Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  Národné šampionáty  »  Slovensko

Slovenský rally šampionát vo svojom závere 3/3

Friday, 21. 11. 2014 - 10:41, Rastislav Bánoci   

Slovenský rally šampionát vo svojom závere 3/3

V sezóne 2014 sa uskutočnilo 6 podujatí zaradených do Majstrovstiev Slovenska, ktoré obsahovali 9 súťažných dní. V porovnaní s minulými sezónami tieto počty nijako nevyčnievali. Uskutočnili sa dve podujatia v zahraničí - jedno v Maďarsku a jedno v Poľsku. V dĺžke trate sa oproti minulému roku tiež nič podstatné nezmenilo, celková dĺžka všetkých súťaží bola 2 335 kilometrov, z čoho 716 km tvorili rýchlostné skúšky.

Z pohľadu posádok sa na podujatiach MSR sumárne predstavilo 294 posádok, z ktorých 182 bodovalo v MSR a 125 z nich bolo slovenských jazdcov. Oproti minulým sezónam je počet 125 sumárne minimum za posledných 8 rokov. Priemerne tak na podujatí štartovalo len 20 slovenských jazdcov. Z pohľadu rôznosti sa v tomto roku predstavilo v pretekoch MSR 66 rôznych posádok, ktoré boli oprávnené bodovať.

Tibor Szabosi;h7p6724-2.jpg

Z celkového počtu 294 štartujúcich posádok sa 192 posádok dostalo až do cieľa, čo je 65 % úspešnosť. Zo slovenských jazdcov došlo do cieľa 57 %, čo vypovedá o tom, že Slováci boli na cieľovej rampe menejkrát ako ostatní. V porovnaní s minulými sezónami (dojazdnosť 69%, 63%, 67%) sme aj v tomto smere dosiahli ročné minimum.

ŠTATISTIKY PODUJATÍ

Tento rok sa odjazdili 3 dvojdňové podujatia, všetky boli zaradené aj do FIA CEZ majstrovstiev a zhodne mali v harmonograme 11 rýchlostných skúšok. Postupne sa uskutočnili Rallye Miskolc, Rajd Rzeszowski a Rally Košice. Zvyšné tri podujatia boli jednodňové - Rally Prešov s 9 RS, Rally Lubeník s 8 RS a Rally Tatry so 7 RS. Zaujímavé je ale to, že v dĺžke RS bolo poradie troch jednodňových podujatí opačné.

Tibor Szabosi;h7p6930-3.jpg

Najviac kilometrov čakalo na posádky v zahraničí (Maďarsko, Poľsko), kde bola pripravená približne 560 km dlhá trať. V Poľsku však posádky absolvovali o 23 ostrých kilometrov viac. Najlepší pomer trate k rýchlostným skúškam vymysleli organizátori v Prešove, kde rýchlostné skúšky tvorili až 43 % celkovej dĺžky trate. Najviac prejazdových km absolvovali posádky v Miskolci, kde RS tvorili len necelých 25 %.

ŠTATISTIKY RÝCHLOSTNÝCH SKÚŠOK

Najdlhšou rýchlostnou skúškou bola v tomto roku poľská RS Lubenia, ktorá mala 29,15 km, čím bol vytvorený nový rekord v dĺžke RS na podujatí zaradenom do MSR. Najdlhšou RS u nás bola RS Peva na Rally Košice s 23,45 km. Na území Slovenska patrí dĺžkový rekord RS Zlatá Baňa s 24,4 km z roku 2012.

Tibor Szabosi;h7p6140-3.jpg

Prvá priečka v dĺžke najkratšej RS patrí tiež poľskej rally. RS Nowy Swiat ponúkla jazdcom 5,12 km dlhú trať. Na území SR bola najkratšou rýchlostnou skúškou, podobne ako v Poľsku, prešovská okruhová rýchlostná skúška v Ľuboticiach so 6,45 km. Primát v tomto smere na Slovensku drží RS, ktorá sa išla počas rally v Hurbanove a mala, ak sa dobre pamätám, len okolo 800 m.

ŠTATISTIKY JAZDCOV

Aspoň jeden štart v MSR absolvovalo 38 slovenských jazdcov, z nich iba 7 odštartovalo na všetkých šiestich podujatiach. Z tejto šestky bol najúspešnejší Igor Drotár, ktorý ako jediný odjazdil od štartu až do cieľa všetky rally. Naopak najhoršie dopadol Ján Urbančík, ktorý si pri šiestich štartoch zapísal len jedno podujatie s prejazdom cez cieľovú rampu. Sedmičku najvytrvalejších doplnili Jozef Molnár, Vladimír Hanuš, Pavol Nagy, Vlastimil Majerčák a Tomáš Kukučka. K tejto skupine by sme mohli pridať aj Akosa Táboriho, ktorý tento rok jazdil so slovenskou licenciou a tiež odštartoval na všetkých pretekoch.

Tibor Szabosi;h7p6693-1.jpg

Deväť pretekárov si rozdelilo víťazstvá v rýchlostných skúškach, pričom len Jozef Béreš ml. v tejto skupine zastupuje Slovensko so 7 víťazstvami. Najviac RS vyhral Grzegorz Grzyb - 21, víťazstvá si ďalej pripísali Norbert Herczig, Maciej Rzeznik, András Hadik, Karel Trnený, Wojtech Chuchala, Pavel Valoušek a Tomáš Kostka. Pätnásť jazdcom menilo počas sezóny svojich spolujazdcov. Traja spolujazdci sa vystriedali pri Pavlovi Valouškovi, Přemyslovi Budínovi a Jozefovi Molnárovi. Rekordmanom za posledné roky je Milan Greguška, ktorý už bol navigovaný jedenástimi rôznymi navigátormi. S ôsmimi zmenami spolujazdcov nasledujú Jozef Rusňák a Jozef Béreš ml., ktorý dokonca vystriedal spolujazdcov z troch rôznych štátov.

Tibor Szabosi;h7p8654-1.jpg

V striedaní vozidiel "vyhral" Tomáš Konečný, ktorý si vyskúšal Hondu Civic, Citroen C2 R2 a Peugeot 208 R2, spolu s Tomášom Ondrejom , ktorý absolvoval tri štarty - vždy s iným vozidlom. Postupne vystriedal Mitsubishi Lancer EVO 9, Opel Adam R2 a Subaru Impreza. Dve rôzne vozidlá počas sezóny použili ďalší deviati jazdci. Pri pohľade na spolujazdcov nachádzame len dvoch, ktorí odštartovali na všetkých podujatiach - Vladimír Bánoci a Pavol Kušnier. S dvomi rôznymi jazdcami sa zviezli Emil Horniaček, Pavol Kušnier, Milan Timko a Milan Parihus.

Tibor Szabosi;h7p5444-5.jpg

Ak sa pozrieme na "železných mužov" slovenskej rally, tak za posledných 7 rokov nachádzame len jedného jazdca a jedného spolujazdca, ktorí štartovali na úplne všetkých podujatiach MSR. Tipujete správne - je to najdlhšie spolu jazdiaca slovenská posádka Igor Drotár - Vladimír Bánoci. Jeden štart za toto obdobie chýba Jozefovi Bérešovi ml., Pavlovi Nagymu a Grzegorovi Grzybovi. Päť absencií má Mário Csente a potom už nasleduje výrazná medzera. Zaujímavé je tiež, že spoločné druhé a tretie miesto medzi spolujazdcami patrí Jozefovi Tischlerovi a Pavlovi Kušnierovi, ktorým v štatistikách chýba až 9 štartov. Z hľadiska národností súťažili v MSR okrem Slovákov aj jazdci z Poľska, Maďarska a Česka, zhruba v rovnakom pomere.

Tibor Szabosi;h7p7040-2.jpg

Počas sezóny sme mali 5 rôznych víťazov jednotlivých súťažných dní. Z našich jazdcov sa to podarilo len Bérešovi, ktorý si svoje jediné tohtoročné prvenstvo pripísal na poslednom podujatí v Poprade. Ešte zaujímavejšie to je pri pohľade na stupne víťazov v jednotlivých súťažných dňoch. Na prvých troch miestach sa počas deviatich súťažných dní vystriedali až dvanásti jazdci, pričom ani raz sa nezopakovalo poradie na prvých troch miestach. Rovnaké mená v prvej trojke sme mohli vidieť len v Miskolci, kde sa ale poradie v druhom dni oproti prvému premiešalo. Z národnostného hľadiska sa v prvej trojke vystriedali štyria maďarskí, štyria poľskí, dvaja českí a rovnako dvaja slovenskí jazdci. Keďže samozrejme nie všetci štartovali na všetkých súťažiach, dá sa povedať, že v rámci MSR premožiteľov nenašli Herzcig a Rzeznik.

Tibor Szabosi;h7p0886-3.jpg

V triedach prebiehali najzaujímavejšie súboje v triede 6, kde sa z víťazstva v jednotlivých súťažných dňoch tešili až šiesti rôzni jazdci, pričom po dve dosiahli pri svojich ojedinelých štartoch Ondrej a Ogryzek a tiež pravidelný účastník - Chvála.

Prehľad štartov iba slovenských jazdcov v MSR a v SRP:
bez-nazvu-1-71.jpg

Prehľad štartov jazdcov v MSR (aj zahraniční jazdci):
bez-nazvu-2-36.jpg

ŠTATISTIKY TEAMOV

Najviac posádok nasadzoval na podujatiach L Racing s.r.o., ktorý v Prešove a v Lubeníku reprezentovalo 6 posádok. Tento team obhájil v celkovom hodnotení aj víťazstvo v súťaži teamov tesne len o dva body pred Drotár Autošport. Prešovský team ale neštartoval na troch súťažných dňoch a zo zvyšných šiestich podujatí päť vyhral. L Racing s.r.o. B - ako znie celý názov víťazného tímu, totiž vyhral len jeden súťažný deň a to hneď prvý deň na úvodnom podujatí u našich južných susedov.

Tibor Szabosi;h7p5059-3.jpg

ŠTATISTIKY VOZIDIEL

V podujatiach MSR mohli diváci vidieť na trati 19 rôznych značiek súťažných vozidiel, pričom v slovenských rukách ich bolo 14 rôznych.

Rozdelenie vozidiel do tried štartujúcich v MSR sumárne za jednotlivé sezóny:
bez-nazvu-3-18.jpg

Rozdelenie vozidiel do tried štartujúcich v MSR sumárne za jednotlivé sezóny - iba slovenskí jazdci:
bez-nazvu-4-11.jpg

* niektoré už neexistujúce triedy z minulých sezón boli zaradené podľa predpisu platného pre rok 2014

ZAUJÍMAVOSTI

Až šiesti slovenskí jazdci mali zahraničného spolujazdca a štyria slovenskí spolujazdci navigovali neslovenských jazdcov. Tento rok sme neevidovali ani jednu čisto ženskú posádku, nemali sme ani žiadnu ženu za volantom. Zmiešané posádky s čisto slovenským obsadením boli 3, spolu v MSR súťažilo 8 zmiešaných posádok.

Rastislav Bánoci



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri