Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 2009: Koho uvidíme na trati? (1. časť)

Tuesday, 23. 12. 2008 - 19:33, Michal Kostka   

Dakar 2009: Koho uvidíme na trati? (1. časť)Stéphane Henrard
(Belgicko, štartové číslo 314, Volkswagen Tarek)

„Dobrá trasa pre buginy“

Po desiatej priečke z roku 2007 a šiestej z roku 2003, Stéphane Henrard znovu upravil svoju buggy s cieľom znížiť jej hmotnosť. Táto zmena na poslednú chvíľu však rozhodne neznižuje jeho šance na Dakare.

Prečo Vaša príprava na Dakar prebiehala na poslednú chvíľu?
Museli sme sa najprv postarať o dve zákaznícke vozidlá, ktoré pri haváriách na Pharaohs Rally utrpeli výrazné škody. Pôvodne sme mali v pláne urobiť na nich len pár menších úprav, času na prípravu mojej buggy malo byť dosť. Mesiac pred plánovaným odchodom sme však boli stále zavalení prácou. Moja buggy tak pôjde do Buenos Aires letecky.

Mali ste možnosť vozidlo dostatočne otestovať?

Počas víkendu 13. a 14. decembra sme spravili pár jázd na piesočnom pobreží v Belgicku. Všetko bolo v poriadku. Bola to len taká zahrievacia jazda, ďalšiu plánujeme na 30. decembra už v Buenos Aires, aby sme vychytali posledné muchy.

Aké zmeny ste spravili na vozidle?
Vymenili sme šasi a zapracovali na znížení hmotnosti a jej lepšom rozložení. Takisto sme upravili aj pruženie.

Prečo by mal tento Dakar vyhovovať vozidlám s jednou poháňanou nápravou?
Bál som sa, že trasa bude veľmi hornatá, kľukatá a úzka. Z dostupných informácií mi však vyplýva, že bude skôr rýchla a piesočná. Práve na takomto teréne môže naša buggy zažiariť.

Michal Kostka;img_8999.jpg

Teruhito Sugawara
(Japonsko, štartové číslo 513, Hino Ranger)

„Dúfam v náročnú súťaž“

Na mnohých súťažiach ho bolo vidno v roli spolujazdca jeho otca Yoshimasu. V posledných troch rokoch však Teruhito Sugawaru vídať za volantom vlastného kamiónu a jeho výsledky hovoria sami za seba: šieste miesto v roku 2005, siedme v 2006 a deviate v 2007. S úplne novým kamiónom treba tohto japonského pilota počítať medzi favoritov aj tento rok.

Aký máte cieľ pre svoj jedenásty Dakar?

Tak ako každý rok, rád by som vyhral triedu vozidiel s objemom motora do 10 litrov. Čo sa celkového hodnotenia týka, snáď aj existuje malá šanca že by som vyhral, ale pri tak veľkom počte špičkových kamiónov to bude veľmi ťažké. Hlavne keď naše vozidlo je menšie od ostatných.

Ako si váš kamión poradil s pred-Dakarskými testami?
Musím povedať, že dobre. Je to úplne nové vozidlo, na ktorom sme oproti predchádzajúcemu urobili veľa zmien. Ostrý test prebehol na menšej rally v Mongolsku a vozidlo sa správalo veľmi dobre, hlavne na horských cestách. V Japonsku sme zas testovali jeho stabilitu pri skokoch a opäť to dopadlo na jednotku.

Venovali ste sa aj fyzickej príprave?
Nie, v tomto smere som neurobil vôbec nič (so smiechom). Či to môže priniesť nejaký problém, uvidíme až počas súťaže. Ani v minulých rokoch som nepodstúpil žiadny tréning a zvládol som to celkom v poriadku.

Myslíte si, že terén v Argentíne a Čile by mal vyť vašou výhodou?
To neviem. Myslím, že trasa bude oveľa dobrodružnejšia v porovnaní s Afrikou a keďže 98% súťažiacich nemá s takýmto terénom skúsenosti, budeme na tom všetci rovnako. Dúfam, že súťaž bude náročná, lebo náš malý a menej výkonný kamión je vhodnejší práve do ťažkých a technických pasáží. Pre nás teda platí „čím ťažšie, tým lepšie.“

Váš otec bude za volantom druhého tímového vozidla. Budete si na neho počas súťaže dávať pozor?

Medzi nami dvoma nevládne rivalita. Aj v sedemdesiatke je stále veľmi rýchly a za 25 rokov na Dakare nazbieral mnoho skúseností. Už len skutočnosť, že sa opäť postaví na štart dokazuje, že je stále konkurencieschopný. Ak by to tak nebolo, už by sám skončil.



Alain Duclos
(Francúzsko, štartové číslo 14, KTM 690 Rallye)

„Ako skončím je vecou náhody“

Víťazstvo v triede do 450 cm2 a celkové šieste miesto Alaina Duclosa na Dakare 2006 upútalo tím KTM natoľko, že mu pre Dakar 2009 ponúkli rolu „nosiča vody“ pre Cyrila Despresa. Táto nová výzva mu zároveň otvára nové možnosti.

Ako ste sa dostali do prestížneho tímu KTM?
Ľudia z KTM ma počas posledných rokov starostlivo sledovali a presvedčili sa, že som stabilný jazdec. V auguste sa mi teda ozvali a požiadali ma, aby som pomohol Cyrilovi vyhrať Dakar. Pre mňa je to uznanie za všetku doterajšiu drinu.

Váš potenciál naznačuje, že umiestnenie v prvej desiatke nie je vylúčené. Čím sa líšite od favoritov, ako sú napríklad Cyril Despres či Marc Coma?
Sú lepší v mnohých oblastiach, či už po stránke technickej, rýchlostnej a taktiež fyzickej. Keď sa snažím držať ich tempa, po 300 kilometroch už naozaj trpím. Takisto perfektne zvládajú navigáciu a samotné súťaženie. Majú cieľ, ktorý ja nemám, pretože kým oni sa celý rok venujú súťaženiu, ja mám svoje civilné zamestnanie, ktoré mi zaberie kopu času.

Aké sú teda Vaše ciele pre Dakar 2009?
Čo sa umiestnenia týka, to ako skončím je vecou náhody. Mojou jedinou úlohou je dopomôcť Cyrilovi k víťazstvu. V prípade, že všetko pôjde bez problémov a Cyril vyhrá, mohol by som skončiť aj v prvej päťke. Pre mňa je to však hlavne príležitosť, získať skúsenosti na profesionálnej úrovni. Osobne to nevnímam ako dosiahnutý cieľ, ale ako možnosť predstaviť sa v dobrom svetle. Budem proste robiť čo sa odo mňa očakáva a pritom zbierať cenné skúsenosti.

Michal Kostka;img_8697.jpg

Súťaž quadov: Kto chytí Macháčka?

Stačí aby ste sa na quade raz prešli dunami a chuti zopakovať si to sa už nezbavíte. Ten vzrušujúci pocit dostal už mnohých jazdcov, ktorí jazdia na Dakar. Napriek fyzicky vyčerpávajúcej jazde na proti motorke podstatne ťažšom quade ich počet každoročne rastie. Dvadsaťsedem prihlásených jazdcov je novým rekordom Dakaru.

Kým väčšina z nich ide okrem súťaženia objavovať najmä prírodné krásy Južnej Ameriky, vďaka nárastu jazdcov sa zintenzívni aj boj o víťazstvo. Ako na túto situáciu zareaguje Josef Macháček, nespochybniteľný kráľ tejto disciplíny so štyrmi triumfami na svojom konte (2000, 2001, 2003, 2007)? Nesmieme zabudnúť, že pri svojom zatiaľ poslednom víťazstve v roku 2007, mal pred svojim najbližším prenasledovateľom náskok piatich hodín a to išiel bez asistencie. Aj v roku 2008 dokázal Macháček svoju príslušnosť k svetovej špičke a do vitríny mu pribudol ďalší triumf, tentoraz z náročnej Rally Transorientale.

Michal Kostka;img_8311.jpg

Nikdy nebude dosť španielskych jazdcov snažiacich sa o zosadenie Macháčka z jeho trónu. Chýbať medzi nimi nebudú ani Carlos Avendaño a Jose Maria Peña, druhý a tretí z Dakaru 2007. Do trojice ich doplní Joan Manuel Gonzalez, ktorý sa po Macháčkovom odstúpení tešil z víťazstva v roku 2006. Hrozbou môže byť aj tím Polaris. Tento rok nasadzujú štyri quady a dúfajú, že budú Yamahám vyrovnaním protivníkom. Hubert Deltrieu mal skvelú sezónu, k prevnstvám na Central Europe Rally a Pharaohs Rally pridal aj druhé miesto na Pax Rally. Na Dakare bude jeho úlohou potvrdiť stúpajúcu formu jeho tímu.

V kategórii quadov bude prebiehať ešte jeden zaujímavý súboj a postarajú sa oň tri ženy. Corinne Dubois, Elizabeth Kraft a Camelia Liparoti budú medzi sebou bojovať a česť a výsadu byť prvou ženou, ktorá dokončí Dakar na quade.

Zdroj: www.dakar.com
Foto: archív autora






Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri