F1 Halloween 2021 v Austine
Štvrtkový paddock F1 sa v Austine zmenil na americký Halloween. Američania konečne predviedli svoje návrhy pravidiel a vytiahli aj prototyp monopostu, ktorý je postavený podľa pravidiel pre rok 2021. Čítajte ďalej...
Už sme si pomaly začínali myslieť, že s novými pravidlami pre F1, ktoré majú vstúpiť do platnosti od roku 2021, je to ako s Colombovou ženou. Všetci o nej vravia, no nikto ju nikdy nevidel. Texas to mal všetko zmeniť. Tak teda čujme a hľaďme na ten 21-kový zázrak. Podrobné analýzy necháme väčším odborníkom, ako sme my. My sa len zľahka dotkneme základných vecí a zvyšný názor si už urobte sami.
Po viac ako dvoch rokoch práce a schválení na Svetovej rade motoristického športu odprezentovali vo štvrtok 31.októbra 2019 na okruhu v americkom Austine Jean Todt (prezident FIA) a Chase Carey (CEO F1) nové športové, technické a rozpočtové pravidlá na nové obdobie. „F1 je šport s veľkou históriou, hrdinami a množstvom fanúšikov na celom svete,“ povedal Chase Carey. „Nové pravidlá sú dôležitým krokom vpred, aby mohol šport rásť a využívať naplno svoj potenciál. Čoskoro predstavíme aj plány, ako obmedziť vplyv nášho športu na životné prostredie.“
Celé znenie pravidiel si môžete prečítať na stránke Medzinárodnej automobilovej federácie v angličtine. Stačí si prekliknúť na Športové pravidlá, Technické pravidlá a Rozpočtové pravidlá. My si povedzme iba v skratke, že cieľom je zlepšiť súboje na trati, upraviť nákladovosť tohto športu a udržať technologické líderstvo F1.
V ľahkej skratke si povedzme, že rozpočtový strop sa má upraviť na výšku 175 miliónov dolárov ročne. Zarátane v tom sú len priame náklady na vývoj auta. Nie je v tom marketing a iné náklady. Kto prekročí tento strop, tak bude vylúčený z aktuálneho ročníka F1.
Upravuje sa víkend zo štyroch dní na tri dni. Všetky aktivity zo štvrtka sa presúvajú na piatok. Zaujímavé je, že voľné testovanie dielov a vylepšení na autách bude možné počas víkendu iba v piatok. Od tretieho meraného tréningu v sobotu už budú autá odstavené v Parc ferme a nebudú sa môcť vylepšovať. Inak, znížiť sa má na minimum aj počet testovacích dní pred sezónou až na tri chudobné dni! To je zaujímavé, ak chcú udržať F1 na poste technologického lídra. Veď sa obmedzuje aj využívanie aerodynamického tunelu. To všetko je pekné v súvislosti so snahou o vyrovnanosť tímov, no na druhej strane sa tak oklieštia možnosti vývoja. Uvidíme, či to bude dobré.
Pre nás novinárov je zasa dobré, že je zakotvená povinnosť tímov (pilotov a vedenia) predstúpiť pred médiá. Zaujímavé a určite užitočné je aj povinné poskytnutie príležitosti pre mladých jazdcov, ktorí nemajú odjazdených viac, ako dve veľké ceny. Každý tím musí dať túto príležitosť aspoň dvom mladým pilotom v piatkových tréningoch.
Pokiaľ ide o aerodynamiku, tak tá sa má výrazne znížiť. Autá majú vyzerať moderne a zaujímavú pre mladých (Hm? Veď posúďte sami). Výrazne sa zníži prítlak pri jazde za súperom, predné a zadné krídla budú jednoduché, používať sa budú nízkoprofilové 18-palcové pneumatiky. Celé auto by sa malo viac správať ako motokára, aby sa dalo predbiehať aj inde, než len na rovinkách, hoci DRS naďalej ostáva v pravidlách. Čo sa z toho vyliahne, to sa asi dozvieme až v roku 2021. Teraz nechajme priestor na názory odborníkom. Prípadne si môžeme nad tým pošpekulovať aj sami.