Mercedes-Benz C250 CDI 4Matic
Zvýraznením čelnej partie karosérie - dávame do pozornosti nárazník, svetlomety, kapotu motora - dostáva Mercedes-Benz triedy C dominantnejší výraz. Na želanie dodávané svietidlá denného osvetlenia vo forme pásov LED s charakteristickou pochrómovanou sponou ešte viac vylepšujú vonkajší vzhľad a lepšie zviditeľňujú vozidlo.
Na maske chladiča dominuje obrovská trojcípa hniezda, takže v spätnom zrkadle je zobrazené auto dostatočne zreteľné. Táto signalizácia má upozorniť vpredu jazdiaceho vodiča, že za ním je - obrazne povedané - raketa na štyroch kolesách. Testovaný model C 250 CDI BlueEFFICIENCY je najvýkonnejší z „céčok", ktorým pod prednou kapotou pracuje nový štvorvalcový dieselový motor štvrtej generácie, využívajúci inovatívnu technológiu Common Rail pre dieselové motory. Do modelov triedy C (segment CD) sa nasťahoval koncom roku 2008.
Oproti porovnateľným agregátom v predchádzajúcom modeli je jeho výkon až o 20 % vyšší, krútiaci moment sa zvýšil o 25 %, kým spotreba pohonnej látky a emisie CO2 klesli až o 23 %.
Kým slabší dieselový štvorvalec C200 CDI dosahuje výkon 100 kW a silnejší C220 CDI disponuje 125 kW, tak najsilnejší C250 CDI poháňa stádo až 204 koníkov, čo je 150 kW. Títo traja zástupcovia novej generácie naftových motorov sa vyznačujú, okrem iného, aj vstrekovacím tlakom zvýšeným na 2 000 barov, optimalizovaným tvarom spaľovacích komôr, ako aj mimoriadne precíznymi injektormi. K tomu sa pridáva preplňovanie turbodúchadlom, dva vyvažovacie hriadele a optimalizovaný manažment alternátora.
Početné technologické inovácie zabezpečujú suverénny pocit z jazdy, ktorý je v tejto triede skutočne jedinečný. Napríklad sériový podvozok AGILITY CONTROL so selektívnym systémom pruženia v závislosti od jazdnej situácie automaticky upraví tlmiče na každom kolese na tvrdšie alebo mäkšie nastavenie.
Nová automatická prevodovka 7G-TRONIC s optimalizovaným stupňom účinnosti je vrcholom technológie prevodoviek z dielne Mercedes-Benz. Sedem rýchlostných stupňov umožňuje optimálnu úroveň otáčok motora, pričom zmenu prevodových stupňov takmer nepocítite. Pri podraďovaní dokáže prevodovka 7G-TRONIC vďaka priamemu viacnásobnému spätnému radeniu preskočiť jednotlivé prevodové stupne a umožňuje tak rýchlejšie preraďovanie.
Na testovanom aute sme k tomu mali stály pohon všetkých kolies 4MATIC (je dostupný na želanie) a ten umožňuje energický rozjazd i razantné zrýchlenie aj na zlom povrchu vozovky alebo pri nepriaznivých poveternostných podmienkach, ak je na ceste vlhkosť, ľad alebo sneh. Priaznivý je polomer otáčania 10,8 m.
Najnovšia generácia pohonu všetkých kolies 4MATIC z dielne Mercedes-Benz pracuje (namiesto tradičných uzáverov diferenciálov) s elektronikou, ktorá je dokonale zladená s vozidlom. Systém 4MATIC vo verzii C250 CDI prenáša 45 percent sily motora na prednú nápravu a 55 percent na zadnú - s cieľom optimálneho záberu počas jazdy v každej situácii.
O mimoriadny pocit šoféra i pasažierov sa stará balík dynamickej jazdy so športovým režimom (dodávaný na želanie). V testovanom modeli sme ho mali a to nám umožnilo vychutnať všetky tri možné režimy. Na ovládanie slúži nenápadné tlačidlo pri radiacej páke. Vodič si môže vybrať medzi mimoriadne pohodlným (ekonomickým) alebo výsostne športovým spôsobom jazdy.
V športovom režime sa okrem tvrdosti pruženia mení aj charakteristika plynového pedála tak, že reakciu motora pocítia cestujúci bezprostrednejšie. V štandardnom režime je jazda o poznanie jemnejšia, ale to neznamená, že auto nedokáže poriadne zrýchliť... Treťou možnosťou je manuálne radenie rýchlostí páčkami pod volantom.
V inteligentnej súhre s elektronickým stabilizačným programom ESP®, reguláciou preklzávania hnacích kolies ASR, ako aj so systémom elektronického riadenia trakcie 4ETS, špecifickým pre 4MATIC, zvyšuje sa stabilita jazdy, ako aj trakcia - čo je obzvlášť dôležité pri náročných pomeroch na vozovke.
Model triedy C s balíkom drobných doplnkov AMG však nezmenil svoju tvár len zvonka, či pod prednou kapotou. Zmeny sú viditeľné aj vnútri súčasnej generácie triedy C, ktorú však čoskoro vystrieda faceliftovaná verzia, vystavená na salóne v Ženeve. Nároky na komfort v testovanom aute spĺňa prístrojový panel s kaplnkou, ktorá sa týči nad združeným palubným prístrojom a integrovanou obrazovkou.
Ďalej potešia kvalitné povrchy, elegantné ozdobné prvky a na želanie i niekoľko nových asistenčných systémov. Objem batožinového priestoru je 475 litrov.
Decentne osvetlené kľučky a držadlá, ako aj svietidlá v priestoroch na nohy, zabezpečia v interiéri počas jazdy v noci príjemnú svetelnú atmosféru. Volant, na ktorom je komfortné ovládanie tempomatu a hlasitosti rádia, by však mohol mať o trošku menší priemer a hrubší veniec.
Výrobca vo svojom prospekte deklaruje, že sedadlá triedy C rozmaznávajú cestujúcich vpredu aj vzadu vysokým komfortom sedenia a dostatkom miesta na nohy a plecia. V skutočnosti je to trošku inak: predné sedadlá sú výborne anatomicky tvarované, vpredu je dostatok priestoru, no zo zadných sedadiel sa ťažko vystupuje, lebo súčasní muži s veľkými topánkami nemajú tieto ako dostať z auta. Bráni im v tom široký stĺpik B a spodný okraj predného sedadla, ak toto práve nie je posunuté dopredu. Bokom kritiky ponechávame ortodoxné zotrvávanie na pedálovej „ručnej" brzde a páčke stieračov vľavo pod volantom.
Chýbala nám pamäť na nastavenie polohy sedadla, ak sa za volantom striedajú dvaja - traja šoféri. Dostanete ju iba za príplatok; k pamäťovému balíku na želanie pridáva výrobca úplné elektrické nastavenie sedadla vodiča a spolujazdca, ako aj elektricky nastaviteľnú štvorcestnú bedrovú opierku pre obe predné sedadlá. Navyše si môžete uložiť aj ďalšie nastavenia, ako napríklad volantu, výšky opierky hlavy alebo polohy vonkajších zrkadiel. Jednoduchým stlačením tlačidla sa potom dajú vyvolať tri rozličné prednastavenia. Len vo výbave ELEGANCE sú v aute k dispozícii komfortné opierky hlavy a nastaviteľné bočnice, ktoré prispievajú k lepšej bočnej stabilite na dlhých trasách.
V testovanej verzii sme mali predné sedadlá vybavené len čiastočným elektrickým nastavením výšky sedáku a sklonu operadla, ako aj (u vodiča) mechanickou bedrovou opierkou na lepšiu stabilizáciu driekovej časti chrbtice.
Naopak, jednoznačným potešením pre vodiča sú údaje o spotrebe paliva. Výrobca deklaruje spotrebu mimo mesto 5 - 5,4 litra na 100 km. Nám sa podarilo pri rýchlosti 100 km/h a so zapnutým tempomatom jazdiť za 4,5 litra, na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h to bolo 6,8 litra. V kombinovanom režime ukázal displej po 3 000 km priemernú spotrebu 6,6 litra. Podobný údaj sme zaznamenali aj po odjazdení 1 000 km v rámci testovacieho týždňa. Reálny dojazd pri plnom využívaní všetkých schopností Mercedesu C250 CDI 4Motion je 900 km, ale šoféri s ľahkou nohou prejdú na jednu nádrž paliva i 1 000 kilometrov.
Napokon ešte malá zmienka o navigačnom systéme. Môžete ho dostať priamo od výrobcu alebo si ho nechať dodatočne namontovať. V každom prípade je veľmi kvalitný a pohotový. Možnosti nastavenia trasy sú vo veľkom rozsahu a pokyny veľmi presné.
Základné údaje testovaného auta
Mercedes-Benz C250 CDI
Objem motora (cm3) 2 143
Výkon (kW/k) 150/204
Krútiaci moment (Nm) 500
Max. rýchlosť (km/h) 240
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 7,1
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,4 - 6,8
Cena testovanej verzie 44 250 €
Najlacnejšia verzia 31 777 €
+ Plusy
Vynikajúci podvozok, dynamika jazdy
Úsporný motor, nízka hladina hluku v kabíne
Dobrý prístup do batožinového priestoru
- Mínusy
Zbytočne veľký priemer volantu
Sťažené vystupovanie zo zadných sedadiel
Pamäťový balík len za príplatok