Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Extra

Najkrajší a najúspešnejší

Monday, 23. 05. 2011 - 21:48, Ivan Václavík   

Najkrajší a najúspešnejší

BMW 328 sa považuje za najkrajší a najúspešnejší športový automobil 30. rokov minulého storočia. Jeho vavríny boli výsledkom konštrukčných parametrov, od systematického využitia ľahkých materiálov, cez aerodynamické línie, optimálne typy motorov a pokrokovú technológiu podvozkov.

bmw-328-homm7.jpg

Pokrokové BMW 328 položilo základný kameň novej koncepcie vozidla, podľa ktorej vedie výkon k úspechu iba vtedy, ak sú harmonicky a efektívne zladené všetky komponenty. S týmito charakteristikami bolo už vtedy BMW 328 stelesnením ideálov, na ktorých stojí značka BMW ešte aj dnes: dynamika, estetika a vysoká miera inovatívnosti.

bmw328-738.jpg

V tomto roku oslavuje historické BMW snov svoje 75. narodeniny. Jubileum pripomenú verejnosti pri jazere Como v Taliansku na slávnych pretekoch Mille Miglia. Tam sa hlavná pozornosť sústredí na fascinujúci pôvodný športový automobil BMW 328. Dodnes platí rekordná najvyššia priemerná rýchlosť, ktorú dosiahlo BMW 328 Touring Coupé na okruhu Mille Miglia, pričom vlani sa tomuto automobilu podarilo zvíťaziť v historickej obnove pretekov. Po Mille Miglia bude estetika dvojmiestneho vozidla centrom pozornosti na podujatí Concorso d´Eleganza Villa d´Este, čo je prehliadka elegancie.

bmw328-homm727.jpg

V oblasti konfliktu medzi tradíciou a modernou prichádza BMW pri príležitosti oslavy výročia modelu 328 so špeciálnym modelom, nazvaným BMW 328 Hommage. Toto vozidlo transformuje princípy a charakter automobilov tej doby do súčasnosti a ponúka možnú interpretáciu toho, ako by sa historický dizajnový jazyk, ktorého autormi boli Fritz Fiedler a Rudolf Schleicher, mohol realizovať pri použití súčasnej technológie.

bmw328-homm725.jpg

Základným princípom by zrejme bola odľahčená konštrukcia. BMW 328 bolo výnimočné aj z toho dôvodu, že bolo prvým automobilom, pri ktorom BMW systematicky uplatnilo technológiu využitia ľahkých materiálov a konštrukcií. Všade, kde to bolo možné, sa použili tie najľahšie a zároveň najpevnejšie materiály, čím sa znížila hmotnosť vozidla iba na 780 kilogramov. S cieľom uplatniť dnešné moderné princípy odľahčených konštrukcií sú mnohé komponenty exteriéru aj interiéru BMW 328 Hommage vyrobené z plastu, vystuženého uhlíkovými vláknami (v skratke CFRP, zjednodušene: karbón).

bmw328-homm726.jpg

Kým v minulosti sa uprednostňovali ľahký hliník a horčík, dnes má najvyššie hodnotený pomer hmotnosti a pevnosti práve karbón. Je ľahší, ale zároveň pevnejší, než hliník. Miesta, na ktorých sa v prípade BMW 328 Hommage použil, sú jasne viditeľné. Takto BMW 328 Hommage nielen funkčne, ale aj vizuálne napĺňa princíp odľahčenej konštrukcie. BMW sériovo aplikuje karbón pri konštrukcii svojich vozidiel už mnoho rokov a využilo ho napríklad v komponentoch BMW M6, či na streche BMW M3.

bmw328-homm729.jpg

Výnimočnú výpoveď na BMW 328 Hommage neprinášajú len viditeľné komponenty z karbónu. Moderná aplikácia pôvodných princípov sa pretavila aj do využitia ďalších materiálov. Ušľachtilá koža a matne aj lesklo brúsený hliník takisto prispievajú k vizualizácii funkčného športového roadstera súčasnosti. Vozidlo tiež nesie množstvo ďalších prvkov, odvodených z motoristického športu a odkazujúcich na úspešnú pretekársku kariéru BMW 328.

bmw328-homm753.jpg

Samotná premiéra vozidla v roku 1936 sa neuskutočnila na žiadnom autosalóne, ale priamo na pretekárskej trati. Už vo svojich prvých pretekoch BMW 328 deklasovalo všetkých súperov s výkonnejšími motormi a aj v nasledujúcich rokoch dominovalo na európskych tratiach.

BMW 328 Hommage má aerodynamický dizajn a je na prvý pohľad jasne identifikovateľné ako športové vozidlo. Jeho výrazne klinovitý tvar vytvára dojem akcelerácie aj keď automobil nehybne stojí. Diagonálne línie uhlíkových vlákien v materiále CFRP dynamiku roadstera ešte viac zvýrazňujú.

bmw328-homm730.jpg

Podobne ako prvé historické BMW 328, ani nový model Hommage nemá dvere. Prístup do interiéru, presne ako aj predtým, umožňujú hlboké výklenky v bočných paneloch. Extrémne široké a nízke predné partie, spolu s prednou kapotou, budia dojem ako keby bolo vozidlo ešte nižšie, než v skutočnosti je.

bmw328-homm731.jpg

Výrazne vertikálne orientované ľadviny dvojitej mreže chladiča imitujú klasický, na výšku orientovaný dizajn prednej masky prvých modelov BMW. Pôvodné BMW 328 ich malo ako jedno z prvých automobilov bavorskej značky.

BMW 328 Hommage má ľadviny približne od polovice mierne naklonené dozadu. Pri pohľade spredu však vyzerajú byť úplne zvislé. Špecialitou je rebrovanie, výraznejšie než ich samotný lem. Pohľadu cez masku chladiča priamo do motora bránia vnútorné čierne horizontálne lišty, ukryté za vonkajšími rebrami, presne ako pri BMW 328 pred 75 rokmi.

bmw328-homm734.jpg

Zadná časť preberá štylistický jazyk predných partií vozidla. Neodmysliteľnou súčasťou sú zadné svetlá, svojrázne interpretujúce pre značku typický tvar písmena L. Celkovo sú zadné partie štylizované tak, aby na jednej strane pôsobili mimoriadne športovo, zároveň však veľmi ľahko a vzdušne.

Dve robustné okrúhle koncovky výfukov, zvestujúce silu radového šesťvalca, sú osadené do výrazných mrežovaných otvorov.

bmw328-homm740.jpg

Dizajn BMW 328 Hommage prináša tiež množstvo detailov, ktoré pripomínajú úspešnú športovú históriu BMW 328. Napríklad: mierne asymetrické čelné sklo má v strede výklenok, typický pre dizajn niekdajších pretekárskych vozidiel. Krížom cez prednú kapotu a bočné panely sa vinú široké kožené pásy, neodmysliteľná súčasť mnohých pretekárskych špeciálov minulosti.

bmw328-homm741.jpg

Minulosť motoristického športu do súčasnosti prinášajú aj rýchloupínacie zámky na hrane kapoty. Poctou minulosti je taktiež veľké strieborné logo „75" na strane vodiča, či uzáver tankovacieho hrdla za spolujazdcom, ktorý je trošku viac zapustený do karosérie ako to bolo pri pôvodnom 328.

bmw328-homm751.jpg

Okrúhle predné svetlomety sú pripomienkou svetiel originálneho historického 328, ktoré ich malo ako prvé BMW integrované do blatníkov. BMW 328 Hommage má predné svetlá rozdelené do štyroch sektorov čiernymi konkávnymi pruhmi, ktoré pripomínajú svetlá historických vozidiel, prelepené páskou. Svojím interiérom pripomína BMW 328 Hommage historické BMW 328. Okrem karbónu, hliníka a kože je v interiéri zámerne veľmi málo iných materiálov. Každý je však použitý tak, aby bol aj viditeľný.

bmw328-homm745.jpg

Prístroje použité v BMW 328 Hommage sú rovnakou mierou športové aj funkčné. Jednoduchému panelu dominuje jediný veľký okrúhly prístroj - výrazný otáčkomer. Podobne ako v kokpite klasického 328 a mnohých iných športových modelov, aj tu nájdete ukazovatele teploty a tlaku oleja, či teploty vody.

bmw328-homm735.jpg

Špecialitou palubnej dosky sú dva špeciálne držiaky na iPhone, umiestnené pred spolujazdcom, vrátane samotných telefónov, ktoré poskytujú ďalšie zobrazovacie funkcie. Tvoria tak prístroj zvaný Tripmaster, s dvoma hlavnými funkciami: stopkami na meranie časov na kolo a GPS itinerárom. V interiéri nechýbajú ani ďalšie športové špeciality, ako sú sedadlá so štvorbodovými pásmi, či núdzový vypínač elektroniky vozidla, umiestnený medzi nimi.

 

 



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri