Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Italian Baja 2009: História a súčasnosť

Sunday, 22. 03. 2009 - 00:42, Michal Kostka   

Italian Baja 2009: História a súčasnosťPrvý ročník sa konal v roku 1993 ako podnik domáceho šampionátu. Z víťazstva sa tešil vtedy dvojnásobný dakarský víťaz Edi Orioli za volantom špeciálu Mercedes. Už v ďalšom roku sa Italian Baja stala súčasťou Svetového pohára CCR a prilákala na štart špičkové tímy a ich hviezdnych jazdcov. Svoju víťaznú sériu započal Pierre Lartigue jazdiaci s Citroenom ZX. Až do roku 1997, v ktorom Citoren ukončil svoj cross country program, nepoznala Italian Baja iného víťaza. Po prvých štyroch ročníkoch sa súťaž presunula z letného termínu na jarný, ktorý jej zostal doteraz. V roku 1998 zažila Italian Baja ďalší prelomový ročník. Po prvý raz sa v štartovom poli objavili motocykle a pocta byť prvým víťazom Italian Baja pripadla domácemu jazdcovi Fabiovi Fariolimu. Na štyroch kolesách sa presadil Jean-Louis Schlesser, za zmienku stojí aj tretie miesto Curta LeDuca jazdiacom na americkom monštre Chevrolet Protruck. O rok neskôr oplatil Schlesserovi prehru Kenjiro Shinozuka za volantom Mitsubishi Pajero, svoje prvé veľké víťazstvo si tu vybojoval Joan Roma na KTM.

Davide Monai;04.jpg

Posledná Italian Baja minulého tisícročia hostila štartujúcich už v troch kategóriách. Kamióny sa na štarte objavili tri a niet divu, že tretí Miki Biasion s prakticky sériovým Ivecom, nemal šancu konkurovať dvojici Kamazov s Čaginom a Kabirovom. V jednej stope sa na prvú priečku vrátil Fabio Farioli, štyri kolesá ovládol Francesco Germanetti s Nissanom. V roku 2001 sa po historickom víťazstve na Dakare na stupeň najvyšší aj v Taliansku postavila Jutta Kleinschmidt. Tretí triumf v štyroch rokoch si pripísal Fabio Fariola a prvým víťazom kategórie quadov (ATV) už navždy zostane Angelo Montico. Neľútostný súboj Schlessera s tímom Mitsubishi pokračoval aj v roku 2002, tentoraz so šťastným koncom pre Francúza, ktorého zbierka sa tak rozrástla o druhé talianske víťazstvo. Štyri malé kolesé (quady) sa stali korisťou Jurgena Mastrocolu, tie veľké (kamióny) zas Gerharda Walchera s „dodávkou“ SCAM. Na dvoch kolesách triumfoval Matteo Graziani.

Davide Monai;14.jpg

Stephane Peterhansel nebude na rok 2003 spomínať len v dobrom. O jasné víťazstvo prišiel na Dakare aj na Italian Baja a v oboch prípadoch ho zastúpil tímový kolega Hiroshi Masuoka. Kým v quadoch si víťazstvo po dvoch rokoch zopakoval Angelo Montico, nové mená víťazov sa objavili v kategórii motocyklov (Franco dal Bello) aj kamiónov (Zsolt Daraszi). Dvanásta Italian Baja si musela na svoj štart počkať o rok dlhšie ako bolo v pláne. V roku 2004 sa organizátorom nepodarilo zíkať všetky potrebné povolenia a súťaž bola na poslednú chvíľu zrušená. Pri znovuzrodení o rok neskôr sa Italian Baja ocitla v novovzniknutom seriáli Medzinárodného pohára baja súťaží. Pri neúčasti továrenských tímov sa z prvého miesta v kategórii automobilov tešil Rui Sousa, nás potešila štvrtá priečka Jozefa Sýkoru. Zo štyroch motocyklistov na štarte bol najrýchlejší Ákos Varga, tretí skončil Ivo Kaštan, v bohatšie zastúpenej kategórii quadov triumfoval Giorgio Arduini.

Davide Monai;20.jpg

Italian Baja bola medzi českými jazdcami vždy veľmi obľúbená, do okolia mesta Pordenone sa vydali aj v roku 2006. Novú zbraň tu v podobe Mitsubishi Pajero prezentoval Miroslav Zapletal a bolo z toho fantastické štvrté miesto. O dve priečky nižšie sa umiestnila jediná slovenská posádka otca a syna Sýkorovcov, pozícia najvyššia patrila Marcovi Blazquezovi. Nicola Dutto na Suzuki a Michel Bariel na Honde si vyslúžili prvé priečky v kategórii motocyklov, resp. quadov. Ďalší rok sa zdalo, že história sa zopakuje a víťazom sa stane Marc Blazquez. Ani osem najrýchlejších časov z desiatich meraných úsekov nestačí na víťazstvo, keď vás zradí technika. Dvere k prvenstvu sa tak otvorili pre Rusa Borisa Gadašina za ktorým tiahli hordy z Východu. Druhý bol Sándor Kis z Maďarska, štvrtý ďalší Rus Alexej Berkut, šiesty Zapletal, prvú desiatku uzatváral opäť maďarský jazdec Lászlo Palik a českú dvojicu medzi najrýchlejšími doplnil Zdeněk Pořízek na jedenástej priečke.

Davide Monai;czech-crew3.jpg

Minulý rok prerástla invázia z Východu do masívnych rozmerov, takmer tretina posádok medzinárodnej klasifikácie dorazila spoza hraníc v minulosti neslávne známej železnej opony. Maďari potvrdili svoju príslušnosť k európskej cross country špičke a do Talianska dorazilo osem posádok. Do prvej desiatky sa prebojovala trojica z nich, na stupne víťazov však nedosiahli. O prvenstvo zvádzal urputný boj Boris Gadašin (Nissan Navara) s Nasserom Al-Attyiahom (BMW X3), víťazne z neho napokon vyšiel katarský jazdec. Tretí skončil Tonnie van Deijne (Mitsubishi L200), desiatku najrýchlejších zaplnili jazdci z Maďarska, Česka, Lotyšska a Izraela. Darilo aj Josefovi Kakrdovi, po Baja Slovakia 2007 si pripísal ďalší slušný výsledok sedemnástym miestom celkovo. Najlepším z českých jazdcov bol Miroslav Zapletal na čerstvo zakúpenom a od Pořízka požičanom BMW X5 z dielní X-Raidu. Keďže to bola jeho prvá jazda s touto technikou a nechcel vozidlu príliš ublížiť, vsadil na opatrnosť a uspokojil sa so siedmou priečkou. Zatiaľ posledným víťazom v kategórii motocyklov zostáva Alex Zanotti.

Davide Monai;13.jpg

Pri pohľade na štartovú listinu sa dajú strhujúce súboje očakávať aj tento rok. Favoritom číslo jedna sa stáva Boris Gadašin, ktorý by rád znovu získal pohár pre víťaza celého baja šampionátu, podobne ako v roku 2007. Do svojho Nissanu namontoval nový sedemlitrový motor, vďaka ktorému má technickú výhodu oproti ostatným posádkam. S novinkou sa však prezentuje aj Tonnie van Deijne, donedávna jazdiaci na Mitsubishi L200 Strakar. Značke zostáva verný, prešiel však na väčší kaliber. Jeho novým súťažným náčiním sa stalo Pajero Evolution MPR 13, najdokonalajšie z benzínových Pajer. To Miroslav Zapletal zostáva zatiaľ verný svojmu Strakaru a hoci už zďaleka nepatrí medzi najnovšie vozy v súťažnom poli, vďaka jazdeckému umeniu treba dřevohostického jazdca zaradiť k favoritom s najvyššími ambíciami. Dvojité zastúpenie má Offroad Centrum Praha. Do Toyoty LC 120, ktorá úspešne absolvovala tohotoročný Dakar, si vedľa Jiřího Janečka sadne Eva Navrátilová, v staršej Toyote LC 80 robí Viktorovi Chytkovi spoločnosť Hana Šablová. Obidve dámy sú súčasťou plánu tímu na vytvorenie ženskej posádky pre cross country.

Davide Monai;31.jpg

Tvrdiť hudbu by mali aj nám dobre známe maďarské posádky, či už to je Balázs Szalay so silným Opelom Antara, alebo víťaz poslednej Baja Slovakia Károly Fazekas na BMW X5. CCR scéna silnie aj v Poľsku, minulý rok sa vo Vsetíne predstavila dvojica mimoriadne atraktívnych špeciálov SAM, osadených trojlitrovým motorem BMW. Jeden z nich sa objaví aj na Italian Baja. Patryk Loszewski, vicemajster Medzinárodného majstrovstva Českej republiky z minulého roku, na Italian Baja debutuje novou evolúciou špeciálu ORCA BMW, na sedadlo spolujazdca sa posadí nový člen tímu, skúsený Rafal Marton.

Davide Monai;34.jpg

Na štartujúcich v kategórii automobilov čaká v piatok 10-kilometrový prológ. V sobotu sú na programe tri rovnaké merané úseky s dĺžkou 82,82 kilometra. V nedeľu sa rovnaké úseky pôjdu ešte dvakrát, celkový počet meraných kilometrov sa tým zavŕši na 424 kilometrov. Jazdcov na quadoch čaká každý deň o jeden meraný úsek menej.





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri