Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Facebook connect
Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  Národné šampionáty  »  Slovensko

Ak vás článok zaujal, upozornite naň svojich známych. Vypíšte údaje a odošlite.

Rallye Prešov 1999 – stále vzostupný trend

Wednesday, 15. 02. 2017 - 19:31, Vladimír Bánoci   

Rallye Prešov 1999 – stále vzostupný trend

Dátum konania: 1. mája 1999
Štatút súťaže: majstrovstvá SR - koef.2
Dĺžka trate: 335,2 km
Počet rýchlostných skúšok: 12
Dĺžka rýchlostnych skušok: 104,4 km
Charakter rýchlostných skúšok: asfalt
Počet štartujúcich posádok: 28 + 1 Hist
Počet klasifikovaných v cieli: 24 + 1 Hist
Počasie: sucho, slnečno

Tibor Szabosi;chovanec.jpg

Sviatok práce začínajú už tradične priaznivci rely oslavovať v Prešove. Tohto roku pripravili ambiciózni usporiadatelia z Autošportu Prešov ešte krajšiu súťaž ako v obnovenom ročníku 1998. Chýbal snáď len divácky atraktívny okruh, no ten nahradilo situovanie centra súťaže k mestskej športovej hale, kde v tom čase prebiehala aj výstava Svet na kolesách. Priaznivci motorizmu si tak prišli na svoje po všetkých stránkach.

Jazdcov zase čakala 335,2 km trať s 12 rýchlostnými skúškami o dĺžke 104,4 km, všetko na asfalte. Namiesto okruhovej rýchlostnej skúšky bola zaradená nová, prímestská RS - Cemjata, ktorá svojím charakterom znesie aj tie najprísnejšie športovo náročné kritériá.

Tibor Szabosi;haberman-5.jpg

Na prvé podujatie Majstrovstiev Slovenska, prvýkrát s medzinárodnou účasťou bolo prevzatých 29 posádok. A boli tu vlastne všetci, ktorí to mysleli s bojom o slovenské tituly vážne. Úlohu favorita mal naplniť Stano Chovanec z Matadoru, Suško - Horňáček z Transpetrolu Senica na výborne pripravenej Toyote Celica GT4 (JM Engineering), Haberman - Jirátko zo Styllexu B.E.I.V. na špičkovom Forde Escort WRC (z dielne Szeleczkého z Maďarska).

Daniel Hlinka;susko-2.jpg

Aj v skupine N sa schyľovalo k zaujímavej konfrontácii. Najlepší „N-kár" z Čiech Michal Gargulák si už tradične prišiel vyjazdiť na Slovensko ďalší titul. Organizátorom sa však podarilo zabezpečiť účasť špičkového poľského zástupcu skupiny N Pinelesa a do poslednej chvíle sa čakalo aj na Kuzaja (ten nakoniec neprišiel).

Hneď na prvej RS sa vyššie avizovaná skupina jasne oddelila od zvyšku štartového poľa. Chovanec vyhráva, 4 sekundy za ním je Suško a Pineles, 8 s Haberman, 9 s Gargulák a tempo tejto elity na prvej RS stíhal aj Béreš (+10 s). Bérešova Mazda ale postupne „vädla" až sa z nej stala dvojkolka (porucha diferenciálu ). S rozdielom triedy tak zvyšok štartového poľa, respektíve „druhú súťaž" viedol Pinter pred Grančajom, Laurincom a Štefucom.

Daniel Hlinka;chovanec-1.jpg

Suško sa hneď na druhej RS pokúsil atakovať Chovanca a dal mu 2 sekundy. To sa mu podarilo ešte dvakrát (RS 10 a RS 12). Aj keď to na vývoj súťaže nakoniec nemalo podstatný vplyv, bol to náznak toho, že aj tohto roku sa bude tuho bojovať o absolútny titul. Igor Suško štartoval s Toyotou Celicou GT4 prvýkrát a tak dosahované časy boli veľkým prísľubom do ďalších podujatí.

Daniel Hlinka;haberman-6.jpg

Podobne to bolo aj s Habermanom. Prvýkrát si sadol do silného a na prekvapenie „znalcov" aj veľmi dobre pripraveného Fordu WRC. Po absencii v sezóne 1998 spôsobenej zranením a aj napriek niekoľkým testom v Maďarsku mal to ešte ťažšie ako Suško. Udržať prekoňovaný Ford na úzkych cestičkách rýchlostných skúšok bez patričnej rozjazdenosti bolo iste veľmi náročné. Spoločne s Karlom Jirátkom, ktorého do WRC k Beďovi angažoval Styllex B.E.I.V. sa im to podarilo.

Daniel Hlinka;haberman-5-1.jpg

Tretia rýchlostná skúška, spomínaná Cemjata, začala zamotávať poradie. Z vedúcej skupiny po kolízii trochu stratil Pineles. Najviac na záludnosti tejto RS doplatil Pintér, ktorý stratil 4 minúty a tak aj šancu na dobré umiestnenie. V priekope sa ocitol aj Gavlák. Táto kolízia postihla aj Lukáča, ktorý pri „obchádzaní" Gavlákovho WV Polo stratil až 8 minút.

Daniel Hlinka;haberman-4-1.jpg

Najväčším prekvapením prešovskej rely bol debut mladíkov Múdry - Czerhalmi na staršom vozidle Suzuki Swift N1. S relatívne slabým autom prevzali spolu s Horákom úlohu vedúcich jazdcov druhej skupiny. Ich bratovražedný súboj (aj keď nie sú z jedného tímu, úzko spolupracujú) okorenil celú súťaž a až po poslednej RS sa mohlo povedať, že nakoniec sa presadil skúsenejší Horák (- 9 sekúnd). „Prešovská rely škola" teda aj pri neúčasti Drotára sa jasne zviditeľnila. Dokázalo sa, že keď sa mladým trochu venujú skúsení pretekári (Drotár, Bánoci), hneď sa to prejaví aj v dobrých výsledkoch.

Daniel Hlinka;haberman-3-1.jpg

Ďalším prekvapením bol návrat košického Grančaja na trate rely. Skončil hneď za mladými Prešovčanmi, ale hlavne dokázal, že stabilnou pravidelnou jazdou sa na slovenských rely dajú dosahovať pekné výsledky. Veď skončiť v N4 za Pinelesom a Gargulákom je úspech.

V boji o prvenstvo v skupine N rozhodla RS4, kde Gargulák stratil po problémoch s technikou na Pinelesa 37 sekúnd. A tak, aj keď počas celej súťaže dosahoval skoro rovnaké časy, bol Gargulák na slovenskej rely netypicky až druhý v skupine N.

Daniel Hlinka;tovis-1.jpg

Takže Chovanec zvíťazil o 48 sekúnd pred Suškom. Tretí bol Haberman. Štvrtý Pineles, piaty Gargulák. Potom už nasledovalo prešovské duo Horák a Múdry. Ich strata za piatym bola skoro 7 minút. V ich prípade, vzhľadom na techniku, s ktorou štartovali to nie je nič mimoriadne. No ďalšie silnejšie autá skončili až za nimi, čo nesvedčí o práve najlepšej športovej úrovni slovenských rely.

Čo však nedokázali jazdci svojimi výkonmi, to kompenzovali organizátori jubilejného X. ročníka Rallye Prešov. Takmer bezchybne pripravená súťaž, mimoriadny záujem divákov, účasť popredných predstaviteľov štátnych a mestských orgánov (predseda NR SR, minister dopravy, pôšt a telekomunikácií, minister hospodárstva, primátor mesta Prešov) zaradila prešovskú rely nielen po športovo- organizačnej, ale hlavne po spoločenskej stránke k najlepším motoristickým podujatiam na Slovensku. Prešovskí organizátori tak ukazujú cestu, ako v dnešnej ťaživej ekonomickej situácii sa dá zorganizovať a sponzorsky zabezpečiť jedno špičkové športovo-spoločenské podujatie.

Tibor Szabosi;gargulak-susko.jpg

KONEČNÉ PORADIE

1. Stanislav Chovanec - Karel Holáň CZ Matador Rally Team Ford Escort Cosworth A8 0:57:14 hod. 
2. Igor Suško - Emil Horniaček SK/PL AMK Transpetrol SE Toyota Celica GT4 A8 0:58:02 hod. +0:48 min.
3. Bedřich Haberman - Karel Jirátko SK/CZ Styllex Tuning B.E.I.V. Ford Escort WRC A8 0:59:44 hod. +2:30 min.
4. Jaroslaw Pineles - Andrzej Górski PL AMK Transpetrol SE Mitsubishi Lancer EVO 5 N4 1:00:37 hod. +3:23 min.
5. Michal Gargulák - Jiří Malčík CZ Slovnaft Rally Team Mitsubishi Carisma GT N4 1:01:05 hod. +3:51 min.
6. Róbert Horák - Marcel Okajček SK Róbert Horák Škoda Favorit A5 1:07:28 hod. +10:14 min.
7. Martin Múdry - Tibor Cserhalmi SK Martin Múdry Suzuki Swift N1 1:07:37 hod. +10:23 min.
8. Milan Grančaj - Tomáš Zlesa SK Milan Grančaj Ford Escort Cosworth N4 1:07:45 hod. +10:31 min.
9. Alexander Štefuca - Michal Karpát SK AMK Transpetrol SE Ford Escort Cosworth N4 1:07:53 hod. +10:39 min.
10. Miroslav Roth - Tomáš Kocúr SK MR Autosport Rallye Renault Clio Williams N3 1:09:48 hod. +12:34 min.

Bedřich Haberman po ročnej pauze znovu na slovenských rely

Po ročnej prestávke, zapríčinenej nepríjemným zranením v normálnej premávke sa Beďo vrátil na slovenské rely v silnom týme Styllex B.E.I.V so silným vozom Ford Escort Cosworth WRC a k tomu zodpovedajúcimi ambíciami. Prvú súťaž absolvoval v Prešove, a tak naše rozprávanie týmto začalol a skončilo pri plánoch do sezóny 2000.

"Teraz už po sezóne sa mi ťažko vracia k prvým dojmom z vozidla WRC. Dnes už viem mnoho vecí, ktoré som vtedy ešte ani netušil. Je pravda, že toto auto bolo mimoriadne silné, a tak na prvej súťaži som mal z neho aj patričný rešpekt. V Prešove mojím hlavným cieľom bolo zvyknúť si na auto, k čomu mi veľmi pomáhal aj Karel Jirátko svojimi skúsenosťami. Bol som aj nevyjazdený, a tak som nepozeral až tak na časy ale na to, aby ma WRC-čko začalo počúvať. Bolo to veľmi ťažké a bol som rád , že sme došli bez problémov do cieľa.

Daniel Hlinka;mudry-1.jpg

Až na ďalšej súťaži som sa odhodlal s týmto autom pretekať. Vtedy som zistil, že aj pri tých najmenších skokoch auto nesedí a uskakuje zo smeru. S odstupom času si myslím, že tentoraz nevsadil tým Styllex na dobrého prenajímateľa súťažného auta. Na poslednú chvíľu vždy upravovali nejaké veci, auto som nemohol skúšať, vždy neskoro ho doviezli na preteky. Bol to neustály stres a k tomu ešte tlak verejnosti, že s takým autom sa má vyhrávať. Tým pádom som bol psychicky počas celej sezóny stresovaný
a možno aj to sa trochu podpísalo na nie celkom dobrých výsledkoch. Veď keď len porovnám WRC s A-čkom, ktoré som mal v Tatrách, bolo to vo všetkých smeroch lepšie auto. Škoda len, že nemalo šotolinový podvozok. Bohužiaľ, keď sa na Slovensko prenajímajú také drahé autá, máloktorý tým potom rešpektuje pripomienky jazdca. Je rád, že dokáže zaplatiť za prenájom a nemá ďalšie výdavky s testovaním a nastavovaním.

Daniel Hlinka;pineles-2-1.jpg

V takejto napätej sezóne mi dosť pomoholl Ivan Hadžia, s ktorým som aj začínal. Je kľudný a rozvážny, venuje sa poctivo príprave a on bol jediný, s ktorým som bol schopný absolvovať takú náročnú sezónu. Keď ho porovnám s Emilom Horniačkom, po športovej stránke sú rovnakí, no Emil je ambicióznejší, ale z toho pramení aj väčšia nervozita v aute.

Čo sa týka sezóny 2000, rozišiel som sa v dobrom so Styllexom, ten má plány orientované na české majstrovstvá a ďalej... Pripravujem Mitsubishi a prerábam ho do skupiny A. S N-kom som nikdy nešiel, a keď tam vidím tie povinné koberce na podlahe, obtiahnutie strechy a dverí umelými hmotami, bojím sa, že pri prvej príležitosti to vzbĺkne... Mojím cieľom je skončiť do 3. miesta absolútne v M-SR a keď zoženiem sponzorov, rád by som išiel niekoľko podujatí novej FIA Východnej zóny." 

Fotogaléria Rallye Prešov 1999 

Tauris Rallye Revúca 1999 - nepresvedčivý debut
Fotogaléria Tauris Rallye Revúca 1999

Rok 1999 bol v znamení súboja Chovanca so Suškom



Diskusia k článku