Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Štefan Svitko: Ak by som netúžil po prekonaní môjho maxima, na Dakar by som ani nemusel ísť

Wednesday, 17. 12. 2014 - 19:44, Andrej Haverda   

Štefan Svitko: Ak by som netúžil po prekonaní môjho maxima, na Dakar by som ani nemusel ísť

Jeden z najúspešnejších slovenských motocyklových jazdcov Štefan Svitko (je trojnásobným majstrom Európy v endure) sa šiestykrát v kariére zúčastní na prestížnych pretekoch Rallye Dakar. Budúcoročný 37. ročník sa pôjde na území troch krajín v Južnej Amerike - v termíne od 4. do 17. januára 2015 pretne Argentínu, Bolíviu a Chile - a 32-ročný rodák z Oravy, mimochodom čerstvý otec dcérky Sofie, sa na ňom predstaví v žlto-čiernych farbách Slovnaft Teamu.

Foto: Andrej Haverda;

Už onedlho odštartuje ďalší ročník Rallye Dakar. Tešíte sa?
- Samozrejme! Tak ako každoročne. Dakar je predsa najväčším motoristickým sviatkom v roku.

Aký bude Dakar 2015?
- Dozvedel som sa informáciu, že 37. ročník chcú organizátori predĺžiť o dvetisíc kilometrov. Denne teda strávim na motocykli približne o dvesto kilometrov viac, než tomu bolo v januári tohto roka.

Akými zmenami prešiel od posledného ročníka motocykel KTM?
- Ide o úplne nový stroj, poháňaný novým, výkonnejším motorom. Karburátor nahradilo priame vstrekovanie paliva, čo bude výhodou vo vyšších nadmorských výškach. Práve v nich som naposledy veľa strácal, hoci na piesku som býval hodne rýchly. KTM RallyReplica 450 má v porovnaní so svojim predchodcom o desať kilogramov menšiu hmotnosť a je lepšie ovládateľná. Som z nej doslova unesený.

Foto: Andrej Haverda;

Ako prebiehala príprava?
- Tú nám trochu skomplikovala skutočnosť, že motocykel prišiel z fabriky s týždenným oneskorením. So Zlatkom Novosadom, ktorý bude mojim mechanikom na najbližšom Dakare, sme ho rozobrali a následne nanovo postavili, respektíve zdokonalili. Ešteže tak, keďže vďaka rozobratiu sme zavčasu objavili malú výrobnú chybu, s ktorou nám stroj z továrne dodali.

O akú chybu išlo?
- O tyčky v spojke, ktoré boli o tri - štyri milimetre kratšie.

Foto: Andrej Haverda;

Vráťme sa ešte k príprave...
- Chcem najskôr trénovať v Chorvátsku. Keďže mám doma ešte dva motocykle, na ktorých som jazdil predchádzajúce ročníky rallye, budem jazdiť na nich. Chcem absolvovať aj kondičné sústredenie, vo Vysokých Tatrách podniknúť nejaké vysokohorské túry. Vďaka minuloročnej vysokohorskej príprave som nemal v Andách - vo výške okolo 3500 metrov nad morom - žiadne väčšie problémy, s ktorými sa veľa pretekárov muselo popasovať. V Južnej Amerike nás čakajú náročné podmienky, chcem sa pripraviť čo najlepšie. Dúfam, že dovtedy neochoriem alebo sa nezraním.

Kto bude súčasťou vášho tímu?
- Údržbu motocykla bude mať na starosti Zlatko Novosad, za logistiku a aktualizáciu informácií bude zodpovedať Martin Kubačka. Bude sa starať o kontakt so Slovenskom, jeho úlohou teda bude prenos najaktuálnejších správ o našom účinkovaní na Dakare. Je to môj švagor, poznáme sa veľmi dobre. (Martin Kubačka je technickým komisárom Slovenskej motocyklovej federácie, v minulosti bol i manažérom klubových tímov na medzinárodnej šesťdňovej súťaži ISDE v Grécku, Portugalsku a Nemecku - pozn. autora.) So Zlatkom Novosadom (ktorý je päťnásobným majstrom Slovenskej republiky v endure a cross-country - pozn. autora) sa poznáme od nejakých pätnástich rokov.

Foto: Andrej Haverda;

Aké sú vaše ambície?
- Rád by som nadviazal na piate miesto z roku 2012. Mojím hlavným cieľom bude pokoriť slovenský rekord (drží ho Ivan Jakeš svojou 4. priečkou z roku 2013 - pozn. autora) a vybojovať si čo najlepšie umiestnenie. Šanca uspieť je každý rok, ale kvalitných súperov je čoraz viac. Chce to aj šťastie a vyhýbať sa pádom. Som presvedčený, že teraz sa mi rozdiely, najmä vďaka priamemu vstrekovaniu paliva, podarí zmazať a budem bližšie k elite. Ak by som netúžil po prekonaní môjho maxima z roku 2012, na Dakar by som ani nemusel ísť.

Túžba po stupňoch víťazov je teda mimoriadne veľká...
- Pre tento cieľ rok čo rok podstupujem čoraz náročnejší kondičný i jazdecký tréning. Robím všetko pre to, aby som psychicky, kondične i technickým vybavením bol na Dakar pripravený nie na sto, ale podľa možnosti až na stodesať percent. Dakar je však nevyspytateľná súťaž. Nikdy neviete, čo sa počas neho môže stať.

Foto: Andrej Haverda;

Ďakujem za rozhovor.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri