Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Northern Forest Baja 2009: Zimné radovánky

Wednesday, 04. 03. 2009 - 00:39, Michal Kostka   

Northern Forest Baja 2009: Zimné radovánkyŠtvrtok, 26. február
V samotnom srdci Saint Petersburgu, neďaleko brehov rieky Nevy, leží Námestie Svätého Izáka, jedno z jeho najväčších a najkrajších námestí. Práve tu sa odohral slávnostný štart Northern Forest Baja 2009. Medzi historickými budovami Máriinho paláca a Katedrály Svätého Izáka sa s príchodom noci objavili nové dominanty. Kolónu novodobých rytierov na ich oceľových tátošoch sprevádzali vozidlá polície, čím sa len podtrhol značný záujem a angažovanosť miestnych orgánov. Štyri desiatky vozidiel, najnovšie výdobytky techniky, ale aj takmer historické exponáty, sa zoradili pred zrakmi fanúšikov, novinárov ale aj náhodných okoloidúcich, aby v Rusku rozpútali motoristickú revolúciu.



Jediným kontrarevolučným živlom sa zdalo byť počasie, studený vietor bičoval prítomných spŕškou snehu a dažďa, odradilo to však málokoho. Na pódiu sa postupne predstavili všetky posádky, na ktoré čakali tri dni zápolenia s časom a aj s bohatou snehovou nádielkou. Unikátna kombinácia historickej krásy okolitých budov, desiatok farebných svetiel a podmanivosti samotných vozidiel, v mnohých vyvolávala atmosféru priam rozprávkovú. Z tohto malého kráľovstva sa na ďalekú a neznámu cestu vydávali odvážni jazdci nie na jednom, ale na celom stáde koní. Mená tých najudatnejších a najúspešnejších z nich mali byť známe po ich trojdňovej púti Severným lesom.



Piatok, 27. február
V piatok sa však pre súťažné posádky rozprávka skončila a začal tvrdý boj o každú sekundu, o každý prejdený meter. V motoristickom areáli Ladoga, vybudovanom v starom lome na predmestí Saint Petersburgu, bola pripravená 2700 metrov dlhá trať, na ktorej si posádky vyskúšali mnohé zákruty, prevýšenia, ale aj rýchle úseky. Atraktivita tohto predstavenia bola umocnená vždy dvojicou vozidiel na trati, na okruh sa vydali z rovnakého miesta, každé však opačným smerom. Prvú dvojicu tvorili Boris Gadašin a Miroslav Zapletal. Domáci favorit, premiérovo štartujúci za vlastný tím G-Force Motorsport, vybavil svoj Nissan novým sedemlitrovým motorom, ktorý ho z štartovej čiary priam vystrelil. Bleskovo sa prehnal celou traťou a dlho sa zdalo, že o pohár za víťazstvo v prológu ho už nikto nepripraví.

V samom závere sa však na trať dostal Raivis Želtins štartujúci v rámci lotyšského šampionátu. S vozidlom starším a slabším dokázal preletieť traťou ešte o štyri sekundy rýchlejšie ako Gadašin a právom získal prvý pohár súťaže. Napriek tejto drobnej prehre bol Gadašin spokojný: „Naším hlavným cieľom je testovanie nového motora v rámci príprav na Italian Baja. Tu sa nebudeme nikam náhliť, skôr budeme sledovať ostatných.“ Cestu na prológ si poctivo odmrzli Miroslav Zapletal a Ladislav Nemajer, keďže im službu vypovedalo prídavné kúrenie. Náladu im rozhodne zlepšil tretí najrýchlejší čas v prológu. S časom o dve sekundy horším sa za nimi umiestnil riaditeľ súťaže Ruslan Mišikov na Nissane. Tomu na trati chýbal ľad, snehové záveje v zákrutách ho brzdili.



Zahanbiť sa nenechal ani jediný taliansky zástupca v súťaži a v tejto disciplíne stále nováčik, Giovanni Manfrinato. Za volantom špeciálu Megane Proto sa snažil zužitkovať skúsenosti z minuloročnej Rally Sweden, zlé nastavenie vozidla mu však neumožnilo dostať z neho maximum. Napriek tomu si jazdu natoľko užíval, že absolvoval ešte jeden okruh naviac. Alebo len jednoducho minul východ. Nielen jeho vášnivo povzbudzovalo množstvo detí, ktoré sem prišli na pozvanie organizátora a ktoré výrazne prispeli k výnimočnej atmosfére prvej špeciálky súťaže.

Najrýchlejšie posádky boli ocenené počas ceremónie konanej na pamätnom mieste prelomenia Leningradskej blokády. Okrem poháru Gubernátora Leningradského regiónu si odniesli aj darčekový kôš plný dobrôt vypestovaných a vyrobených v tamojšom regióne. Špeciálnou cenou bol odmenený aj Jurij Borovikov, ktorý si so svojim VAZ-om vybaveným motorom Chevrolet v prológu vybojoval piatu priečku.



Sobota, 28. február
Sobota už bola naplno zasvätená snehu a radostnému šanteniu v ňom, pre veľkých chlapcov bolo pripravené veľké ihrisko. 84-kilometrový okruh ponúkal rovné a rýchle úseky, ktoré sa striedali s úzkymi, kľukatiacimi sa cestičkami. Mohutné stromy lemujúce takmer každý meter trate dozerali, aby sa žiaden z kŕdľa nezbedníkov nezatúlal ďaleko. Prvý sa do snehových perín vrhol držiteľ Svetového pohára súťaží baja z roku 2007 Boris Gadašin. V cieli sa však prvý objavil za ním štartujúci Miroslav Zapletal. Čo sa stalo Gadašinovi, že mal v cieli stratu takmer štyroch minút? Za všetko môže zničená spojovacia hriadeľ zadnej nápravy, prvý okruh tak Gadašin absolvoval prakticky s „predokolkou.“ Hoci prvý v cieli, najrýchlejší čas Zapletal nezaznamenal. Jeho komentár k druhej špeciálke súťaže bol lakonický: „Trať je dobrá, boli me však pomalí, veľmi pomalí.“ Podobne hodnotil SS2 aj šiesty Giovanni Manfrinato: „Fantastické! Špeciálka je veľmi pekná a rýchla. Mali sme však problémy s prevodovkou, musíme sa na to pozrieť.“ Najrýchlejší Ruslan Mišikov sa aj v sobotu posťažoval na počasie: „Očakávali sme ľad, počasie sa však zmenilo. Na trati bolo mnoho snehu, museli sme jazdiť v koľajách, aj na rovinkách bol problém poriadne akcelerovať.“



V prvom sevise každý opravil čo sa dalo a čo bolo treba, aj Gadašin sa vrátil opäť s pohonom všetkých štyroch kolies. A že to bol návrat ako hrom. Hneď v SS3 ukrojil s Mišikovho náskoku tri minúty. Na prvý pohľad to nie je až tak impozantné, na niektorých rovných úsekoch však Ruslan Mišikov dosiahol priam neuveriteľnú rýchlosť 229,83 km/h! Na záverečnej tlačovej konferencii síce Mišikov za všeobecného smiechu tvrdil, že jemu to vo vozidle ukazovalo rovných 325 km/h, výsledkom však bol posun Gadašina nahor výsledkovou listinou. Zlepšil sa aj Zapletal, v druhom okruhu dosiahol tretí najlepší čas. V konkurencii domácich majstrov sa o slovo razantne hlásil aj Alexander Mironenko na Nissane Pickup, v dvoch kolách zaznamenal druhý, resp. štvrtý najlepší čas. V triede T2 si vedenie poistil Alexej Denisov, zozadu však dotierali Viktor Volikov a Artem Varencov.



Ďalšie sklamanie zažil Giovanni Manfrinato. Defekt a následná výmena kolesa ho stáli šesť minút. Do cieľa však na rozdiel od iných dorazil. Konstantina Žilcova zastavil zničený motor, Jaroslava Solovjejva zas zničený chladič. Šťastie v nešťastí mala ukrajinská posádka schovaná za prezývkami Fast a Ronin, ich Toyota sa dostala aspoň za cieľovú čiaru SS3. Andrej Birjukov, na Mitsubishi s číslom 20, sa v cieli objavil s dverami spolujazdca „odloženými“ v zadnej časti vozidla, Vladimir Frolov si jedno z kolies odložil niekam do lesa a do cieľa došiel len na troch. Posádky štartujúce mimo triedy T1 riešili v hlbokom snehu o jeden problém naviac. Ich vozidlá sú o poznanie užšie ako špeciály pred nimi šatrtujúcich favoritov a jazda v širokých a hlbokých koľajách sa menila na bláznivý tanec „od buka, do buka.“



Tretia špeciálka dňa mala rozhodnúť o tom, kto bude nocovať na pozícii lídra Northern Forest Baja. Gadašin nenechal nikoho na pochybách, že práve on je tým najpovolanejším stanúť na čele. Mišikova porazil o dve minúty a to mu stačilo, aby sa vyhupol na prvú priečku priebežného hodnotenia. V cieli neskrýval spokojnosť: „Pravdupovediac, nebol to jednoduchý deň. Hneď po piatich kilometroch sme zaznamenali problémy so spojovacou hriadeľou. Zvyšok dňa bol však fantastický. S novým motorom je dôležitejšie vedieť kedy ubrať, než neustále držať pedál na podlahe.“ Gadašinov tímový kolega Alexander Mironenko ukončil deň vo veľkom štýle. Ďalší štvrtý čas v SS ho vyniesol na tretiu priečku medzinárodnej klasifikácie. V súčte časov bol síce o štyri minúty rýchlejší Lotyš Raivis Želtins, ten však bodoval len v lotyšskom národnom šampionáte. Dřevohostický tím Zapletal, Nemajer si vybral ďalšiu dávku smoly, do cieľa sa dostali s takmer prázdnou nádržou a so stratou 14 minút nocovali na šiestej priečke medzinárodnej klasifikácie.



Nedeľa, 1. marec
Všetko je naopak, nič sa nemení. Prvá časť tohto zdanlivo zmäteného úvodu sa týka posledných dvoch meraných úsekov Northern Forest Baja. SS5 a SS6 sa konali na rovnakom okruhu ako v sobotu, avšak v opačnom smere. Známa trasa sa tak zmenila na nepoznanie, čomu dopomohla aj čerstvá snehová nádielka. Druhá časť úvodu sa zas vzťahuje na súboj vedúcej dvojice. Boris Gadašin, vedomý si svojho náskoku, vsadil na istotu a šetril techniku. Oprava jeho Nissanu bola v sobotu možná vďaka pomoci jeho úhlavného protivníka na športovom poli, Ruslana Mišikova. Práve on poskytol potrebný náhradný diel, vďaka ktorému mohol Gadašin zahájiť nedeľnú súťažnú porciu. Ruslan Mišikov mal v stratégii jasno: „Naša strata na Borisa je príliš veľká. Môžeme ísť na hrane, alebo si strážiť súčasný výsledok. Na SS5 sme nespravili žiadne chyby, nespravil ich však ani Boris. Na Mironenka máme 10 minút k dobru, to je veľmi dobré.“



Za suverénnou dvojicou bývalých víťazov si kalich horkosti do dna vypil doterajší kráľ Northern Forest, víťaz z rokov 2005 a 2006, Alexej Berkut. Na Dakare sa predstavil s novou zbraňou, bývalým továrenským Mitsubishi Pajero Evo MPR10. Pripraviť ho na Northern Forest sa nestihlo a tak si požičal Mitsubishi Pajero od Janisa Naglisa. Sobotná časť súťaže sa niesla v znamení spoznávania možností a limitov vozidla, nedeľná časť v ich prekračovaní. Rovnako ako minulý rok, aj teraz sa vydal na výlet mimo trať, tento krát ho však ozvláštnil o kotrmelec. Do cieľa SS5 sa dostal na troch kolesách v čase keď ostatné posádky už štartovali do SS6 a tu sa jeho púť skončila.



Sklamanie čakalo aj na mladého Alexeja Denisova, ktorý si dominantným spôsobom podmanil triedu T2. Len 300 metrov po štarte do poslednej špeciálky naposledy vydýchol jeho Nissan Patrol, víťazstvo v triede tak mohol sláviť Artem Varencov. V konečnej medzinárodnej klasifikácii obsadil Varencov siedme miesto a keďže aj na šestke a osmičke boli zástupcovia tímu GeoRaid-RSG, pribudli im vavríny za triumf v hodnotení tímov.

Najviac vzrušenia priniesol boj o tretiu priečku medzinárodnej klasifikácie. Vinou techniky v ňom v závere nefigurovali Berkut a Denisov, súboj sa tak zúžil na Mironenka a Zapletala, v prípade mimoriadne priaznivých okolností mohol o miesto na pódiu zabojovať aj Manfrinato. Alexander Mironenko chcel až príliš, v SS5 sa hneď dvakrát intímne zbližoval so snehovým závejom, čo využil Zapletal a dostal sa pred svojho protivníka. V poslednej špeciálke prihodil siedmy jazdec tohtoročného Dakaru k svojmu náskoku ešte ďalšie dve minúty a bronz bol v jeho rukách. Ani štvrtý Mironenko však neodišiel s prázdnou, v ruskom šampionáte zbieral body aj trofeje za tretie miesto. Druhý zástupca z krajín na západ od Matičky Rusi, Giovanni Manfrinato, si aj napriek drobným starostiam súťaž nármane užíval a v konečnom hodnotení mu pripadla piata priečka.



Za pozornosť rozhodne stoja lotyšskí účastníci Northern Forest. Na štarte sa ich objavila štvorica, všetci zhodne na Mitsubishi. Rovnako ako ostatní, aj oni použili pneumatiky s hrotmi, na rozdiel od zvyšku štartového poľa to však boli pneumatiky letné. Bolo by naivné myslieť si, že práve to bolo príčinou ich úspechu, tou sú nepochybne ich schopnosti jazdy v snehu. Dôkaz? V absolútnom súčte časov, bez ohľadu na triedy či národné klasifikácie, sa hneď trojica Lotyšov umiestnila v prvej deviatke a Raivis Želtins, s časom o päť minút lepším ako Zapletal, bol tretím najrýchlejším jazdcom Northern Forest Baja 2009.

Prvé kolo Medzinárodného pohára FIA súťaží baja dospelo do zdarného konca. Poznáme mená prvých víťazov, rozdelili sa prvé ceny aj body. Zo studeného Ruska sa cross country cirkus presúva do nepomerne teplejšieho Talianska, v ktorom bude mať Česká republika bohaté zastúpenie, medzi quadmi by sa nemali stratiť ani slovenskí jazdci. Do svidania Rusija, benvenuto Italia.



Celková klasifikácia Medzinárodného pohára:
1  Boris Gadašin / Vladimir Damjanenko  Nissan Pickup Kingcab  4:46:19
2  Ruslan Mišikov / Sergej Talancev  Nissan Frontier  4:50:38
3  Miroslav Zapletal / Vladimír Nemajer  Mitsubishi L200  5:02:38
4  Alexander Mironenko / Andrej Nečin  Nissan Pickup  5:05:15
5  Giovanni Manfrinato / Carlo Pisano  Megane Proto  5:11:57

Celková klasifikácia Lotyšského šampionátu:

1  Raivis Želtins / Martins Tuters  Mitsubishi Pajero  4:57:43
2  Toms Brants / Karlis Čurkste  Mitsubishi Pajero  5:11:42
3  Alexander Olejnikov / Alexej Kuzmič  Nissan Patrol  5:21:36
4  Guntars Laugalis / Reinis Liliensteins  Mitsubishi Pajero  5:21:43
5  Artem Varencov / Roman Jelagin  Toyota LC 100  5:28:57

Photo: Lina Arnautova, Andrey Chursinov, Grigory Garbuz, www.northern-forest.ru





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri