Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar World Tour na Slovensku

Saturday, 15. 05. 2010 - 00:18, Michal Kostka   

Dakar World Tour na Slovensku

V Bratislave sa 14. mája v priestoroch hotelu Radison Blu Carlton konala tlačová konferencia k nadchádzajúcemu Dakaru 2011. Zástupca usporiadateľskej organizácie ASO pre strednú Európu Balázs Szalay, za prítomnosti motocyklistov Ivana Jakeša a Štefana Svitka, prezentoval novinky a zmeny pre tretí juhoamerický Dakar.

Michal Kostka;Balázs Szalay (vpravo), zástupca ASO pre Strednú Európu

Napriek poklesu počtu štartujúcich v zatiaľ poslednom ročníku, zostáva Dakar s viac ako päťsto účastníkmi najväčším motoristickým podujatím sveta. Pre jeho tretiu edíciu na území Argentíny a Čile pripravili organizátori zo sedemdesiatich percent novú trať. Tentoraz budú účastníci smerovať ešte viac na sever, až k hraniciam Bolívie a Peru. Po úvodných siedmych etapách strávi dakarská karavána deň voľna v meste Arica. Po dni oddychu budú nasledovať štyri náročné etapy v najsuchšom mieste na Zemi, v púšti Atacama. Záverečné tri etapy privedú zvyšky štartového poľa späť do Buenos Aires.

Dakar je obrovské podujatie a púta na seba značnú pozornosť. Okrem miliónov miestnych fanúšikov si ďalšie milióny v sto deväťdesiatich krajinách sveta pozrú viac ako tisíc dvesto hodín televíznych zostrihov. Video sekcia oficiálnej stránky bola počas Dakaru 2010 navštívená viac než dva a pol milióna krát. Ekonomika Čile si počas súťaže prilepšila o 74,3 milióna eur, v Argentíne sa príjmy z rally vyšplhali až na 126,3 milióna eur.

Michal Kostka;Legenda pokračuje

ASO si však uvedomuje aj svoju zodpovednosť voči krajinám, ktoré rally prijali po teroristických hrozbách v Afrike. Už od prvého Dakaru v Južnej Amerike podporuje aktivitu „Un techo para mi país" (Strecha pre moju krajinu), projekt zameraný na výstavbu núdzových obydlí pre ľudí v ťažkej životnej situácii. Do jeho podpory budú po novom priamo zainteresovaní aj samotní súťažiaci formou príspevku zo štartovného - 50 eur pre motocykle a quady, 100 eur pre osobné automobily a 150 eur pre kamióny.

Kategória motocyklov pokračuje v nastolenom trende znižovania kubatúry. Pre rok 2011 vypracovala ASO zoznam elitných jazdcov, ktorí budú musieť štartovať s motocyklom s objemom motora do 450 kubických centimetrov. A od roku 2012 bude už len jedna kubatúra, povinne pre všetkých jazdcov. Počas rally môžu pretekári vymeniť blok motora najviac dva razy, štartovať môžu na akomkoľvek stroji podľa vlastného výberu.

Michal Kostka;Štefan Svitko pokoril Dakar už pri svojej premiére

Do elitného zoznamu sa vďaka trinástemu miestu z Dakaru 2010 dostal aj Štefan Svitko. Oproti pôvodnému predpokladu sa tak jazdec tímu HANT Logomotion Slovakia bude musieť poobzerať po novom stroji, konkrétnu značku zatiaľ vybranú nemá. Okrem enduro súťaží má v rámci príprav na svoj druhý Dakar naplánované sústredenie aj účasť na diaľkovej súťaži: „Manažment tímu pracuje aj na tom, aby som sa zúčastnil Rally Heroes Legend, ktorá vedie po trasách bývalého Dakaru na území Afriky. Nový motocykel však chcem veľa testovať, pripravujeme sústredenie v Maroku. Chcel by som štartovať na niektorej z baja súťaží, prípadne aj na Rely hodvábnej cesty (Silk Way Rally, 11. - 18. septembra) z Petrohradu do Soči."

Michal Kostka;Ivan Jakeš dúfa, že sa vyhne smole z predchádzajúcich ročníkov

Ivan Jakeš stál na štarte dakarskej rally doteraz trikrát, premiérovo v roku 2007 v Afrike. Dokončiť náročnú súťaž sa mu zatiaľ podarilo raz, tento rok po nešťastnej havárii odstúpil v čase, keď sa nachádzal už v prvej desiatke absolútneho poradia. Po dobrých skúsenostiach sa opäť pripojí k členom čekého tímu KM Racing Hoci by mohol aj o rok štartovať na silnejšej motorke KTM 690, rozhodol sa pre prechod na preferované „štyristopäťdesiatky": "Rozhodli sme sa, že budem už jazdiť na motocykli do 450 cc, pravdepodobne by to mala byť Yamaha. Stroj by som chcel testovať na sústredení v Tunisku. Mal by som štartovať na dvoch súťažiach v Severnej Afrike."

Michal Kostka;Silk Way Rally, náročná príprava na Dakar

Zmeny sú pripravené aj pre kategóriu automobilov. Aby organizátori zmenšili priepasť medzi vozidlami s dieselovým a benzínovým motorom, umožnili pre vozidlá poháňané zážihovým agregátom zväčšiť priemer reštriktoru na 34 milimetrov. Tieto vozidlá budú môcť taktiež používať šesťstupňovú prevodovku, kým v posledných rokoch dominujúce diesle budú mať o jeden rýchlostný stupeň menej.

Michal Kostka;Nissan Navara je pripravený čeliť dakarským nástrahám

Po dlhých dvanástich rokoch by mohlo mať Slovensko na Dakare zastúpenie aj v tejto kategórii. Prezentácie sa mala pôvodne zúčastniť aj Daniela Ulrichová z bratislavského Raid Adventure Team-u, účastníčka projektu „Ženy pro Dakar." Cieľom projektu, ktorý vytvoril Jiří Janeček, poslanec Parlamentu ČR, radný hl.m. Prahy a úspešný účastník rally Dakar 2009, je aktívna účasť vybratej ženy, respektíve žien, na najťažšej rally sveta. Vozidlo Nissan Navara, ktoré bolo vystavené priamo pri vchode do hotela, je postavené v kategórii T2 (sériovo vyrábané vozidlá) a je nachystane pre účasť na tejto rally. V rámci príprav na túto súťaž sa Raid Adventure Team v zložení Juraj Ulrich - Daniela Ulrichová spojil s Czech Dakar Team-om a plánuje sa zúčastniť seriálu FIA CEZ Cross Country rally, ktorého prvá súťaž sa uskutočnila 7. - 9. mája 2010. Tu sa jedinej slovenskej posádke podarilo získať 1. miesto v kategórii T2 a 7. miesto v celkovom hodnotení.

Štart Rely Dakar je v sobotu 1. januára 2011 v Buenos Aires. Etapovými mestami sú Victoria, Cordoba, San Miguel de Tucumán, San Salvador de Jujuy, Calama, Iquique, Arica, Antofagasta, Copiago, Fiambala, San Juan. Cieľ je v nedeľu 16. januára v Buenos Aires.

Fotogaléria Dakar World Tour v Bratislave



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri