Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

41. ročník Rallye Dakar 2019 (1. polovica)

Saturday, 12. 01. 2019 - 19:30, Andrej Haverda   

41. ročník Rallye Dakar 2019 (1. polovica)

V sobotu 12. januára 2019 bol 41. ročník Rallye Dakar 2019, konaný vôbec premiérovo vo svojej histórii na území jediného štátu (v tomto prípade Peru), vo svojej polovici. V tomto článku sa vrátime k súbojom, ktoré medzi sebou zviedli jazdci na motocykloch a štvorkolkách, rovnako ako vodiči automobilov, vozidiel SxS a kamiónov nielen medzi sebou, ale predovšetkým s nehostinnými kútmi juhoamerického štátu inak prešpikovaného čarokrásnymi prírodnými scenériami. A v tých dominovala predovšetkým púšť. Farby slovenskej trikolóry reprezentovali najmä motocyklisti Štefan Svitko a Ivan Jakeš, ktorí vo svojej kategórii patrili k favoritom. Svoje zastúpenie sme však mali aj v kategórii kamiónov, keďže sa Lukáš Kalanka, 29-ročný rodák z Martina, objavil ako mechanik tímu Big Shock Racing v kabíne favorizovaného českého kamióna LIAZ.   

 1. ETAPA: LIMA – PISCO, 7. JANUÁR 2019

Rallye Dakar 2019 odštartovala. Na jazdcov a ich stroje čakala úvodná etapa pretínajúca mestá Lima a Pisco, v ktorej sa nestratili ani traja slovenskí reprezentanti.

MOTOCYKLE: Slovenský motocyklista Štefan Svitko (KTM) skončil v pondelkovej úvodnej etape na 16. mieste. Tridsaťšesťročný Žaškovčan zvládol 84 km dlhý meraný úsek z hlavného mesta Limy do Pisca za hodinu a päť minút, za víťazným Španielom Joanom Barredom Bortom, sedlajúcim stroj zn. Honda, zaostal o bezmála sedem a pol minúty (-07:24 min). Na druhej priečke sa umiestnil Chiľan Pablo Quintanilla (Husqvarna) s viac ako jeden a pol minútovým mankom (-01:34 min), tretí najrýchlejší bol Američan Ricky Brabec (Honda) s takmer trojminútovým odstupom (-02:52 min). Rakúsky obhajca prvenstva Matthias Walkner (KTM) obsadil siedmu pozíciu, na Barredu na úvod stratil tri minúty a dvanásť sekúnd. „Dnes to bolo celkom slušné. Natrénované síce mám, ale v tých dunách to mohlo byť aj lepšie. Budem mať dostatok času na to, aby som sa ešte zlepšil. Som zdravý, nespadol som, motocykel je v poriadku a teším sa na ďalší deň,“ poznamenal Štefan Svitko.

V prvej desiatke sa umiestnili hneď štyri továrenské značky; a síce Honda (1. Španiel Joan Barreda Bort, 3. Američan Ricky Brabec, 8. Argentínčan Kevin Benavides, 9. Chiľan Jose Ignacio Cornejo Florimo), Husqvarna (2. Chiľan Pablo Quintanilla), KTM (5. Brit Sam Sunderland, 6. Austrálčan Toby Price, 7. Rakúšan Matthias Walkner) a Yamaha (4. Francúz Adrien Van Beveren, 10. Xavier De Soultrait rovnako z Francúzska).

Druhý slovenský reprezentant Ivan Jakeš (KTM) vstúpil do juhoamerického púštneho dobrodružstva horšie, keď ho klasifikovali na 35. mieste s bezmála šestnásťminútovou stratou (-15:44 min). Pondelková 84 km dlhá špeciálka pozostávala výlučne z pieskových dún a motocyklisti štartovali v obrátenom poradí.

Dodajme, že v tomto roku stálo na štarte z celkového počtu sedemnásť žien (v štartovej listine sme našli pätnásť) hneď šesť motocyklistiek. Atraktívna a favorizovaná Španielka Eulalia „Laia“ Sanzová-Pla Giribertová (v roku 2015 skončila na neuveriteľnom 9. mieste celkovej klasifikácie (!!!) a aj vlani atakovala prvú desiatku – pozn. autora) figurovala po úvodnej „erzete“ s motocyklom KTM na 31. pozícii (-12:38 min), prenasledovaná Holanďankou Mirjam Polovou (celkové 78. miesto), Ruskou Anastasiou Nifontovou (93. priečka), Češkou Gabrielou Novotnou (109. pozícia) – všetky tri sedlajúce stroj značky Husqvarna – a ďalšou Španielkou Sarou Garciovou na Yamahe (110. miesto). Peruánka Gianna Velardeová (KTM) zaznamenala 116. najrýchlejší čas (-51:19 min).

Laia Sanzová je pokračovateľkou Nemky Jutty Kleinschmidtovej, ktorá dokázala vyhrať Rallye Dakar v roku 2001 s osobným autom. A Španielka by to rada dokázala na motocykli: „Skúsim nebyť iba najrýchlejšou ženou v histórii Rallye Dakar, ale chcem sa dostať v poradí motocyklov čo najvyššie. A snáď sa mi raz podarí, ako prvej žene v histórii tejto bláznivej súťaže, Dakar vyhrať.“ Prvá česká motocyklistka na Rallye Dakar Gabriela Novotná sa o Španielke vyjadrila: „Laia má z trialu neskutočnú schopnosť ovládať motocykel. Asi nemá taký fyzický fond, ako prislúcha chlapom, ale keby ktorýkoľvek z nich dokázal ovládať motocykel tak, ako Laia, tak si ide pre víťazstvo na Dakare.“

ŠTVORKOLKY: Úvod v kategórii štvorkoliek patril Argentínčanovi Nicolasovi Cavigliassovi, ktorý zvíťazil s náskokom necelých štyroch minút (-03:55 min) pred krajanom Jeremiasom Gonzalezom Feriolim (obaja jazdiaci na strojoch značky Yamaha). Tretí s mankom 08:22 min skončil český pretekár Tomáš Kubiena (IBOS).

AUTOMOBILY: Prvá etapa v triede automobilov patrila Nasserovi Al-Attiyahovi. Toyota katarského víťaza Dakaru z rokov 2011 a 2015 bola v cieli o bezmála dve minúty (-01:59 min) skôr než španielsky obhajca „El Matadore“ Carlos Sainz, ktorý však pre tento ročník vymenil víťazný Peugeot za Mini. O ďalšiu sekundu zaostal na treťom mieste, rovnako s automobilom Mini, Poliak Jakub Przygonski. V desiatke najlepších sa okrem týchto výrobcov – zatiaľ čo Toyote patrila zásluhou Rusa Vladimira Vasiljeva, Juhoafričana Giniela De Villiersa a Holanďana Bernharda Ten Brinkeho štvrtá, šiesta a ôsma pozícia, Mini zásluhou saudskoarabského jazdca Yazeed Al Rajhiho a Francúzov Stéphana Peterhansela i Cyrila Despresa držala piate, siedme a desiate miesto – objavil aj Peugeot, ktorý sa vklinil na 9. pozíciu (riadil ho Brit Harry Hunt).

 

Najlepšou ženou tejto kategórie bola opätovne Španielka – 27-ročná Cristina Gutierrez Herrerová, ktorej Mitsubishi po úvodnej etape figurovalo na 86. pozícii. Peruánke Fernande Kannovej (Toyota) patrila 89. priečka a Paraguajčanke Andrei Lafarja-Bittarovej 94. miesto. Z českých jazdcov boli Tomáš Ouředníček a David Křípal s desaťminútovou stratou na 25. mieste, ich stajňových kolegov zo stajne MP SPORTS – rovnako s automobilom Ford – Martina Prokopa a Jana Tománka klasifikovali ako štyridsiatich štvrtých (-20:52 min).

SIDE BY SIDE: Medzi jazdcami na vozidlách SxS („side by side“) triumfoval vlaňajší víťaz Reinaldo Varela z Brazílie. Druhú priečku s odstupom takmer jeden a pol minúty (-01:27 min) obsadil Chiľan Francisco Lopez Contardo, tretí bol Španiel Gerard Farrés Guell (-02:32 min), ktorý sa v minulosti pravidelne zúčastňoval na Dakare ako motocyklista (všetci traja so značkou CAN-AM). Medzi ženami tejto kategórie, samostatne vypísanej od roku 2017, dominovali Nemky Anett Fischerová a Andrea Peterhanselová (manželku legendárneho Francúza Stéphana Peterhansela poznáme aj pod menom Andrea Mayerová, ktorá na Dakare súťažila nielen v kategórii motocyklov a automobilov, ale aj medzi kamiónmi – pozn. autora), ktorým po premiérovej „erzete“ patrila 20. priečka (-14:21 min). Pomyslené striebro tejto kategórie patrilo Češke Olge „Ollie“ Roučkovej (CAN-AM; 30. miesto), tretie boli Talianka Camelia Liparotiová so Španielkou Rosa Romero Fontovou (Yamaha), figurujúce na 59. pozícii (-27:24 min).

KAMIÓNY: Z kamionistov najlepšie začal obhajca titulu Eduard Nikolajev (Kamaz) z Ruska. Štvornásobný víťaz Rallye Dakar (2010, 2013, 2017, 2018) mal v cieli náskok osemnásť sekúnd pred Holanďanom Tonom Van Genugtenom, tretie miesto s odstupom 53 sekúnd obsadil Argentínčan Federico Villagra (obaja na kamiónoch Iveco stajne Petronas Team De Rooy). Okrem značiek Kamaz (5. Dmitrij Sotnikov, 6. Andrej Karginov, 7. Airat Mardejev) a Iveco (4. Holanďan Gerard De Rooy) sa v prvej desiatke objavili i Tatra (8. Aleš Loprais, 10. Martin Šoltýs) a MAZ (9. Alexej Višnevski). Ďalšia česká tatrovka s Martinom Kolomým figurovala na 11. pozícii (-07:40 min), hneď za ňou sa držal LIAZ česko-slovenskej posádky Martin Macík/František Tomášek/Lukáš Kalanka (-09:05 min).

ŽENY NA RALLYE DAKAR 2019

MOTOCYKLE/ŠTVORKOLKY:

#17 – Eulalia „Laia“ SANZOVÁ-PLA GIRIBERTOVÁ (ESP/KTM)

#55 – Mirjam POLOVÁ (NLD/Husqvarna)

#56 – Anastasia NIFONTOVA (RUS/Husqvarna)

#57 – Gabriela NOVOTNÁ (CZE/Husqvarna)

#98 – Sara GARCIOVÁ (ESP/Yamaha)

#130 – Gianna VELARDEOVÁ (PER/KTM)

AUTOMOBILY/SxS (SIDE-BY-SIDE):

#351 – Cristina GUTIÉRREZOVÁ (ESP/Mitsubishi)

#371 – Camelia LIPAROTIOVÁ/Rosa Romero FONTOVÁ (ITA/ESP/Yamaha)

#385 – Annett FISCHEROVÁ/Andrea PETERHANSELOVÁ (DEU/CAN-AM)

#411 – Fernanda KANNOVÁ (PER/Toyota)

#426 – Andrea LAFARJA-BITTAROVÁ (PRY/Toyota)

#435 – Olga ROUČKOVÁ (CZE/CAN-AM)

KAMIÓNY:

#542 – Florence DERONCEOVÁ (FRA/MAN)

2. ETAPA: PISCO – SAN JUAN DE MARCONA, 8. JANUÁR 2019

V utorkovej 2. etape z Pisca do San Juanu de Marcona čakalo na jazdcov celkovo 553 kilometrov, z toho 342 km meraných.

MOTOCYKLE: Slovenský motocyklista Štefan Svitko (KTM) obsadil v utorkovej „erzete“ 13. miesto (-19:00 min), jazdec Slovnaft Rally Teamu absolvoval 342 km dlhý meraný úsek z Pisca do San Juanu de Marcona za takmer tri a trištvrte hodiny (03:42:57). Etapové víťazstvo si pripísal rakúsky obhajca titulu Matthias Walkner (KTM) s náskokom 22 sekúnd pred Američanom Rickym Brabecom (Honda). Na treťom mieste skončil Španiel Joan Barreda Bort, tiež s motocyklom zn. Honda, ktorý za Walknerom zaostal o necelé dve minúty (-01:41 min). Priebežne vedúcim jazdcom tejto kategórie zostal Barreda, ktorý mal pred druhým Walknerom náskok jeden a pol minúty. Tretia priečka s odstupom ďalších dvoch sekúnd patrila Brabecovi. Svitko sa posunul zo 16. na 13. priečku, za Barredom zaostával o takmer dvadsaťpäť minút (-24:43 min).

Druhý slovenský reprezentant Ivan Jakeš skončil pôvodne na 44. mieste s bezmála hodinovou stratou, neskôr však dostal od organizátorov penalizáciu dvadsať minút a klesol na 55. pozíciu (-01:18:22). V celkovom poradí zaznamenal pokles z 35. na 49. priečku s jeden a pol hodinovým mankom (-01:32:25). V prvej desiatke aj naďalej bojovali medzi sebou značky Honda (1. Španiel Joan Barreda Bort, 3. Američan Ricky Brabec, 8. Argentínčan Kevin Benavides, 9. Chiľan Jose Ignacio Cornejo Florimo), KTM (2. Rakúšan Matthias Walkner, 5. Austrálčan Toby Price, 6. Brit Sam Sunderland), Husqvarna (4. Chiľan Pablo Quintanilla, 10. Američan Andrew Short) a Yamaha (7. Francúz Adrien Van Beveren); zo žien aj naďalej viedla Španielka Laia Sanzová (26. miesto) pred Holanďankou Mirjam Polovou (65. priečka) a Ruskou Anastasiou Nifontovou (98. pozícia). Češka Gabriela Novotná bola medzi ženami štvrtá a celkovo 101. (-03:03:59).

ŠTVORKOLKY: V kategórii štvorkoliek uspel v druhej etape Argentínčan Nicolas Cavigliasso (Yamaha), ktorý zvíťazil s náskokom 11:18 min pred krajanom Gustavom Gallegom (rovnako na Yamahe). Tretí s mankom 19:21 min skončil francúzsky pretekár Alexandre Giroud. Cavigliassovi patrilo prvé miesto aj v celkovej klasifikácii, v ktorej viedol o viac ako dvadsaťjeden minút (-21:14 min) pred Gallegom. Tretí bol Giroud s polhodinovou stratou (-30:02 min).

AUTOMOBILY: V kategórii automobilov, ktorá otvárala túto etapu, sa tešil z víťazstva Sébastien Loeb (Peugeot). Deväťnásobný francúzsky majster sveta v rallye zdolal o osem sekúnd Španiela Joana „Naniho“ Romu (Mini), tretí s osemdesiatsekundovým mankom skončil Holanďan Bernhard Ten Brinke (Toyota). V priebežnom poradí sa na vedúcu pozíciu – po šiestej z úvodnej etapy – vyhupol Juhoafričan Giniel De Villiers, ktorého od tímového kolegu Ten Brinkeho, ktorý zaujal druhé miesto, delilo dvadsaťosem sekúnd. Tretí bol Roma s odstupom 42 sekúnd za Villiersom.

Za zmienku stojí, že desiatku najrýchlejších automobilov – 1. Juhoafričan Giniel De Villiers (Toyota), 2. Holanďan Bernhard Ten Brinke (Toyota), 3. Španiel Joan „Nani“ Roma (Mini), 4. Saudskoarab Yazeed Al Rajhi (Mini), 5. Francúz Sébastien Loeb (Peugeot), 6. Španiel Carlos Sainz (Mini), 7. Brit Harry Hunt (Peugeot), 8. Katarčan Nasser Al-Attiyah (Toyota), 9. Francúz Cyril Despres (Mini), 10. Rus Vladimir Vasiljev (Toyota) – delilo 223 sekúnd!

SIDE BY SIDE: Medzi vozidlami SxS obsadil prvé miesto Chiľan Francisco Lopez Contardo (CAN-AM) o devätnásť sekúnd pred brazílskym obhajcom minuloročného prvenstva Reinaldom Varelom (rovnako CAN-AM) a Rusom Sergejom Kariakinom (BRP), ktorý za víťazom zaostal o necelé dve minúty (-01:51 min). V celkovom poradí aj naďalej viedol Varela, pred Lopezom mal k dobru viac ako minútu (-01:08 min). Kariakinovi tretia pozícia v „erzete“ vyniesla rovnakú pozíciu i v celkovej klasifikácii, hoci už so šesť a pol minútovou stratou na Varela (-06:35 min).

KAMIÓNY: Aj druhú etapu v triede kamiónov ovládol vlaňajší víťaz Eduard Nikolajev. Štvornásobný ruský víťaz Rallye Dakar vyhral na kamióne Kamaz s náskokom 02:39 min pred Holanďanom Gerardom de Rooyom (Iveco), tretí bol iný Rus Dmitrij Sotnikov na ďalšom Kamaze (-05:28 min). Z českých truckov bol najrýchlejší LIAZ česko-slovenskej posádky Martin Macík, František Tomášek a Lukáš Kalanka, ktorý trať absolvoval o necelých dvadsať minút (-19:19 min) pomalšie – na výbornom 6. mieste – než víťazný Nikolajev. České tatrovky v cieli odmávli na 9. (Martin Kolomý), 16. (Martin Šoltýs) a 19. (Aleš Loprais) mieste, z ktorých posledná menovaná stratila kvôli defektu pneumatiky a ďalším technickým problémom takmer jeden a pol hodiny (-01:25:24). „Chceli sme dnes čo najviac získať, ale opätovne sme veľa času stratili. Dakar však iba začína,“ komentoval v cieli Aleš Loprais.

V celkovom poradí viedol Nikolajev pred De Rooyom (-04:23 min), na treťom mieste Argentínčan Federico Villagra (Iveco) zaostával o takmer sedem a pol minúty (-07:23 min). Za ním sa na 4., 5. a 6. pozícii držala trojica Kamazov (Dmitrij Sotnikov, Airat Mardejev, Andrej Karginov), Macík s liazkou bol siedmy (-28:24 min), Kolomý s tatrovkou ôsmy (-28:44 min). Lopraisovo zaváhanie ho stálo pokles z 8. na 18. miesto (-01:31:08).

3. ETAPA: SAN JUAN DE MARCONA – AREQUIPA, 9. JANUÁR 2019

V stredu 9. januára sa išla 3. etapa, smerujúca zo San Juanu de Marcona do Arequipy. Jazdcov čakal jeden z najdlhších úsekov 41. ročníka Rallye Dakar 2019 – 798 kilometrov, z ktorých sa 331 išlo na čas.

MOTOCYKLE: Slovenský motocyklista Štefan Svitko mal po tejto „erzete“ za sebou zatiaľ najlepšie vystúpenie na tohtoročnom „Dakare“ v Peru. Tridsaťšesťročný Žaškovčan jazdiaci na stroji KTM v stredajšej etape v 331 km dlhom meranom úseku obsadil výborné 7. miesto. Na úvod ho klasifikovali na 16. priečke, potom bol trinásty a napokon siedmy. „Siedme miesto je super výsledok. Nejakých päť – šesť minút som blúdil, ale nakoniec som rád, že to bolo len toľko. Pád som nemal, som zdravý a vôbec nie unavený, čo je základ. Zatiaľ ide všetko podľa plánov a dúfam, že sa mi bude takto dariť aj naďalej,“ uviedol člen Slovnaft Rally Teamu Svitko po dojazde do Arequipy, ktorý na víťaza stratil necelých jedenásť minút.

Z víťazstva v etape sa tešil Francúz Xavier De Soultrait na stroji značky Yamaha. Na druhom mieste s minimálnym mankom 15 sekúnd skončil Chiľan Pablo Quintanilla (Husqvarna), na tretej priečke sa s dva a pol minútovým odstupom (-02:37 min) – s motocyklom Honda – umiestnil Argentínčan Kevin Benavides. Smola postihla doposiaľ vedúceho muža priebežnej klasifikácie Joana Barredu Borta zo Španielska. Člen Monster Energy Honda Teamu sa na 143. kilometri zasekol (s motocyklom zapadol v tzv. piesočnom lieviku a nedokázal ho vyslobodiť) a napokon z ďalšieho priebehu podujatia odstúpil. Nedarilo sa ani triu Toby Price, Matthias Walkner (obaja KTM) a Ricky Brabec (Honda), všetci mali v cieli horší čas ako Svitko (Price deviaty, Brabec dvanásty a Walkner pätnásty). Smola sa na pneumatiky lepila i druhému slovenskému motocyklistovi Ivanovi Jakešovi, ktorý náročnú etapu absolvoval až v 76. najrýchlejšom čase s viac ako dvojhodinovou stratou (-02:07:37) na De Soultraita.

Novým lídrom priebežného hodnotenia sa stal Quintanilla, ktorý viedol o jedenásť a pol minúty (-11:23 min) pred Benavidesom. Tretia priečka patrila Britovi Samovi Sunderlandovi (KTM) s mankom 12:12 min. Svitko bol už jedenásty, na Quintanillu strácal vyše polhodinu (-32:01 min). Jakeš figuroval na 56. mieste, jeho odstup predstavoval už viac ako tri a pol hodiny (-03:36:30).

ŠTVORKOLKY: V kategórii štvorkoliek sa na prvých troch miestach ocitlo trio Argentínčanov – kraľoval Jeremias Gonzalez Ferioli pred Nicolasom Cavigliassom (-01:44 min) a Gustavom Gallegom (-10:50 min). Víťaz úvodných dvoch etáp Cavigliasso mal na čele solídny, takmer polhodinový, náskok (-29:52 min) pred Feriolim; Gallego bol tretí aj v priebežnom poradí (-49:19 min).

AUTOMOBILY: Medzi automobilmi bol najrýchlejší Francúz Stéphane Peterhansel (Mini). Päťdesiattriročný legendárny trinásťnásobný víťaz Rallye Dakar zvíťazil s náskokom troch minút a dvadsiatich šiestich sekúnd pred Katarčanom Nasserom Al-Attiyahom (Toyota). Tretí s takmer dvanásťminútovým odstupom (-11:47 min) bol Poliak Jakub Przygonski (Mini). Smola neobišla obhajcu vlaňajšieho titulu Carlosa Sainza zo Španielska, ktorý na svojej bugine Mini odtrhol predné koleso. Po troch hodinách státia síce znovu vyrazil na trať, jeho šance na ďalší triumf však definitívne skončili. Šesťdesiate piate miesto v cieli a viac ako štyri a štvrťhodinová strata (-04:20:18) pre legendárneho „El Matadora“ znamenali prepad zo 6. až na 36. pozíciu (-04:15:54). Šťastie neprialo ani Francúzovi Sébastienovi Loebovi, ktorý so svojim „špeciálom“ Peugeot stratil takmer štyridsať minút (-37:59 min) a klesol z 5. na 8. miesto.

Novým vedúcim mužom hodnotenia tejto kategórie sa stal Al-Attiyah, ktorý o bezmála sedem minút (-06:48 min) viedol pred Yazeedom Al Rajhim zo Saudskej Arábie (Mini); tretí bol Peterhansel tiež s vozidlom zn. Mini (-07:03 min).

SIDE BY SIDE: V triede SxS sa tešil z etapového víťazstva Španiel Gerard Farrés Guell, ktorý o dve minúty predstihol druhého Chiľana Francisca Lopeza Contarda (CAN-AM); tretí bol – podobne ako v predchádzajúcej etape – Rus Sergej Kariakin (BRP). Lopez Contardo poskočil do vedenia, prenasledovaný Farrésom Guellom (-03:24 min) a Kariakinom (-08:06 min).

KAMIÓNY: Kategóriu „ťažkej väzby“ ovládol znovu Kamaz, tentoraz s Andrejom Karginovom za volantom. Ruský víťaz Dakaru z roku 2014 bol o štyri a pol minúty rýchlejší ako jeho krajan a stajňový druh Dmitrij Sotnikov. Aj tretia priečka patrila Rusom a Kamazu: s mankom piatich minút (-05:06 min) sa do cieľa prirútil obhajca prvenstva Eduard Nikolajev. Ten si držal aj priebežné vedenie pred Sotnikovom (-08:25 min) a Argentínčanom Federicom Villagrom (Iveco), ktorý na neho strácal bezmála štvrťhodinu (-14:12 min).

Z českých kamiónov bol opätovne najrýchlejší LIAZ riadený Martinom Macíkom juniorom, ktorému sekundoval v úlohe mechanika Slovák Lukáš Kalanka. V cieli sa spoločne s navigátorom Františkom Tomáškom objavili na výbornom 5. mieste, pričom od víťazného Karginova ich delilo 17 minút a 25 sekúnd. „Bol to očistec, avšak zvládli sme to. Jednoducho na každom kilometri na človeka číha nejaká pasca. Feš-feš pláne (jemný piesok) aj obrovské duny. Zakopali sme sa a mysleli, že sa z toho kopca nedostaneme, ale dostali,“ uviedol Macík na facebokovom profile svojho tímu Big Shock Racing. Držiteľ 5. priečky z predchádzajúceho Dakaru nabral časové manko aj po tom, čo po zjazde z duny spadol do riečiska. „Keby to niekto nakrútil, tak nikto neverí, že sa z toho dostaneme. Ale dostali. Svojpomocne. Máme pokrútený celý predný nárazník,“ priznal Macík, ktorý sa na 5. miesto posunul aj v celkovej klasifikácii.

Na rozdiel od Macíka, veľké problémy mal ďalší český pretekár Martin Kolomý, ktorý musel na trati zastaviť už 100 kilometrov po štarte. Na jeho Tatre praskol kardan. Posádka síce dokázala kamión v ťažko dostupnom teréne opraviť, avšak musela v dunách prenocovať. „Museli počkať, až bude svetlo. V noci sa duny nedali prejsť. Bolo by to nebezpečné,“ uviedol agentúre ČTK šéf Tatra Buggyra Teamu Jan Kalivoda. Zástupcovia Buggyry následne čakali, či Kolomý stihne do deviatej hodiny ranej miestneho času dôjsť do bivaku a v rallye pokračovať. To sa mu však nepodarilo, odstúpil z 8. miesta.

4. ETAPA: AREQUIPA – MOQUEGUA/TACNA, 10. JANUÁR 2019

Štvrtková štvrtá etapa bola prvou časťou takzvaného maratónu, keď súťažiaci po príchode do bivaku nemohli využiť pomoc svojich tímov, ale museli sa spoľahnúť len na seba. Kým trasa 351 km dlhého meraného úseku zaviedla motocykle a štvorkolky do bivaku v Moquegue, piloti automobilov, vozidiel SxS a kamiónov prežili ťažkú noc v Tacne.

MOTOCYKLE: Slovenský motocyklista Štefan Svitko obsadil v tejto „erzete“ výborné siedme miesto (-14:10 min), tridsaťšesťročný Žaškovčan jazdiaci na stroji KTM zopakoval výkon zo stredajšej tretej etapy. „Začiatok bol veľmi rýchly. Pred tankovaním sme viacerí urobili chybu a päť kilometrov sme išli mimo trate, ale inak sa mi šlo dobre,“ povedal po dojazde jazdec Slovnaft Rally Teamu. „Podarilo sa mi aj spadnúť, ale bolo to v malej rýchlosti, takže sa mi nič nestalo. Máme maratónsku etapu, motocykel mám nachystaný na druhú časť. Vymenil som vzduchový filter a dotiahol špice na prednom kolese, ktoré boli povolené.“ Svitko sa prepracoval na 10. pozíciu, na vedúceho pretekára strácal necelých dvadsaťdeväť minút (-28:09 min).

Víťazom etapy sa stal Američan Ricky Brabec. Dvadsaťsedemročný jazdec na motocykli Honda zvíťazil s náskokom šiestich minút a devätnástich sekúnd pred rakúskym obhajcom titulu Matthiasom Walknerom (KTM), tretiu pozíciu obsadil Austrálčan Toby Price (rovnako s motocyklom KTM) s mankom 07:07 min. Brabec sa zároveň stal aj novým lídrom priebežného poradia, pred Chiľanom Pablom Quintanillom (Husqvarna), ktorému v tento deň patrila 14. priečka (-20:21 min), mal k dobru viac ako dve minúty (-02:19 min). Na treťom mieste s odstupom 04:22 min figuroval Price.

Druhý Slovák za riadidlami motocykla Ivan Jakeš (KTM) absolvoval štvrtú etapu v 37. najrýchlejšom čase (za Brabcom zaostal o päťdesiatdva minút), poskočil o sedem priečok dopredu a celkovo bol 49 (-04:10:34).

ŠTVORKOLKY: Medzi štvorkolkármi sa z etapového triumfu tešil Argentínčan Nicolas Cavigliasso, ktorý tak v tomto ročníku vyhral už svoju tretiu etapu. Za ním sa s minútovou stratou objavil jeho krajan Jeremias Gonzalez Ferioli, tretieho v cieli odmávli Francúza Alexandra Girouda (ten pre zmenu stratil rovnú minútu zase na Ferioliho). Giroud sa pomysleným bronzom posunul v celkovom poradí na 4. pozíciu, na poradí prvých troch Argentínčanov Cavigliasso/Ferioli/Gallego sa nič nezmenilo.

AUTOMOBILY: Medzi automobilmi, ktoré mali rovnako ako kamióny v maratónskej etape bez servisu iné cieľové miesto než motocyklisti a štvorkolkári, bol najrýchlejší líder tejto kategórie Katarčan Nasser Al-Attiyah. Jeho Toyota bola v cieli o bezmála dve minúty (-01:52 min) skôr než Mini, ktoré riadil Francúz Stéphane Peterhansel. Rovnaké bolo aj celkové poradie – Al-Attiyah mal pred Peterhanselom k dobru takmer deväť minút (-08:55 min). Tretie a štvrté miesto v etape patrilo dvojici ďalších vozidiel Mini, Poliak Jakub Przygonski predstihol Španiela Joana „Naniho“ Romu o sedemnásť sekúnd. V priebežnom poradí si však pozície vymenili – Roma mal na Przygonskeho k dobru 86 sekúnd.

SIDE BY SIDE: Prvenstvo v etape si vôbec premiérovo vychutnal Rus Sergej Kariakin (BRP), ktorý súčasne postúpil na čelo celkovej klasifikácie. Druhým vozidlom v cieli bol CAN-AM, riadený Chiľanom Rodrigom Piazzolim, ktorý sa posunul na priebežné 3. miesto (-30:00 min). Španiel Gerard Farrés Guell, tiež jazdiaci na vozidle CAN-AM, skončil tentoraz tretí; celkovo však už bol druhý (-11:26 min).

KAMIÓNY: Fantastickým výkonom sa v tejto etape prezentovala česko-slovenská posádka Martin Macík/František Tomášek/Lukáš Kalanka s truckom LIAZ, ktorá zajazdila druhý najrýchlejší čas (za víťazným Andrejom Karginovom na Kamaze zaostala o 89 sekúnd), pričom ešte v poslednom medzičase figurovala na čele. O premiérovo vyhratú „erzetu“ na Rallye Dakar ich možno pripravili aj dve menšie chyby, ktoré urobili. „Každopádne sme radi. Nezabúdajte však, že sme stále iba v 4. etape. Poznáte nás a viete, že zase toľko to neprežívame,“ poznamenal Martin Macík junior. V celkovom poradí už poskočili – za ruské Kamazy Nikolajeva, Karginova a Sotnikova – na štvrtú pozíciu celkovej klasifikácie (-28:48 min).

5. ETAPA: MOQUEGUA/TACNA – AREQUIPA, 11. JANUÁR 2019

Piatková piata „erzeta“ bola druhou časťou tzv. maratónu. Jazdci sa vrátili do Arequipy, kde ich v sobotu 12. januára čakal voľný deň. Pre motocykle a štvorkolky bolo nachystaných 345 meraných kilometrov (celkovo 776 km), ostatné kategórie išli na čas 450 kilometrov (celkovo 714 km).

MOTOCYKLE: Slovenský motocyklista Štefan Svitko pokračoval v 41. ročníku Rallye Dakar 2019 vo výborných výkonoch, tentoraz obsadil siedme miesto s minimálnou stratou na víťaza (-05:05 min). Tridsaťšesťročný Žaškovčan si pripísal tretíkrát po sebe umiestnenie v Top 10, vo štvrtok a v stredu figuroval na siedmej priečke. Svitko jazdiaci na stroji KTM sa v celkovom poradí posunul už na 9. pozíciu (-26:28 min). „Trápili nás mäkké duny. Viackrát sme motocykel všetci museli potlačiť, aby sme mohli pokračovať ďalej. Som rád, že som to zvládol a mám to za sebou,“ uviedol pre slovenský denník Šport držiteľ striebornej medaily z Rallye Dakar 2016 Štefan Svitko.

Kráľom tejto etapy sa stal Brit Sam Sunderland (KTM), ktorého pôvodne klasifikovali ako štrnásteho v poradí. Organizátori mu však neskôr odpočítali desať minút, ktoré strávil pri Portugalčanovi Paulovi Goncalvesovi (Honda). Ten si pri ťažkom páde narazil hlavu, zlomil ruku a pri dvanástej účasti na Rallye Dakar už po piatykrát predčasne skončil. Na druhej pozícii finišoval Francúz Xavier De Soultrait (Yamaha) s mankom takmer tri a pol minúty (-03:23 min), tretí bol s odstupom deviatich sekúnd za Soultraitom rakúsky obhajca vlaňajšieho prvenstva Matthias Walkner (KTM). Druhý slovenský reprezentant Ivan Jakeš obsadil 40. miesto, za Sunderlandom zaostal o viac ako hodinu (-01:03:51). V celkovom poradí patrila jazdcovi Jakeš Dakar Teamu 38. pozícia (-05:07:39).

Lídrom priebežného celkového poradia zostal Ricky Brabec (Honda). Američan obsadil v piatok jedenáste miesto (-06:46 min) a pred Sunderlandom viedol s náskokom 59 sekúnd. Tretia pozícia s odstupom 02:52 min patrila Chiľanovi Pablovi Quintanillovi (Husqvarna), ktorému sa tiež nedarilo a obsadil v tejto etape 13. miesto (-07:19 min).

ŠTVORKOLKY: Medzi jazdcami štvorkoliek sa tentoraz jednoznačne presadili Argentínčania, ktorým patrilo prvých päť miest. Z triumfu sa radoval – v tomto roku už po štvrtýkrát – Nicolas Cavigliasso, ktorý bol v cieli o bezmála štvrťhodinu skôr (-14:27 min) než Jeremias Gonzales Ferioli; na ďalších priečkach potom figurovali Gustavo Gallego, Santiago Hansen a Manuel Andujar. Na poradí prvých troch miest sa však ani tentoraz nič nezmenilo: 1.Cavigliasso, 2. Ferioli, 3. Gallego.

AUTOMOBILY: V kategórii automobilov si druhé etapové víťazstvo v tomto ročníku vybojoval Francúz Sébastien Loeb (Peugeot), ktorý o viac než desať minút (-10:22 min) porazil doterajšieho lídra priebežnej klasifikácie Nassera Al-Attiyaha z Kataru (Toyota). Tretím automobilom v cieli bolo Mini riadené Španielom Joanom „Nanim“ Romom (-24:04 min). V celkovom poradí sa aj v tejto kategórii na čelných priečkach nič nezmenilo. Aj naďalej viedol Al-Attiyah pred Francúzom Stéphanom Peterhanselom (Mini), ktorý mal však v závere etapy na vozidle technické problémy a jeho strata na Katarčana sa takmer strojnásobila na bezmála dvadsaťpäť minút (-24:42 min). Loeb sa výhrou v etape posunul – za tretieho Romu (-34:33 min) a štvrtého Poliaka Jakuba Przygonskeho s ďalším vozidlom Mini (-38:12 min) – zo šiestej na piatu pozíciu, na Al-Attiyaha strácal rovných štyridsať minút.

SIDE BY SIDE: Podľa výsledkovej listiny, ktorá bola k dispozícii na oficiálnej stránke usporiadateľa, sa v cieli objavila iba dvojica automobilov – Chiľania Rodrigo Javier Moreno Piazzoli a Jorge Gabriel Araya Diaz (CAN-AM) zvíťazili, Brazílčania Reinaldo Varela a Gustavo Gugelmin (rovnako CAN-AM) boli s odstupom 72 sekúnd druhí. Rovnaké bolo aj priebežné poradie.

KAMIÓNY: Veľmi náročná „erzeta“ poriadne preverila aj kamióny. Najrýchlejší čas opätovne, už po tretíkrát v tomto ročníku, zajazdil Rus Eduard Nikolajev. Úspech značky Kamaz podčiarkol druhou priečkou jeho krajan Dmitrij Sotnikov, ktorý na Nikolajeva stratil tri a štvrť minúty. Tretím kamiónom v cieli bol MAZ bieloruského jazdca Siarheja Viazoviča, obhajcu vlaňajšieho striebra, ktorý na Nikolajeva stratil takmer šesť a pol minúty (-06:22 min). V celkovom poradí aj naďalej neohrozene viedol Nikolajev pred Sotnikovom (-11:54 min), na bronzovej pozícii figuroval ďalší Kamaz riadený Andrejom Karginovom (-16:45 min).  

 

Za nimi sa na 4. a 5. priečke zoradila dvojica truckov Iveco stajne Petronas Team De Rooy, ktoré riadili Holanďania Gerard De Rooy a Ton Van Genugten. Šiesta bola tatrovka českého reprezentanta Aleša Lopraisa (-02:58:58), medzi deviatimi kamiónmi v cieli figurovali aj dva bieloruské kamióny MAZ (7. Alexej Višnevski, 9. Siarhej Viazovič). Ďalšie Iveco Holanďana Maurika Van Den Heuvela bolo ôsme.

Veľkú smolu mal LIAZ česko-slovenskej posádky Macík/Tomášek/Kalanka, doposiaľ evidovaný na výbornom štvrtom mieste. Na trase maratónskeho úseku jeho šance na solídne umiestnenie zhasli po tom, čo posádka Big Shock Racing Teamu po skoku odtrhla záves predného kolesa. Nešťastnej trojici sa síce podarilo poškodený kamión opraviť a dôjsť do cieľa „erzety“ (dokonca bez predného náhonu), avšak museli na trase vynechať niekoľko kontrolných bodov – čo sa pochopiteľne trestá penalizáciou. „Na 200. kilometri po dlhej rovine s tzv. feš-feš pieskom číhal nenápadný schod, po ktorom nasledoval skok. Keby sme išli o tri metre vedľa, nič by sa nestalo. Bohužiaľ, tak to je, nijaké ,kebyʽ na Dakare neexistuje. Dopad bol tvrdý a odnieslo to koleso. Pustili sme sa do opráv, našťastie sme so sebou viezli náhradné dielce. Podobná vec sa nám už v minulosti v maratónskej etape bez možnosti servisu prihodila,“ popísal problémy s liazkou v tlačovej správe Macík.

V sobotu 12. januára 2019 – teda v deň voľna – posádka vozidla LIAZ čakala na pridelenie času a rozhodnutie organizátorov, či jej dovolia pokračovať v pretekoch. „Chceme bojovať ďalej a urobili sme maximum pre to, aby sa to podarilo. Franta (meno liazky – pozn. autora) ide neskutočne dobre. Dokázali sme, že je reálne poraziť aj ruské Kamazy. V druhej polovici pretekov na to chceme opätovne šliapnuť a presvedčiť, že to nebola iba náhoda, že na to máme,“ dodal Martin Macík junior.

A čo priniesla druhá polovica pretekov? Na to si ešte chvíľu vyčkajme.



Diskusia k článku