Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Silk Way Rally 2011: Aleš Loprais pokoril Kamazy

Monday, 01. 08. 2011 - 12:00, Michal Kostka   

Silk Way Rally 2011: Aleš Loprais pokoril Kamazy

Silk Way Rally 2011 ponúkla v súťaži kamiónov kvalitu a kvantitu, ktoré môže prekonať len slávna Dakarská rally. Medzi tridsiatimi piatimi súťažnými kamiónmi sa objavilo niekoľko technických noviniek, predstavili sa noví piloti ale aj sa vrátili starí mazáci.

Ako za starých čias - Tatra a Liaz
Tretia Silk Way Rally vyšla z pohľadu českej kamiónovej výpravy výborne. Najvyššie ambície mal už tradične Aleš Loprais, pokračovateľ známeho pretekárskeho rodu. Do Ruska priviezol celkom nový stroj, prvú „nosatú" súťažnú Tatru. Na základe modelu Jamal vznikol kapotovaný špeciál, vďaka kabíne posunutej dozadu sa výrazne zlepšilo rozloženie hmotnosti a jazdné vlastnosti. Podobne ako na tohtoročnom Dakare dokázala Kamazy preháňať aj na ich domácej pôde. V tretej etape mal víťazstvo na dosah, blúdením v záverečnej časti ale stratil viac ako pol hodinu. Hneď v nasledujúci deň ale svoje zaváhanie napravil. V trojročnej histórii rally to bolo len po tretí raz, čo etapu nevyhrali chlapci z Kamazu.

Marian Chytka;

Týmto malým veľkým víťazstvom sa Loprais dostal na tretiu priečku celkovo, o deň neskôr už bol celkovo druhý a na vedúceho Firdausa Kabirova strácal 52 minút. Mladý Loprais sa na prvú priečku mohol dostať len v prípade zlyhania techniky či chyby jazdca. A tá na prekvapenie všetkých aj prišla. Kabirov bol v samotnom závere súťaže penalizovaný jednou hodinou za výrazné prekročenie povolenej rýchlosti a so 16-minútovým mankom klesol za českého súpera. Aleš Loprais si s novým kamiónom pripísal veľké a veľmi dôležité víťazstvo nielen v rally ale aj v ťažení proti ruskej horde.

S druhou Tatrou pod značkou tímu Loprais sa v súťaži objavil nováčik Tomáš Vrátný. Cieľom jeho posádky bolo hlavne zbieranie skúseností, príležitostí na to im náročná rally dala viac než dosť. Blúdili, opravovali vozidlo priamo v etapách, raz ho dokonca položili na bok, inokedy zas pomáhali na kolesá inému prevrátenému kamiónu. Pri prvom štarte nemožno výsledné 19. miesto hodnotiť ako neúspech.

Marian Chytka;

Celkom novú Tatru na súťaž priviedol aj Svoboda Tatra Team. Tento severočeský tím je dobre známy na súťažiach typu rally Dresden - Breslau, na veľkej svetovej scéne debutovali práve na Silk Way Rally. Zo začiatku súťaže museli plniť najmä asistenčné úlohy pro vozy Vinland Dakar Teamu, v rámci ktorého štartovali, čo ich nie zanedbateľne zdržalo. Po odpadnutí všetkých osobákov sa pustili do ostrého súťaženia, ktoré však nebolo po vôli novej a nevyskúšanej Tatre. So zaťatými zubami a rozbitými tlmičmi sa vďaka svojej bojovnosti dostali až do Soči a to na 22. priečke celkovo.

Ešte jedna Tatra sa preháňala ruskými stepami, na rozdiel od ostatných ale len tri etapy. Marek Spáčil sa po havárii na Dakare 2011 dal zdravotne do poriadku a na SWR vyrazil s vynoveným kamiónom. Po opatrnom začiatku mu po troch etapách patrila dvanásta priečka, dôležitejšie však bolo že kamión fungoval. V štvrtej etape pri predbiehaní súpera prišla kritická chvíľa, ktorá ukončila účinkovanie zelenej Tatry. V prachu posádka prehliadla jamu do ktorej kamión vletel a ako pamiatku tam nechal ľavé predné koleso.

Marian Chytka;

Aby tých českých noviniek nebolo málo, s novým konceptom sa predstavil aj tím KM Racing. Dva nové Liazy dostali dvoch nových pilotov. Do jedného usadol Jaroslav Valtr, ktorý bol pred rokmi spomínaný ako vodič tímového osobáku, druhý dostal do rúk Poliak Józef Cabala. Začiatok mali obaja krušný, Valtr vyletel do lesa, Cabalovi sa s vozu vytrhli autobatérie. Ďalšie dni už prebiehali menej dramaticky, piloti poznávali svoje nové stroje aby z nich pri Dakare 2012 dostali čo najviac. Cabala ešte v piatej etape poškodil ľavý bok kamiónu, v šiestej sa potešil ôsmym najlepším časom. Ešte o štyri priečky lepšie bol na tom Valtr, na etapový bronz mu chýbalo len jeden a pol minúty. Celkovo skončil Valtr na trinástom a Cabala na sedemnástom mieste.

Marian Chytka;

Čas zmeny - Kamaz
Tím Kamaz prechádza veľkou generačnou obmenou. Vladimír Čagin ukončil súťažnú kariéru, jeho nástupcom sa stal Eduard Nikolajev. Obhajca vlaňajšieho prvenstva vstúpil víťazne aj do prvej etapy SWR 2011, už v druhej však skončil pre poruchu motora. Jeho miesto zaujal skúsený Firdaus Kabirov, veľmi zdatne mu sekundovali mladí kolegovia. Tri etapy sa na druhom mieste držal Andrej Karginov, napokon skončil na bronzovej priečke. Len 24-ročný Ajrat Mardejev získal hneď dve etapové prvenstvá a rally ukončil na piatom mieste.

Marian Chytka;

O tri priečky nižšie skončil jeho otec Ilgizar Mardejev. Štrnáste miesto obsadil bledomodrý Kamaz kazašského tímu Astana, jeho pilot Artur Ardavičus zažil rally ako na hojdačke. Po výbornom treťom mieste v úvodnej etape prišli tri nevydarené etapy a na záver opäť dve umiestnenia v Top 10. V konečných výsledkoch bol o jednu pozíciu vyššie ako posledný z Kamazov, pätnástka patrila ďalšiemu mladíkovi Antonovi Šibalovovi.

Marian Chytka;

Holandská neutíchajúca snaha
V znamení veľkého návratu prišiel na SWR tím de Rooy, jeho rady opätovne rozšíril Hans Stacey, víťaz Dakaru 2007. Hneď v prvej etape nabral kvôli horiacim brzdám 54-minútovú stratu, ktorú už ťažko dobiehal. Ani tri etapové časy v najrýchlejšej trojke mu nestačili na pódium a skončil štvrtý. Tím Ginaf Rally Power avizoval na Dakar 2012 účasť s celkom novým strojom, do Ruska prišli s doterajším modelom, ktorý ale bol nositeľom niektorých plánovaných vylepšení. Bez výraznejších problémov sa Wuf van Ginkel dopracoval k sedmičke v cieli. Tím Veka nasadil dva MANy, dedičstvo po Staceyho bývalom tíme. Peter Versluis do cieľa nedorazil, Pascal de Baar bol jedenásty.

Medzi veľkými kamiónmi sa ľahko stratí malý a obratný Mercedes Axor Johana Elfrinka. Aj teraz sa nenápadne pohyboval v prvej desiatke celkovo, v piatej etape však prišiel prepad o desať miest. To najhoršie sa však udialo v posledný súťažný deň rally. Elfrink vo vysokej rýchlosti vletel do veľkej diery, prudký náraz kamión prakticky úplne zničil. Vďaka solídnej konštrukcii vyviazla posádka z hrozivej havárie bez zranení.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri