Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  WRC

Gronholm aj Ogier sú z hry von

Friday, 15. 02. 2019 - 18:19, Ľuboš Kašický   

Gronholm aj Ogier sú z hry von

V piatok celý deň dve nadržané Toyoty naháňali jedného Fína na Forde. Ako to dopadlo? Pozrite si súhrnu správu z úvodnej etapy švédskej rely.

 

Guľovačka na severe Európy začala už vo štvrtok večer. Na dostihovej dráhe na okraji Karlstadu sa jazdil dvojkilometrový divácky prológ a podľa toho sa aj jazdilo. Najlepší čas naskočil Neuvillovi (hyundai), ktorý znamenal osem desatín sekundy náskoku na Ogiera (citroen). Ani ostatní favoriti neboli ďaleko a ani nemá zmysel ich menovať. Výsledky prológu rozhodne nemali vplyv na to, čo sa potom dialo v piatok. Za zmienku stojí iba „užívacia si“ jazda Marcusa Gronholma, ktorý s podporou Toyoty nastúpil na jednom Yarise WRC ako súkromník a chcel zabávať seba aj divákov. Povedzme si rovno, taký náš Jožko Béreš starší.

Copyright manufacturer;wrc-2019-rd2-045.jpg

Gronholm však už na jednotke trafil jednu bariéru z pneumatík a poškodil trochu riadenie. „Trochu som to buchol, ale je to ok,“ užívala si legenda. V piatok sa však potvrdilo, že Marcusovi chýbajú najazdené kilometre a ďaleko nezašiel. Už na prvom rannom meranom úseku vytočil hodiny. Na ďalšom vyletel z trate a definitívne skončil na treťom úseku. „Ou, ou, stalé niečo,“ zaoukal si veterán s úsmevom, no zo súťaže musel v prvej etape odstúpiť ešte na prvej sekcii. Škoda.

Copyright manufacturer;wrc-2019-rd2-098.jpg

V piatok na trať vyrážali posádky podľa priebežného poradia v šampionáte a tak sa Ogier s Tänakom, či Neuvillom mohli zahrať na snežné pluhy. Trať bola však pekne pripravená a nemuseli pluhovať veľa, ak neboli „príliš iniciatívni“. A podľa toho vyzerali aj výsledky.

Copyright manufacturer;wrc-2019-rd2-060.jpg

O slovo sa hneď ráno prihlásila Toyota, ktorá pod fínskou taktovkou Mäkinena a s nabudeným rekordmanom Latvalom (197 štart v MS rely, nový rekord v počte štartov) chrochtala po víťazstve. A to nevravíme o Estóncovi Tänakovi, ktorý menič slová na činy. V dopoludňajšej prvej sekcii zajazdil dva najrýchlejšie časy a obedoval ako prvý. Výborne mu kontroval roztúžený Latvala, ktorý si spomenul na svoje premiérové víťazstvo vo WRC (práve vo Švédsku 2008) a po prvom úseku popoludňajšej sekcie dokonca Tänaka v čele vystriedal. „Podmienky sú fajn. Povedal by som, že najlepšie, čo si tu pamätám, no trochu doplácame na to, že čistíme trať,“ pokyvkávam na to Estónec, ktorý však vzápätí pridal.

Copyright manufacturer;gm201902055.jpg

No ak to začalo ako súboj dvoch Yarisiek, tak veľmi šikovne zozadu celé sledoval čerstvo 24-ročný Iceman Teemu Suninen. Na prekvapenie „Toyoťákov“ zaútočil najlepším časom na RS6 a vedenie udržal aj po zvyšok druhej sekcie. Jeho Ford Fiesta WRC bude preto zaslúžene nocovať na prvom mieste a za odmenu mu príde spočítať všetky klince na pneumatikách aj sám šéf Malcolm Wilson. „Je to úžasný pocit,“ netají mladý Fín. „Snívali sme o tom, že by sme nocovali na prvom mieste a ono sa to podarilo. Mali sme vydarené testy pred súťažou a tím všetko správne pripravil. Naozaj sa z dnešnej jazdy teším.“

Copyright manufacturer;gm201902078.jpg

A tak zatiaľ, čo sa „mladňak“ vytešoval, tak v Toyote na seba pozerali trochu prekvapene. Tänak síce zabojoval a stráca iba dve sekundy, no „veterán“ Latvala to asi prehnal a v poslednom úseku prvej etapy sa zošmykol z cesty a z medailovej pozície sa prepadol dozadu. Kým jeho Yarisa vyhrabali zo záveja, tak stratil dvadsať minút a na dobrý výsledok môže definitívne zabudnúť.

Copyright manufacturer;wrc-2019-rd2-086.jpg

A čo líder priebežného poradia a úradujúci šampión Sebastien Ogier? Francúz nezačal zle a opatrne sa držal na kontakt v prvej päťke. „Snažím sa neurobiť chybu,“ tvrdil v priebehu dňa. Nakoniec ju však urobil. Na „šestke“ to zapichol do záveja a pretože široko ďaleko nebolo nikoho, kto by ho vytlačil von, tak tam aj zostal a na víťazstvo môže tiež zabudnúť.

Copyright manufacturer;2019sweden-fd-094.jpg

Nuž ako sa darilo nášmu kamarátovi Sebastienovi Loebovi? Šampión šampiónov sa drží statočne a hoci stráca už takmer päťdesiat sekúnd, tak bude nocovať na šiestom mieste a šance stále nie sú stratené. „Naozaj som sa snažil,“ presviedča nás sugestívne Loeb. „Snažili sme sa ísť čisto a nerobiť chyby. Je veľmi ľahké vyletieť z trate. Som preto rád, že sme v cieli etapy. Uvidíme, ako sa to bude vyvíjať zajtra,“ nezaprie v sebe skúseného lišiaka Sabastiena.

Copyright manufacturer;2019sweden-hem-048.jpg

Trochu v úzadí sa nenápadnou jazdou posávajú dopredu aj Mikkelsen (hyundai), Evans (ford) a Lappi (citroen). Ich pozície v prvej päťke sú veľmi nádejné. No nezabudnime na Neuvilla (hyndai). Thierry to výborne rozbehol, no na RS5 škrtol o snehovú bariéru, roztočil sa a stratil čas aj pozície. Zvyšok etapy už jazdil s väčším rešpektom okolo desiateho miesta a stráca už takmer minútu. Rovnako na tom je aj Kris Meeke (toyota). Ten so svojou horúcou hlavou začal (správne) opatrnejšie, no ako sa začal zrýchľovať, tak sa mu to v závere vypomstilo. „Na štarte predposledného úseku nám zhasol motor. Nechápem, prečo nám „blbla“ elektronika,“ vysvetľoval Ír, no to nebolo všetko. Niečo sa stalo aj na poslednom úseku, kde stratil takmer pätnásť sekúnd a v noci musí premýšľať, ako to zajtra neskazil, ale vylepšiť.

Copyright manufacturer;2131373-4vkf6uryqa.jpg

Pozrime sa však, čo sa ešte dialo n kategórii WRC2. Tu je zatiaľ najrýchlejší Ole Christian Veiby (VW Polo R5), ktorého naháňa WRX šampión Johan Kristoffersson na rovnakom aute. Chlapci zo Severu figurujú na deviatom a desiatom mieste celkového poradia a tesne za nim je aj tretí do partie, Fín Jari Huttunen (Fabia R5). Mladíček dokonca prekvapil absolútne najrýchlejším časom na poslednom úseku prvej etapy, keď porazil celú svetovú elitu!

Medzi „továrňami“ WRC2 PRO zatiaľ jasne cvičí skúsený Mads Ostberg, ktorý dostal šancu od Citroenu, škodovácku nádej Kalle Rovanperu. Osemnásťročný Fín musí ešte veľa českého „smažáku“ pojesť a popiť plzenského piva, aby mu „narástli svaly“ a mohol podávať konštatntné škodovácke výkony, ako Honza Kopecký. Každopádne je však Kalle veľká nádej svetovej rely a tak radi prehliadneme aj jeho „výlet“ mimo trať na treťom úseku.

Copyright manufacturer;2131379-x8k4hki714.jpg

Zajtra pokračujú vo Švédsku ďalšou osmičkou rýchlostných skúšok a 126 kilometrov prevetrá všetky snehové vločky na trati. Ktorá vločka bude zajtra nocovať na prvom mieste sa dozvieme až okolo ôsmej večer. Dovtedy sa dobre bavte a zajtra nás čítajte znova.

Priebežné poradie po prvej etape si pozriete tu.



Diskusia k článku