Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

6. ORC Baja Slovakia 2008

Thursday, 13. 11. 2008 - 18:21, Michal Kostka   

6. ORC Baja Slovakia 2008Neďaleký rallycrossový areál pri Borskom Mikuláši sa tak na tri dni stal domovom súťažiacich zo Slovenska, Česka, Poľska a Maďarska. Rečou čísel sa na štart postavilo 21 posádok v kategórii auto - traja českí piloti s maďarskou licenciou sa usadili do malých agilných bugín v triede Open-Buggy, rovnako tri posádky boli v triede Open-Amatér (2x Poľsko, 1x Slovensko), dve slovenské vozidlá štartovali v triede Challenge, jediný zástupca triedy T2 prišiel z Česka a zvyšných dvanásť vozov štartovalo v triede T1.

Ďalších 18 jazdcov osedlalo svoje quady, zastúpenie v tejto kategórii nemalo Poľsko. V jednej stope na trať vyrazilo 11 jazdcov, k desiatke Slovákov sa pridružil len István Nagy z Maďarska.

Michal Kostka;img_3870.jpg

Oproti očakávaniu sa na poslednej súťaži sezóny neobjavili Jozef Sýkora a Mirek Zapletal. Okruh favoritov sa tak zúžil, stále sa však bolo na čo tešiť. Bolo zrejmé, že o celkové prvenstvo sa prišli pobiť hlavne posádky z Maďarska. Pre Balázsa Szalaya (Opel Antara RR) a Károly Fazekasa (BMW X5) mal byť najvážnejším súperom Jiří Přibyl, ktorému sa po ročnom hosťovaní vrátil z Maďarska jeho Nissan Kingcar. Mútiť vodu však mohol aj Imre Fodor na Mitsubishi Pajero po Sýkorovi, či dvojica nádherných poľských špeciálov SAM MRT 08 BMW Sport poľského tímu Mykogen Rally. Tieto červené krásky postavené na podvozku Mitsubishi Pajero, poháňané trojlitrom BMW a s maskou nového Pajera, resp. Jeepu Cherokee pútali značnú pozornosť divákov aj jazdcov.

Michal Kostka;img_4304.jpg

Zaujímavý mal byť aj boj o konečnú tretiu priečku Medzinárodných majstrovstiev českej republiky (MMČR), v hre bola hneď trojica posádok. Lumír Vyorálek mal okrem útoku na bronz ešte jeden cieľ: ako prvý dokončiť Baju na Nissane. Chladné počasie mu v tom malo byť nápomocné. Viktor Chytka tu v roku 2003 vybojoval druhé miesto a hoci teraz so sériovým Pajerom mohol ťažko pomýšľať na absolútny triumf, šiel si po cenné body do majstrovskej klasifikácie. Tretím do partie bolo poľské duo otca a syna Loszewskich so špeciálom Orca MP07. Malé modré vozidlo sa vďaka dlhoročnému vývoju a trojlitru BMW stalo dostatočne konkurencieschopným, čo sa na trati jasne ukázalo.

Na miláčika českých fanúšikov Jaroslava Pešla (Range Rover), priebežne druhého muža MMČR, čakal piesočný krst, s týmto druhom terénu dosiaľ skúsenosti nemal. Bohaté skúsenosti s pieskom mal naopak Josef Kakrda, niekoľkonásobný účastník Dakaru. Na doteraz poslednej Baje v roku 2003 tu malo jeho Isuzu Vehicross svoju svetovú súťažnú premiéru a tento rok sa tu objavilo znova. Hoci technikou sa nemohlo väčšine konkurentov rovnať, atraktivitou ich hravo porážalo.

Michal Kostka;img_4545.jpg

V domácom prostredí žiaľ len ako chudobní príbuzní pôsobili naši zástupcovia na štyroch kolesách. Ľuboš Paška s Jurajom Medveczkym (Volkswagen Touareg) absolvovali ako jediná slovesnká posádka celú sezónu. Na Záhorí im v triede Challenge pribudla konkurencia v podobe súrodeneckej dvojice Juraja a Emila Kissových. Ich Pajero toho už tiež dosť pamätá a na tratiach sa neobjavuje príliš často. Posledným statočným Slovákom za volantom bol Viliam Mistrík na svojom už historickom Jeepe Cherokee štartujúci v triede Open-Amatér.

V historicky prvých majstrovstvách ČR kategórie quadov mal veľkú šancu na zisk titulu náš Martin Antal, jazdec Quad Extrem Teamu. Najväčšou prekážkou v jeho ceste za úspechom mal byť Josef Macháček, veterán mnohých diaľkových súťaží. Strážiť si bolo treba aj jazdcov z Maďarska a po ôsmich mesiacoch sa za riadidlá posadil aj Miro Antal. Ten sa začiatkom roka dolámal pri tréningu a niekoľko dlhých týždňov strávil na lôžku. O kategórii motocyklov toho veľa neprezradím, nakoľko mi mená štartujúcich neboli známe.

Michal Kostka;img_4248.jpg

Sobotné ráno so sebou prinieslo vytrvalý dážď, ktorého jedinou výhodou bolo, že na trati sa neprášilo. Ako prvý vyrazil na 6,5 kilometrový okruh prvej rýchlostnej skúšky Pešl (Range Rover), najrýchlejší bol však Fazekas (BMW X5). Nasledoval krátky presun do vojenského priestoru a v ňom konečne to, na čo všetci čakali - piesok. Užiť si ho však nemohol Pešl, keďže jeho jazda trvala asi 5 sekúnd, počas ktorých stihol zdolať 5 metrov. Zradila ho prevodovka, zvyšok dňa trávil už len v depe. Na ostatných čakali mnohé záludnosti trate, obeťami jednej z nich sa stali Chytka (Mitsubishi Pajero), Gábor (Nissan Pathfinder) a Murczin (3D Proto). Viktor Chytka si tak v rámci tréningu na nadchádzajúci Dakar precvičil hádzanie lopatou. Návrat na RS Bure znamenal koniec pre Přibyla. Poškodenie jeho Nissanu bolo po zrážke so stromom značné, sobota sa tak pre Přibyla skončila nočným servisom.

Michal Kostka;img_4148.jpg

Po šiestich RS sa podľa očakávania na čele usadili favoriti Szalay (Opel Antara) a Fazekas (BMW X5), držať krok s nimi dokázali Loszewski (Orca) a Ryczkowski (SAM MRT). Za nimi sa ako najlepší z Čechov umiestnil Kakrda (Isuzu Vehicross), ktorého však na konci dňa už trápila spojka. Z pohľadu boja o tretie miesto v MMČR vyšla sobota najlepšie Loszewskim, za víťazstvo v prvej etape si pripísali veľmi dôležité body. Vyorálek porazil Chytku, ale pri zmienke o trati sa netváril vôbec nadšene. Po celodennom daždi sa v piesku tvorili hlboké koľaje, časti trate boli výrazne rozbité predchádzajúcimi pretekmi motocyklov a cross country rally sa pomaly menila na offroad. Nebol však čas na lamentovanie, na súťažiacich čakala nedeľa a v nej ďalších 9 RS.

V nedeľu sa na zostávajúce posádky okrem divákov opäť prišli pozrieť aj veľké tmavé mraky, z ktorých však našťastie nezapršalo. Na trať sa po opravách vrátili Přibyl a Pešl, naopak ubudli Kakrda a Vyorálek. Kým prvý menovaný zistil, že bez spojky to naozaj ďalej nepôjde, druhého len do úlohy diváka degradovali problémy s naftovým čerpadlom. Sen o treťom mieste v MMČR sa tak zlínskemu pilotovi Nissanu rozplynul, a hoci nakoniec skončil s nepopulárnou „zemiakovou“ medailou, jedná sa o jeho najúspešnejšiu sezónu od vstupu do CCR.

Michal Kostka;img_3990.jpg

Pri pohľade na dianie na trati bolo zrejmé, že ani Pešlova pozícia vicemajstra nie je v bezpečí. Kým on sa so svojim žltým Range Roverom trápil na konci štartového poľa, modrá Orca vedená mladším Loszewskim sa bezpečne usadila za dvojicou nedostihnuteľných Maďarov. Po dvoch triumfoch v dvoch samostatne hodnotených kolách MMČR sa tak poľské duo dostalo na konečnú druhú priečku MMČR, pričom ich strata na Zapletala bola na konci sezóny len 5 bodov!

Za modrým poľským autom sa po oba dni umiestnilo červené poľské auto. Mariusz Ryczkowski nemal so svojim SAM MRT 08 problémy a po tom, čo v sobotu porazil Kakrdu, v nedeľu na jeho štíte skončil aj Přibyl. Ten s opraveným Nissanom dosahoval vyrovnané časy a udržal za sebou druhé vozidlo tímu Mykogen. Posledným klasifikovaným jazdcom nedeľnej časti MMČR bol Viktor Chytka, ktorý však ako jediný z Čechov dokončil oba súťažné dni. V absolútnom poradí mu pripadla šiesta priečka a ako jediný zástupca T2 vyhral svoju triedu.

Michal Kostka;img_4651.jpg

Celkovým víťazom v kategórii automobilov 6. ORC Baja Slovakia sa stal Károly Fazekas, ktorý sa nedeľnými najrýchlejšími časmi dostal na prvú priečku v absolútnom súčte časov za oba dni, pred Szalaya a Loszewskeho. V triede Challenge bola z dvojice štartujúcich úspešnejšia posádka bratov Kissovcov, trieda Open-Amatér sa stala korisťou posádky Tokarczyk-Korzeniowski na Nissane Patrol a Vladimír Nemajer bol najrýchlejší v triede Open-Buggy.

V kategórii quadov sa z víťazstva radoval David Polišenský (Yamaha Raptor 700), druhý bol so stratou 1 minúty a 5 sekúnd Maťo Antal (Polaris Outlaw), tretí skončil Tomáš Kubiena (KTM 525 XC). Maťo Antal mal v predposlednej RS celej súťaže ťažký pád a do cieľa prišiel s vypätím všetkých síl. Nasledoval prevoz do nemocnice, kde sa našťastie ukázalo, že nejde o žiadne vážnejšie zranenia. Na stupňoch víťazov sa tak namiesto neho objavila neter Sandra. Kategória motocyklov mala zaslúženého víťaza v osobe Ladislava Bolebrucha (Suzuki RMZ 450), ktorý svojou jazdou bavil a ohuroval všetkých pri trati.

Michal Kostka;img_3956.jpg

Šiesty ročník Baja Slovakia je za nami a dovolím si povedať že bol vydarený. Oproti situácii spred piatich rokov bol nezvyčajný hlavne neskorý jesenný termín, súťaži by svedčil návrat do letných mesiacov. Veľké poďakovanie patrí organizátorom, ktorí sa pričinili o návrat súťaže do miest jej vzniku, tiež vsetínskej partii, ktorá výrazne prispela k jej hladkému priebehu a v neposlednom rade všetkým posádkam, ktoré súťaži svojím štartom prejavili dôveru. Snáď sa na Záhorí stretneme aj v roku 2009.





Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri