Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Trendy

Desať rokov vývoja dieselového Mini

Friday, 28. 06. 2013 - 15:47, Ivan Václavík   

Desať rokov vývoja dieselového Mini

Jeden muž, jeden motor a nekonečná séria jubileí: už 120 rokov uplynulo od momentu, keď Rudolf Diesel začal vyvíjať vznetový spaľovací agregát, ktorý čoskoro dostal meno po ňom. Ešte v auguste toho istého roku otestovali prototyp. Prvá továreň na dieselové motory vznikla pred 115 rokmi. Motor, ktorý Rudolf Diesel vynašiel, prvýkrát použili v lodiach pred 110 rokmi. A  je to už 90 rokov odvtedy, ako sa rozbehol prvý nákladný automobil s pohonom na naftu.

mini-cooper-d563g.jpg

Prvé Mini dostalo dieselový motor pred desiatimi rokmi. Každé zo spomenutých výročí je dostatočným dôvodom na oslavu kvalít naftového agregátu. A na pripomenutie si jeho vynálezcu, ktorý zomrel presne pred 100 rokmi. Aká zhoda náhod...

mini-cooper-d572g.jpg

Myšlienkou, ktorá inšpirovala Rudolfa Diesela pri vývoji nového typu motora, bola maximálna efektivita. Konštrukcia je založená na zohriatí vzduchu v spaľovacej komore jeho stlačením do takej miery, aby spôsobila vznietenie paliva a uvoľnenie veľkého množstva energie. Preto je dieselový motor taký efektívny. Fakt, že tento princíp dokáže generovať aj zábavný faktor jazdy, taký typický pre Mini, sa po prvýkrát dokázal v lete 2003, keď sa predstavilo Mini One D, čiže prvý naftový model britského výrobcu prémiových malých áut.

mini-cooper-d574g.jpg

Jeho 1,4-litrový celohliníkový turbodiesel so vstrekovaním common rail mal výkon 55 kW (75 k). Charakteristický pocit motokáry kombinoval Mini s priemernou spotrebou v testovacom cykle EU iba 4,8 l/100 km.

To však bol iba začiatok kariéry dieselových agregátov v automobile značky Mini. O dva roky neskôr dostal model One D výkon zvýšený na 65 kW (88 k), jeho spotreba však nestúpla. V roku 2007 prišlo ďalšie vývojové štádium: na autosalóne v Ženeve sa odohrala svetová premiéra Mini Cooper D. Tento model bol vybavený novým 1,6-litrovým turbodieselom s výkonom 80 kW (110 k). Napriek vyššiemu výkonu (o 25 percent) však spotreba dokonca poklesla: 4,4 l/100 km znamenalo pre Mini čelnú pozíciu pred konkurentmi v oblasti efektivity.

mini-cooper-d583g.jpg

Vďaka stratégii MINIMALISM to však stále nebolo posledné slovo. Aktuálne modely Mini s dieselovými motormi sú vybavené vylepšenou technológiou vstrekovania, turbodúchadlami s variabilnou geometriou, funkciou auto start/stop, indikátorom zmeny prevodového stupňa, rekuperáciou brzdnej energie, aktiváciou pomocných jednotiek iba v prípade potreby, elektromechanickým posilňovačom riadenia a špičkovou technológiou znižovania emisií vo výfukových plynoch.

Výsledok: 120 rokov po priekopníckom objave Rudolfa Diesela dokáže motor v modeli Mini Cooper D vyvinúť výkon 82 kW (112 k) a krútiaci moment 270 Nm pri 1 750 otáčkach; spotrebuje však iba 3,8 l/100 km, s emisiami CO2 iba 99 g/km.

mini-cooper-d576g.jpg

Dieselová technológia Mini sa stále vylepšovala, množstvo motorov, poháňaných naftou, postupne rástlo. Dnes sú pre Mini k dispozícii tri dieselové agregáty. Ich spoločné konštrukčné prvky potvrdzujú vysokú odbornosť BMW Group v oblasti technológií motorov.

Celohliníková kľuková skriňa, turbodúchadlo s variabilnou geometriou, priame vstrekovanie common rail so solenoidovými vstrekovačmi a výkonný systém riadiacej jednotky sú vždy prispôsobené konkrétnemu modelu a disponujú efektivitou, ktorá do bodky stelesňuje víziu Rudolfa Diesela o ideálnom tepelnom stroji.

Najnovšiu generáciu Mini One D poháňa 1,6-litrový štvorvalec s maximálnym výkonom 66 kW (90 k) a krútiacim momentom 215 Nm - už od 1 750 otáčok. Spotreba paliva a emisie CO2 sú rovnaké ako pri agregáte v Mini Cooper D s výkonom 82 kW (112 k). Základný diesel je k dispozícii aj v modeloch Clubman a  Countryman, pričom v oboch prípadoch prenáša svoju silu cez manuálnu 6-stupňovú prevodovku. Pre Mini Cooper D je k dispozícii na želanie aj 6-stupňová automatická prevodovka, ktorá sa v každej modelovej verzii kombinuje s dvojlitrovým naftovým štvorvalcom. Výber týchto dvoch variantov platí pre Mini, Mini Clubman, Cabrio, Countryman a Paceman.

mini-cooper-d584g.jpg

Najnovšou a najsilnejšou demonštráciou sily a efektivity, typickej pre dieselový motor, je Cooper SD. Jeho agregát má takisto objem 2,0 l a tento štvorvalec vyvinie výkon 105 kW (143 k), s krútiacim momentom 305 Nm od 1 750 do 2 700 otáčok. Okrem mimoriadneho ťahu poteší aj hospodárnosťou. Mini Cooper SD sa rozbehne z nuly na 100 km/h za 8,1 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 215 km/h. Jeho priemerná spotreba v testovacom cykle EU je 4,3 l/100 km, s emisiami CO2 na úrovni 114 g/km.

mini-cooper-d585g.jpg

Najvýkonnejší diesel v portfóliu motorov Mini je k dispozícii pre všetkých sedem modelov: Mini, Clubman, Cabrio, Coupé, Roadster, Countryman a Paceman. V každom z nich je štandardne kombinovaný s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, doplnkovo je k dispozícii 6-stupňová automatická. Sila motora sa prenáša na cestu štandardne prednými kolesami, na želanie je k dispozícii systém pohonu všetkých kolies ALL4, avšak iba pre Mini Cooper SD Countryman a Cooper SD Paceman.

S rozširovaním ponuky variantov postupne rastie aj popularita dieselových Mini. Napriek tomu, že trh pre tieto motory je väčšinou sústredený do Európy, skoro každé štvrté Mini, dodané zákazníkom v roku 2012, malo motor poháňaný naftou.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri