V európskom Shell Eco-marathone 2008 bude na okruhu súťažiť 200 tímov
Shell Eco-marathone 2008 - 22. až 24. mája 2008, automobilový okruh Nogaro (Francúzsko) - Rôznorodosť, inovácie a dobrodružstvo v jadre každoročného úsilia spoločnosti Shell nájsť riešenie na minimálnu spotrebu paliva.
V Bratislave 10.apríla 2008 Tohtoročný 24. ročník európskych pretekov Shell Eco-marathon bude zrejme patriť medzi najostrejšie ročníky v histórii súťaže. Po náročnom výbere z viac než 300 prihlášok pozval organizačný výbor do maratónu, zameraného na dosiahnutie minimálnej pomernej spotreby paliva 200 tímov. Súťaž sa bude konať v dňoch 22. až 24. mája na automobilovom okruhu Nogaro vo Francúzsku.
Pri výbere zúčastnených tímov chcel organizačný výbor zaistiť najvyššiu úroveň bezpečnosti na okruhu i mimo neho spolu s čo najväčšou rôznorodosťou z hľadiska súťažiacich krajín, vzdelávacích inštitúcií, kategórií palív a typov motorov.
Najdôležitejšie údaje tohto ročníka Shell Eco-marathon 2008
200 tímov reprezentujúcich 25 rôznych krajín – v porovnaní s minulým rokom ide o 25% nárast počtu účastníckych krajín.
Do súťaže sa prihlásili 4 nové európske krajiny: Bulharsko (1 tím), Maďarsko (2 tímy) a Ukrajina (2 tímy).
Do súťaže sa prihlásili 2 nové mimoeurópske krajiny: Irán (1 tím) a Maroko (1 tím).
Kategórie vozidiel: 75 % vozidiel v kategórii Prototypy; 25 % vozidiel v kategórii UrbanConcept (nárast o 40 % v porovnaní s rokom 2007, čo dokazuje rastúcu obľúbenosť tejto kategórie).
Spolu 4 kategórie paliva: benzín, nafta, LPG a alternatívne zdroje energie, vrátane biopalív, vodíka, skvapalneného plynu (GTL) a solárnej energie (alternatívne energie sú hneď po benzíne druhou najobľúbenejšou kategóriou).
Tretina vybraných tímov prichádza zo stredných škôl a dve tretiny z univerzít.
Ani tohto roku nebude chýbať slovenský tím
Slovenský tím pod vedením prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. z Katedry bezpečnosti a kvality produkcie Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach sa na súťaži tento rok opäť plánuje zúčastniť už po štrnásty raz. Bude súťažiť so špeciálne upraveným vozidlom B&S 3, ktoré bude poháňať spaľovací jednovalcový motor vlastnej výroby so zdvihovým objemom 25,4 cm3 a výkonom 0,7 kW. Benzínový motor pritom bude využívať dvojventilovú techniku a rozvod DOHC.
Technika si podáva ruky s trvalo udržateľným rozvojom
Dôjsť čo najďalej s čo najmenším množstvom paliva a vyprodukovať čo najmenej emisií… jednoduchá myšlienka, avšak jedna z najväčších výziev, pred ktorou dnes ľudská spoločnosť stojí.
V posledných 24 rokoch bol Shell Eco-marathon výzvou pre niektorých z najbystrejších európskych študentov a pre ich učiteľov, aby vyvinuli nové úsporné technológie a skonštruovali vozidlá, ktoré sú schopné prejsť obrovské vzdialenosti a spotrebovať pri tom minimálne množstvo paliva. Avšak tým to nekončí. Shell Eco-marathon je skvelým príkladom vzájomného pôsobenia medzi akademickým svetom a priemyslom. Vzhľadom na rastúci tlak na dosahovanie vyššej úspornosti a trvalej udržateľnosti dopravy môžu byť vozidla a technológie študentských tímov použité v eco-marathone cenným zdrojom inšpirácie pre automobilový a energetický priemysel.
„Je zaujímavé, že v tomto roku sme v kategórii UrbanConcept svedkami príchodu niekoľkých hybridných vozidiel. Tieto vozidlá sú vybavené kombináciou spaľovacieho motora, vodíkového palivového článku alebo solárneho panelu s elektrickým akumulátorom – vo väčšine prípadov ide o superkondenzátor – na optimálne využívanie energie počas pretekov,“ vysvetľuje Vincent Tertois, technický riaditeľ Shell Eco-marathonu. „V súčasnej dobe je vývoj hybridných systémov jednou z najväčších priorít pre výrobcov automobilov. Dokazuje to opäť, že študenti, ktorí sa zúčastnia Shell Eco-marathonu, sa skutočne zaoberajú reálnymi problémami a sledujú aktuálne trendy v tomto odvetví,“ uviedol Vincent Tertois.
Ako príklad možno uviesť tím KTH Stockholm zo Švédska. Títo študenti používajú pre svoje vozidlo z kategórie UrbanConcept hybridný motor HCCI. Podľa niektorých odborníkov a správ v oznamovacích prostriedkoch, je HCCI alebo Homogeneous Charge Compression Ignition (vznetový motor s homogénnym naplnením spaľovacieho priestoru) jednou z najvýznamnejších noviniek v technológii motorov v posledných rokoch. Okrem univerzít a štátnych laboratórií pracuje na tejto perspektívnej technológii prakticky každý významný výrobca automobilov vo svete a výskum v oblasti HCCI teraz prináša hmatateľné výsledky. Dúfame, že švédsky tím skutočne dokáže dosiahnúť v tohtoročnom ročníku Shell Eco-marathonu skvelé výsledky.
Ľudské dobrodružstvo
V Shell Eco-marathone nejde len o techniku a konštrukciu. Okrem toho, že sú študenti počas tohto celoročného projektu konfrontovaní so širokou škálou technických úloh a problémov, učia sa tiež ako uplatniť svoje nápady v súkromnom sektore a ako získať sponzorstvo, ktoré im umožňujú priviesť ich konštrukčné návrhy k životu.
Táto spolupráca so súkromným sektorom dláždi týmto mladým inžinierom cestu k veľmi sľubnej budúcnosti. Jeden z konštruktérov švajčiarskeho vozidla v kategórii prototypov, ktoré vyhralo Shell Eco-marathon v roku 2005, bol neskôr prijatý do tímu stajne Sauber formuly 1.
Shell Eco-marathon je skvelým príkladom toho, aký dôraz kladie spoločnosť Shell na vedu a techniku, a ukazuje, ako Shell podporuje absolventov v týchto odboroch, aby sa vydali na profesnú dráhu, na ktorej využijú získané zručnosti.
Priviesť myšlienky Shell Eco-marathonu do nových miest
Od svojich začiatkov v roku 1985 je Shell Eco-marathon stále úspešnejší vo Francúzsku aj za jeho hranicami. Tohtoročných 200 tímov z 25 účastníckych krajín predstavuje veľký vývojový skok v porovnaní so 4 krajinami a 25 tímami v roku 1985. V kontexte celoeurópskej pôsobnosti sa spoločnosť Shell rozhodla priviesť myšlienky týchto pretekov do nových miest a poskytla tak novým tímom príležitosť súťažiť v pomernej spotrebe paliva. Po starostlivom vyhodnotení niekoľkých okruhov v Európe sa rozhodla usporiadať v roku 2009 Shell Eco-marathon na okruhu Hockenheim v Nemecku. Okrem svojho európskeho renomé a centrálneho umiestnenia tento okruh splňa všetky technické a bezpečnostné podmienky a požiadavky na infraštruktúru, ktoré sú potrebné na realizáciu podobne úspešnej akcie, akou je podujatie usporiadané na automobilovom okruhu Nogaro vo Francúzsku.´
O Shell Eco-marathone
Od roku 1985 sú študenti z celej Európy aj mimo nej vyzývaní, aby v rámci svojich štúdií navrhli a postavili vozidlo, ktoré prejde maximálnu vzdialenosť pri spotrebovaní čo najmenšieho množstva paliva a pri vyprodukovaní čo najmenšieho množstva emisií.
Študenti môžu do súťaže prihlásiť dva rôzne typy vozidiel: „Prototypy“ alebo tzv. „UrbanConcept“. Prototypy sú výsledkom kreativity a predstavivosti študentov a obvykle sú navrhnuté ako aerodynamické vozidlá v rámci futuristického dizajnu výhradne za účelom maximalizácie úspornosti vďaka ľahkým materiálom a aerodynamike. Vozidlá „UrbanConcept“ sú postavené podľa klasických kritérií prevádzkyschopnosti vozidla na vozovke, a preto obvykle vyzerajú skôr ako automobily, ktoré sme zvykli vídať
na našich cestách. Od roku 2003, kedy bola táto kategória prvý raz zavedená, jej popularita rastie exponenciálnym tempom.
V roku 2007 v súťaži prototypov triumfoval francúzsky tím z Lycée St. Joseph La Joliverie v Nantes, ktorého benzínový motor s vnútorným spaľovaním dosiahol impozantný výsledok 3 039 kilometrov na jeden liter. Prvú cenu v kategórii „vodíkový palivový článok“ v súťaži UrbanConcept získal holandský tím z De Haagse Hogeschool potom, čo prešiel 557 km po spotrebovaní ekvivalentu jedného litra paliva. Skupina DTU Roadrunners z Dánskej technickej univerzity získala Ocenenie za šetrnosť k podnebiu vďaka rekordne nízkej emisii CO2 v hodnote 9 g/km, čím prekonala minuloročný rekord 15 g/km. Okrem toho vyhrala aj v kategórii „motorov s vnútorným spaľovaním“ v rámci súťaže UrbanConcept.
Diskusia k článku
Diskusia k článku
Najnovšie galérie
Miroslav Štefkovič 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Johny RT 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Seb. Greisinger 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Fero Gregorík 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Andrej Kacvinský 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
J. Schwarzbacher 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Lukáš Iždinský 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Miroslav Jakub 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Branislav Novotný 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Radoslav Fabian 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Peter Haluška 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Patrik Magyar 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Andrej Turanský 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
ZEKO racing 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Peter Klik 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Peter Jurečka 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Peter Krišanda 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Ivan Mutňanský 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Tomáš Polovka 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Marek Pazderák 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Maroš Kysucký 2. Gart Rally Cemjata
17. 4. 2024
Gart Racing 2. Gart Rally Cemjata
16. 4. 2024
Spavo Racing 2. Gart Rally Cemjata
16. 4. 2024
Chooligan Racing 2. Gart Rally Cemjata
16. 4. 2024
Gart Rally Cemjata sobota
13. 4. 2024
Amatér Rally Jelšava IV
2. 4. 2024
Veľkonočná jazda klubu Smižany
31. 3. 2024
Amatér Rally Jelšava III
31. 3. 2024
Amatér Rally Jelšava II
31. 3. 2024
Amatér Rally Jelšava
31. 3. 2024
XII. Slalom Cestice
16. 3. 2024