Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

„Monsieur Dakar“ slávi sedemdesiatiny

Monday, 04. 03. 2019 - 17:19, Andrej Haverda   

„Monsieur Dakar“ slávi sedemdesiatiny

Dnes, 4. marca 2019, oslavuje český automobilový pretekár a šesťnásobný víťaz Rallye Dakar (skôr známej pod názvom Rallye Paríž – Dakar) v kategórii kamiónov KAREL LOPRAIS jubilejné sedemdesiate narodeniny. „Myslím si, že posádky vašich kamiónov dosiahli výsledky, ktoré sú veľmi hodnotné. Dokázali, a ich účasť na tomto ceremoniáli to potvrdzuje, že sú schopní a ochotní prejaviť také priateľstvo a rytierske jednanie, aké som ja na tejto súťaži nikdy nezažil. Ukázali pravý zmysel pre súťaživosť. Za to, čo dokázali v podmienkach neporovnateľných s podmienkami iných súťaží, že nenechali bez pomoci tých, ktorí sa ocitli v problémoch, je nutné sa pred vašimi jazdcami pokloniť,“ uviedol vo veľkej sále pamätnej Versailleskej radnice 19. februára 1986 na adresu československých pretekárov i ich kamiónov značiek Tatra a LIAZ manažér tímu Rothmans-Porsche Alexander Perk.

Na Cene výnimočnosti, udelenej mestom Versailles sa porota zložená z popredných francúzskych športových novinárov – ktorá o udelení Cien výnimočnosti pre jednotlivé kategórie účastníkov rozhodovala – zhodla jednoznačne. Československým jazdcom, a teda aj Karlovi Lopraisovi,  ju odovzdal terajší starosta mesta Versailles André Damien. Francúzska tlač všeobecne sa hodne zmieňovala o kolegiálnom správaní československých pretekárov a ďalšia cena – Cena časopisu Les Routiers, udelená jeho redaktorom Thierrym de Saulieuom na neskoršom slávnostnom stretnutí v Prahe – bola ďalším dôkazom toho, že celý motoristický svet hľadel na československé kamióny ako na skutočných víťazov, hoci (zatiaľ) bez oficiálnych vavrínov... Tak sa začal veľký príbeh muža, ktorého dnes (nielen) dakarský fanúšik pozná pod menom Karel Loprais – alebo ak chcete „Monsieur Dakar“.

Karel Loprais nastúpil do automobilky Tatra v roku 1967, najskôr ako robotník, neskôr pracoval na pozícii automechanika a skúšobného vodiča. Vďaka účasti na testovaní Tatry T 815 v severnej Afrike bol spolu s Radomírom Stachurom v širšom výbere posádok už pre prvú účasť na „Dakare“ v roku 1986. S automobilom Tatra 815 potom zvíťazil v Rallye Dakar v kategórii kamiónov v rokoch 1988 (s vozidlom T 815 4×4 od roku 1987, štartové číslo 607), 1994 (č. 401), 1995 (č. 411, „hasičská“ 4×4 od roku 1994), 1998, 1999 (č. 407) a 2001 (č. 425, „Puma“ 4×4 od roku 1998). Okrem toho získal v rovnakej kategórii ešte štyri strieborné (1987 – č. 617, 1996 – č. 400, 2000 – č. 407, 2002 – č. 408), jednu bronzovú (1992 – č. 502), dve „zemiakové“ medaily (1990 – č. 502, 1991 – č. 503, kedy ešte v polovici poslednej etapy bol s veľkým náskokom na 1. pozícii, víťazstvo mu však zhatil prepálený piest v motore, dojazd krátko po limite a z toho plynúca časová penalizácia) a jedno 7. miesto (2004 – č. 415).

Celkovo sa zúčastnil (medzi rokmi 1986 – 2006) devätnástich ročníkov, iba päťkrát nebol klasifikovaný v cieli: pri svojom prvom štarte v roku 1986 (klasický valník 6×6, č. 634) bol diskvalifikovaný z 2. pozície (respektíve doposiaľ vedúci Francúz Groine s kamiónom Mercedes beznádejne uviazol v močiaroch a odstúpil; takže sa Loprais vlastne posunul na 1. priečku) pre oneskorený príjazd na štart poslednej etapy – trať bola zablokovaná v bahne zapadnutými vozidlami, ktoré pomohol vyslobodiť, aby mohol prejsť a do cieľa došiel mimo klasifikáciu. V rokoch 1997 (č. 403) a 2005 (č. 519) ho vyradili technické problémy motora Tatry (náhon ventilátora), respektíve hnacieho hriadeľa prednej polonápravy vozidla; rok 2003 (č. 408) účinkovanie ukončila dramatická havária pri dopade po rýchlom prejazde terénnej nerovnosti. Pri poslednej účasti v roku 2006 (č. 509) odstúpil zo zdravotných dôvodov (ako následok havárie z roku 2003).

Pre rok 1989 nebola kategória kamiónov na Rallye Paríž – Dakar po smrteľnej nehode navigátora posádky holandského monštra DAF Turbotwin Keesa Van Loevezijna (1988) vypísaná. Do pätnásteho ročníka „Dakaru“ v roku 1993, po účasti na nedávno skončených pretekoch Paríž – Moskva – Peking 1992 (2. priečka, č. 310) Tatra nasadila jediný kamión s pohonom 6×6 – repasovaný po spomínanej rallye vo Francúzsku, do ktorého posádky nebol Loprais nasadený. V roku 1995 sa Karel Loprais zúčastnil Master Rallye Paríž – Moskva – Ulanbátar – Peking, s hasičskou 4×4 (č. 301) skončil štvrtý. S vozidlom rovnakého typu sa zúčastnil tiež pretekov UAE Desert Challenge: 1999 (3. miesto, č. 245) a 2000 (2. miesto, č. 251).

Ako vo svojej dobe najúspešnejšieho účastníka Rallye Dakar v kategórii nákladných automobilov, Karla Lopraisa od roku 1994 prezývajú „Monsieur Dakar“ (to jest Pán Dakar). V tom roku dosiahol svoje druhé víťazstvo a zároveň 6. miesto v spoločnej kategórii hodnotenia automobil – kamión, čo nebolo dodnes, ani dvojmotorovými monštrami DAF, prekonané. Partnermi v kabíne Tatry mu boli elektromechanik Radomír Stachura (v období rokov 1986 – 1999 zastával pozíciu druhého vodiča – mechanika); konštruktér – projektant Ing. Jaroslav Krpec (navigátor; 1986, 1987); konštruktér motorov/vedúci skúšobne benzínových motorov Ing. Tomáš Mück (navigátor; 1988, 1990); pôvodne referent Motokovu Ing. Josef Kalina (navigátor; 1991, 1992, 1994, 1999, 2000 – 2005); toho času vedúci súťažného oddelenia Ing. Tomáš Tomeček (navigátor; 1995, 1996); skúšobný vodič Bedřich Sklenovský (druhý vodič, mechanik pri Master Rallye 1995); pracovník obchodného oddelenia Ing. Vlastimil Kučera (navigátor; 1997); podnikateľ Jan Čermák (navigátor; 1998); skúšobný vodič Petr Gilar (druhý vodič, mechanik; 2000, 2004 – 2006); skúšobný technik Petr Hamerla (druhý vodič, mechanik; 2001 – 2003) a Aleš Loprais, synovec Karla Lopraisa (navigátor; 2006).

Loprais, rodák z Ostravy, bol v máji 2011 menovaný vládnym splnomocnencom pre oblasť bezpečnosti cestnej premávky; dňa 28. októbra 2017 prevzal z rúk českého prezidenta Miloša Zemana české štátne vyznamenanie, „Medailu Za zásluhy“. Vďaka svojim úspechom je Karel Loprais niekoľkonásobným držiteľom „Zlatého volantu“ – čitateľskej a novinárskej ankety a spolu s motocyklovou legendou Františkom Šťastným sa v ankete Autoklubu ČR stal vo februári 2000 „Českým automobilovým pretekárom storočia“.

Rallye Paríž – Dakar: 19 účastí
1. miesto: 6×
1988
– Karel Loprais/Radomír Stachura/Tomáš Mück
1994 – Karel Loprais/Radomír Stachura/Josef Kalina
1995 – Karel Loprais/Radomír Stachura/Tomáš Tomeček

1998 – Karel Loprais/Radomír Stachura/Jan Čermák
1999 – Karel Loprais/Radomír Stachura/Josef Kalina
2001 – Karel Loprais/Petr Hamerla/Josef Kalina

2. miesto: 4×
1987
– Karel Loprais/Radomír Stachura/Jaroslav Krpec
1996 – Karel Loprais/Radomír Stachura/Tomáš Tomeček
2000 – Karel Loprais/Radomír Stachura/Petr Gilar
2002 – Karel Loprais/Petr Hamerla/Josef Kalina

3. miesto: 1×
1992
– Karel Loprais/Radomír Stachura/Josef Kalina

 

K jubileu gratulujeme a do ďalších rokov prajeme veľa (pevného) zdravia!



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri