Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

42. ročník Rallye Dakar 2020 (1. polovica)

Saturday, 11. 01. 2020 - 12:37, Andrej Haverda   

42. ročník Rallye Dakar 2020 (1. polovica)

V sobotu 11. januára 2020 bol 42. ročník Rallye Dakar 2020, konaný vôbec premiérovo vo svojej histórii na území Saudskej Arábie, vo svojej polovici. V tomto článku sa vrátime k súbojom, ktoré medzi sebou zviedli jazdci na motocykloch, rovnako ako vodiči automobilov a kamiónov nielen medzi sebou, ale predovšetkým s nehostinnými kútmi štátu (inak prešpikovaného čarokrásnymi prírodnými scenériami) zaberajúceho prevažnú časť Arabského polostrova v juhozápadnej Ázii. A v tom dominovala predovšetkým tá najvysušenejšia púšť na zemeguli. Farby slovenskej trikolóry reprezentovali najmä motocyklisti Štefan Svitko a Ivan Jakeš. Svoje zastúpenie sme však mali aj v kategórii automobilov, keďže sa Marek Sýkora objavil ako navigátor v posádke Fordu F 150 EVO Offroadsport tímu českého jazdca Miroslava Zapletala.

1. ETAPA: DŽIDDA – AL WAJH, 5. JANUÁR 2020

Rallye Dakar 2020 odštartovala skoro ráno, a hneď naostro. Na jazdcov a ich stroje čakala úvodná etapa pretínajúca mestá Džidda a Wajh, v ktorej sa nestratili ani traja slovenskí reprezentanti. Motocyklisti Štefan Svitko a Ivan Jakeš v nej obsadili 19. a 71. miesto, automobilistovi Marekovi Sýkorovi patrila 20. priečka. Vstup do súťaže mal ďaleko od prechádzky po parku. V rýchlom slede obsahoval všetko, čo tvorí túto rallye: rýchle zákrutovité cesty, duny a kamene. Nič z toho nemožno na súťaži v budúcich dňoch podceniť.

MOTOCYKLE: V kategórii motocyklov sa z prvenstva radoval víťaz Rallye Dakar z rokov 2016 a 2019 (navyše mu patria aj dve tretie priečky z rokov 2015 a 2018) Toby Price z Austrálie (KTM), ktorý na svojho najbližšieho konkurenta, Američana Rickyho Brabca s motocyklom Honda, najazdil päť sekúnd. Tretiu priečku obsadil Rakúšan Mahhtias Walkner, víťaz tejto rallye z roku 2018. Jeho „ká-te-emka“ v cieli zaznamenala manko štyridsať sekúnd. Medzi ďalšie motocykle KTM (5. Brit Sam Sunderland, 8. Argentínčan Luciano Benavides) a Honda (4. Argentínčan Kevin Benavides, 7. Joan Barreda Bort) sa vklinili i Husqvarna (6. Chiľan Pablo Quintanilla, 9. Američan Andrew Short) a Yamaha (10. Adrien Van Beveren).

Slovenský motocyklový pretekár Štefan Svitko (KTM) zdolal úvodnú etapu na konci druhej desiatky štartového poľa (19. miesto) so stratou dvadsať minút a sedem sekúnd od víťazného Austrálčana Pricea. 37-ročný Žaškovčan si hneď po úvodných kilometroch v saudskoarabskej púšti uvedomil, že to bude náročnejšie ako predpokladal. „Zistil som, že to, čo som trénoval v novembri a decembri, mi príliš nepomohlo, pretože táto trať je veľmi rýchla. Je tu dosť piesku, boli aj menšie duny a hlavne veľa kameňov, čo je dosť nebezpečné,“ povedal Svitko prostredníctvom videa vo svojom blogu.

 

Predchádzajúcich jedenásť ročníkov slávneho podujatia sa konalo v Južnej Amerike. Premiestnenie pretekov na iný kontinent prinieslo so sebou aj niekoľko zvláštností. „Jazdí sa tu vo vysokých rýchlostiach, nie je to nič technické, takže trošku sa musím zžiť s touto traťou. Je to úplne iné navigovanie ako bolo v Južnej Amerike, keďže tu sa nachádza veľa paralelných ciest. Navigácia je fakt veľmi ťažká. Klobúk dole pred chlapcami, ktorí išli medzi prvými a zvládli to,“ uviedol Svitko, ktorého najlepší výsledok na Dakare je 2. miesto z roku 2016. Na konte má aj dve piate miesta vo „vydaniach“ 2012 a 2015. „Predo mnou je druhá etapa. Dúfam, že sa s tou rýchlosťou skamarátim, pretože trošku mám strach,“ dodal.

Ďalší slovenský motocyklista Ivan Jakeš (tiež KTM) bol spočiatku klasifikovaný na 47. pozícií, ale po skončení etapy musel prijať štyridsaťminútovú penalizáciu. Tá ho odsunula na priebežné 71. miesto s mankom viac než jeden a pol hodiny (-01:31:04).

AUTOMOBILY: Úvodnú etapu Rallye Dakar 2020 prekvapujúco vyhrala litovská dvojica Vaidotas Zala/Saulius Jurgelenas s automobilom Mini pred dvojicou „špeciálov“ Bahrain JCW X-Raid Teamu (Mini Buggy) posádok Stéphane Peterhansel/Paulo Fiuza a Carlos Sainz/Lucas Cruz. Za nich sa do TOP 10 predrali hneď štyri automobily Toyota (4. Katarčan Nasser Al-Attiyah, 5. Holanďan Bernhard Ten Brinke, 9. Saudskoarab Yazeed Al Rajhi, 10. Holanďan Erik Van Loon), rovnako ako Century Buggy (7. francúzsko-belgický dvojlístok Mathieu Serradori/Fabian Lurquin) a dvojica vozidiel Mini (6. Argentínčan Orlando Terranova, 8. Rus Vladimír Vasiljev).

Československá posádka Miroslav Zapletal/Marek Sýkora (Ford  F150 EVO), aktuálni majstri Českej, Poľskej, či Maďarskej republiky, zvládli úvodnú „erzetu“ veľmi dobre. V cieli im patrilo dvadsiate miesto spomedzi viac ako osemdesiatky súťažných automobilov a ich strata na vedúcu posádku činila niečo viac ako polhodinu (-32:41 min). „Dnešná etapa nebola jednoduchá. Jazdila sa v prevažnej miere na kameňoch, pričom spočiatku bola poriadne rýchla. Následne sa trať presunula do menších pieskových dún a po nich pokračovala zase kamenitou cestou. Tu však už boli kamene poriadne ostré a tak bolo treba dávať poriadny pozor na defekt. Ten sme nakoniec dostali asi na 160 kilometri. Záver etapy bol skôr trialový, miestami veľmi pomalý, pričom všade boli poriadne veľké skaly, ktoré bolo treba obchádzať. Umiestnenie na začiatok nie je zlé, hlavne pri pohľade na to, že sme po štarte nemali veľmi ideálnu pozíciu a vlastne celú etapu sme jazdili v hustom prachu. Je ale pred nami ešte ďalších jedenásť etáp ktoré, ako vieme z nášho predošlého účinkovania v Saudskej Arábii, budú poriadne ťažké, preto treba stáť pevne nohami na zemi a poriadne sa sústrediť a nerobiť chyby. Dúfam, že sa nám bude dariť a dojazdíme až do cieľa,“ povedal Marek Sýkora po prvej etape Rallye Dakar 2020.

KAMIÓNY: V kategórii kamiónov začal najlepšie Rus Anton Šibalov s kamazom, ktorý bol v cieli o jeden a pol minúty (-01:33 min) skôr než Bielorus Sergej Vjazovič s truckom MAZ. Tretiu priečku obsadil Holanďan Janus Van Kasteren s kamiónom Iveco (-03:09 min). Do prvej desiatky sa medzi Kamazy (4. Dmitrij Sotnikov, 7. Andrej Karginov, 10. Eduard Nikolajev) a ďalší MAZ (8. Alexander Vasiljevski) prebojovali aj české tímy – Martin Macík (Iveco) bol piaty, Martin Šoltýs (Tatra) šiesty a Aleš Loprais (Praga) deviaty.

2. ETAPA: AL WAJH – NEOM, 6. JANUÁR 2020

Na Troch kráľov sa súťažilo medzi mestami Al Wajh a Neom. Motocyklistov a štvorkolkárov čakala prvá časť supermaratónskej etapy.

MOTOCYKLE: Slovenskí motocyklisti Štefan Svitko a Ivan Jakeš mali za sebou ďalšiu etapu, pričom púštne dobrodružstvo sa zatiaľ lepšie vyvíjalo pre prvého z nich. Svitko aj v druhej „erzete“ obsadil miesto v elitnej dvadsiatke. Tentoraz skončil šestnásty (-11:15 min). V priebehu tejto etapy ho z koncentrácie vyviedla nehoda Bolívijčana Daniela Nosigliu, ktorý po nezvládnutom manévri skončil zranený na zemi. „Približne na 150. kilometri som uvidel na zemi zraneného kolegu. Zostal som pri ňom až do momentu, keď priletel vrtuľník a zobral ho do nemocnice. Hoci ma medzitým predbehlo asi desať jazdcov, celkovo sa mi išlo lepšie ako v nedeľu,“ uviedol Svitko v cieli etapy. Organizátori mu takmer dvanásť minút, ktoré strávil pri zranenom spolubojovníkovi z trate, odpočítali z celkového času. Aj vďaka tomu poskočil v celkovom poradí na priebežnú 18. priečku (-26:43 min).

Menej sa darilo Ivanovi Jakešovi. Ostrieľaný Myjavčan, ktorý štartuje na Dakare dvanásty krát v kariére, skončil v druhej etape – vďaka konštantnej jazde – na 29. pozícii (-32:18 min) a priebežne bol 48. (-01:58:43).

Etape dominoval Ross Branch z Botswany (KTM), ktorý zvíťazil s náskokom takmer jeden a pol minúty (-01:24 min) pred druhým Britom Samom Sunderlandom (tiež na KTM). Na treťom mieste finišoval Chiľan Pablo Quintanilla (Husqvarna) s mankom 2:21 min. Priebežne viedol Sunderland pred Quintanillom (-01:18 min), tretí bol Argentínčan Kevin Benavides s motocyklom Honda (-01:32 min). Doposiaľ vedúci Toby Price s KTM klesol (po 17. priečke v etape) až na priebežné 9. miesto (-07:34 min).

AUTOMOBILY: Medzi automobilmi triumfoval skúsený Juhoafričan Giniel de Villiers (Toyota) pred Argentínčanom Orlandom Terranovom (Mini), ktorý za ním zaostal takmer o štyri minúty (-03:57 min). Tretím najrýchlejším automobilom v etape bol Peugeot Saudskoaraba Sheikha Khalida Al Qassimiho (-05:42 min). V celkovom poradí došlo ku zmene. Na čelo sa prebojoval Terranova, ktorý mal pred druhým „El Matadorom“ Carlosom Sainzom s vozidlom Mini buggy takmer päťminútový náskok (-04:43 min). Tretí bol Katarčan Nasser Al-Attiyah s automobilom Toyota (-06:07 min). Veľké problémy riešil bývalý majster sveta v F1 Fernando Alonso. Španiel o kameň utrhol uchytenie kolesa svojej Toyoty a nabral dva a polhodinovú stratu (-02:34:38). Jeho 63. miesto v etape znamenalo pokles z celkovej 11. na 47. priečku.

Československá posádka súťažného Fordu F150 EVO v zložení Miroslav Zapletal – Marek Sýkora dojazdila v rámci druhej etapy na devätnástom mieste (-35:38 min). Rovnako ako prvá etapa, ani tá druhá nebola jednoduchá, keďže na 160. kilometri vošli do úzkeho miesta, kde dookola krúžilo niekoľko zablúdencov. Toto zdržanie ich stálo približne desať minút, no v závere etapy sa im opäť podarilo dostať naspäť na pôvodné miesto, kde figurovali predtým. Ak k spomínanému zdržaniu pripočítame výmenu defektu pneumatiky, treba iba konštatovať, že súťažná posádka, v ktorej ako jedinej má zastúpenie aj Slovensko, podala ďalší výborný výkon. V priebežnom poradí sa posunuli z 20. na 18. miesto (-57:07 min).

KAMIÓNY: Kamiónom tentoraz dominoval MAZ bieloruského pretekára Sergeja Vjazoviča, ktorý na svojho najbližšieho prenasledovateľa Dmitrija Sotnikova (Kamaz) získal jeden a trištvrte minúty. Tretí skončil ďalší Kamaz riadený Andrejom Karginovom (-02:07 min). Českí pretekári Martin Macík (Iveco), Aleš Loprais (Praga) a Martin Šoltýs (Tatra) skončili na 4., 7. a 14. pozícii, priebežne im patrilo 5. (Macík), 7. (Loprais) a 9. (Šoltýs) miesto. Viazovič viedol aj v celkovom poradí pred Sotnikovom (-04:20 min) a Karginovom (-07:12 min).

3. ETAPA: NEOM – NEOM, 7. JANUÁR 2020

Zaujímavú dohru mala tretia etapa. Organizátori tohto púštneho dobrodružstva sa rozhodli upraviť pôvodné výsledky v kategórii motocyklov pre problémy s GPS systémom v záverečnom meranom úseku. Okruh okolo Neomu je skutočný klenot. Rallye viedla pri hranici s Jordánskom. Ponúkla rad kaňonov a horských ciest, ktoré viedli piesočnými terénmi. V tejto etape sa dostali účastníci do najvyššieho bodu súťaže v nadmorskej výške 1400 metrov nad morom.

MOTOCYKLE: Za konečné označili dosiahnuté časy na 389. kilometri, čo výrazne pomohlo slovenskému pretekárovi Štefanovi Svitkovi (KTM), ktorý napokon obsadil 12. miesto. Svitko zaznamenal čas 3:48:17 h a za víťazným Američanom Rickym Brabcom zaostal o 18:46 min. Pôvodne mu organizátori v cieli namerali takmer hodinové manko, ale po ich chybe sa Slovák posunul z 38. priečky na dvanásty stupienok. V celkovom hodnotení prestížneho motoristického podujatia Svitko figuruje na 13. priečke s takmer štyridsaťdva minútovou stratou (-41:18 min) na spomenutého Američana jazdiaceho na motocykli Honda.

„Začiatok bol veľmi zlý, pretože hneď na štvrtom kilometri padol Van Beveren, a tak som zostal pri ňom. Vyzeral dosť zle, ani sa nehýbal, ale našťastie veľmi rýchlo prišli zdravotníci. Potom som s ďalšími troma jazdcami išiel skoro až do cieľa. Na 392. kilometri sme však nevedeli nájsť kontrolný bod – nikto ho nenašiel. Myslel som si, že to bude ,prúser‘, ale zrejme to bola nejaká chyba organizátora a výsledky sa upravia,“ vyjadril sa Svitko prostredníctvom videa na facebookovom profile jeho fanklubu.

Druhý slovenský pretekár Ivan Jakeš si v tretej etape udržal 27. miesto, ale po časových korekciách zaostal za Brabcom iba 30:25 min – pôvodne to bolo viac než 50 minút. V celkovom hodnotení figuroval rodák z Myjavy na 39. priečke (-02:24:57) a nebyť nedeľňajšej štyridsaťminútovej penalizácie, vo výsledkovej listine by bol ešte o sedem miest vyššie.

Medzi motocyklistami tentoraz kraľovali jazdci továrenského tímu Honda, ktorí obsadili prvé tri miesta a víťazný Američan Ricky Brabec sa stal aj novým lídrom súťaže. Druhý v etape Jose Ignacio Cornejo Florimo z Chile bol celkovo piaty, bronzový v „erzete“ Kevin Benavides z Argentíny zase priebežne druhý. Celkovo tretí bol Rakúšan Matthias Walkner (KTM).

AUTOMOBILY: Automobilom kraľoval „El Matadore“ Carlos Sainz, o viac než štyri minúty (-04:19 min) za ním zaostal Poliak Jakub Przygonski, tretí bol Saudskoarab Yasir Seaidan (všetci traja Mini). V priebežnej klasifikácii viedol Sainz o takmer osem minút pred Katarčanom Nasserom Al-Attiyahom (Toyota), celkovo tretí bol Argentínčan Orlando Terranova s Mini (-08:09 min).

Československá posádka Miroslav Zapletal a Marek Sýkora (Ford F150 EVO) obsadila v tejto etape 35. priečku (-01:00:01) a priebežne klesla na 23. pozíciu (-01:52:25).

KAMIÓNY: „Ťažkej väzbe“ dominoval ruský kamión Kamaz vedený Andrejom Karginovom, ktorý o necelých päť minút (-04:54 min) porazil bieloruský MAZ pilotovaný Sergejom Viazovičom. Tretí bol ďalší Kamaz, ktorý riadil Anton Šibalov (-11:13 min). V priebežnom hodnotení aj naďalej viedol Viazovič pred kamazom Andreja Karginova (doposiaľ druhý Sotnikov klesol na 15. miesto), tretí bol Šibalov (-20:01 min).

4. ETAPA: NEOM – AL ULA, 8. JANUÁR

Na programe dňa bola kombinácia piesočných a štrkových úsekov. Na rýchlosti bolo treba ubrať, pričom náročná navigácia vyžadovala rýchle a jasné rozhodnutia.

MOTOCYKLE: Štvrtá etapa Rallye Dakar sa stala osudnou pre slovenského motocyklistu Ivana Jakeša. Pre poruchu prevodovky ju neabsolvoval, hoci sa pokúšal s oneskorením odštartovať. „Včera som začal mať problém s motocyklom. Najprv som si myslel, že je na vine spojka, tak sme ju vymenili. Bohužiaľ, dnes sa to zhoršilo, prestala mi fungovať prevodovka. Nešla mi zaradiť ani päťka ani šestka a neskôr sa prevodovka úplne ,rozsypalaՙ,“ uviedol myjavský rodák. Ten do tejto „erzety“ napokon odštartoval, ale po stodvadsiatich kilometroch musel skončiť. Jakešovi patrila po troch etapách 39. priečka v priebežnom poradí. Jeho maximom tak zostáva 4. priečka z roku 2013. Púštnu rallye nedokončil ani v predchádzajúcich troch ročníkoch.

Štefan Svitko obsadil tentoraz 12. miesto (-07:34 min) a držal sa medzi najlepšími. V priebežnom poradí mu patrila 12. pozícia (-46:04 min).

Medzi motocyklistami opätovne kraľovali jazdci na strojoch značky Honda, keď zvíťazil Chiľan Jose Ignacio Cornejo Florino pred Argentínčanom Kevinom Benavidesom (-35 sek). Tretí v etape skončil Ross Branch z Bostwany so strojom značky KTM (-55 sek). Celkovo aj naďalej viedol Američan Ricky Brabec pred Benavidesom (-02:30 min) a Florinom (-08:31 min), doposiaľ tretí Walkner klesol na 9. miesto (-27:03 min).

AUTOMOBILY: Táto etapa sa vyznačovala tým, že na stupni víťazov stáli iba víťazi Rallye Dakar. Medzi automobilovými konkurentmi vôbec premiérové prvenstvo v tomto ročníku ukoristil Francúz Stéphane Peterhansel (Mini). Trinásťnásobný víťaz (z toho šesťkrát na motocykli) Rallye Dakar bol o takmer dve a pol minúty rýchlejší než Katarčan Nasser Al Attiyah (Toyota), trojnásobný víťaz tohto podujatia z rokov 2011, 2015 a 2019 (mimochodom s Volkswagenom, Mini a Toyotou). Aj poslednú pódiovú priečku obsadil víťaz Rallye Dakar – „El Matadore“ Carlos Sainz v nej triumfoval v rokoch 2010 a 2018. V cieli za Peterhanselom zaostal o viac než sedem minút (-07:18 min). 

V priebežnom poradí viedol aj naďalej Sainz pred Al-Attiyahom (-03:03 min), Peterhansel sa vyhupol z 5. na 3. priečku a za Španielom zaostával o jedenásť minút a štyridsaťdva sekúnd. Doposiaľ tretí Orlando Terranova (Mini) klesol na 5. pozíciu.

Československá posádka Miroslav Zapletal – Marek Sýkora v celkovej klasifikácii – napriek skutočnosti, že v etape skončila až na 27. mieste s hodinovým mankom – poskočila na 19. priečku (-02:48:07).

KAMIÓNY: V kategórii kamiónov obsadili ruské posádky na kamiónoch Kamaz kompletné pódiové umiestnenie (1. Anton Šibalov, 2. Andrej Karginov, 3. Dmitrij Sotnikov); v celkovom poradí viedol Karginov pred Bielorusom Viazovičom (MAZ), tretí bol Šibalov (-15:02 min).

5. ETAPA: AL ULA – HA‘IL, 9. JANUÁR

V piesočnom prostredí dňa poslúžili obrovské duny ako dôležité orientačné body, aby usporiadatelia zamedzili veľkým chybám v navigácii. Veľké pôsobivé dunové polia boli občas v zjazdoch zmiešané s rozptýlenou púštnou trávou a tá vyžadovala nemalé vodičské schopnosti.

MOTOCYKLE: Po stredajšom odstúpení Ivana Jakeša držal slovenskú vlajku na Dakare už len Štefan Svitko. Tentoraz opäť potvrdil, že sa čoraz viac zžíva s piesočnými dunami a kamenistým terénom. Obsadil jedenástu priečku (na víťaza stratil necelých štrnásť minút), vďaka čomu v priebežnom poradí poskočil už do najlepšej desiatky (-56:53 min). Pomohol mu k tomu aj predčasný koniec Sama Sunderlanda (KTM). Jeden z ašpirantov na celkový triumf mal v polovici etapy nepríjemný pád, na ktorý doplatil vykĺbeným ramenom a zranením chrbtice.

Etape kraľoval Austrálčan Toby Price (KTM) o jednu minútu a dvanásť sekúnd pred Chiľanom Pablom Quintanilom (Husqvarna), tretia skončila ďalšia Husqvarna s Andrewom Shortom za riadidlami (-02:31 min). Priebežne prvý bol aj naďalej (v etape štvrtý) Ricky Brabec (Honda), na druhé miesto sa prebojoval Price (-09:06 min). Na celkovo 3. pozíciu klesol Argentínčan Kevin Benavides s ďalším motocyklom Honda (-11:32 min).

AUTOMOBILY: V kategórii automobilov sa najlepšie darilo stajni Bahrain JCW X-Raid Team, ktorá zásluhou posádok Carlos Sainz/Lucas Cruz a Stéphane Peterhansel/Paulo Fiuza vydobyla prvú a tretiu priečku. Medzi nich sa na 2. miesto prebojovala katarsko-francúzska dvojica Nasser Al-Attiyah/Matthieu Baumel (Toyota), ktorá na „El Matadora“ Sainza stratila necelé tri minúty (-02:56 min). V celkovej klasifikácii bolo rovnaké poradie – Al-Attiyah zaostával za Španielom o šesť minút, tretí Peterhansel mal na dvojicu Sainz/Cruz bezmála osemnásťminútovú stratu (-17:53 min).

Československá zostava Miroslav Zapletal/Marek Sýkora bola dvadsiata v etape (-46:24 min) a devätnásta celkovo (-03:34:31).

KAMIÓNY: V triede kamiónov sa z etapového hattricku radovali ruské posádky na kamazoch, keď kraľoval Dmitrij Sotnikov pred Antonom Šibalovom a tretím Andrejom Karginovom. V priebežnom hodnotení po piatich etapách už viedol Karginov pred Šibalovom (-14:53 min), tretí bol Bielorus Sergej Viazovič s truckom MAZ (-23:58 min). České posádky sa držali na dostrel najlepších – Aleš Loprais s kamiónom Praga bol štvrtý (-01:29:18), Martin Macík s truckom Iveco piaty (-01:38:30) a Martin Šoltýs s tatrovkou deviaty (-02:54:44).

6. ETAPA: HA’IL – RIJÁD, 10. JANUÁR

Nastala dramatická zmena scenérie a všetky kilometre boli vedené výhradne pieskom. Po relatívne rýchlej prvej sekcii mali experti na prekážky v dunách výhodu. Vodiči, ktorí mali skúsenosti zo Sahary alebo Atacamy, dostali príležitosť ich využiť.

MOTOCYKLE: Slovenský motocyklista Štefan Svitko pokračoval v stabilných výkonoch a naďalej stúpal v priebežnom poradí. V šiestej etape s cieľom v saudskoarabskej metropole Rijád obsadil deviate miesto (-10:56 min) a rovnaká pozícia mu patrila aj celkovo (-01:07:49).

 Etapu vyhral Američan Ricky Brabec (Honda), ktorý slávil druhé etapové víťazstvo na tohtoročnom Dakare. Druhý skončil Španiel Joan Barreda Bort s motocyklom Honda (-01:34 min), tretí bol Rakúšan Matthias Walkner s KTM (-02:45 min). Veľkú smolu mal Kevin Benavides. Dlhý čas jazdil na druhej pozícii, ale v závere ho postihli technické problémy a jeho motocykel zostal stáť iba 44 kilometrov pred cieľom. Do Rijádu ho napokon dotiahol kolega z tímu. Argentínčan však nabral mamutiu stratu (105. priečka s bezmála štvorhodinovým mankom na víťaza) a v celkovej klasifikácii sa prepadol na 28. miesto (-04:04:04). Aj naďalej viedol Brabec pred Chiľanom Pablom Quintanillom s motocyklom Husqvarna (-20:56 min), tretí bol Austrálčan Toby Price s KTM (-25:39 min).

AUTOMOBILY: Mnohí zo starých dakarských harcovníkov vravia, že najhoršie na „Dakare“ je prebojovať sa až do voľného dňa. A presne toto sa podarilo aj československej posádke Fordu F150EVO, Miroslavovi Zapletalovi a Marekovi Sýkorovi. Navyše im pred druhou polovicou súťaže patrí aj dvadsiate miesto priebežného poradia (-04:21:11). Šiesta etapa Rallye Dakar 2020 bola spomedzi doterajších nielen najdlhšia, pričom okrem 377 „ostrých“ kilometrov absolvovali súťažiaci aj 353 prejazdových kilometrov. Etapa okrem 870 kilometrovej dĺžky patrila až doteraz k jednej z najťažších. Dôvod bol jednoduchý, takmer celá sa konala na pieskovom povrchu, s množstvom menších, či väčších pieskových dún.

V prípade Miroslava Zapletala a Mareka Sýkoru všetko fungovalo tak ako malo. Auto poslúchalo, prerazené pneumatiky rovnako nebolo treba meniť, podstatná bola iba navigácia, ktorá vychádzala. Najpodstatnejšie bolo dôjsť do cieľa tejto dlhej etapy, nestratiť svoju priebežne vybojovanú pozíciu a v sobotu 11. januára, v rámci voľného dňa nabrať čo najviac síl do druhej polovice Rallye Dakar 2020.

„Etapa bola pekná, dlhá, na začiatku dosť rýchla, potom pokračovala do pieskových dún. Najskôr sme nevedeli nejako chytiť tempo, ale potom to už bolo lepšie. Musím zaklopať na drevo, problémy nás dnes obchádzali, všetko fungovalo ako malo, nemali sme ani jeden defekt, čiže všetko išlo tak ako sme mali naplánované. Výsledkom bolo dvadsiate štvrté miesto v etape, čo nás udržalo na dvadsiatom mieste priebežného poradia. Zajtra je voľný deň, skúsime si trochu oddýchnuť, skontrolovať auto a pozajtra ideme opäť do boja,“ povedal Marek Sýkora po tejto etape.

Už druhé etapové víťazstvo v tomto ročníku zaznamenal Francúz Stéphane Peterhansel, ktorého Mini bolo v cieli o jeden a pol minúty skôr než ďalší továrenský automobil Bahrain JCW X-Raid Teamu dvojice Carlos Sainz/Lucas Cruz. Tretím najrýchlejším automobilom v cieli (prvej polovice súťaže) bola Toyota Katarčana Nassera Al-Attiyaha (-03:22 min). V polovici pretekov viedol Sainz pred Al-Attiyahom (-07:48 min) a Peterhanselom (-16:20 min).

KAMIÓNY: Etape dominovali dva kamazy s Andrejom Karginovom a Antonom Šibalovom (-04:21 min), tretí skončil Bielorus Sergej Viazovič s truckom MAZ (-12:32 min). Rovnaké bolo aj celkové poradie. České kamióny v ňom figurovali na 4. (Aleš Loprais s Pragou), 5. (Martin Macík s Ivecom) a 10. mieste (TOP 10 uzatváral Martin Šoltýs k tatrovkou).



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri