Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 2009: Kokteil plný najrôznejších nástrah a výziev sa blíži, už iba 33 dní!

Sunday, 30. 11. 2008 - 22:06, Andrej Haverda   

Dakar 2009: Kokteil plný najrôznejších nástrah a výziev sa blíži, už iba 33 dní!„To, že je niekto majstrom sveta alebo Európy, na Dakare nič neznamená. Maratónske etapy sú o navigácii a o psychickej sile človeka. Akákoľvek labilita znamená oneskorenie, jazdu po tme alebo blúdenie. Preto na Dakare vznikajú medzi jazdcami priateľstvá. Nikto totiž nevie, kedy bude súpera v núdzi potrebovať. Až na výnimky sme partia, a to nielen medzi motocyklistami,“ uviedol český pretekár David Pabiška, držiteľ svetovej ceny fair-play za záchranu ľudského života pri motocyklovej súťaži.
                                                                                                     

Než sa pustíme do nabitých štartovacích listín stále aktuálnejšieho Dakaru 2009, pripomeňme si podstatné fakty: 31. ročník Rallye TOTAL Buenos Aires – Valparaiso – Buenos Aires 2009 pretína nezvykle iba dva štáty, a to vôbec premiérovo juhoamerické – Argentínu a Chile. To však neznamená, že by malo ísť o prechádzku ružovým sadom. Na jazdcov (230 motocyklistov, 184 posádok osobných áut a 82 dvojíc až trojíc v kabínach kamiónov) čaká 5974 kilometrov rozdelených do štrnástich etáp, z čoho 5652 km budú tvoriť tzv. „rýchlostky“. Štart je naplánovaný na tretí januárový deň roka 2009, cieľ o pätnásť dní neskôr.
                                                                                                    

Na štarte uvidíme v hlavnej súťaži rekordný počet českých účastníkov – tridsaťjeden! Päť medzi motocyklistami, dvoch medzi quadmi, štyroch v triede osobných vozidiel a dvadsať v kabínach kamiónov. Slovensko bude mať v „ostrom“ preteku dvoch zástupcov – v triede motocyklov a kamiónov. Ďalšia viac než tridsiatka osôb pôjde v doprovodnej a novinárskej kolóne. Pretekári „česko-slovenských farieb“ osedlajú celkom osem značiek: z motocyklistov traja pôjdu na Yamahách, štyria na strojoch KTM a jeden s motocyklom Honda. Z automobilových značiek to bude Mitsubishi a Toyota; po prvýkrát od roku 1992 sa v preteku popri trojici tatroviek objaví rovnaký počet truckov idúcich pod značkou LIAZ. Rozsiahlu zostavu dopĺňajú dva nákladné automobily zn. MAN.
                                                                                                    

Automobilové súťaže sa stali veľkým divadlom priťahujúcim stále väčší počet divákov. Veľkí výrobcovia o tom vedia a starostlivo sa starajú, aby svetlá rámp žiarili čo najoslnivejšie. Vyplatí sa im to... Vládca posledných troch súťaží Hans Stacey (so spolujazdcami Gotlibom a Der Kinderenom) vyráža v rovnakej konfigurácii ako na Stredoeurópskej rallye, teda s dvojicou veľmi rýchlej podpory Franz Echter a Geert Verhoeven. Stacey síce nasadzuje repasovaný kamión, ale o jeho zlepšení nemožno pochybovať. Na preddakarskom prológu vo Valkenswaarde Stacey opäť všetkých porazil a povráva sa, že šírke záberu točivého momentu jeho motora od nízkych obrátok sa žiaden agregát v štartovom poli nevyrovná. Stacey prekvapil prechodom na používanie tlmičov Reiger. Po štyroch rokoch pri Foxe ide síce o prekvapenie, ale s výnimkou De Rooyovho klanu (Donerre) ich v Beneluxe používajú snáď všetci...
                                                                                               

Továrenský tím zbornej Kamaz Master neprekvapuje. Zostava pilotov zodpovedá všetkým predpokladom. Šéf tímu Semjon Jakubov sa presunie do doprovodného vozidla a prednosť dostávajú mladší, ale už „odskúšaní“ spolujazdci. Posádky tvoria: Čagin – Savostin – Nikolajev, Kabirov – Beljajev – Mokjejev (víťazná posádka Dakaru 2005) a Mardejev – Mizukajev – Karginov. Všetci ruskí piloti majú dohromady viac dakarských vavrínov než akýkoľvek iný tím kategórie kamiónov... Technika zostáva rovnaká ako celý rok, teda Kamaz 4326-9 kategórie Superproduction (agregát JAMZ o objeme 18,5 litra), na tlmičoch Reiger, pochopiteľne v detailoch vylepšených. Čagin dokázal na nedávnej Desert Challenge v Dubaji dôjsť tretí absolútne (!!!) aj so starším vozidlom. Ako je vidieť, určité udalosti z priebehu tohto roka (tragická kolízia s francúzskym motocyklistom Philippom Toninom v priebehu šiestej „erzety“ na Rallye Trans Orientale vedúcej z Bogoce do Arkaliku, pri ktorej Francúz zahynul – pozn. autora) na ňom veľa stôp nezanechali...
                                                                                               

Stajňa De Rooy je späť, a to je dobré. Zvláštnu skladbu vozidiel rodinného tímu predstaví hneď na dvoch súťažiach. Je zaujímavé, že kamión, s ktorým Gérard De Rooy štartoval na tohtoročnej Trans Orientale (teda Ginaf osadený kabínou Iveco), absolvuje v rámci preteku zvaného (a slávnym Francúzom Hubertom Auriolom organizovaného) „Africa Race“ jeho otec Jan De Rooy. Zato samotný Gérard využije rovnaký typ vozidla pri Dakare, avšak s kabínou DAF (teda už „čistokrvnejší“ Ginaf); agregát Iveco Cursor a kategória Superproduction zostávajú. Gérardovi bude kryť chrbát tradičný tímový partner Hugo Duisters. Pozornosť v bivaku určite zaujme obrí osemkolesový kamión Iveco s veľmi zvláštne predĺženou kabínou pre štyroch mechanikov, veľkým nákladným priestorom a extrémne dlhým rázvorom. A nečudovali by sme sa, keby podvozok pochádzal z dielní Ginafu...
                                                                                                  

Najaktívnejšie sa rozvíjajúcim tímom medzi „ťažkou väzbou“ je práve Ginaf. Wulfert van Ginkel rozbieha svoj Ginaf Rally Power skutočne veľkolepo. Dva z troch svojich truckov predal súkromným tímom a rovno im ponúkol aj zázemie Ginaf Rally Service. V priebehu druhej polovice tohto roka pre seba a kolegu Marcela van Vlieta postavil nové „špeciály“ kategórie Superproduction (samozrejme s nezávislým zavesením kolies, hydropneumatickým pružením VSE a motorom Caterpillar C18 o výkone 1000 konských síl). Tretí kamión pôjde v tíme ako rýchla asistencia; avšak jeho vodič, veľmi skúsený dakarský veterán Anne Kies, nemusí na úlohu tretieho vzadu toľko dbať. Nie je totiž v súťaži osamotený. Kies sa „blysol“ už vo Valkenswaarde prevrátením kamióna na bok v pomerne banálne vyzerajúcej zákrute po jazdeckej chybe, aká sa na Dakare neodpúšťa. Obidva súkromné Ginafy povedú skúsení pretekári Martin Van den Brink a Jack Brouwers. Rozhodne je treba počítať aj s Robom Vinkom. Ginaf Rally Power postavil rovnako nový kamión rapid assistance Ginaf X2223 s tuhými nápravami a listovými pružinami (motor DAF) ako vozidlo Ginaf Rally Service. Povedie ho brat Wulferta van Ginkela Edwin, inak spolumajiteľ ich spoločného dealerstva. V bivaku bude sedmičku Ginafov istiť jeden servisný Ginaf 8×8, jeden Ginaf 6×6 a tiež repasovaný staručký Ginaf F2222 po Bekxovi (blahej pamäti).
                                                                                            

Pohľad do rad súkromníkov zahájme u tradičnej rodinnej ekipy otca a syna Sugawarovcov, ktorých precízne spracované Hino ani nemôže prekvapiť. Obaja sa budú cítiť ako ryba vo vode na technických tratiach strednej časti súťaže. Motosport Italia po úspechu na Stredoeurópskej rallye (piate miesto Marca Dona sa nečakalo) vysiela do boja veľmi skúseného „rýchlika“ Giacoma Vismaru (víťaza Dakaru 1986). Nebude však chýbať ani jeho ostrieľaná krajanka – Louisa Trucco. Fritz Van Eerd sa nechal počuť, že so svojím rýchlym „Jumbo“ DAF-om (po Hansovi Bekxovi) chce bojovať o pozíciu v TOP 5. Skúsený Španiel Juvanteny vyrazí opäť s klasickým MAN-om 6×6, s menším typom L90 zase portugalská amazonka Elisabete Jacinto. Čeriť už aj tak rozbúrené vody bude rozhodne Pep Vila Roca s rýchlym Mercedesom. V jednom z nákladných vozidiel francúzskej firmy Renault uvidíme aj okruhového jazdca ťahačov Josepha Adua.
                                                                                              

Pokiaľ sa vám výpočet javí byť vyčerpávajúcim, potom verte, že konkurencia z Čiech je najsilnejšia v histórii a aj keby mala pretekať iba medzi sebou, bola by z toho rezba ako hrom (pod ústredným heslom „800 konských síl je už norma“). Aleš Loprais dotiahol svoj „špeciál“ na doterajší vývojový vrchol. Vozidlo s mechanikom Milanom Holáňom a novým navigátorom Vojtěchom Štajfom je vypiplané, výkonovo aj charakterom podvozka je o triedu vyššie, než bolo pri Stredoeurópskej rallye. Tomáš Tomeček i André De Azevedo už pretekajú medzi „špeciálmi“ (teda v triede Superproduction) a zostávajú verní klasickej vzduchom chladenej technike kopřivnických agregátov.
                                                                                              

Martin Macík už predstavil nový „špeciál“ LIAZ s vylepšeným motorom Deutz 2015. S obrovským výkonom, ľahkým vozidlom a Josefom Kalinom vedľa seba môže určite oprávnene mieriť vysoko, zvlášť keď Macíkov doterajší stroj, ktorý v technických pasážach špičke ešte posledne stačil, povedie africký „stopár“ Ladislav Fajtl. Marek Spáčil, ktorý úžasne prekvapil na Stredoeurópskej rallye (4. priečka), založil vlastnú zostavu MS-Rally Truck a rozhodol sa prestavať doterajší „špeciál“ Tedom/LIAZ do ďalšieho štádia. Motor Deutz 2015 dostal viacej konských síl, vozidlo bolo spredu skrátené, kabína sa posunula výrazne hore, aby mal agregát viac vzduchu okolo seba na chladenie. Zaujme aj skosená nadstavba.
                                                                                              

Siedmym českým kamiónom v súťaži je klasický MAN tímu Offroadsport s Robertom Randýskom za volantom. Mimochodom, aj české tímy mohutne zainvestovali do kvalitných asistencií, veď nové doprovodné kamióny Tatra bude mať k dispozícii ako Aleš Loprais (4×4), tak Tomáš Tomeček (6×6) i Marek Spáčil (6×6).
                                                                                                  

A sme u kategórie osobných vozidiel. Niet pochýb, že v nej sa všetko podstatné bude udávať v súboji veľmi skúsených a silných zostáv tímov Volkswagen, Repsol Mitsubishi a X-Raid BMW. Patrí sa začať pri troch diamantoch. Tie z Dakaru po 25. rokoch vymazali používanie vozidiel s názvom Pajero. Nový „špeciál“, s ktorým sa aj Mitsubishi zaraďuje do zástupu tých, čo používajú dieselové agregáty, totiž nesie názov Racing Lancer. Jazdecká zostava Mitsubishi je zložená výhradne z dakarských víťazov: Francúzi Stéphane Peterhansel a Luc Alphand, Japonec Hirosi Masuoka a Španiel Joan „Nani“ Roma (všetci dohromady majú 13 dakarských triumfov!). Niet čo dodať, v tomto sa Mitsubishi nemení. O Peterhanselových ambíciách nemožno pochybovať a aj Luc „Lucho“ Alphand by iste bol veľkým adeptom na víťazstvo, nebyť prítomnosti Stéphana v rovnakej stajni. Všetci si veľmi pochvaľujú mimoriadnych vlastností nového Lancera, tak sa tešme.
                                                                                                   

Volkswagen stojí pred otázkou, či na Dakare pokračovať od budúceho roka aj v novom reglemente, či nie. Na Dakar 2009 však vysiela inovovaný Race Tuareg a pochopiteľne aj najväčší tím v štartovom poli. Hlavným koňom Volkswagenu je samozrejme Španiel Carlos Sainz, avšak komplexnosť Juhoafričana Giniela De Villiersa i jeho kvality pri pohybe púštnym terénom ho zaraďujú na podobnú úroveň. Američan Mark Miller je skôr marketingovým počinom tímu a s Dieterom Deppingom je treba počítať predovšetkým na tvrdom povrchu, hoci jazdec sám je príkladom toho, že z marketingových dôvodov by jeden z pilotov mal byť Nemec.
                                                                                                   

X-Raid BMW vysiela na štart Katarčana Saleha Al Attiyaha a nemožno pochybovať, že bude neskutočne rýchly. Dopĺňa ho tradičný kolega Francúz Guerlain Chicherit. Od tohto roka pribudol Rus Leonid Novickij, štvrtým členom stajne je Argentínčan Orlando Terranova.

Francúza Jeana-Louisa Schlessera na štarte tentoraz neuvidíme. Pozrime sa však na rýchlych súkromníkov. Portugalec Miguel Barbora pôjde pod krídlami tímu X-Raid BMW, so slušne pripraveným Mitsubishi L200 vyrazí na štart Talian Massimo Biasion. Holanďan Arjan Brouwer, bývalý motocyklista, dával po skvelých výkonoch za volantom Ginafu (od neho ho vypudil až kapitál Marcela Van Vlieta) na Dakare 2007 tak dlho peniaze na štart kamióna MAN, až skončil ako pilot buginy Fast and Speed s motorom Honda.
                                                                                             

Dobrá správa pre fanúšikov veľkého dakarského sympaťáka Alfieho Coxa. Bývalý skvelý motocyklista sa vracia – snáď práve Južná Amerika je tým dôvodom – za volantom klasickej dvojmiestnej buggy SMG. V nej uvidíme aj nesmierne rýchleho Francúza Bernarda Erradonea. Rodina Gordonovcov a stajňa Dakar USA (reprezentujúca značku Hummer) bude rozdávať adrenalín po hektolitroch. Spomínate si na Gabriela Pozzu, Argentínčana, ktorý exceloval v majstrovstvách sveta v rallye ako v produkčnom vozidle tak za volantom Octavie WRC? Na Dakare sa objaví v Mitsubishi. A ďalší? Christian Lavielle, Krzystof Holowczyc, Balasz Szalay... ba aj Jean de Azevedo dal motocyklu vale a usadol do auta...
                                                                                                     

Výpočet známych mien však vôbec nekončí. Niekdajšia motocyklová dvojica Španielov Carlo De Gavardo a Jean Brucy vyrazí do neznáma s pekelne pripravenou buginou SMG; na ktorú však stavia aj ďalší: Yvan Muller, majsterka sveta v športovom lezení Isabelle Patissier či Belgičan Stéphane Henrard. Nemec Matthias Kahle (Honda buggy) sa skvele prezentoval na júnovej Rallye Trans Orientale 2008 (vyhral dve etapy a skončil šiesty), juhoamerickej výzve neodolala ani jeho krajanka Ellen Lohr. Tak ako ona, aj víťaz Dakaru z rokov 2002 a 2003 Japonec Hirosi Masuoka, pôjdu na Mitsubishi. V štartovom poli sa objaví aj ďalší Japonec: Ukyo Katayama. Lotyš Maris Saukans (OSC) vydobyl na už spomínanej Rallye Trans Orientale smerujúcej z Petrohradu do Pekingu vynikajúcu tretiu priečku (aj napriek iba jednej vyhratej „erzete“), ale možno značne pochybovať, že ju bude chcieť vybojovať aj na tomto podujatí... Zaujímavá bude účasť automobilov značky McRae (stajňa McRae Enduro Sport).
                                                                                                  

Zvláštnu pozornosť si zaslúži bývalý skvelý motocyklista Istride Esteve Pujol, ktorý po ťažkom páde na Baja Spain 2007 ochrnul na dolnú polovicu tela. Do Argentíny sa vydáva v špeciálne upravenom automobile Ssangyong na ručné ovládanie.
                                                                                               

České zastúpenie v kategórii automobilov predstavuje predovšetkým Miroslav Zapletal s Mitsubishi L200 (ambíciami mieri pravdepodobne na hranicu prvej desiatky) a novopečený poslanec Jiří Janeček, ktorého sériová Toyota mieri skôr ku šťastnému dojazdu do Buenos Aires. Tam mu má pomôcť aj asistenčný kamión MAN. Poskytnúť zázemie by mal aj motocyklistovi Ivovi Kaštanovi.
                                                                                                 

Štartová listina jednej stopy, teda kategórie motocyklov, je rovnako našliapnutá. Avšak doby, kedy prvú desiatku tvorili iba veľké mená a význačné osobnosti, sú preč. Ústredná dvojica protagonistov Cyril Despres a Marc Coma však nezmizla. K ním patria napríklad David Casteu, Jordi Villadoms, bratia Vintersovci, David Frétigné, Helder Rodrigues... Jean Azevedo odišiel k osobným automobilom, Jaroslav Katriňák sa – ako dobre vieme – potyká s vážnymi zdravotnými problémami... V jeho návrat na trasy Dakaru dnes málokto verí, avšak ja osobne áno a som toho presvedčenia, že nie som v tomto zmysle sám. Zo žien za všetky spomeňme Švédku Anne Seel.
                                                                                                

Česko-slovenské zastúpenie medzi motocyklistami je tradične bohaté: Martin Macek je opäť prihlásený ako pilot továrenského tímu Yamaha. Dakarskú premiéru si odbije skúsený Jan Froněk. Stajňa KM Racing nasadzuje Davida Pabišku, Dušana Randýska a nášho Ivana Jakeša, všetkých na špičkových KTM 690 Factory Replica. Ivo Kaštan sa na Dakar vracia, Južná Amerika skrátka láka. Hneď tridsiatka (!) quadov (štvorkoliek) na štarte dokladá vzrastajúci záujem o túto kategóriu. Okrem päťnásobného víťaza quadov Josefa Macháčka (KM Racing) do nej zavítal aj Oldřich Bražina.
                                                                                                  

Tešíte sa?


PREHĽAD ČESKÝCH A SLOVENSKÝCH ÚČASTNÍKOV, ŠTARTUJÚCICH V 31. ROČNÍKU RALLYE DAKAR:

MOTOCYKLE:
č. 19 - MARTIN MACEK (CZ/YAMAHA) – YAMAHA EUROPE TEAM
č. 42 - DAVID PABIŠKA (CZ/KTM) – KM RACING TEAM
č. 50 - DUŠAN RANDÝSEK (CZ/KTM) – KM RACING TEAM
č. 165 - IVAN JAKEŠ (SK/KTM) – KM RACING TEAM
č. 193 - JAN FRONĚK (CZ/KTM) – RAINBOW ORION RACING TEAM
č. 195 - IVO KAŠTAN (CZ/HONDA) – OFF ROAD CENTRUM TEAM

QUADY:
č. 250 - JOSEF MACHÁČEK (CZ/YAMAHA) – KM RACING TEAM
č. 272 - OLDŘICH BRAŽINA (CZ/YAMAHA) – MS-RALLY TRUCK TEAM

AUTOMOBILY:
č. 340 - MIROSLAV ZAPLETAL / TOMÁŠ OUŘEDNÍČEK (CZ/MITSUBISHI) – OFFROADSPORT CZ
č. 481 - JIŘÍ JANEČEK / VIKTOR CHYTKA (CZ/TOYOTA) – OFF ROAD CENTRUM TEAM

KAMIÓNY:
č. 502 - ALEŠ LOPRAIS / VOJTĚCH ŠTAJF / MILAN HOLÁŇ (CZ/TATRA) – LOPRAIS TATRA TEAM
č. 504 - ANDRÉ DE AZEVEDO / MAYKEL JUSTO / JAROMÍR MARTINEC (CZ/TATRA) – PETROBRAS – LUBRAX TEAM
č. 512 - TOMÁŠ TOMEČEK / VOJTĚCH MORÁVEK / RADOMÍR SMOLKA (CZ/TATRA) – LETKA LIVESCORE TEAM
č. 516 - MARTIN MACÍK / JOSEF KALINA / JAROSLAV VALTR (CZ/LIAZ) – KM TRUCK RACING TEAM
č. 520 - MAREK SPÁČIL / ZDENĚK KUBEŠA / JAROSLAV LAMAČ (CZ/LIAZ) – MS-RALLY TRUCK TEAM
č. 569 - ROBERT RANDÝSEK / PETR ZÁBRANSKÝ / VLADIMÍR NEMAJER (CZ/MAN) – OFFROADSPORT CZ
č. 572 - PAVEL FASKO / VAN DER VELDER / SIMON ELING SILVIA (SK/MAN) – TEAM RALLY RAID UK
č. 574 - LADISLAV FAJTL / JAN BERVIC / PAVEL KUBÍČEK (CZ/LIAZ) – KM TRUCK RACING TEAM

DOPROVODNÉ A NOVINÁRSKE POSÁDKY:
č. 625 - PETR MANDOVEC / MARTIN PABIŠKA / JÁN HREHOR / MICHAL KROUPA (CZ/SK/NISSAN) – KM RACING TEAM
č. 796 - LUDĚK PODHORNÝ / KAMIL GRYGAR / PETR PŘÍHODA (CZ/TATRA) – MS-RALLY TRUCK TEAM
č. 832 - PETR VODÁK / RONALDO PINTO / TOMÁŠ FAJMAN (CZ/TATRA) – LETKA LIVESCORE/RACING PETROBRAS TEAM
č. 850 - LEO LOPRAIS / MICHAL PTÁČEK (CZ/TATRA) – LOPRAIS TATRA TEAM
č. 851 - LADISLAV CSEKEY / LUBOMÍR KÝPEŤ (SK/CZ/TATRA) – LOPRAIS TATRA TEAM
č. 884 - PETR KORBEL / LUKÁŠ VACOVSKÝ / MARTIN OSWALD (CZ/MAN) - OFFROAD CENTRUM TEAM
č. 907 - LIBOR LATIŇÁK / MAREK CHYTKA / GABRIELA KORBELOVÁ / MILOŠ MLEJNEK (CZ/TOYOTA) - OFFROAD CENTRUM TEAM
č. 913 - KAREL LOPRAIS / MILAN LOPRAIS / JIŘÍ VINTR / LADISLAV LÁLA – (CZ/NISSAN) – LOPRAIS TATRA TEAM
č. 935 - JIŘÍ ŽÁK / STANDA BERKOVEC / ZDENĚK NĚMEC / ZUZKA PRŠALOVÁ – (CZ/NISSAN) – MS-RALLY TRUCK TEAM
(dosiaľ nezistené štartové číslo) MARTIN KOLOMÝ/ JIŘÍ ČÁP / PETR ČEDÍK (CZ/LIAZ) – KM TRUCK RACING TEAM
(dosiaľ nezistené štartové číslo) PETR ZÁBRANSKÝ / ANTONÍN ČERNÝ (CZ/VOLVO) – OFFROADSPORT CZ
                                                                                                   

Držme slovenským a českým účastníkom a posádkam pri premiérovom Dakare na juhoamerickom kontinente palce!





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri