Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  Národné šampionáty  »  Slovensko

Rallye Rožňava 1999

Tuesday, 07. 03. 2017 - 19:31, Vladimír Bánoci   

Rallye Rožňava 1999

Dátum konania: 15.-16.10.1999
Štatút súťaže: majstrovstvá SR - koef.2
Dĺžka trate: 397,32 km
Počet rýchlostných skúšok: 15
Dĺžka rýchlostnych skušok: 118,61 km
Charakter rýchlostných skúšok: asfalt
Počet štartujúcich posádok: 28
Počet klasifikovaných v cieli: 10
Počasie: sucho, slnečno

Tibor Szabosi;tosovsky-2-1.jpg

Posledné podujatie M-SR v rely, keď už predtým bolo takmer o všetkom rozhodnuté, bolo ochudobnené o posádky usilujúce sa získať tituly. Tie už začali šetriť na budúcu sezónu. Na štart však aj tak prišlo 28 posádok, ktoré si to išli rozdať na 397 km trati s 15 RS o celkovej dĺžke 118 km.

Pri neúčasti ostatných A-čiek ( keď do nich nepočítame Radóv Ford a Bérešovu poruchovú Mazdu ) sa favoriti grupovali v skupine N. Papierovo to najviac vyzeralo na rozjazdeného Tošovského so skúseným Krečmanom, ktorý zo San Rema nezamieril domov, ale do Rožňavy. Dobre rozbehnutý Drotár v Tatrách chcel potvrdiť, že jeho Mitsubishi je konkurencie schopné a hlavne veľmi túžil znovu si zvyknúť vyhrávať. Štart Radóa s Ford Escort Cosworth bol prekvapujúci, ale titul v F2 mal už v suchu a tak si chcel pravdepodobne len dobre zajazdiť, prípadne postúpiť o niečo vyššie v celkovom hodnotení. Do absolútného poradia sa chystal konečne zasiahnuť aj Béreš, dúfajúc že tentoraz jeho Mazda nebude proti.

Tibor Szabosi;rado-3.jpg

Hneď na prvej RS sa prejavila celková náročnosť seriálu M-SR a hneď odpadlo niekoľko favoritov v nižších triedach. Pre poruchy odpadávajú Töviš, Mušinský, Gavlák, Trešo a v druhej RS aj Krupko so Slivkom. Po dvoch vložkách chýbalo hneď 7 posádok a tak ostatní začali rozmýšľať, ako využiť poskytnutú príležitosť.

Prvú RS vyhral Drotár skoro o 3 s pred Tošovským. Tretí bol prekvapujúco Štefuca, vďaka tomu, že Radóo prepálil odbočku v Lipovníku, pričom stratil cez 30 s. Bérešovej Mazde sa už na konci sezóny vôbec nechcelo a hneď v druhej zákrute 1. RS povedala dosť. Ale Jožko jej dohovoril a po väčšej strate pokračoval. Štvrtý bol Veszprémy, hneď za ním Lukáč a Laurinc. V prvej desiatke sa objavil ešte Škultéty, Horák a Múdry so Suzuki v skupine N1.

Tibor Szabosi;hudak-3.jpg

Už na ďalšej skúške začal Radó doháňať stratu, vyhráva o 0.7 s pred Drotárom. Aj Béreš začal znižovať stratu, bol tretí ( -6.2 s ). Potom nasledoval Tošovský ( -7.4 s ). Skvele začal Horák - 5.miesto a ako v Prešove, sekundoval mu Múdry - 7. miesto.

To boli ale rýchlostky na rozjazdenie a všetci vedeli, že chlieb sa bude lámať na Úhornej. Drotár nadeľuje Tošovskému 12 sekúnd a Radóovi 16. Béreš s problémami je štvrtý, tesne za ním Štefuca a Horák. V Úhornej sa súťaž prerušila ( prestávka ), vyše hodinovú pauzu si krátili závodníci družnými rozhovormi o minulej i budúcej sezóne. Takto rozptýlení a vychladnutí nastúpili všetci na cestu späť z hôr. Vyhráva znovu Drotár ale Radó je len o 1.3 s za ním. Tošovský stráca ďalších 6 sekúnd. So súťažou sa lúči Štefuca, jeho Ford sa síce po Tatrách opravil, ale asi sa zabudlo na prevodovku.

Tibor Szabosi;roth-2-3.jpg

Trať potom pokračovala opakovaním krátkych rýchlostiek. Na RS 6 si Tošovský spomenul, že prišiel zo San Rema a prvýkrát vyhral. Naspäť do Úhornej zase vyhral Radó tesne pred Drotárom. Druhá dlhá prestávka už bola nepríjemnejšia, pretože v októbri večer je v krásnej panenskej prírode okolo Úhornej mráz. Našťastie Drotárovi mechanici pamätali na všetko a urobili teplo úplne prozaickým spôsobom - založili veľkú vatru. Pri nej sa zišli skoro všetci, a tak v Úhornej v piatok večer to skôr vyzeralo na nejaký piknik pri táboráku ako na rely. Dlhý čas čakania spríjemňoval Drotár a Krečman historkami z dávnych dôb pretekania.

Poslednú RS prvého dňa, za úplnej tmy vyhráva Drotár, 5 s za ním je Radó a 23 s stráca Tošovský. Po prvom dni vedie Drotár už o 53 sekúnd pred Tošovským. Na všetkých však čakal druhý deň so 7 rýchlostkami. Prvé dve to bol tradičný mestský okruh, tentoraz na "motokárovej" trati. To, že na rely je vždy všetko ináč, potvrdil hneď na štarte Tošovský, ktorý svoje unavené Mitsubishi nenaštartoval ráno v uzavretom parkovisku. Zbieranie skúseností tak obohatil o tlačenie auta okolo rampy a získal tak nepríjemnú penalizáciu za omeškanie ( 90 s ). Drotárovi sa zase potvrdilo to, čo si myslel po poslednej RS. Na jeho Mitsubishi skončilo turbo, a keďže nebolo náhradné, odstupuje. V Tatrách to bolo z 3. a tu dokonca z 1. miesta absolútne. Snaď nová sezóna mu prinesie viac šťastia. Hneď na úvod druhého dňa sa tak do čela dostal prekvapený Radó. Ale ani ten nemal na "ružiach ustlané" a v12. RS stráca 1 a pol minúty.

Tibor Szabosi;horak-3-1.jpg

V RS 12 do cieľa nedošiel ďalší tohtoročný smoliar Lukáč. V RS 13 ukončil sezónu Béreš symbolickým prejazdom ( po hodinách ) cieľom RS na spiatočku ale bez bublajúceho motora. Akoby dával najavo, že celá sezóna 1999 bola pre neho akosi odzadu. Celkové technické Waterlo ukončila posledná RS, kde dobre idúci Múdry v poslednej zákrute skončil na prevodovku a kde odpadla a skončila oktávia Popradčana Kundisa. Výsledková listina takto vystačila s 10 miestami. Vyhráva Tošovský, ktorý sa to dozvedel až na cieľovej rampe, druhý bojovník Radó, tretí jeho kolega Veszprémy. Proste tak, ako dopadla sezóna ( všetky tituly okrem N3 zobrali cudzinci ), také boli výsledky aj v Rožňave. Po Čechovi a dvoch Maďaroch najlepším Slovákom bol Hudák len o 4 sekundy pred Horákom ( vďaka strate pri mestskom okruhu, ktorý sa tak páčil jeho spolujazdkyni - sestre, že zavelila o kolo viac ).

Aj keď bolo málo posádok v cieli, tradične dobrej atmosfére na námestí v Rožňave pri vyhlasovaní výsledkov to nevadilo. Sympatické bolo gesto Radóa, ktorý sa poďakoval usporiadateľom i ostatným posádkam a osobitne Igorovi Suškovi, ktorý rýchlo poskytol náhradné diely. Trochu zmätkov okolo pohárov za slovenský prebor, ako aj menšie problémy so spojením zatienil celkový dobrý dojem z rožňavskej súťaže.

Tibor Szabosi;kundis-3-1.jpg

KONEČNÉ PORADIE Rallye Rožňava

1. Jiří Tošovský - Jan Krečman CZ Paramo Racing Team Mitsubishi Lancer EVO V N4 1:22:22,2 hod.
2. István Radó - Arpád Takács H Radó Rallye Team Ford Escort Cosworth A8 1:23:09,4 hod.
3. Barna Veszprémi - Veszp. D. Éva H Veszprémi Rallye Team Peugeot 205 GTI N4 1:26:45,4 hod.
4. Ján Hudák - Marcel Kollárik SK MR Autosport Škoda Favorit A5 1:29:28,4 hod.
5. Róbert Horák - Erika Horáková SK Horák Motorsport Škoda Favorit A5 1:29:32,8 hod.
6. Miroslav Roth - Tomáš Kocúr SK MR Autosport Renault Clio Williams N3 1:30:18,6 hod.
7. Jozef Hošťák - Ivan Kuchárik SK Hošťák Peugeot 106 Xsi N1 1:39:42,6 hod.
8. Ján Buchlák - Anton Matušovič SK Delta Rallye Team Škoda Favorit N1 1:39:48,4 hod.
9. Matúš Pavlík - Rastislav Ivanko SK MR Autosport Trabant 601 H 2:01:43,6 hod.
10.Peter Škultéty - Viliam Škultéty SK Škultéty Peugeot 306 A7 2:10:32,2 hod.

Tibor Szabosi;skultety-1.jpg

Emil Horniaček, najúspešnejší v sezóne 1999

V našom hodnotení sezóny 1999 nemôžeme vynechať výsledky Emila Horniačka na našich tratiach (s Igorom Suškom), ale hlavne v zahraničí, kde štartoval v Majstrovstvách Poľska na Raid Waršavski a v zónových rely (Forshinger, Barum, Polanica). Stal sa ako spolujazdec víťazom Zóny Stredná Európa a víťazom prestížnej Barum rallye v Čechách. Naša otázka bola, ako sa mu jazdilo s jednotlivými jazdcami a aké plány má do sezóny 2000.

„Po rozchode s Béďom Habermanom a Styllexom som rozmýšľal nad svojím ďalším pôsobením v rely. Vždy ma lákali väčšie ciele, a tak som sa spojil s Janušom Kuligom a spolu s Transpetrolom sme štartovali v r. 1998 v zónových majstrovstvách. V Poľsku je rely šport mimoriadne populárny a niekoľko pretekov s Janušom, ani neviem ako, zo mňa urobilo v Poľsku spolujazdeckú hviezdu. Veď si predstavte, že keď stretnem poľských turistov v Tatrách, pýtajú odomňa autogram. A to sa mi stalo aj v Taliansku na dovolenke! Som z toho prekvapený, ale poľský rely šport je o niečom inom ako ten náš. Bohužiaľ, no dúfam, že aj tu sa začne blýskať na lepšie časy. Snáď najlepšie sa mi jazdí s Janušom. Je rozjazdený, sála z neho istota a radosť z jazdy. Má trochu iný rozpis, ako je zaužívaný u nás. Ide od sedmičky po jedničku, pričom sedmička je najľahšia a jednička najťažšia zákruta. Tak podobne to majú väčšinou všetci Poliaci. Veľmi ma teší víťazstvo na Barumke. Po odpadnutí Bertoneho sme išli bez tlaku a nervozity. Trochu nás vystrašila porucha motora na Kopřivnickom okruhu, keď elektronika prepla na núdzový režim. No mechanici z JM Engenering to opravili a išlo sa v pohode až do cieľa.

Tibor Szabosi;rado-sampus.jpg

Niekoľko súťaží som sa zviezol s mladým Pinelesom (24 rokov). Je to veľký talent, ktorého k tomuto športu dostal jeho otec a teraz ho nechal, aby zbieral samostatne skúsenosti. Vyhovujú mu prehľadné technické trate, ako napríklad na Raide Waršavskom sme na takejto skúške dali nášmu najväčšiemu konkurentovi až 20 sekúnd. Zatiaľ je ešte trochu nevyzretý, potrebuje občas podržať, ale určite z neho vyrastie veľmi dobrý jazdec.

Vzorom cieľavedomosti je Igor Suško. Všetko venuje tvrdej a poctivej príprave na každú rely, nič neponechá na náhodu. Pripravuje sa fyzicky aj psychicky. Tomu prispôsobený má aj rozpis. Je od 1 po 10, ale je podrobnejší, zapisuje si aj možno nepodstatné veci. Proste s Igorom, keď bude mať príležitosť, každý musí rátať.

Tibor Szabosi;roth-7.jpg

Aj s Béďom Habermanom som dosť odjazdil. Najlepšie mu sedela Felicia. Je veľmi odvážny a rýchly. Nerád jazdí pod tlakom, vtedy je nervóznejší a robí aj chyby. Rozpis má klasický od 1 po 10. Ale minulý rok som s ním neišiel, tak neviem, či mu Jirátko neurobil nejaké úpravy.

Čo sa týka sezóny 2000, ešte stále neviem, hoci som už absolvoval prvú rely v Polanici s Poliakom Turskim na Mitsubishi EVO VI. Boli sme šiesti absolútne a štvrtí v N. Pravdepodobne s ním pôjdem ešte niekoľko poľských majstrákov. Čo sa týka M-SR, čakám, ako dopadne Igor Suško pri zháňaní sponzorov a dobrého auta.Zatiaľ nie je nič isté. Mojím veľkým snom je ísť majstrovstvá sveta. Dúfam, že sa mi to už v tomto roku podarí s nejakým poľským týmom, keďže zatiaľ na Slovensku na takýto projekt niet peňazí."

Fotogaléria Rallye Rožňava 1999

Sipox Holding Rallye Tatry 1999 - Rozhodnutie o titule
Fotogaléria Sipox Holding Rallye Tatry 1999

Rallye Spiš-Gemer 1999
Fotogaléria Rallye Spiš-Gemer 1999

Rallye Gemer-Spiš 1999
Fotogaléria Rallye Gemer-Spiš 1999

Rallye Transpetrol Senica 1999 - konfrontácia slovenských jazdcov so zahraničím
Fotogaléria Rallye Transpetrol Senica 1999

Rallye Košice 1999 na jedničku
Fotogaléria Rallye Košice 1999

Rallye Prešov 1999 - stále vzostupný trend
Fotogaléria Rallye Prešov 1999 

Tauris Rallye Revúca 1999 - nepresvedčivý debut
Fotogaléria Tauris Rallye Revúca 1999

Rok 1999 bol v znamení súboja Chovanca so Suškom



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri