Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 1979 & 2009: Stojíme na prahu novej dakarskej éry

Thursday, 24. 07. 2008 - 00:09, Andrej Haverda   

Dakar 1979 & 2009: Stojíme na prahu novej dakarskej éryV tých najmožnejších, ale aj v najnemožnejších médiách sa stretávame s novinkami ohľadom blížiaceho sa ďalšieho ročníka Rallye Dakar 2009, ktorý by mal odštartovať novú epochu starých a legendárnych pretekov. Na juhoamerickej pôde. Vráťme sa preto nielen k zrodu možnej novej epochy na konci prvého desaťročia 21. storočia. Zaspomínajme si súčasne na dobu, kedy vznikala nová móda cestovania, objavovali sa nové médiá a ľudia z miest, presýtení peniazmi, chceli okúsiť to, čomu dnes hovoríme adrenalínové športy.
                                                                                                   

2009: Dakar štartuje na juhoamerickom kontinente
Patrice Clerc, prezident športovej asociácie A.S.O. (Amaury Sport Organisation) a Étienne Lavigne, riaditeľ Rallye Dakar, predstavili trať Rallye Argentína – Chile 2009. Trasa medzi Buenos Aires, Valparaiso a späť do Buenos Aires bude merať 9000 km, z čoho dve tretiny budú tvoriť rýchlostné skúšky. Tretieho januára 2009 oficiálne odštartuje pretek z Námestia Republiky. Cieľ preteku je po pätnástich etapách naplánovaný na 18. januára 2009 rovnako v hlavnom meste Argentíny. Južná Amerika ponúka množstvo rozmanitých terénov, od dlhých plání, cez hory až po piesočné duny – čo je ideálne pre usporiadanie najnáročnejšieho preteku sveta. Táto legendárna off-road súťaž sa tak premiérovo bude konať v Južnej Amerike.

V priebehu posledných tridsať rokov si Dakarská rallye vytvorila vynikajúcu povesť na africkom území, ktoré pomohlo sa súťaži presláviť a stala sa tak jednou z hlavných udalostí v medzinárodnom kalendári. Dakar vie ako si udržať svoju dôležitosť a mimoriadne pojatie. Rallye Dakar vznikla ako pretek, v ktorom došlo k spojeniu veľkých majstrov ako i amatérov, čím sa súťaž po dlhé roky stala nebývalou mierou internacionálna, keď spojila 52 rôznych národností. Súčasne si získala ducha poháňaného túžbou po dobrodružstve, objektivite a ďalších objavoch. Toto športové zápolenie prešlo za svojej histórie 21 afrických štátov. Bola to príležitosť poznať niečo nevídané. Organizátori hľadajú možnosti ako privítať Dakar aj v ďalších štátoch, možnosť spoznať iný kontinent.
                                                                                                  

Za podmienky udržať úroveň súťaže bola prijatá ponuka štátov Argentíny a Chile pre usporiadanie ročníka 2009. Amaury Sport Organisation jednala s týmito štátmi niekoľko rokov.

Organizátori boli zlákaní objavom štátov, kde navigácia, piesok a prejazdy budú súťažou súťaže. Argentína a Chile obsahujú všetky tieto zložky pre úspešný Dakar, ako v oblasti rozmanitého reliéfu krajiny, tak aj v jej nádhere; v neposlednom rade svojou infraštruktúrou. Elán organizátorov priniesol šancu na veľký Dakar. Zápis účastníkov do tejto novej súťaže bol zahájený už 5. mája 2008.
                                                                                              

1979: Dakar štartuje na africkom kontinente
V motoristickej tlači možno ešte stále čítať úvahy a komentáre k premiére juhoamerického automobilového maratónu Vuelta a la América del Sud a na svet už klope ďalšie, nové a trochu exotické motoristické súperenie – L’Afrique. Tak sa totiž volá Rallye Paríž – Dakar, usporiadaná pod patronátom francúzskych časopisov Paris Match a L’Équipe a vedúca piatimi štátmi: Francúzskom, Alžírskom, Nigerom, republikou Mali a Senegalom.

Už prihláška, ktorú záujemci dostali z Paríža, však svedčí o tom, že táto súťaž sa bude vymykať bežným predstavám o rallye. L’Afrique je totiž okrem automobilov akéhokoľvek charakteru aj akéhokoľvek objemu vypísaná tiež pre nákladné vozy, motocykle a sajdkáry! Súťaž sama, dlhá okolo 8500 km, je rozdelená do 17 etáp a začína v deň posledného vianočného sviatku – 26. decembra – trojkilometrovou rýchlostnou skúškou za bránami Paríža a potom pokračuje 800 km dlhou jazdou do Varu. Ďalšie dva dni budú venované presunu do Marseille, prevozu loďou cez Stredozemné more a vlastné „africké motoristické dobrodružstvo“ začne až 29. decembra 1978 1350 kilometrov dlhou etapou Alžír – Adrar. Potom trasa pokračuje cez In Saláh, Tamanrasset, Guezzam, Arlit, Agadez, Tahoua a Niamey do Gao, kde posádky čaká deň odpočinku. Zostatok cesty zavedie súťažiacich cez Mopti, Bamako, Nioro, Kayes a Kidiru do Saint Louis a poslednú etapu do Dakaru už by mala byť len stopäťdesiatkilometrovou prechádzkou nádhernou krajinou okolo mora, lemovanou kokosovníkmi.
                                                                                                 

Trasa, vedúca väčšinou po transsaharskej magistrále, zavedie súťažiacich prirodzene tiež do terénnych úsekov, z ktorých najobávanejšie budú zrejme v okolí senegalského mesta Kayes (čo je mesto s jednou z najväčších teplôt na svete) a v etape Kidira – Ouroussogui – Saint Louis. Tie by – spolu s očakávaným horkom a suchom – mali dokonale preveriť automobily, motocykle aj technické, fyzické a v neposlednej miere i psychické schopnosti posádok.

Ťažko povedať, čo viedlo organizátorov k usporiadaniu tejto súťaže a aká bude jej budúcnosť. Mnohé bude prirodzene záležať na jej premiére. Pred jej debutom sa však objavujú pochybnosti, či viac než športovou udalosťou, nebude L’Afrique len zaujímavou formou dôkazu, že po Afrike sa dá dnes celkom bežne cestovať akýmkoľvek dopravným prostriedkom.

(Zaručene prvá zmienka o africkej súťaži v československej tlači – Petr Minařík ju pod názvom „Ďalšia veľká rallye na obzore: Paříž – Dakar na motocyklu?“ vydal v Československom športe 1. decembra 1978.)




Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri