Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  Národné šampionáty  »  Slovensko

Rallye Spiš-Gemer 1999

Tuesday, 28. 02. 2017 - 19:31, Vladimír Bánoci   

Rallye Spiš-Gemer 1999

Dátum konania: 21. augusta 1999
Štatút súťaže: majstrovstvá SR - koef.2
Dĺžka trate: 233 km
Počet rýchlostných skúšok: 9
Dĺžka rýchlostnych skušok: 84,58 km
Charakter rýchlostných skúšok: asfalt
Počet štartujúcich posádok: 29
Počet klasifikovaných v cieli: 19
Počasie: sucho, slnečno

Tibor Szabosi;susko-2-5.jpg

29 posádokok odštartovalo do úvodného neklasifikovaného prológu po úzkych, samozrejme nezabezpečených uličkách malebného mestečka Dobšiná. Aj keď sa výsledky nezaratúvali do celkových časov rely, bola vyhlásená zvláštna klasifikácia tejto RS a tak všetci závodili, ak nie o medaily (to bola cena), tak aspoň o vyskúšanie si svojich možností na tomto podujatí.

Po senickej rely mali všetci dostatok času na repasiu svojej športovej techniky, ale hlavne aj na počítanie rôznych bodových alternatív. Kedže pri všetkých alternatívach nebolo ešte nič rozhodnuté , celá špička usilujúca sa o majstrovské tituly bola na štarte. Chovanec to mal teorericky najľahšie. Stačilo mu vyhrať a už mal absolútny titul v suchu. O tom ale všetci jeho najväčší konkurenti (Suško, Haberman) vedeli a počítali práve opačne. Keď vyhrám Dobšinu, Levoču, ... som majstrom ja.

Tibor Szabosi;gargulak-4-2.jpg

Na prológu každý skúšal, len Béreš tradične vytešoval dobšinských divákov. Prekvapením bolo Drotárovo Mitsubishi, ktoré síce zvonku bolo to isté ako v Senici, ale svojím zvukom a hlavne zrýchlením sa približovalo k špeciálom Garguláka a Tošovského. Veď aj v tomto prológu bol Gargulák len o 0,3 sekundy rýchlejší ako Drotár. Bohužiaľ, to bolo všetko, čo sa mohlo z tohoto avizovaného zaujímavého súboja vidieť. Hneď na ďalšej RS1 dostáva Drotár defekt na predné pravé koleso a po dojazde k servisu mohol len konštatovať, že ďalej to nepôjde a bude veľmi veľký problém auto spojazdniť na druhú súťaž (poškodenie poloosi a kĺbu + nedostatok náhradných dielov).

Prvá RS, hoci športovo veľmi náročná, keď tradičný Rakovec sa predĺžil o úzke serpentíny po hlavnej ceste z Mlynkov, začala ako sa predpokladalo. Tesne pred štartom, keď už nulové vozy boli na trati, prišlo v protismere do cieľa civilné vozidlo, ktorého vodič ani nevedel, že je trať uzavretá! Predpokladalo sa, že Suško aj napriek tomu nekompomisne zaútoči, nadelil Chovancovi hneď na úvod 7 sekúnd.

Tibor Szabosi;susko-5-4.jpg

Zo začiatku hneď pritvrdil aj Gargulák, všimnúc si Drotárov a Tošovskéko čas z prológu. Výsledkom toho bol jeho druhý čas 4s za Suškom a 3s pred Chovancom. Haberman, napriek trojdňovému tvrdému testovaniu svojho WRC pred súťažou (aj s menším výletom) skončil so stratou skoro 30s za Suškom.

RS2 znamenala pohromu pre Chovanca, ktorý pre poruchu osi stratil cez 40 sekúnd na Suška. Narýchlo zohnaní nepripravení časomerači pripísali Chovancov čas aj Gargulákovi, hoci ten nemal žiadny problém. Nepomohla ani záverečná reklamácia, keď pravdepodobne rozhodovanie o nej ohrozovalo Suškovo absolútne víťazstvo. Chovanec od RS4, keď poškodenú poloos vymenil, vyhral všetky RS, no ani to mu už po strate nepomohlo. Skončil až tretí a tak sa boj o titul odsunul až na druhú súťaž - na ráno. Suško tak prvýkrát zvíťazil v absolútnom poradí v tomto roku, hoci hlavne v noci na šotolinách svojím výkonom zaostal za očakávaním (+10s a +17s od Garguláka).

Tibor Szabosi;susko-6-2.jpg

Tvrdo sa bojovalo aj v F2. Krupko bojoval srdnato, tentoraz s Oktáviou. S Radóvou Hondou sa ťahali o sekundy a až záverečný brod na RS8 rozhodol, keď Honda odmietla vlastnou silou vyjsť z brodu. V A5 súboj Horáka s Gavlákom ukončilo odtrhnutie kolesa na Horákovom staršom Favorite.

V skupine N po výlete Tošovského z trate si druhé miesto vyjazdil Štefuca pred tretím Mrozekom, obidvaja so staršími Escortami. Netradične sa darilo Bérešovej Mazde, ktorá prekvapujúco vydržala všetky nástrahy trate, aj keď s problémami, a pripísala tak prvé body pre Béreša do M-SR za 5. miesto absolútne.

Tibor Szabosi;susko-3-4.jpg

Po dojazde do Dobšinej a podivnému rýchlemu otvoreniu UP, keď ešte neboli ani vyvesené výsledky, všetci začali tvrdo pracovať na svojich unavených autách, kedže ráno sa štartovalo do ďalšej súťaže - Rallye Spiš - Gemer.

„Levočská" súťaž, ako ju všetci volali, pozostávala z 233 km trati spestrenej deviatimi RS o celkovej dĺžke 85 km, všetko na asfalte. Na prvej RS sa rozhodlo v hlavných „kategóriách". Chovanec odstúpil pre rozbitý chladič (zabudnutý kameň zo šotolín), Drotár odstúpil pre poruchu poloosi a na štart vôbec nenastúpil Tošovský. Boj v špičke sa tak obmedzil na Suška, ktorý stále živil možnosť zisku celkového prvenstva v M-SR, opatrne idúceho Habermana (po haváriach v Senici a v tréningu v Dobšinej) a na istotu idúceho Garguláka, ktorého prípadný dojazd do cieľa znamenal zisk titulu v N-kách.

Tibor Szabosi;susko-12.jpg

Suško hladko vyhral všetky RS a boj medzi Habermanom a Gargulákom vyriešilo intermezzo na RS8, keď Habermanovo WRC s poruchou podvozku veľa stratilo.

Životný výsledok si pripísal Štefuca (štvrtý absolútne), keď po napínavom súboji porazil dravého Krupka. Tomu už v Levoči nestačil Radó, ktorý cez noc doviezol z Maďarska druhé auto, tiež Hondu, ale značne slabšiu, s ktorou M-Maďarska jazdí jeho manželka. A5 vyhral Gavlák a svoju šancu využili aj bratia Škultétyovci.

Tibor Szabosi;roth-6.jpg

Organizačne súťaž v Levoči pokračovala v dobšinskom trende. Absolútne nezabezpečená RS v historickej Levoči vytvorila pre jazdcov prekvapujúce momenty - diváci lemujúci trať bez únikových miest, trať bez traťových komisárov a ako bonbónik svadobný autobus so sprievodnými autami v trati!

Tak takto by to teda nemalo byť! To musia pochopiť hlavne organizátori a uvedomiť si, že len nesmierny zápal nestačí.

Tibor Szabosi;stefuca-8.jpg

KONEČNÉ PORADIE Rallye Spiš - Gemer

1. Igor Suško - Emil Horniaček SK/PL AMK Transpetrol Senica Toyota Celica GT4 A8
2. Michal Gargulák - Jiří Malčík CZ Slovnaft Rally Team Mitsubishi Carisma GT N4 +1:15,4 min.
3. Bedřich Haberman - Ivan Hadžia SK Styllex Tuning B.E.I.V. Ford Escort WRC A8 +3:52,7 min.
4. Alexander Štefuca - Michal Karpát SK AMK Transpetrol Senica Ford Escort Cosworth N4 +4:46,0 min.
5. Miroslav Krupko - Róbert Baran SK Qalt Racing Team Škoda Octavia A7 +5:11,1 min.
6. Peter Gavlák - Vladimír Hruška SK Motosport Racing Team Žilina Volkswagen Polo 16V A5 +6:07,6 min.
7. Peter Škultéty - Viliam Škultéty SK Škultéty Peugeot 306 S 16 A7 +6:23,9 min.
8. István Radó - Ákos Bereczky H Radó Rally Team Honda Civic 1,6 A7 +6:53,9 min.
9. Jaroslav Mušinský - Tomáš Plachý CZ Auto Rally Klub Horní Lideč Seat Ibiza 2,0 GTI N3 +7:16,8 min.
10.Dalibor Slivka - Jarom¡r Biluseac CZ Rally Moravia Team Škoda Fel¡cia N1 +7:57,5 min.

Tibor Szabosi;pavlik-2.jpg

V Dobšine prvýkrát vyhráva Suško

Igor Suško bol v sezóne 1999 medzi fanúšikmi rely najviac skloňovaným jazdcom, a to vždy na jednu tému. Porazí už Chovanca alebo zasa bude mať smolu? Pokúsili sme sa dokresliť jeho minuloročný boj so Stanom Chovancom aj jeho slovami.

„ Sezóna 1999 bola pre mňa veľmi ťažká, ale na druhej strane aj veľmi pekná. Ťažká preto, lebo vyjazdeného Chovanca, ktorý má už veľa sezón s A-čkom za sebou, je náročné poraziť a pekná, lebo som vďaka sponzorovi - Transpetrolu a jeho manažérovi Milanovi Hôlkovi mohol celú sezónu jazdiť s celkom dobrým autom, získavať nové jazdecké skúsenosti a poriadne sa na tratiach rely vyžiť.

Tibor Szabosi;susko-4-2.jpg

Ale začnime po poriadku. Prvá súťaž bola v Prešove, prvýkrát som sadol do Toyoty Celica GT 4, a tak sme sa navzájom oťukávali. Závodiť som začal až v Košiciach, po dobrých časoch ma zabrzdila porucha serva. Len vďaka masérovi reprezentačného týmu hádzanárov, ktorý bol v tom čase ubytovaný tam, kde náš tým, som sa cez noc dal dokopy, aby som mohol absolvovať druhý deň. Senica, tá ma vždy lákala už od začiatku môjho závodenia. Bol som rozhodnutý zabojovať znovu na maximum.Trénoval som ale presne podľa rozpisu oboznamovacích jázd, aby ma nikto neobvinil, že zneužívam postavenie domáceho jazdca. Súťaž som prehral vo vracačke na Polianke, kde som trochu neskôr išiel na brzdy a kde ma prekvapil mäkký asfalt. V Dobšine som od začiatku išiel po Standovi, škoda, že tak skoro vypadol z hry. Na záver, pri nočných šotolinách sa pokazila prevodovka, nešiel tretí a štvrtý prevodový stupeň. Časy som mal slabšie, no k problémom som sa nepriznával, aby Gargulák nevyužil príležitosť. Po výmene prevodovky nasledovala Levoča. Tam Standa tiež chýbal, no ja som si tam dobre popretekal, hoci motivácia bola slabšia. Pred Tatrami sme nevedeli, či vôbec odštartujeme, keďže už došli rozplánované peniaze. Nakoniec sa to zásluhou Milana Hôlku vyriešilo a mohli sme štartovať. Keď sme prvý deň v noci zatiahli na Vernári a hlavne Mlynkoch ( obuli sme nové nahriate pneumatiky), dostali sme sa do vedenia a všetko bolo ešte otvorené. Na druhý deň nás pribrzdil defekt.

Daniel Hlinka;susko-13.jpg

Záverom k sezóne musím ešte poďakovať Emilovi Horniačkovi, že spolu so mnou vždy bojoval až do konca a prispel tak k našim spoločným výsledkom. Domnievam sa, že keby ku príprave vozidla pristupovali mechanici z JM Engenering tak, ako som ja pristupoval ku príprave na jednotlivé podujatia, mohol byť výsledok ešte lepší. Niekoľkokrát sklamala technika a celkom zbytočne.

V sezóne 2000 spolu s manažérom Transpetrol rely týmu chceme znovu zaútočiť na slovenský titul. Domnievam sa, že spoločne na to máme a že Chovanec sa dá poraziť. Predpokladám, že sa objavia aj iní, s dobrými autami, a tak naše súboje budú ešte zaujímavejšie.

Fotogaléria Rallye Spiš-Gemer 1999

Rallye Gemer-Spiš 1999
Fotogaléria Rallye Gemer-Spiš 1999

Rallye Transpetrol Senica 1999 - konfrontácia slovenských jazdcov so zahraničím
Fotogaléria Rallye Transpetrol Senica 1999

Rallye Košice 1999 na jedničku
Fotogaléria Rallye Košice 1999

Rallye Prešov 1999 - stále vzostupný trend
Fotogaléria Rallye Prešov 1999 

Tauris Rallye Revúca 1999 - nepresvedčivý debut
Fotogaléria Tauris Rallye Revúca 1999

Rok 1999 bol v znamení súboja Chovanca so Suškom



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri