Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Formula 1

Niki Lauda má dnes 70 rokov

Friday, 22. 02. 2019 - 12:22, Ľuboš Kašický   

Niki Lauda má dnes 70 rokov

Legendárny Rakúšan, ktorý sa vďaka svojmu neuveriteľnému príbehu stal synonymom F1, sa narodil 22.februára 1949.

 

Poznáte fanúšika automobilového športu, ktorý by nepoznal meno Niki Lauda? Ja nie. Rakúšan sa vďaka svojmu neuveriteľnému príbehu a popálenej tvári stal legendou. Dnes sa rodený Salzburčan dožíva krásneho životného jubilea.

Opakovať notoricky známy príbeh je nosením dreva do lesa. Každý vie, že pri havárii 1.augusta 1976 na Nurburgringu prišiel takmer o život, no už o 42 dní neskôr sa s bolesťami vrátil na trate grand prix štvrtým miestom! Vo finále súboja o titul s Jamesom Huntom pod horou Fuji sa rozhodol neriskovať a Angličanovi sa podarilo o jediný bod získať majstrovský titul.

ger-08-lk-day3-116.jpg

Už menej sa potom vie, že s aroganciou sebe vlastnou po získaní druhého titulu s Ferrari (1977) Maranello opustil a odišiel do tímu Bernie Ecclestona (Brabham). V roku 1979 s F1 odišiel so slovami, že ho to už nebaví a začal robiť letecký biznis. Nevydržal dlho. O tri roky neskôr ho ulovil Ron Dennis na tri milióny dolárov a Rakúšan znova začal víťaziť. Dokonca získal tretí titul, keď demoralizoval Alaina Prosta o pol bodu v sezóne 1984. ešte raz si užil rok so štartovým číslom jedna a po sezóne 1985 definitívne vystúpil z kokpitu.

V leteckom biznise zažil výšky aj pády, keď jeho lietadlo havarovalo, či keď ho pohltila silnejšia letecká spoločnosť a on musel odísť z vlastnej firmy. Neskôr založil ďalšiu, ktorá postupne znova fúzovala, ale meno Niki Laudu všetci radi používajú na marketing.

Roky potom spolukomentoval preteky F1 pre nemeckú RTL, kde len vlani definitívne skončil tiež. Ambíciu založiť vlastný tím síce nikdy nemal, no keď mu Ford ponúkol šialene vysoký plat za šéfovanie v tíme Jaguar, tak sa nedal dvakrát prehovárať. Po roku mu však správna rada koncernu gážu zrušila a vyhodila preplatenú legendu.

hun-2010-aug31-068-1.jpg

V polovici 90-tych rokov tiež pomáhal Montezemolovi vybudovať tím okolo Michaela Schumachera a v posledných rokoch je zasa šedou eminenciou v tíme Mercedes, kde mal trochu palce aj v odchode Schumachera a nástupe Lewisa Hamiltona.

Mimoriadne inteligentný a primerane arogantný Andreas Nikolaus Lauda má biznis v krvi. Pochádza z bohatej rodiny bankárov a s peniazmi to vždy veľmi dobre vedel. „Lauda nebol nikdy rýchly, ako Regazzoni, no dokázal auto rozumieť a vyťažiť z neho maximum,“ priznával aj samotný Enzo Ferrari, ktorý Rakúšana najprv zbožňoval a neskôr mu nevedel prísť na meno. Rešpekt však zostal.

Havária na Nurburgringu Nikimi natrvalo poznačila život. A nie iba tým, že mu popálila tvár. Dlhé sekundy v plameňoch a škodlivých splodinách natrvalo poškodili obličky a pľúca. Prvýkrát mu obličku daroval jeho brat približne pred dvadsiatimi rokmi. O desať rokov neskôr musel Lauda znova podstúpiť ďalšiu trasplantáciu obličky a tú mu darovala jeho súčasná mladá manželka s ktorou má dve malé deti (cca 10 rokov). Rakúšanovi, ktorý od polovice 70-tych rokov žije na Ibize, sa však stále nedýchalo najlepšie a jeho pľúca ho definitívne dobehli vlani v lete. V auguste absolvoval mimoriadne náročnú trasplantáciu pľúc a dlhé mesiace sa zotavuje. V decembri ho konečne pustili z nemocnice domov na Vianoce, no aj ľahké prechladnutie oslabeného organizmu znamenalo nutnosť ďalšej hospitalizácie na Univerzitnej nemocnici vo Viedni. Ani dnes ešte Niki Lauda nie je úplne doliečený, no dôležité je, že sa zotavuje a môže osláviť svoje krásne narodeniny, ktorých sa nedožilo mnoho jeho rivalov zo závodnej trate. (napr.: James Hunt zomrel už ako 46-ročný na infarkt). Takže Niki, veľa síl a zdravia želáme! Dovidenia znova niekedy v paddocku.



Diskusia k článku