Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  Národné šampionáty  »  Slovensko

Polstoročím nabité príbehy. Košická rally napísala krásnu históriu

Thursday, 23. 05. 2024 - 08:41, Public relations   

Polstoročím nabité príbehy. Košická rally napísala krásnu históriu

Tesné súboje, skvelá atmosféra, hviezdne posádky. To všetko každoročne ponúka Rally Košice, ktorá tohtoročným ročníkom oslávi jubilejné 50. narodeniny. Jej príbeh sa začal písať v sedemdesiatych rokoch minulého storočia, história motorizmu v košickom regióne však siaha ešte oveľa ďalej.

foto-03-blahna-schovanek.jpg

Vôbec prvý autoklub bol v Košiciach založený už v roku 1927 a onedlho začal v regióne organizovať automobilové súťaže. Vôbec prvou z nich bola v roku 1928 Spoľahlivostná jazda do Tatier a späť, ku ktorej v nasledujúcich rokoch pribúdali súťaže elegancie, preteky do vrchu, plochá dráha či 24-hodinové vytrvalostné preteky naprieč celým Slovenskom. V priebehu 60. a 70. rokov zažil motorizmus na Slovensku veľký „boom“, počas ktorého vzniklo množstvo nových združení a zoskupení. Jedným z nich bol v roku 1970 aj Automotoklub VSŽ Košice, ktorý o rok neskôr, konkrétne 8. mája 1971, usporiadal vôbec prvý ročník Rallye VSŽ Košice, ktorým sa začala písať dnes už päťdesiatročná história tohto podujatia. V tejto tlačovej správe sa pozrime do histórie košickej rally počas úvodných 25 odjazdených ročníkov (1971 – 1999).

foto-04-hybacek.jpg

Vo svojom prvom ročníku sa súťaž skladala z jedinej rýchlostnej skúšky, aj tak však ponúkla množstvo akcie a kvalitného športu. Odštartovalo 28 posádok, z toho 10 bolo z domáceho AMK VSŽ. Vôbec prvými víťazmi sa stala posádka Július Ivan a Ján Mertiňák z Popradu riadiaci Škodu 110 LA. Úvodný ročník zaradený do oblastného šampionátu teda skončil úspechom, a tak nič nebránilo tomu, aby sa súťaž v nasledujúcich rokoch mohla ďalej rozvíjať. Pribúdali rýchlostné skúšky, ktorých rozptyl sa postupne rozširoval do celého východného a časti stredného Slovenska.

foto-05-pavlik-jiratko.jpg

Významný zlom prišiel v roku 1974, keď bola súťaž po prvýkrát zaradená do Majstrovstiev Slovenska. To pomohlo k veľkému zvýšeniu konkurencie o posádky z celej krajiny. O dva roky neskôr potom usporiadatelia dokonca privítali prvých súťažiacich zo zahraničia, konkrétne z Poľska a Maďarska. Trofeje pre víťaza však hranice neprekročili. V tom čase totiž domácim rýchlostným skúškam kraľoval domáci jazdec Ivan Pallag navigovaný Eugenom Jurkovičom, ktorí súťaž spoločne ovládli celkom trikrát. „Páčili sa mi lesné rýchlostky, tam mizol výkon auta. Stále mám v pamäti rok 1976, kedy sme štartovali so surovým motorom a bez testu. Súperi si mysleli, že nemáme šancu, pretože mali vyšší výkon, no my sme zabojovali vďaka prevodovke. V noci som tam bez vedomia mojich mechanikov vložil iné ozubené kolieska, ktoré však boli v súlade s homologáciou a spravili naozaj veľa. Dole Krásnohorským Podhradím sme vtedy leteli so žeravými kotúčmi od bŕzd a ľudia sa nás pýtali či stíhame počas jazdy aj kúriť, lebo odtiaľ lietali iskry. A dokázali sme všetkých poraziť, aj so slabším výkonom,“ povedal Ivan Pallag, ktorý si dve výhry pripísal na vozidle Škoda 120 S a v roku 1980 slávil víťazstvo na legendárnej Škode 130 RS.

historia-ke-01-palag.jpg

Ďalším veľkým posunom bolo zaradenie košickej súťaže do Majstrovstiev Československa v roku 1982. Miestne trate tak v priebehu osemdesiatych rokov brázdil celý rad elitných posádok. Víťazstvo tu slávili napríklad legendárni jazdci Pavel Valoušek so Škodou 130 RS, Leo Pavlík s Audi Quattro, Václav Blahna s Ladou 2105 VFTS či Pavel Sibera „pilotujúci“ svoju ikonickú Škodu Favorit 136 L. Popularita súťaže neustále stúpala a v roku 1987 sa prvýkrát usporiadateľom prihlásila viac ako stovka posádok. „Veľmi rád spomínam na slovenské rally a Rally Košice. Počas svojej kariéry som štartoval na každom ročníku a to ešte v čase, keď rýchlostná skúška Herľany bola celá šotolinová. Rád spomínam na jednu z najťažších RS, tiež celú na šotoline a to úsek Ružín. Košice majú prekrásne okolie a tento kraj si zaslúži významnú súťaž. Na východ Slovenska sa vždy rád vraciam a v predchádzajúcich rokoch som pomáhal svojmu synovi, ktorý štartoval v špičkovom slovenskom tíme,“ povedal Pavel Valoušek starší, víťaz rally z roku 1982 so spolujazdcom Karlom Jirátkom.

foto-10-schreiner-calex.jpg

Po roku 1989 sa súťaž na štyri roky odmlčala a jubilejný 20. ročník si tak musel počkať. Naspäť na slovenskú motoristickú mapu sa Rally Košice vrátila v roku 1994, kedy bola obnovená v rámci osláv 35. výročia východoslovenských železiarní. Z výhry sa vtedy radoval Jozef Béreš starší s Nissanom Sunny GTI-R, ktorý si triumf zopakoval aj o rok neskôr za volantom Fordu Escort RS Cosworth. „Najviac v pamäti mám rok 1994, keď som jazdil ako profesionálny jazdec v Styllexe na továrenskom Nissane s Michalom Kočim. Vtedy sme aj získali titul, boli to pekné časy. A najradšej na rýchlostku Herľany - Banské. Bohužiaľ rally sa za tú dobu veľmi zmenila, dnes je to skôr obchod,“ uviedol Jozef Béreš starší, ktorý výhru zopakoval hneď ďalší rok. Jeho syn oslavoval víťazstvo v Košiciach hneď trikrát a otca v počte výhier prekonal. Práve v ročníku 1995 došlo k ďalšiemu historickému míľniku, vôbec prvýkrát bola okruhová rýchlostná skúška pod sídliskom Dargovských hrdinov vysielaná v priamom prenose na Slovenskej televízii.

historia-07-toth.jpg

O rok neskôr sa Rally Košice stala súčasťou maďarského šampionátu, čo so sebou prinieslo aj vôbec prvého zahraničného víťaza. S vozidlom Toyota Celica GT4 sa ním stal János Tóth mladší, na ktorého v nasledujúcich rokoch nadviazali krajania Lásló Ranga (Subaru Impreza 555) a Ferenc Kiss (Subaru Impreza). To už sa na východe Slovenska súťažilo aj v rámci Majstrovstiev Európy. V roku 1997 súťaž ponúkla rekordnú porciu ostrej akcie s celkom 237 závodnými kilometrami rozloženými do 22 rýchlostných skúšok. V roku 1998 do Košíc okrem európskeho, slovenského a maďarského prvýkrát dorazil aj český šampionát. V štartovej listine sa premiérovo objavili aj hneď 4 vozidlá kategórie WRC. Medzi najväčšie jazdecké hviezdy patrili mená ako Enrico Bertone, László Vizin, Milan Dolák alebo populárny Talian Gianluigi Galli. Dvadsiatypiaty ročník v roku 1999 vyhrala česká posádka Stanislav Chovanec - Karol Holaň na vozidle Ford Escort RS Cosworth.

historia-08-kiss.jpg

Ďalší spravodajský servis v rámci 50. Garrett RALLY KOŠICE 2024 prinesieme v nasledujúcich tlačových správach. Uverejnené budú postupne na oficiálnej webovej stránke www.kosice.rallye.sk a na facebookovom profile.

historia-ke-03-blahna.jpg

Poznámka: tlačová správa bola spracovaná podľa vydaných tlačovín Autoklub Košice a tlačových správ Rally Košice (autor Zdenka Frývaldská).

Roman ORDELT
tlačový tajomník
50. Garrett RALLY KOŠICE

T. Szabosi;2000-15.jpg



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri