Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Ivan Jakeš: Ánd sa nebojí, strašiakom dážď a blato

Saturday, 06. 12. 2008 - 15:23, Andrej Haverda   

Ivan Jakeš: Ánd sa nebojí, strašiakom dážď a blatoPo ročnej pauze odštartuje 3. januára populárna Rallye Dakar. Tentoraz však prvý raz mimo Afriky, tam stále totiž hrozia útoky moslimských teroristov. Hostiteľom púštneho dobrodružstva tak budú Argentína a Chile. Slovensko tam bude mať zastúpenie iba v osobe motocyklistu Ivana Jakeša, ktorý už má za sebou jednu africkú účasť.
                                                                                                       

Kedy ste sa definitívne rozhodli, že pôjdete na juhoamerický Dakar?
„Chcel som ísť za každú cenu, pracoval som na tom od jari. Oslovil som mojich českých partnerov, ktorí ma vzali do KM Racing Teamu. Dakar je pre mňa ako droga. Veľmi som sa tešil na tohtoročný štart. To, že sa nakoniec nešlo, ma nesmierne sklamalo. Skontaktoval som sa s mnohými firmami, potencionálnymi sponzormi, najmä v Považskej Bystrici a okolí, kde je motocyklový šport populárny. Mám tam množstvo kamarátov, ktorí mi pomáhajú.“

Ako ste sa dostali do KM Racing Teamu?
„Boli sme v kontakte už na minuloročnej Rallye Dakar. Keďže sa mi skončila zmluva s Environ Servis Moto Teamom, oslovil som ich. Vzali ma za istých podmienok. Motocykel a niektoré náležitosti si zháňam sám, tiež aj nejaké peniaze. Oni to všetko zastrešujú a manažujú. Stojí ma to menej, než keby som to mal všetko robiť vo vlastnej réžii. Máme špičkové zabezpečenie, okrem dvoch servisných kamiónov aj rýchly asistenčný kamión a terénne auto.“
                                                                                                  

Na akej motorke budete jazdiť?
„Na KTM 690 Rally Replica.“

Aké sú náklady na juhoamerickú verziu Rallye Dakar?
„Na jedného motocyklistu je to okolo 3,6 milióna českých korún. Sú v tom aj náklady na motocykel, ktorí platia moji slovenskí sponzori, rovnako tak oblečenie.“

Koľko si z toho musíte hradiť vy?
„Dohodli sme sa na sume 40 000 eur, ktoré zoženiem okrem už spomínaných vecí do tímu. Snažím sa, ako sa dá, aby som to dal nejako dohromady.“
                                                                                                     

Ako sa zháňajú tieto prostriedky?
„Vôbec nie jednoducho. Pomáha mi veľa mojich kamarátov, ktorí majú firmy, tiež ich dodávatelia. Lepíme to, aby sme dali dohromady potrebnú sumu.“

V čom spočívala doteraz vaša príprava?
„Žiaľ, teraz som bol dva týždne chorý, postihla ma viróza, takže som si musel dať pauzu. V septembri sme boli s tímom v Tunisku na týždňovom pobyte. V púšti sme najazdili nejakých 700 kilometrov, čo nie až tak veľa. Išlo hlavne o to, aby sme sa trochu zžili s podobným prostredím, v akom budem súťažiť, aby sme utužili kolektív, zoznámili sa s mechanikmi a ľuďmi, ktorí nás budú mať na starosti. Mal som z toho veľmi dobrý pocit. Pripomenulo mi to moje staré dobré časy zo strediska vrcholového športu, kde sme si všetci pomáhali a tvorili skvelú partiu kamarátov.“
                                                                                                                                                                                              
Budete jazdiť aj na miestach, kde ste štartovali svojho času na Šesťdňovej...
„Áno, čo je dobré, lebo mám predstavu o tom, ako to bude vyzerať minimálne v Chile. Myslím si, že zužitkujem skúsenosti z tohto podujatia a nič ma tam nezaskočí.“

Čo viete o trati?
„Na základe informácii, ktoré mám, prvé tri etapy by mali byť veľmi rýchle. Budem si tam musieť dať pozor, aby som nespadol a nezranil sa. Za každú cenu chcem dôjsť do cieľa aj vzhľadom na budúcnosť. Jednoducho potrebujem dobrý výsledok a spravím všetko preň. Hlavným cieľom je však prísť do cieľa bez penalizácie.“

Okrem púšte bude ťažký prechod cez Andy. Viete, aké nástrahy vás tam čakajú?
„Pokiaľ tadiaľ prejdú kamióny, tak motorky musia, takže sa neobávam toho, že by to bolo niečo mimoriadne ťažké. Určite to nebude nejaké enduro. Problém bude zrejme s adaptáciou na vysokú nadmorskú výšku. Mali by to byť však iba dve etapy.“
                                                                                                 

Najväčším strašiakom býva navigácia. Zlepšili ste sa v nej?
„Verím, že s tým nebudem mať veľké problémy. V Tunisku som sa snažil oživiť si znalosti z navigácie a celkom mi to išlo.“

Z čoho máte najväčšie obavy?
„Z toho, aby sa ma nezradila technika, to by mi znemožnilo dôjsť do cieľa.“

Konzultovali ste nejaké veci aj s Jarom Katriňákom?
„Nedávno som ho navštívil v nemocnici, kde sme hovorili aj o Južnej Amerike. Som smutný z toho, čo ho postihlo, ale dúfam, že sa z toho dostane a ešte si spolu zajazdíme po martinských holiach.“
                                                                                                

Budú tam rozdielne podmienky než v Afrike...
„Jazdiť sa bude na všetkých druhov povrchov, na rozdiel od Afriky. Dúfam, že nebude pršať, pretože motocykel nie je stavaný na blatisté terény.“

Vaším mechanikom bude Ján Hrehor, ktorý má jednu náročnú juhoamerickú rallye za sebou. Vybrali ste si ho najmä pre to?
„Nielen pre to. Jano je môj veľmi dobrý kamarát. Máme spolu super vzťah. Uznávam jeho kvality. Je stále výborný jazdec, ktorý je schopný vyhrať preteky, aj keď pol roka netrénuje. Rozumie motocyklom ako málokto, všemožne mi pomáha. Je to dobrá voľba.“

S akým umiestením budete spokojný?
„Nechcem sa baviť o konkrétnom umiestení. Podstatné bude dôjsť do cieľa. Ak však skončím v prvej dvadsiatke, budem maximálne spokojný.“
                                                                                                        

MOTOCYKLE V ŠPECIÁLNOM KONTAJNERI
Motocykel a výstroj Ivana Jakeša sa už plavia cez Atlantik do Buenos Aires. Momentálne sú niekde v strede cesty. Plavba trvá tri týždne. Motorka je zabalená v špeciálnom „pukancovom“ polystyréne a vo vzduchotesnom obale, aby ju nepoškodila morská voda.

Zdroj: www.denniksport.sk
Foto: archív autora, www.davidpabiska.cz




Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri