Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  Národné šampionáty  »  Slovensko

III. Rallye Gemer-Malohontu 2001 - Vážny kandidát na nápad roka

Wednesday, 08. 03. 2023 - 09:46, T. Szabosi   

III. Rallye Gemer-Malohontu 2001 - Vážny kandidát na nápad roka

Ak náhodou platí, že prvé podujatie sezóny determinuje pomyselnú latku kvality všetkých nasledujúcich súťaží (a to nielen čo sa podielu zúčastnených posádok týka), tak úvodné preteky roku 2001 ju nasadili “prekliato” vysoko.

 

f1050016.jpg

Hovoriť o tom, že Gemer a rely sú už roky-rokúce na tej istej vlnovej frekvencii, by v tomto prípade snáď bolo nosením dreva do lesa, avšak treba zdôrazniť, že tretie pokračovanie gemerskej rely nepripomínalo už ani náhodou ten nemastno-neslaný debut z roku 1999.  To - čiste na okraj - vlastne už ani jej predchádzajúci ročník, keď si (takú nepopulárnu) organizačnú prácu zobrali na svoje plecia aj “dobrodruhovia” spomedzi pretekárov a hoci sa v sezóne 2001 usporiadateľ i “miesto činu” zmenili, spomínaní dobrovoľníci zostali a kvalita tretieho pokračovania týchto  pretekov vstúpila opäť do vyššej dimenzie. Nad ňou potom - len tak medzi nami - bledli aj lídri ekonomicky neporovnateľne silnejších súťaží...

f1040006.jpg

Hoci, tak ako každoročne v tomto čase, sa pred úvodným rozstrelom množili najdivokejšie variácie na tému kto, s kým a na čom, opona dohadov sa definitívne dvihla až priamo v Rimavskej Sobote po administratívnom a technickom preberaní. Prekvapení sa núkalo hneď niekoľko, no vari tým najväčším bol štart novovytvorenej posádky AMK Mikona v zastúpení poľského šampióna Janusza Kuliga a skúseného slovenského navigátora Emila Horniačka na Toyote Corolla WRC.

f1080007.jpg

A to ešte mesiac predtým popradský co-pilot tvrdil, že si plánuje od rely oddýchnuť, a v sezóne 2001 odštartuje len na vybraných pretekoch, takpovediac - pre radosť. Nuž, oddych má evidentne tie najrozmanitejšie podoby...Vítaným protipólom Kuligovho dravého ataku na slovenský titul (tento cieľ bol od začiatku viac ako zrejmý) mala byť česká posádka Matadoru a úradujúci majstri Slovenska roku 2000 s prvou evolúciou Škody Octavia WRC, Stanislav Chovanec - Karel Holaň.

f1060018.jpg

Podmieňovací spôsob v predchádzajúcej vete je viac ako namieste, pretože matadorákom v Rimavskej Sobote už cestou na technické preberanie vypovedala poslušnosť prevodovka, a tak im nezostávalo iné, ako len “pohostinne” vystupovať. “Gemer je snáď pre nás na sto rokov zakliaty,”  smútil z kraja chodníka spolujazdec matadoráckeho dua Karel Holaň. “Rovnako sme na prevodovku doplatili vlani  v Dobšinej hneď na začiatku súťaže. Akoby naše slová, že jednotlivé súčasti treba pravidelne repasovať, nebrali niektorí zodpovední ľudia v tíme vážne.”

f1090010.jpg

Osud posádky Octavie už po úvodnej rýchlostnej skúške na mestskom okruhu nasledovala (oplakávajúc 4. pozíciu) dvojica košického Styllexu Rado Bujdoš - Ľubo Šlávka, ktorým pre zmenu praskol obal prevodovky na poslednú chvíľu paradoxne zapožičaný práve od S. Chovanca. A to bola prvá story zo šnúry smolných, ktoré akoby tejto posádke prisahali vernosť a neopustili ju až do posledných chvíľ účinkovania v tohtoročnej sezóne.

f1050036.jpg

Perličkou prvého dňa bolo kolo navyše J. Hoštáka na mestskom okruhu (Známemu prešovskému expretekárovi Igorovi Drotárovi pred rokmi jeho verní za rovnaký lapsus venovali k pravidelnej výbave súťažného auta guľôčkové počítadlo, takzvaný “ruský sčot”). Kuligovi s Horniačkom potom (už ani len teoreticky) nič nestálo v ceste za víťazstvom a od začiatku do konca pretekov neopustili čelnú priečku priebežného poradia, navyše sa prekročením rýchlostného priemeru podpísali pod dve zrušené eresky.

f1050001.jpg

Hneď za nimi sa držal Ford manželov Chvojkovcov (tretí bol Zedník s kitovým Fordom) a rovnaké vozidlo skupiny A8 Adriana Mrozeka uzatváralo prvú desiatku, pretože popradský jazdec si, podľa vlastných slov, na techniku ešte len zvykal. V kvalitne obsadenej skupine N sa medzi českými posádkami (Liška, Otto...), za ktorými sa držalo Mitsubishi Lancer Evo 4 Petra Mátého s co-pilotom Karolom Bodnárom, tradične pomalšie rozbiehal mladý Prešovčan Tibor Cserhalmi (Subaru Impreza WRX).

f1060023.jpg

Máloktorý z priamych aktérov sa však tajil názorom, že vážne preteky sa začínajú až na druhý deň. V triede A5 sa síce očakával súboj medzi triom Lukáč-Gavlák-Hudák, avšak prví dvaja museli navyše bojovať aj s vlastnou technikou. V N1 dominoval už tradične Peter Haluška , v N3 bratia Škultétyovci. Po prvom dni bolo potom najlepšou čisto slovenskou posádkou duo košického Capricornu Máté-Bodnár.

f1080028.jpg

Aj rozhodujúcu, druhú  rimavskosobotskú etapu sprevádzalo pekné a slnečné počasie. Z toho mal však už pramálo radosti A. Mrozek, ktorého Ford zostal trucovať v “úpéčku”. (Zlé jazyky tvrdili, že to zapríčinil aj všeobecne nepochopený “pirátsky mejkap” spomínaného vozidla). Odštartovalo tak 30 posádok, na čele s Januszom Kuligom, ktorý mal po prvom dni 36-sekundový “bonus” pred Chvojkovcami. Podľa očakávania sa chlieb celého podujatia lámal na najdlhšej a technicky najnáročnejšej rýchlostnej skúške Ratková - Revúca, ktorá mala v talóne dvadsaťdva 180-stupňových zákrut a problémy na nej neobišli ani vedúcu posádku.

f1000001-1.jpg

Z trate vyleteli aj Chvojkovci, no napriek poškodenému zadnému ramenu srdnato pokračovali so stratou ďalej. Ich príklad už nemohol nasledovať Liška s Kestlerom, ktorí po rovnakom extempore nedokázali dostať auto späť na trať a prepadla sa posádka Capricornu, ktorej Mitsubishi išlo v ten deň len na tri valce. Úradujúci majster Poľska si tak zapísal aj na slovenských tratiach svoje prvé víťazstvo pred Chvojkovcami (+5:18,0 min.), spoľahlivo a pekne jazdicim Zedníkom, pričom Maďara Veszprémiho odsunuli o dve priečky nižšie enkové akvizície Cserhalmi a Otto. V N3 dokraľovali na čele triedy Škultétyovci, v N2 István Radó a v N1 mohli oslavovať úspešný začiatok sezóny haluškovci.

f1080031.jpg

Všestranne peknej a organizačne veľmi dobre zvládnutej súťaži (pokiaľ to môžeme posúdiť) potom nasadilo korunu záverečné vyhlásenie posádok, situované na terasu miestneho hotela Zlatý býk (žeby snaha priblížiť pozemské “hviezdy” rely tým skutočným?). A nech už táto myšlienka vyvolala akékoľvek asociácie, väčšina priamych aktérov “blue rallye” ju jednomyseľne označila za “nápad roka 2001”...

f1030001.jpg

Výnimkou nebol ani víťazný Kulig: “Vôbec celé podujatie bolo dobre pripravené a mňa osobne veľmi príjemne prekvapila disciplinovanosť divákov. Hoci sme už v prvý deň trafili na okruhu obrubník, problémy s technikou neboli žiadne, napokon - wéercéčko musí niečo aj vydržať,”  hodnotil svoj vstup do slovenskej sezóny Janusz Kulig. “Pretekám od roku 1993 a v priebehu svojej kariéry som snáď zažil iba jednu lepšie pripravenú súťaž, ako bola táto. Som šťastný, že sa mi napĺňa môj dávny sen, jazdiť v skutočne dobrom tíme. Napokon, vedľa seba mám výborného ´šoféra´, ktorý dosahuje svetové parametre,”  znela bodka na záver a hold organizátorom v podaní Emila Horniačka.

f1000015-2.jpg

Rallye Gemer v kocke

Dátum konania: 5. - 6. mája 2001
Štatút súťaže: majstrovstvá SR (koef. 2), Pohár Slovenskej republiky, voľná medzinárodná súťaž
Dĺžka trate: 323,36 km, 13 rýchlostných skúšok (137,55 km)
Charakter rýchlostných skúšok: asfalt
Počet štartujúcich: 34
Počet klasifikovaných v cieli: 26
Počasie: teplo a sucho

Víťazi: J. Kulig - E. Horniaček (PL/SK), AMK Mikona -Toyota Corolla WRC (absolútni víťazi), T. Cserhalmi - M. Krajňák (SK), Mimex Motorsport, Subaru Impreza WRX (skupina N), Petr Zedník - Milan Pražák (CZ), Autoeden Kroměříž, Ford Escort Kit car (F2)

f1080005.jpg

Výsledky III. Rallye Gemer-Malohontu

  1. J. Kulig - E. Horniaček (A8) Toyota Corolla WRC             1:04:26,2 hod.
  2. M. Chvojka - H. Chvojková (A8) Ford Escort                       +5:18,0 min.
  3. P. Zedník - M. Pražák (A7) Ford Escort Kit car                    +7:00,2 min.
  4. T. Cserhalmi - M. Krajňák (N4) Subaru Impreza                  +7:24,4 min.
  5. L. Otto - R. Jetelová (N4) Mitsubishi Lancer Evo 6              +8:11,6 min.
  6. B. Veszprémi - É.D. Veszpréminé (A7)Peugeot 205 Gti    +11:17,5 min.
  7. P. Máté - K. Bodnár (N4) Mitsubishi Lancer Evo 4             +12:01,1 min.
  8. J. Hudák - M. Kollárik (A5) Škoda Fvorit 136                     +13:14,7 min.
  9. P. Škultéty - V. Škultéty (N3) Peugeot 306                         +13:43,7 min.
  10. I. Lukáč - A. Stropkovič (A5) Škoda Felicia                        +13:49,9 min.
  11. J. Hendrich - D. Hendrich (N4) Subaru Impreza 555         +14:06,0 min.
  12. P. Gavlák - P. Kováč (A5) VW Polo                                    +14:06,8 min.
  13. J. Marcinko - J. Harmanovský (N3) Peugeot 306              +15:10,9 min.
  14. P. Haluška - V. Marinica (N1) Suzuki Swift                         +15:13,3 min.
  15. Ľ. Polák - D. Švec (A7) Opel Astra Gsi                              +17:53,2 min.
  16. I. Radó - P. Podina (N2) Honda Civic Vti                           +18:34,7 min.
  17. J. Hošták - M. Syn (N3) Peugeot 306                                +23:30,1 min.
  18. A. Kočař - J. Černoch (A5) Škoda Felicia                          +24:19,7 min.
  19. M. Šišovský - Š. Lipovský (N1) Škoda Felicia                   +30:37,1 min.

 

f1040018.jpg

Historické vozidlá

  1. Rastislav Ivanko - G. Senderáková Škoda 1000 MB 1:39:29,3 hod.
  2. Milan Kundis - Pavel Kravárik Škoda Octavia +4:01,3 min.
  3. Matúš Pavlík - Milan Petergáč Trabant 601 +7:06,8 min.

 

f1050025.jpg

Hobby rallye do 1400 cm3

  1. Peter Petričko - Miroslav Šuták Škoda 130 LA           1:50:28,4 hod.

 

f1050030.jpg

Hobby rallye nad 1400 cm3

  1. Peter Lučko - Peter Bodnár Opel Kadet 1:22:51,0 hod.
  2. Miroslav Šišovský - Štefan Lipovský Škoda Felicia 1:35:03,3 hod.

 

f1030023.jpg

Preteky nedokončili: S. Chovanec - K. Holaň, R. Bujdoš - Ľ. Šlávka, M. Liška - P. Kestler, S. Bogár - R. Bacsó, Ján Pabiš - Ján Krížovský, Adrian Mrozek - Ján Slovák, Ladislav Bálint - Mikuláš Solár, Vladimír Pavlišin - Jozef Nagy.

Alena Dudeková a Jaroslav Glovičko

f1020021.jpg



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri