Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  WRC

Seb Loeb má dnes 45 rokov

Tuesday, 26. 02. 2019 - 17:09, Ľuboš Kašický   

Seb Loeb má dnes 45 rokov

Február je pre automobilový šport naozaj zaujímavým mesiacom. Počas neho oslavujú narodeniny mnohé slávne mená na štyroch kolesách a tak si dnes pripomeňme jedno ďalšie.

 

Malý Francúz dnes síce nemá bohvieako okrúhle narodeniny, no rozhodne stojí za zmienku. Veď štyridsaťpäť sviečok na torte je tiež fajn, no nie?

Loeba sme už mali možnosť vidieť aj na Slovensku. V továrenskom tíme Citroen jazdil Majstrovstvá sveta cestovných vozidiel (WTCC). Z parkoviska vedľa hotela si urobil heliport pre svoj vrtuľník a po pretekoch si to švihal rovno domov, do Lausanne. V paddocku, na autogramiáde, či v medzipriestore niekde na ringu si ho odchytávali šťastní slovenskí fanúšikovia a dnes v nejednej izbe isto visí vtedy ulovené spoločné foto. Aby sa však s vami ľudia chceli fotiť, tak im na to musíte dať dôvod. A Loeb nám dal hneď desať dôvodov (deväť titulov absolútneho majstra sveta v rely a jeden majstrovský titul v juniorke JWRC). To z neho robí najúspešnejšieho automobilového pretekára histórie!

Copyright free;citroen-ds3-wrc-2011-30.jpg

Úspešný dorastenecký gymnasta a vzorný študent mal po skončení strednej školy jeden veľký sen. Z výplaty si odkladal, aby si kúpil poriadne fáro a mohol sa preháňať po uliciach. Mimochodom, vraj jeho vodičák vtedy mávali vo vrecku častejšie policajti, ako mladý Seb. Našťastie však z toho budúci šampión rýchlo vyrástol.

Tibor Szabosi;h7p5532-7.jpg

Od 21 rokov to skúšal na rôznych amatérskych súťažiach a o dva roky neskôr sa pri prvom štarte na prvej skutočnej rely súťaži postavil na stupeň najvyšší (vyhral svoju triedu na regionálnom podniku)! V roku 1998 sa k nemu do kokpitu posadil Daniel Elena a obaja to začali brať vážnejšie. Po úspechoch v národnom šampionáte to skúsili so Saxom aj na niekoľkých súťažiach WRC, kde si ich nemohli nevšimnúť v Citroene. Nuž a keď v roku 2001 dvojičky Loeb / Elena suverénne vyhrali šampionát JWRC a chopili sa aj šance so Xsarou aj na San Reme (2.miesto absolútne), tak bolo rozhodnuté.

Tibor Szabosi;film 7 foto 18.jpg

V roku 2002 chlapci dostali podporu francúzskeho tímu, ktorú bravúrne využili. Aj pri neúplnom programe Loeb s Elenom dokázali vyhrať pri premiére Monte Carle! Víťazstvo im síce vzali za porušenie pravidiel s pneumatikami, no aj druhé miesto bolo na „mladíkov“ fantastické. A neostalo iba pri ňom. V Nemecku si už užili plnohodnotné víťazstvo a začalo sa vravieť o „špecialistoch na asfalt“.

V nasledujúcom roku potom začali písať históriu. V roku 2003 ešte dosiahol Loeb s Elenom „iba“ na titul vicemajstrov sveta, no od roku 2004 kraľovali svetovej rely nepretržite deväť rokov!!! O to väčším prekvapením potom bolo, keď Loeb odmietol nastúpiť do boja o desiaty majstrovský titul a odišiel na „cesťáky“.

Tibor Szabosi;sf-0990.jpg

Úspechy, aké mal Loeb vo WRC sa potom síce už nikdy nezopakovali, no druhé miesto v 24 hodinovke v Le Mans (2006), druhé miesto na Dakare (2017), dva tituly druhého vicemajstra sveta vo WTCC, alebo víťazstvo v pretekoch do kopca na slávnom americkom Pikes Peaku roku 2013, vravia za všetko. No a ani vo WRX (rallycrosse) neboli dve „zemiakové“ medaily na zahodenie.

Tibor Szabosi;h7p4728-3.jpg

Na rok 2019 prijal Loeb prekvapivo miesto v tíme Hyundai Motorsport s ktorým absolvuje takmer polovicu sezóny WRC. Uvidíme, či to bude nostalgická labutia pieseň, či nový reštart. Každopádne je Sebastien Loeb PÁN PRETEKÁR a zaslúži si náš obdiv a uznanie. Tak pripime si dnes na malého veľkého Francúza z Alsaského Haguenau. Nech má naďalej dosť pary sfúknuť aj 45 sviečok jedným dychom.

Tibor Szabosi;film 7 foto 12.jpg



Diskusia k článku