Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 2014: 5. etapa Chilecito – Tucumán, 9. január

Friday, 10. 01. 2014 - 22:15, Andrej Haverda   

Dakar 2014: 5. etapa Chilecito – Tucumán, 9. január

Po dvoch dňoch pretekov s oddelenými trasami sa všetci opätovne stretli, aby pokorili najdlhšiu etapu celého ročníka. Trať viedla z Chilecita do Tucumána a rýchlostná skúška merala 527 kilometrov. Piloti museli byť extrémne odolní, aby prekonali dve náročné časti „rýchlostky", ktoré boli prevažne v znamení boja s pieskom.

Foto: www.dakar.com;Aj tentoraz to bol súboj najmä s pieskom;

Celý deň pretekári postupovali terénom mimo vyjazdenej trasy. A tí, ktorí trasu zle odhadli, ohrozili motory svojich strojov prehriatím. Tým skôr, že miestne teploty sú veľmi vysoké. Pre mnohých etapa znamenala poškodenie techniky a následné nočné opravy. Stala sa pohromou pre niekoľko favoritov, technika zradila napríklad českých pretekárov Josefa Macháčka a Martina Kolomého.

MOTOCYKLE: Usporiadatelia pre túto kategóriu nakoniec zrušili druhú časť rýchlostnej skúšky. Teploty dosahovali až 47°C, čo bolo veľmi náročné pre jazdcov i stroje. Niektoré motocykle dokonca skončili v plameňoch. Za všetky spomeňme príhodu Portugalčana Paula Gonçalvesa, ktorý hovorí: „Po tom ako som po problémoch v maratónskej etape stratil šance na boj o celkové víťazstvo, snažil som sa podporovať Joana Barredu. Mal som dobre rozbehnutú etapu, v prvej polovici špeciálky som išiel na prvom mieste. V neskutočných horúčavách som zacítil teplo na nohe a zbadal som, že motocykel horí. Zoskočil som z neho a snažil sa plamene uhasiť pieskom, stroj však zhorel do tla. Som veľmi sklamaný, že som po roku tvrdej práce mimo preteky."

Foto: www.chinadaily.com.cn;Nešťastný Paulo Gonçalves pri svojom horiacom motocykli;

Kto si poradil s horúčavou, išiel väčšinou iným smerom než ostatní - vznikal chaos, navigačné problémy mali aj tí najlepší. Množstvo jazdcov muselo po pádoch svoj motocykel zdvíhať zo zeme - medzi nimi bol i Joan Barreda Bord (Honda). Priebežný líder svojej kategórie mal navyše problémy s palivom a do cieľa dorazil až na 13. mieste s bezmála trištvrte hodinovou stratou. Cyrilovi Despresovi sa v extrémnom teple prehrievala jeho Yamaha, ako ostatní tiež blúdil a v cieli sa pôvodne objavil až na ôsmej priečke. Pôvodne preto, že neskoro večer sa udeľovali penalizácie, ktoré poriadne zamiešali poradím. Žiaľ, medzi penalizovanými boli i slovenskí jazdci - veď hneď sa k nim dostaneme. Despres, hviezda pelotónu, inkasoval hodinovú penalizáciu a v opravených výsledkoch sa Francúzove meno dodatočne objavilo až na 33. pozícii. V celkovom poradí vypadol z prvej desiatky, klesol na 12. priečku.

Foto: www.motoride.sk;Štefan Svitko je po udelení hodinovej penalizácie na 13. pozícii;

Šťastie naopak prialo jeho najväčšiemu rivalovi, Španielovi Marcovi Comovi s motocyklom KTM. Nevyhla sa mu síce drobná navigačná chyba, situáciu však rýchlo vyriešil, svojim súperom ušiel a v „erzete" kraľoval. Druhý v etape, trinásť minút za Comom, skončil jeho krajan Jordi Viladoms (tiež na KTM); o ďalších trinásť minút neskôr dorazil na tretej pozícii Portugalec Helder Rodrigues, sedlajúci stroj zn. Honda. Coma postúpil na čelo priebežnej klasifikácie, prenasledovaný Barredom a tretím Chiľanom Franciscom Lopezom Contardom (KTM).

Naši jazdci sa s náročnou etapou vyrovnali veľmi dobre. Štefan Svitko (ORAVing Slovnaft Team) bol dokonca na prvom medzičase prvý, rodák zo Žaškova napokon došiel na 8. mieste (-36:38 min). Druhý slovenský motocyklista Ivan Jakeš (NAD-RESS Adventure Team) stratil takmer trištvrte hodinu (-42:53 min) a cieľom prešiel na 14. pozícii.

Foto: www.motoride.sk;Ivan Jakeš s motocyklom KTM na trase smolnej etapy;

Okolo pol jedenástej večer nášho času však naskočili vo výsledkoch hodinové penalizácie viacerým jazdcom. Despres, jeho krajan Hugo Payen (áno, ten reprezentujúci farby netradičného sponzora), Laia Sanzová (najlepšia žena za riadidlami tohto ročníka)... A Svitko s Jakešom!

Zmätky v etape, následné blúdenie mnohých pretekárov - ktorí neprešli požadované kontrolné body (tzv. waypointy) - a z toho plynúce udeľovanie trestných minút v prípade Slovákov v jednej stope znamená, že Štefan Svitko klesol v etape z ôsmej na 27. priečku, zatiaľ čo Ivan Jakeš zo štrnástej na tridsiatu prvú. V celkovom poradí tak jazdec stajne ORAVing Slovnaft klesol na trináste miesto so stratou dva a pol hodiny (nebyť penalizácie, bol by Svitko ôsmy), reprezentant NAD-RESS Adventure Teamu si pohoršil na šestnáste miesto (-3:12:26). Bez penalizácie by bol Jakeš dvanásty... Ale na „keby" sa na Dakare nebojuje.

Foto: www.dakar.com;Holanďan Sebastian Husseini (Honda) sa zatiaľ drží na 4. priečke;

Český jazdec David Pabiška (SP Moto Bohemia Racing), čiastočne štartujúci aj vo farbách rafinérie Slovnaft, sa posunul z 25. na 21. priečku.

ŠTVORKOLKY: Kategória quadov bola svedkom rovnakej úpravy trasy, ako pri motocykloch, avšak s radikálnou zmenou v poradí. Uruguajec Sergio Laufente vyhral etapu a poskočil na čelo poradia, v „erzete" prenasledovaný Chiľanom Ignaciom Casalem a Argentínčanom Pablom Copettim (všetci Yamaha). Doteraz priebežne druhý Rafal Sonik z Poľska dokončil špeciálku až na šiestej priečke (-42:14 min) a v celkovom poradí klesol za Laufenteho a Casalea na tretiu pozíciu. Mimochodom, všetci traja inkasovali hodinovú penalizáciu...

Foto: www.dakar.com;Francúzska posádka Regis Delahaye/Jean-Paul Forthomme vyhrabáva svoj Juke Nissan Dessoude z piesku;

AUTOMOBILY: Francúzovi Stéphanovi Peterhanselovi s Mini, obhajcovi prvenstva, sa tentoraz nevyhli navigačné problémy. V dunách bol nútený zastaviť, stratil asi dvadsaťštyri minút a v cieli bol štvrtý. Podobné problémy a takmer na rovnakom mieste mal tiež jeho kolega z tímu Katarčan Nasser Al-Attiyah. Zdržal sa však „iba" dvadsať minút, ani to mu však nepomohlo. Aj nad ním sa totiž začali vzťahovať čierne mračná v podobe inkasovania trestných minút - a tak sa v cieli razom ocitol na konci prvej dvadsiatky s bezmála jeden a polhodinovou stratou.

Ešte horšie pochodil „El Matadore" Carlos Sainz. Najskôr mal asi na 133. kilometri technické problémy, na svojej bugine musel opravovať elektroniku - čo v púšti nie je vôbec jednoduché. Ale i jeho po príjazde do mesta Tucumán usporiadatelia privítali nelichotivou informáciou o udelení penále za minutie kontrolného bodu... „Nani" Roma s ďalším vozidlom Mini zapadol, na rozdiel od jeho súperov sa však z piesočného zovretia dostal celkom rýchlo - a etapu vyhral.

www. dakar.com;Juhoafričan Giniel De Villiers (Toyota Hilux) na trati špeciálky;

Za týchto okolností niet divu, že poradie na čele sa opätovne menilo: Roma postúpil do vedenia pred stajňových kolegov Terranovu a Peterhansela, Sainz - s bezmála dvojhodinovou stratou - klesol (za štvrtého De Villiersa s Toyotou, piateho Al-Attiyaha, šiesteho Lavieilleho s Havalom a siedmeho Dabrowskeho s ďalším autom zn. Toyota) na ôsmu pozíciu.

Českého pretekára Josefa Macháčka, päťnásobného víťaza Rallye Dakar medzi štvorkolkami, vyradila z ďalších bojov technická porucha: na jeho bugine Nissan MD Optimus ho zradilo zadreté ložisko zadného kolesa.

Foto: www.kmracing.cz;Pre Josefa Macháčka a Vlastimila Tošenovského (Buggy Nissan MD Optimus) bola piata etapa poslednou;

KAMIÓNY: V triede „ťažkej väzby" sa tentoraz radovali posádky jazdiace na ruských kamiónoch Kamaz. Triumfoval Dimitryj Sotnikov o necelé tri minúty pred Andrejom Karginovom, tretí bol Holanďan Gerard de Rooy s truckom Iveco. Ten je aj naďalej na čele priebežného poradia pred Karginovom (-32 min). Tretí je ďalší Kamaz - tentoraz ten, ktorý pilotuje obhajca prvenstva Eduard Nikolajev.

Podobne ako pred rokom nedôjde česká posádka kamióna Liaz v zložení Jaroslav Valtr, Josef Kalina a Jakub First do cieľa Rallye Dakar. Opakuje sa aj podobný scenár - náročnosť najťažšieho motoristického maratónu nevydržal motor ich vozidla.

Foto: www.kmracing.cz;Škrtnite si aj číslo 513: Liazka pod vedením Jaroslava Valtra je mimo hry;

Na trati piatej etapy zvládlo trio KM Racing Teamu prvú časť rýchlostnej skúšky, po prejazde neutralizačného úseku boli Česi na šiestom kontrolnom bode klasifikovaní na 27. mieste, avšak po pätnástich kilometroch sa ich kamión poháňaný motorom Gyrtech zastavil. „V úvode etapy sa nám išlo dobre, akurát že nás postihli defekty. Po štarte do druhej polovice ‚erzety‛ sme ale zničili motor," hlásil smutne z Argentíny Jaroslav Valtr. „Keď sme vychádzali na jednu menšiu dunu, naraz sa motor zasekol, v agregáte zachrčalo a vytiekol z neho olej," popisoval situáciu.

Foto: www.kmracing.cz;Druhá Liazka KM Racing Teamu sa naopak približuje k hranici prvej desiatky;

Posádka v dunách čakala na niekoho, kto by ich odtiahol na cestu, kde im už prišiel na pomoc asistentský truck MAN. „Predstavovali sme si naše vystúpenie inak, ale toto je bohužiaľ realita. Nedá sa s tým nič robiť," pokračoval očividne rozčarovaný Valtr. Technické problémy s prevodovkou ho postihli už v druhej etape a do problémov sa dostal aj vo štvrtej, keď po rýchlom prejazde jednej zákruty skončil na boku. Do piatej etapy tak štartoval ako devätnásty v priebežnom poradí a so stratou takmer piatich hodín na vedúci kamión. „Som sklamaný, že nedôjdeme rovnako ako vlani do cieľa a budeme sa predčasne vracať domov," dodal ambiciózny pilot Liazky so štartovým číslom 513, pre ktorého je Rallye Dakar 2014 už minulosťou.

Foto: www.dakar.com;Holanďan Gerard de Rooy a jeho Iveco Torpedo sú na čele pretekov kamiónov;

Druhá Liazka v zostave Vlastimil Vildman/Martin Macík ml./Michal Mrkva však v súťaži pokračuje. V cieli sa objavila na 21. mieste a celkovo je štrnásta. Z tatroviek najlepšie zajazdil Kazach Artur Ardavičius z Bonver Dakar Project Teamu, keď skončil štvrtý, Aleš Loprais (InstaForex Loprais Team) bol deviaty. Česko-slovenské trio Vrátný/Holáň/Miškolci (tiež stajňa Bonver Dakar Project) odmávli na 11. pozícii, druhý kamión InstaForex Loprais Teamu s trojicou Tománek/Kašpárek/Kašpárek zajazdil pätnásty najrýchlejší čas. Slovák Róbert Kasák z RallyOZ Teamu v „erzete" figuroval na 43. priečke.

V celkovom poradí je Loprais siedmy, Vrátný sedemnásty, Tománek dvadsiaty druhý, Ardavičius dvadsiaty piaty a Kasák štyridsiaty tretí.

Foto: www.dakar.com;Česko-belgický trojlístok Aleš Loprais/Serge Bruynkens/Radim Pustějovský (Tatra "Kráľovná 69") je priebežne siedmy;

Martina Kolomého, pred rokom najlepšieho Čecha na Dakare, zastavili na trase technické problémy. Stratil takmer deväť hodín opravou kompresoru, ktorý trucoval - jeho kamión Tatra/Buggyra za danej situácie nebrzdil a nedali sa ani preraďovať rýchlostné stupne. V cieli bol klasifikovaný až ako štyridsiaty ôsmy (-9:51:40) a v celkovom zúčtovaní tak klesol z ôsmeho až na 29. miesto.

PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2014 V 5. ETAPE:
MOTOCYKLE:
21. David Pabiška (CZ/KTM 450 RR, SP Moto Bohemia Racing)
27. Štefan Svitko (SK/KTM 450 RR, Oraving Slovnaft Team)
31. Ivan Jakeš (SK/KTM 450 RR, NAD-RESS Adventure Team)

KAMIÓNY:
4. Ardavičius/Nikizhev/Kaplánek (KAZ-CZ/Tatra T163, Bonver Dakar Project)
9. Loprais/Bruynkens/Pustějovský (CZ-BEL/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
11. Vrátný/Holáň/Miškolci (CZ-SK/Tatra T815, Bonver Dakar Project)
15. Tománek/Kašpárek/Kašpárek (CZ/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
21. Vildman/Macík/Mrkva (CZ/LIAZ 111.154, KM Racing Team)
43. Kasák/Watman (SK-GB/Tatra T815-2, RallyOZ.com)
48. Kolomý/Kilián/Kilián (CZ/Tatra T815, Tatra Buggyra Racing)

PORADIE SLOVÁKOV A ČECHOV NA RALLYE DAKAR 2014 PO 5. ETAPE:
MOTOCYKLE:
13. Štefan Svitko (SK/KTM 450 RR, Oraving Slovnaft Team)
16. Ivan Jakeš (SK/KTM 450 RR, NAD-RESS Adventure Team)

21. David Pabiška (CZ/KTM 450 RR, SP Moto Bohemia Racing)

KAMIÓNY:
7. Loprais/Bruynkens/Pustějovský (CZ-BEL/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
14. Vildman/Macík/Mrkva (CZ/LIAZ 111.154, KM Racing Team)
17. Vrátný/Holáň/Miškolci (CZ-SK/Tatra T815, Bonver Dakar Project)
22. Tománek/Kašpárek/Kašpárek (CZ/Tatra T815-2, InstaForex Loprais Team)
25. Ardavičius/Nikizhev/Kaplánek (KAZ-CZ/Tatra T163, Bonver Dakar Project)
29. Kolomý/Kilián/Kilián (CZ/Tatra T815, Tatra Buggyra Racing)
43. Kasák/Watman (SK-GB/Tatra T815-2, RallyOZ.com)



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri