkladom začínajú presadzovať aj v silných zahraničných tímoch. Cesta je pripravená a možno práve Štefanov príklad otvára cestu aj ďalším slovenským talentovaným jazdcom.

 Martin Franěk;7w6a9963.jpg

FIA GT

Dobré výsledky a jazdecké meno otvárajú nové príležitosti a prinášajú nové skúsenosti. Po rokovaniach a perfektnom teste došla ponuka vyskúšať si šesťstopäťdesiat koňovú Corvettu Z 06 v Majstrovstvách sveta automobilov FIA GT1 - kráľovskej disciplíne vozidiel Grand Tourismo na brnenskom okruhu. Štefan štartoval v tíme Phoenix Racing po boku Rakúšana Marca Hennericiho a táto premiéra bola mimoriadne úspešná. Celkove dojazdili na ôsmom mieste a mohlo to byť možno ešte lepšie: „Bolo to výborné. Hneď pri prvom štarte na bodovanom mieste, je fajn výsledok. Keďže to boli moje prvé preteky v tomto tíme, nechcel som sa púšťať do zbytočného rizika pri predbiehaní, ale radšej som sa sústredil na čistú a rýchlu jazdu. Pri pohľade na časy vidno, že som bol dokonca rýchlejší ako môj tímový kolega, čo ma veľmi teší, keďže som v GT1-ke sedel prvýkrát a on s týmito autami jazdí už dosť dlho. Mrzí ma ten ľahký kontakt so Štefanom Mückem, po ktorom museli mechanici opraviť pravý zadný blatník a dlhšie sme potom striedali. Myslím, že sme mohli v konečnom hodnotení skončiť ešte o pár miest vyššie, ale som spokojný, sú to nové skúsenosti a dúfam že sa ešte do tohto seriálu budem mať možnosť niekedy opäť vrátiť."

 Tibor Szabosi;co8c1230-1.jpg

Carrera Cup Deutschland 2010

Tu štartujú každoročne vlastne takmer všetci špičkoví jazdci aj zo seriálu Porsche Mobil1 Supercup. Dostal som zaujímavú ponuku nahradiť v poľskom Tíme Forch jedného z jazdcov a v časti sezóny som skúsil aj tento, ešte azda tvrdší seriál s vozidlami Porsche. Bola to mimoriadne zaujímavá skúsenosť, prakticky s výsledkami v rámci tímu až nad očakávanie. Na pretekoch v Hockenheime som sa len malou vlastnou chybičkou pripravil o druhé miesto, ale aj tak na podujatiach na ktorých som jazdil som bol minimálne v prvej osmičke. Pre mňa má každý ďalší súťažný kilometer s týmto vozidlom mimoriadny význam, veď vo veľkom seriáli sú mojimi konkurentami stále jazdci, ktorí majú za sebou aj viac ako desať sezón a mnohí sú profesionálnymi či poloprofesionálnymi jazdcami a túto ich výhodu môžem doťahovať aj účasťou v čo najväčšom počte pretekov.

Tibor Szabosi;t2c8199.jpg

2010 - 2011

Možno na záver ešte niekoľko údajov, ktoré doplnia tých niekoľko minút slávy na pódiu, ktoré je špičkou úsilia a snahy nielen mojej, ale aj ľudí okolo mňa - mechanikov, inžinierov, priateľov a rodičov. Za celou sezónou stojí malá štatistika 60 letov alebo 105 dní strávených v hotelových izbách v blízkosti autodromov. „V tomto čase je vždy namieste otázka ako ďalej? Ano jazdenie mi prináša veľa aj v osobnom živote, naučilo ma maximálnemu sústredeniu sa, učím sa absolútne sa koncentrovať na to najpodstatnejšie a tak akékoľvek diskusie o tom, že stačí sú v mojom veku ešte mimo. Stále je o čo bojovať - aj v Porsche Mobil1 Supercupe - rozhodujem sa o niekoľkých možnostiach a samozrejme lákajú aj možnosti vo FIA GT. Určite neodmietnem, tak ako po minulé roky, ani domáce podujatia, v ktorých som vyrástol a kde teraz môžem aj niečo odovzdať - kolegom, priateľom a tým najmladším talentom.

Ďakujem za podporu!"

Štefan Rosina

Tibor Szabosi;t2c8317.jpg



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri