Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Karting

Východoslovenské legendy štyroch kolies znova na trati

Wednesday, 05. 06. 2019 - 09:55, Ľuboš Kašický   

Východoslovenské legendy štyroch kolies znova na trati

V septembri minulého roku uplynulo už 55 rokov od prvých motokárových pretekov v Prešove. Dnes, žiaľ, motoristický šport na východnom Slovensku ťahá za kratší koniec. Pamätníci – bývalí pretekári, činovníci a novinári sa však stretli, aby spolu zaspomínali na zlatú éru prešovského motoristického športu.

 

Jedným z vedúcich činovníkov bývalého prešovského Automotoklubu bol kedysi aj Ing. Juraj Smrček, ktorý sa spolu s bývalou prešovskou motokárovou hviezdou, Petrom Kočišom, pričinili o to, že sa v máji na kartingovej trati vo Vechci pri Vranove zišlo takmer tridsať bývalých pretekárov. A nechýbali ani slávne mená ako Peter Páter, Laco Bednárik, Ernest Ferencz, či už spomínaný Peter Kočiš (a mnohí ďalší). Všetci si znova po rokoch sadli do motokár a zajazdili si takmer ako za starých čias. Pre tých najrýchlejších boli dokonca pripravené aj ceny. Jazdilo sa, spomínalo a všetci účastníci dostali úplne novú knižnú publikáciu, ktorá mapuje históriu motokárového športu v Prešove a na východe Slovenska.

pk01.jpg

Práve Ing. Juraj Smrček a Peter Kočiš dokončili tento cenný knižný zápis, ktorý svojho času začal spracovávať už nebohý Marián Smrček. „Chceli sme, aby sa nezabudlo na veľký kus práce a histórie prešovského, a vlastne východoslovenského motoristického športu. Kedysi v Prešove fungovala silná základňa a náš Automotoklub bol jedným z mála v celom Československu, ktorý zastrešoval a podporoval motokárový šport,“ spomína Ing. Juraj Smrček. „Vychovali sme tu mnoho šikovných ľudí, športovcov a snáď bude táto kniha aj motiváciou pre novú mladú generáciu. Žiaľ, práve v súčasnosti, keď sa technologické i bezpečnostné podmienky v tomto nádhernom motoristickom športe výrazne posunuli dopredu, to má naša mladá generácia oveľa ťažšie. Je to o peniazoch. Tie sa dnes športu a rozvoju mládeže akoby vyhýbali. Je to veľmi smutné, lebo aj dnes máme veľa talentovaných ľudí. Stále však verím, že sa to zmení a nájdu sa správne zapálení ľudia, ktorí aj v motoristickom športe pomôžu vychovať také hviezdy, akou je v cyklistike Peter Sagan.“

pk04.jpg

Niekdajší majstri volantu si nezabudli spoločne pripomenúť aj tých, ktorí už nie sú medzi nami. Aj vďaka ním sa z prešovského Automotoklubu stala silná základňa pre motokáry, súťažné automobily, rýchlostné motocykle a mototuristiku. Okrem Prešova, kde sa jazdil Šarišský motokárový okruh, Šarišský rýchlostný okruh motocyklov, Rally Prešov, či dokonca preteky automobilov do vrchu na kopci Cemjata, sa jazdil napríklad motokros na Vydumanci, Malom Šariši, Rožkovanoch, či Podhradíku. A neboli to len miesta v okolí samotného Prešova. Jazdilo sa takmer po celom Východnom Slovensku.

pk06.jpg

Ak sme už spomínali, že prvé preteky motokár sa jazdili v septembri 1963 (v priestore terajšej Okružnej, Weberovej a Jarkovej ulice), tak si pripomeňme už dnes pomaly zabudnutú skutočnosť vzniku prvých prešovských motokár. Tie sa v Prešove začali stavať v roku 1971, keď vznikol Motokárový klub. Ing. Smrček spolu Jánom Šalatom a Jozefom Jaškom dostali za úlohu zabezpečiť technickú dokumentáciu. Z Košíc kúpili funkčnú motokáru a v zime 1971/1972 sa vyrobilo päť kusov prvých prešovských motokár v dielňach DJZ, ktoré poskytlo priestory a ľudí pod vedením vedúceho dielne, Konštantína Tudaja. V Prešove sme tak konečne mali nielen preteky a pretekárov, ale aj vlastné motokáry a mohla sa rozbehnúť zlatá éra motokárového športu u nás. Tá sa skončila s príchodom zmeny spoločenských pomerov a dodnes chýba koncepcia i peniaze. Verme, že nie navždy, pretože v Prešove máme na čom budovať.

pk02.jpg

pk05.jpg



Diskusia k článku