Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Facebook connect
Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  Národné šampionáty  »  Slovensko

Tatranský masaker!

Sunday, 27. 05. 2018 - 08:08, Ľuboš Kašický   

Tatranský masaker!

Neuveriteľné premenlivé tatranské počasie, lotéria pri voľbe pneumatík, odstúpenia a technické problémy vytrápili súťažné posádky na 45.ročníku Rallye Tatry.

 

„Mám za sebou už 260 rely, no takú som ešte nezažil," priznal v cieli pilot tímu Rufa Sport, Grzegorz Grzyb (Škoda Fabia R5). „Dážď bol masaker! Stalo sa dokonca, že sme nemohli ani podať kartu na časovej kontrole, tak lialo." Poliakove slová presne vystihujú to, čo sa dialo počas druhej súťaže sezóny Majstrovstiev Slovenska, na 45.ročníku Rallye Tatry.

Tibor Szabosi;asf-2882asf-1.jpg

Meteorologické predpovede síce hlásili nestále počasie a lokálne búrky, no naivne sme verili, že to také vážne nebude. Veď aj v piatok podvečer, keď bola na programe úvodná mestská špeciálka, sa dážď skôr len zastrájal. Popršalo pred a na mokrej trati si to potom niektorí (spolu s divákmi) aj užívali. Na čele sa podľa očakávania usadili Koči s Grzybom. Výborným štvrtým miestom potešil Ďodi Béreš (SK DER Rally Team), ktorý s „trojkovým myšiakom" využil príležitosť ponúkanú charakterom okruhu a vklinil sa medzi silné R5-ky.

Tibor Szabosi;c50q7042-1.jpg

A takmer v pohodovej atmosfére začala aj úvodná sobotňajšia rýchlostná skúška medzi Novoveskou hutou a Mlynkami. Stará klasika nesklamala. Martin Koči (Škoda Slovakia Motorsport) začal stavať základ pred Grzybom (obaja Fabia R5) a za ním nás potešil tretí čas domácej posádky Vlasto Majerčák a Paľo Kušnier (L Racing). Naopak smolu mali však Igor Drotára a Tomáš Ondrej.

img-0383.jpg

„Na shakedowne sme sa dobre previezli a išli na okruh s nadšením. Už na prvom kilometri nám však prestalo fungovať auto. Okruh som si teda vôbec neužil, ale vytrápil sa. Nejako som to dotlačil do cieľa a keď som zistil, že strata nie je až taká veľká, tak sme sa rozhodli pokračovať. Ráno sme zistili, že problém je s tlakom paliva. Vymenili sme jedno z čerpadiel v nádeji, že sme trafili. (pozn.: sú tam dve čerpadlá. Výmena prvého trvá asi desať minút, no druhé ja asi na polhodiny) V závodnom režime na Hutách sa však ukázalo, že problémové bolo to druhé čerpadlo. Museli sme teda zo súťaže odstúpiť ešte skôr, ako sa rozbehla," opisoval svoje tatranské trápenie legendárny Prešovčan jazdiaci na Forde Fiesta R5.

Tibor Szabosi;asf-3523-1.jpg

Podobne na tom bol aj ďalší favorit súťaže, ktorým bol Rožňavčan Tomáš Ondrej. „Srnku" nasadili do súťaže na poslednú chvíľu a hneď na piatkovom okruhu potvrdil výborným časom svoj talent. Žiaľ, aj on však skončil už v sobotu ráno. „Vypadol nám jeden aretačný kolík na riadiacej páke prevodovky a nemohol som radiť rýchlosti. Ostala tam dvojka. Zastali sme a skúsili to provizórne opraviť. Vydržalo to však asi päťsto metrov. Znova sme to teda popáskovali, no už sme iba opatrne došli do cieľa. S desaťminútovou stratou nemalo zmysel pokračovať," vyrozprával svoje trápenie Tomáš Ondrej štartujúci vo farbách L Racing namiesto Tomáša Fuska.

Tibor Szabosi;asf-2951asf-2.jpg

Na trati zatiaľ rozbehli svoj majstrovský duel Koči s Grzybom. V prvej sekcii zajazdil Košičan tri najrýchlejšie časy zo štyroch, keď iba na krátkej popradskej RS3 prebrzdil jednu odbočku a prišiel o tri sekundy. Rozhodujúcim momentom bola však Vikartovská „štvorka".
„Prišiel prudký lejak a zastavili nás všetkých, kým to neustalo," vysvetľoval Grzyb prudkú prietrž mračiek tesne pred záverom prvej sekcie.

Tibor Szabosi;c50q6255-1.jpg

Vikartovce sa teda začali neskôr a ukázalo sa, že boli zlomom v celom súboji o víťazstvo. Autá boli obuté na sucho a na mokrej trati si všetci dávali väčší pozor. „Trafil som nepenalizovanú gumu, takže s tým nie je žiadny problém," vysvetľoval v cieli Koči vylepšenú fasádu svojej fabie. Aj napriek tomuto intermezzu však Martin na meranom úseku zvíťazil a zvýšil svoj náskok pred Grzegorzom už na pätnásť sekúnd. „Poriadne zapršalo. Mali sme obuté tvrdé gumy a báli sme sa, že bude veľmi šmykľavo, tak sme šli opatrnejšie a stratili nejaký čas," priznal statočne Poliak. Po prvej sekcii viedol teda Koči pred Grzybom a tretí sa prekvapivo držal Maďar Lászlo Német. Štvrtí boli bratia Melichárkovci (Zaneti Motorsport), ktorí sa každou ereskou zlepšovali. Favorizovaný Čech Jan Černý zo súťaže odstúpil hneď v úvode. „Na Hute sa prejavili zdravotné problémy spolujazdca a radšej sme neriskovali a zo súťaže odstúpili," vysvetľoval Honza Černý (Mogul Racing Team).

Tibor Szabosi;asf-3157asf.jpg

V triede tri jazdila suverénne posádka Ďodi Béreš a Lukáš Šintal (SK DER Rally Team), ktorá preskočila množstvo silnejších áut a v absolútnom poradí figurovala dokonca na piatom mieste! Víťazi úvodnej prešovskej súťaže v triede 3, Tomáš Konečný a Matúš Lejko (Rally System Slovakia), mali žiaľ technické problémy a stratili príliš veľa času. „V pravom prednom ramene nemáme silenblok. Netuším ako sa to mohlo stať. Koleso má obrovskú vôľu a lieta z jednej strany na druhú. Je problém s tým brzdiť. Na volante je to zakaždým iné. Stalo sa nám to už na druhej ereske a zvyšok bol skôr už voľný prejazd," konštatoval smutne Tomáš Konečný, ktorý pred štartom veril v oveľa lepší vývoj pretekov. Ako druhí v triede aj preto figurovali Lukáš a Julo Lapdavskí (Subaru Komárno).

Tibor Szabosi;asf-3139asf.jpg

Pred druhou sekciou však prišiel masaker, ako vraví Grzyb. Nad Popradom sa strhla prudká prietrž mračien a kvôli tomu museli zrušiť prvú rýchlostnú skúšku druhej sekcie (RS5). Zvyšné tri sa síce odjazdili, ale v neuveriteľnom premenlivom počasí, ktoré rozohralo ruletu pri voľbe pneumatík. „Počasie sa s nami dnes tak zahrávalo, že som to ešte nikdy na žiadnej rely nezažil," krútil neskôr hlavou v cieli Vlasto Majerčák (L Racing).

Tibor Szabosi;asf-3403asf-3.jpg

Najlepšie sa s podmienkami nakoniec vysporiadal Martin Koči, ktorý okrem dvoch eresiek vyhral všetky ostatné a zaslúžene si z Popradu odviezol plný bodový zisk. „Počasie bolo zradné, no my sme sa našťastie triafali do voľby pneumatík. Užili sme si to," radoval sa v cieli Košičan, ktorý má po dvoch súťažiach MSR na čele priebežného poradia zhodný počet bodov, ako Grzegorz Grzyb. „Počasie bolo veľkou lotériou a voľba pneumatík bola veľmi ťažká. Neboli sme vo výbere najhorší, ale Koči sa ukázal lepší. Urobili sme zopár chýb a utieklo nám niekoľko sekúnd. Dnes sa nám nepodarilo vyhrať. Sme druhí, no pred nami je ešte veľa súťaží do konca sezóny," priznal čestne porážku Grzegorz Grzyb, ktorého auto už večer muselo byť expedované na ďalšiu súťaž Majstrovstiev Európy, ktorá sa jazdí už počas nasledujúceho víkendu v Grécku.

Tibor Szabosi;c50q5850.jpg

Tretie miesto si počas celej súťaže pod Tatrami dokázali udržať Maďari Német so Szegodom (Fabia R5). „Bola to neskutočne náročná súťaž. Neustále sa menilo počasie a správne zvoliť pneumatiky nebolo ľahké. Do druhej sekcie sme obuli intemediálky, čo na Hute nebolo dobré, no na zvyšných úsekoch sme sa trafili a tak sme veľmi šťastní, že sa nám podarilo udržať pódium," netajil Lászlo Német na ktorého v závere poriadne pritlačil Jaro Melichárek. Posádka Zaneti Motorsport tímu však nemala šťastie pri voľbe pneumatík. „Celý deň sme išli na mäkkých suchých. V závere však pršalo. Celá sedmička bola mokrá a asi polovica osmičky. Német mal intermediálky a to rozhodlo," priznali Jaro s Erikom, ktorí po štvrtom mieste v Prešove znova skončili na nevďačnom štvrtom mieste aj v Poprade a určite by si zaslúžili konečne pódium, kam patria.

Tibor Szabosi;c50q4031asf-1.jpg

Piate miesto si aj napriek penalizácii za trafený retardér na trojke vyjazdila posádka Majerčák s Kušnierom (Ford Fiesta R5). „Včera na okruhu to bolo rozpačité. Dnes ráno nám sadla Huta a potom začala lotéria s pneumatikami, kde sme veľa nenahrali. Navyše ta penalizácia a bolo čo dobiehať, aby sme to udržali pred silným Bérešom," sumarizoval v cieli Vlasto Majerčák (L Racing).

Tibor Szabosi;c50q4487asf-1.jpg

A ako povedal Majerčák, Ďodi Béreš bol ako ryba vo vode. V premenlivých podmienkach predvádzal svoje majstrovstvo a iba v závere mu Dobšinčan uchmatol piate miesto v absolútnom hodnotení. Béreš však s prehľadom zvíťazil vo svojej triede 3 a zahojil si rany z odstúpenia v Prešove. „Víťazstvo ma veľmi teší. Ešte viac ma však teší, že sme nemali žiadny problém s autom a počas celého víkendu sme sa triafali do pneumatík," usmieval sa v cieli najúspešnejší pretekár histórie slovenskej rely, ktorý dokazoval, že stále nič nestratil zo svojho majstrovstva. Veru, kto vie, ako by vyzeralo poradie, keby štartoval s R5-kou. V trojke triede za ním udržali druhé miesto Lapdavskí (Subaru Impreza) a tretí skončil Kekeňák s Bystrákom (Mitsubishi). Konečný s Lejkom nakoniec skončili na piatom mieste v triede, keď ich technické problémy vytrápili aj v druhej sekcii. „Opakoval sa rovnaký problém, no teraz na druhej strane," nechápal smutný Tomáš Konečný. „Cieľ bol aspoň druhé miesto v triede, no teraz sa nám to nepodarilo splniť."

Tibor Szabosi;c50q0851.jpg

Zmienku si zaslúži aj výkon Petra Gavláka (IMAXX-ADV Rally Team), ktorý po radostnej premiére s R5-kou v Prešove prešiel teraz pod Tatrami doslova "dažďovým krstom". "Stále sa v tom aute ešte hľadáme. Tie kilometre oproti súperom mi ešte chýbajú," priznal po prvej sekcii Peter Gavlák, ktorého hneď pred štartom do druhej sekcie doslova zmietol zo súťaže prudký lejak a krupobitie.

gavlak-4.jpg

Dvojkolky a triedu päť vyhrala česká posádka Egon Smékal a Petra Nemcová (Citroen DS3 R3T). Na pódium v triede 5 sa dostali ešte druhí Paľo Cireň s Marcelom Hrankom (KL Racing) a tretí sú Jano Ďurej a Martin Slamčík (Beti Racing Team).

V triede šesť potvrdil kvality Martin Kysucký so spolujazdcom Robertom Pečnerom (MR Autosport), ktorí druhej posádke Rastislav Chvala a Zuzana Lieskovcová (Peugeot Sport Slovakia) nadelili takmer pol minúty. Tretí skončil Martin Koiš s Andrejom Siskom (Ford Team RS Slovakia).

Tibor Szabosi;c50q3599asf-5.jpg

V triede sedem zviedli pekný tesný súboj Plichta (Rally System Slovakia) so Stoklasom (Lars Team). Nakoniec o dve sekundy zvíťazila posádka Igor Plichta s Michalom Svatom (Citroen Saxo). Druhí boli Martin Stoklas a Miroslava Krišáková (VW Polo). Tretia skončila posádka Radim Orava a Vladimír Osička (Citroen C2).

Tibor Szabosi;asf-4131-1.jpg

Triedu osem vyhrala posádka Jiří Pohlídal a Vladimírom Machoňom pred Petrom Krajčom a Janom Houšťom (obaja Renault Clio). Tretia skončila dvojica Kamil a Erik Švecovci (Kesko Racing) na Honde Civic.

Tibor Szabosi;asf-3729.jpg

V triede historikov HK2 mal Jozef Béreš starší konečne súperov. Jeho majstrovstvo, aj napriek technickým problémom v závere, však zaznamenalo ďalšie suverénne víťazstvo. Pritom sa vynikajúco sa so svojou starou mazdičkou, jazdiacou pod krídlami SK DER Rally Teamu, umiestňoval aj v celkovom poradí. „V predposlednej rýchlostke, na poslednom vracáku sme dostali šmyk. Vytočil som kontru, aby to nešlo do hodín, a vtedy sa zlomila predná polos. Poslednú rýchlostku by som dal aj na troch kolesách, ale prešmykovali diferenciály, akoby šmýkala spojka. Štart bol do kopca a ja som sa nevedel pohnúť. Už tam som dostal minútu," vyrozprával nám v cieli súťaže Jožo Béreš, ktorý z priebežného štrnásteho miesta v absolútnom poradí nakoniec klesol na 23.miesto.

results-rs08.jpg

45.ročník Rallye Tatry bol teda na udalosti mimoriadne bohatý. Karty do slovenského majstráku sú pekne rozdané a nás teraz čaká krátka trojtýždňová prestávka, kým bude sezóna pokračovať spoločným podnikom s Čechmi na súťaži v Hustopečiach (14.-16.júna).

standings-10.jpg

 



Diskusia k článku