Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Okruhy

Rozhovor - Richard Gonda

Thursday, 29. 11. 2018 - 21:51, Public relations   

Rozhovor - Richard Gonda

Neobvyklé miesto nášho stretnutia si Rišo Gonda vybral sám. Vidím, že výber miesta nie je náhodný, že má symboliku. Sú to spomienky z detských čias, začiatky, keď ešte ako sedemročnýjazdil bezmotorové minikáry, ktoré sa stali základom jeho smerovania v budúcnosti. S automobilovým pretekárom Richardom Gondom sa rozprával Michal „Mike“ Krasňanský.

Richard, žalostne málo spomínané minikáry!?

Žiaľ, áno, boli to krásne časy a skvelá škola. Tá koncentrácia, precíznosť pri prejazde zákrut a brzdení. Ale aj po ľudskej stránke, súdržnosť rodiny, priateľstvá. Výhry a prehry ma naučili zdravej a férovej súťaživosti. Minikáram vďačím za základ, na ktorom som neskoršie staval moje ďalšie fungovanie. Žiaľ, zabúda sa, že práve z tohto prostredia pochádza viacero dnes už úspešných mien slovenského motoršportu, napríklad aj Maťo Koči. 

Tibor Szabosi;_mg_7295.jpg

Zdvorilé vystupovanie, ústretový prístup, zdržanlivá rétorika, pragmatické myslenie, Richard, nie je ťa škoda? Veď s tvojím charakterom si mohol pracovať aj na oddelení sťažností a reklamácií!

(Smiech) Ďakujem, to bude veselý rozhovor. Dnešných pretekárov už dávno nepredstavujú drsní rebeli s odpálenou cigarou pred štartom. Mám rád veci pod kontrolou a tiež precíznosť. Kontinuálny vývoj motoršportového prostredia vyžaduje od pretekára iný spôsob prístupu a myslenia. Jazdeniu rýchlych časov predchádza komplexná metodika tímovej práce a komunikácie. Odhliadnuc od toho, pretekár je aj reprezentant, čo zaväzuje a prináša určitú zodpovednosť. Reprezentant svojej krajiny, sponzora a v neposlednom rade seba samého.

Tibor Szabosi;img_1986.jpg

Také typy ako ty používajú v reklamách na šampón, zdravú výživu alebo štýlové oblečenie. Reprezentovanie, sponzoring. Ako vnímaš stav a pomer sponzor a sponzorovaný.

Je dôležité poznať rozdielny výklad interpretácie sponzoringu a s ním spojených očakávaní, povinností či výstupného efektu na oboch stranách. V časoch globalizácie a hľadania vlastnej identity regiónu sú tieto aktivity dôležité. Som veľmi vďačný za spoluprácu aj s INTER CARS a teším sa, že tak môžem poukazovať na hodnoty profesionality, kvality, napredovania a tímovej práce.

Klaudia Gondová;2243.jpg

V zahraničí majú mladí pretekári pre svoj vývoj diametrálne odlišné podmienky. Podporné programy, juniorské súťaže, castingové triedičky, mentorské služby. V takomto kompetentnom a profesionálnom prostredí sa plodia a profilujú osobnosti.

S vedomím odkiaľ pochádzam, vybrať sa do veľkého sveta motoršportu bolo ťažké, no zároveň nutné, a to aj napriek všetkým danostiam a prekážkam. V zmysle ‘’jediní ľudia, ktorí nakoniec neuspejú sú tí, ktorí sa o nič nepokúsia’’. Ako športovec si musíš zadefinovať cieľ, pretože ten ti určuje smer. Nikdy som si nepripustil, a už vôbec nie s prilbou na hlave, že mi niečo zabráni podať ten najlepší výkon, akého som schopný. Za relatívne krátke obdobie som dostal jedinečné príležitosti. Ako pretekár som pracoval v rozličnom prostredí na rozličnej technike. Jazdil som na formulových vozoch, autách, dokonca som mal viacero šancí jazdiť s Formulou 1, tieto sa však, bohužiaľ, len pre financie nepodarilo zrealizovať, no spoznal som veľa zaujímavých a hodnotných ľudí, ktorí obohatili moje chápanie motoršportu. Predovšetkým vďaka tomu môžem stále napredovať. Doma, tu na Slovensku, by som takúto školu nedostal. Skôr by ma zahltil veľmi skreslený a limitujúci pohľad.

Team;img-3127-2.jpg

Na sociálnych sieťach sa ani tvoja osoba nevyhla ‘’dnešnému trendu”, anonymnej kritike a zlostnej nenávisti.

Na začiatok by som rád povedal, že som svojprávna osoba, nemusím sa nikomu zodpovedať, nie som nikomu nič dlžný. Zodpovednosť je súčasťou mojej sebareflexie. Napriek všetkému, moja cesta nie je v žiadnom prípade cestou neúspechu! Je to cesta poznania! Nenašminkovaná pravda je, že mladý chlapec z Bystrice sa rozhodol ísť do veľkého sveta motoršportu a žiť svoj sen! Zažil som úspech aj neúspech, slávil som víťazstvá, no musel som stráviť aj trpké prehry. To všetko je však len jedna strana mince. Progres som cítil nielen ako jazdec, ale aj ako osoba, ktorá chce všetkému porozumieť. Po ôsmich rokoch tu stojím v základe skúsenejší ako pretekár, ale aj ako človek. Byť úspešným vo svetovom motoršporte je veľmi komplexná vec. Budem rád, ak ukážeme túto cestu aj ďalším a pomôžeme ich nasmerovať na chodník, ktorý sme my pred sebou nemali.

Team;img-3176-4.jpg

Do domáceho prostredia, bližšie k slovenskému publiku, ťa pritiahla prakticky spontánna spolupráca so Šenkýř Motorsport.

Blížila sa Veľká cena Slovenska 2017, najväčšie domáce motoristické podujatie. Vnímal som to ako jednorazovú vec, príjemnú príležitosť zajazdiť si doma. Vtedy to ešte nebolo nič konkrétne, čo by malo byť základom do budúcnosti.

1718-36-74.jpg

To sa dalo čakať, že sa zaľúbiš! Šenkýř Motorsport je silná adresa a už roky pevne zadefinovaná súčasť česko-slovenského motoršportu.

Robert Šenkýř je absolútna autorita nielen ako jazdec, ale aj ako BOSS tímu. Bavíme sa o tíme s vyše dvadsaťročnou tradíciou a nespočetným množstvom úspechov na pretekoch do vrchu a, samozrejme, aj okruhoch. V tíme som nenašiel iba profesionálne prostredie, ale predovšetkým prístup, ktorý mi je dôverne známy zo zahraničia. O tom, že si Roberta cenia aj vo veľkom zahraničnom motoršporte, svedčí aj spolupráca s fabrickým tímom “BMW Motorsport”. Ako jazdec sa tu môžem naďalej vyvíjať, byť prospešný a pokračovať vo svojej vášni pre motoršport.

1718-19-229.jpg

V skratke! Šenkýř Motorsport, legendárna Eau Rouge, okruh Spa-Fracorchamps!

Jedna z mojich najobľúbenejších tratí. S Formulou 3 a World Series sa mi tu dokonca podarilo získať dvakrát pole position a raz vyhrať. No tak ako túto trať milujem, tak musím priznať, že jeku mne, takpovediac, krutá. V F3 odstúpenie z prvého miesta jedno kolo pred koncom pre technický problém. Vo Svetovej sérii odstúpenie z prvého miesta po rane do súpera na zadné koleso hneď po štarte. Na Formule Renault som si praskol rebrá. Ani raz som tu nemal úplne čistý víkend, ale zato bol každý jeden plný pocitov. Opäť som sa veľmi tešil na spoznávanie GT3-ky na takejto trati. Malo to pre mňa dve roviny. Postaviť sa v cieli na čo najvyššiu pozíciu, ale aj zdieľať rovnaké auto počas víkendu s výborným jazdcom, fabrickým pretekárom BMW v DTM, Joelom Eriksonom. Bolo skvelé, že od začiatku víkendu sme patrili na čelo pola. Každým výjazdom sme sa uberali správnym smerom a piatkové tréningy som zakončil celkovo najrýchlejším časom dňa. V nedeľu sa dokonca zajazdil GT3-ový rekord trate, takže latka bola nastavená vysoko a uspieť znamenalo plne sa sústrediť, správne nastavovať auto, manažovať víkend a stratégiu, čo tím odviedol fantasticky. Joel rovnako ukázal svoje kvality a tvorili sme veľmi harmonickú posádku. Po skvelých súbojoch a napínavých pretekoch to bol veľmi úspešný víkend. Z celkového druhého miesta, na ktoré sa nám podarilo krvopotne prebojovať, sme mali všetci radosť a poriadne nás to motivuje do ďalších pretekov. Na obligátnu otázku, či sa dá podržať Eau Rouge naplno, ti musím povedať, že v kvalifikácii a pár kôl v pretekoch mi to vyšlo. Vraví sa: “Kamarát, ktorý ti povie, že Eau Rouge sa dá ísť naplno, nie je tvoj kamarát.” :) Prejazdová rýchlosť 250 km/h spravila na chvíľu z toho obrovského auta býčie rodeo, ale takéto výzvy milujem.

3418-24-41.jpg

Na posledných pretekoch Veľkej ceny Slovenskej republiky na okruhu Slovakia Ring ste si v identických autách so Štefanom “Štofim” Rosinom proti sebe solídne zapretekali. Videl som tvoj onboard, všetko pôsobilo veľmi rutinne, bezmála až pokojne. Alebo je ten pokoj klamlivý?

Bolo to rovnaké BMW M6 GT3 s V8 Biturbo motorom o sile 585 koní. Faktom je, že toto auto je doslova zviera. Za tie roky som sa však naučil byť aj v napínavých momentoch pokojný a udržať si koncentráciu. Ťažko sa predbiehalo, po štarte sa hneď dostal vpred a pekne si to strážil. Preteky boli dlhé, preto nebolo treba panikáriť. Neskôr sa mi podarilo získať pozíciu naspäť, takže sme si to užili obaja. V ten víkend bolo poriadne teplo a v BMW M6 GT3 bez klimatizácie, to bolo na hranici neskolabovať. Slovakia Ring je rýchla trať, napríklad druhá zákruta sa prechádza v rýchlosti cez 230 kilometrov za hodinu. To sú pre mňa príjemné momenty, no vyžadujú si stopercentnú koncentráciu.

Tibor Szabosi;c30i1103-15.jpg

Pri tejto téme môžeme ešte chvíľu zostať. Čo všetko robíš pre svoju fyzickú silu a mentálnu odolnosť?

Som mladý človek plný sily, no napriek tomu mám každý deň nejakú športovú aktivitu. V Banskej Bystrici trénujem s Jurajom Moravčíkom a Romanom Švantnerom. Po mnohých sezónach a zimných prípravách sme vytvorili systém prípravy, ktorý funguje, dovolím si tvrdiť, na úrovni zahraničných tréningových centier špecializovaných na prípravu top svetových jazdcov. Musíš byť ľahký, čím pomáhaš autu a silný a vytrvalý, pretože bez posilovačov vydržať celý pretekársky víkend nie je jednoduché. Zvládnuť sa to dá, ale akonáhle začne jazdca bolieť krk, ramená, nohy a iné, prestáva sa stopercentne sústrediť a prichádzajú drobné chyby. Netrafíš apex v 160-ke na centimeter presne, brzdný bod z 260-ky a zistíš, že niekde sa tam na trati ešte povaľuje pár desatiniek sekundy. Keď majú byť všetky moje, musím byť fit. Extrémne teplo nepohode a chybám nahráva, preto mávam rôzne mentálne a fyzické cviky aj v saune. Už je to rok, čo som k tomu pridal aj otužovanie v ľadovej vode. Každéráno ide v sprche kohútik smerom k čo najstudenšej vode a podľa možností vyhľadávam raz za týždeň horskú vodu s asi 10-stupňovou teplotou. V zime pri mínus 7 stupňoch má voda čosi nad nulou, v spojení s rozbíjaním ľadu na povrchu mi to k zdraviu pridáva aj pocit ďalšej výzvy. Mentálna príprava je samostatná téma. V zahraničí som sa naučil, aké dôležité je pre športovca sebavedomie a duševný pokoj. Mentálne schopnosti sú v športe veľmi dôležité, myšlienky majú magickú moc.

Tibor Szabosi;asf-7939-3.jpg

Určite nie som sám, kto je vďačný za tvoje spolukomentovanie v štúdiu F1. Kombinácia melódie stredoslovenského prízvuku a kompetentného výkladu má svoje čaro. Na viacerých tratiachF1 si sám jazdil, mám to rád, keď ideš do detailov.

Ďakujem. Nie som profesionálny komentátor, na to je Števo Eisele. Ja sa snažím, ako hovoríš, ponúknuť divákom pohľad spoza volantu, predovšetkým z tratí a situácií, ktoré som ako pretekár zažil. Formula 1 má široké divácke spektrum. Niekto si ju zapne prvýkrát, niekto len v nedeľu o 14:00 a niekto ňou žije doslova celý rok. To, že si pri nej niektorí príjemne zdriemnu, neberiem osobne :)

Public relations;fa1-gonda-saturday-5.jpg

Filozofická otázka. Čo hľadá Richard Gonda ako pretekár? Uznanie alebo...? 

Pocit zadosťučinenia po dobre odvedenej robote. Súťaživosť ma motivuje k perfekcionizmu. Keď vieš o rezervách a nesnažíš sa ich vyplniť, tak 
nemôžeš byť spokojný. 

Public relations;gonda-25.jpg

Apropo spokojný! Odhladnuc od tvojho jazdenia, Richard! V zahraniči si na viacerých úrovniach nazbieral enormné množstvo skúseností. Nie len technickej, ale aj obchodnej komunikácii. Dnes už vieš čo áno, ale hlavne čo nie! Prosím prijmi to ako môj osobný apel! Od ľudí ako ty očakávam aktívne odovzdávanie poznatkov, kvázi vystretú ruku k novým alianciám. Dať tvojej ceste určité pokračovanie, trvácnosť. Inak sa tu nepohneme. 
Spoločne s talentom a schopnosti vedieť jazdiť dobre, je dnes pre jazdca kľúčové spolupracovať so správnymi ľuďmi, v správnych tímoch, so správnymi partnermi. Vzhľadom k tomu, sme boli nútení začať súbežne rozvíjať aj tieto stránky. Inak môžete byť akokoľvek dobrý, s tými najlepšími sa na štart ani nepostavíte. V rámci možností sme vybudovali agentúru Sophidea, s ktorou vieme a radi budeme nadobudnuté skúsenosti posúvať ďalej a to opäť nie len tie jazdecké. Moja sestra v tom hrala po celý čas významnú rolu. Bez jej podpory by to vyzeralo inak a preto viem, že aj za budúcimi slovenskými pretekármi musí niekto stáť. Pracujeme na rôznych aktivitách, ktoré verím, budú stále viac posúvať vnímanie zainteresovanej aj širšej verejnosti motoršportu opäť trochu ďalej, pomôžu formovaniu budúcich pretekárov či zdokonalia schopnosti nadšencov motorizmu. Prostredníctvom zábavy aj profesionálnych služieb.

Tibor Szabosi;c30i3891-8.jpg

Na nedostatok práce sa nemôžeš sťažovať. Množstvo dní tvojho kalendára je vyplnených pretekaním, coachovacími termínmi na okruhoch či v F1 štúdiu v Budapešti. Tak pridaj, Richard! 

Spoľahnite sa! Prichádza zimné obdobie, kedy s tímom Šenkýř Motorsport nepoľavíme a budeme sa venovať klientom ktorý majú záujem zlepšovať sa v jazde na snehu v Rakúsku, či tréningom s BMW M4 GT4 na okruhoch v Španielsku pre tých, ktorých chcú byť na začiatku novej sezóny v top forme. Zároveň samozrejme plánujeme a chystáme našu vlastnú pretekársku sezónu 2019 s tými najvyššími cieľmi.

Tibor Szabosi;c30i1075-17.jpg



Diskusia k článku