Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  Národné šampionáty  »  Slovensko

Prešovská rely história pokračuje

Monday, 24. 04. 2017 - 13:36, Ľuboš Kašický   

Prešovská rely história pokračuje

Slávne mená, slávne značky a vášeň. Výbušná kombinácia poháňajúca motor prešovskej automobilovej histórie. V máji to bude už neuveriteľných 41 rokov, odkedy sa v Prešove jazdia automobilové súťaže.

Na štarte 23. ročníka Rally Prešov si pripomeňme, že máme byť na čo pyšní. Veď prvý ročník sa konal už 29.-30.mája 1976. Bol to dôsledok motorizmu prajných 70. rokov, ktoré neobišli ani Prešov. Práve sa končila bohatá história Šarišského motocyklového okruhu, ktorý už nevyhovoval bezpečnostným štandardom a tak AMK Prešov, zastrešený Zväzarmom, prijal rozhodnutie o vzniku automobilových súťaží.

Tibor Szabosi;chovanec.jpg

Autá nahradili motorky
Logicky sa začínalo na úrovni oblastného preboru a oficiálne sa súťažilo sa „O pohár Slovenskej republiky rád". Rely dlhá asi 250 kilometrov obsahovala štyri "eresky" a náročnosťou dokázala poriadne preriediť 45 členné štartové pole. Víťazmi sa stali súrodenci Šormanovci na Škode 110 R. Zaujímavosťou je, že už vtedy štartoval mladý Vlado Bánoci (Trabant 601 C), ktorý je dušou prešovskej rely dodnes.

Martin Trenkler;mg-6538-1.jpg

Prvá etapa prešovskej rely histórie trvala osem rokov (1976-1983). Už druhý ročník sa jazdil ako Majstrovstvá Slovenska a mimoriadny bol aj rok 1980, kedy sa 380 kilometrov dlhá rely ako jediná na Slovensku jazdila celá v noci! Štart bol o 20.00 hod. a cieľ o štvrtej ráno! A tu už zažiarila rodiaca sa slovenská legenda, prešovská posádka Drotár-Bánoci (VAZ MTX), ktorá dlho v súťaži viedla, no nakoniec musela po kolízii na RS5 (Ružín) odstúpiť.

Tibor Szabosi;co8c1009-3.jpg

Prvé domáce víťazstvo Horáka s Páterom
Víťazstva sa domáci konečne dočkali o rok neskôr, keď na šiestom ročníku (1981) vyhrala prešovská posádka Horák s Páterom (VAZ MTX). Tretí skončil Igor Drotár, ktorého o víťazstvo pripravila penalizácia za neskorý príchod do časovej kontroly. Mimochodom na záver prvej etapy histórie sme videli aj jednu desivú haváriu počas siedmeho ročníka (1982). To začínajúci Jozef Béreš roztrhol svoje žiguli o zábradlie v Ruských Pekľanoch! Posádke sa zázrakom nič nestalo. Béreš sa neskôr stal majstrom Slovenska (1994, 95) a v Prešove štartuje v kategórii historikov aj tento rok. Mimochodom Bérešovým majstrovským spolujazdcom bol Michal Koči, ktorý je otcom Martina Kočiho. Ten vyhral úvodnú súťaž sezóny 2017 v Rožňave a uvidíme ho aj v Prešove.

Tibor Szabosi;img_0974.jpg

Nové časy, nová technika
Divoké roky na prelome 80-tých a 90-tych prinášali iné tému a aj preto sme si na 9.ročník prešovskej rely museli počkať až do roku 1998. Bolo to však logické nadviazanie, pretože prešovská posádka Drotár s Bánocim sa v roku 1997 stala absolútnymi majstrami Slovenska! Za pätnásť rokov, čo sme v Prešove rely nevideli, sa však zmenila technika aj nároky na súťaže. Vo svete naťahoval svoju sériu titulov Mäkinen a fanúšikov vzrušovali vyrovnané súboje značiek Mitsubishi, Toyota, Subaru a Ford. Síce s malým meškaním, no už aj k nám postupne prichádzali všetky tie nadupané mašiny a užívali si posádky aj fanúšikovia.

Tibor Szabosi;co8c6272-1.jpg

Od roku 1999 prišla Škoda s Octaviou WRC a víťazstvom sa predviedla aj v Prešove (Chovanec s Holáňom, 2001). Chlapci však mali namále, pretože v súťaži síce boli najrýchlejší, no v závere nemohli svoju octaviu naštartovať a za meškanie dostali mastnú penalizáciu. Druhá etapa prešovskej rely histórie vrcholila potom v roku 2005, keď sa 15.ročník jazdil už v rámci FIA Európskeho pohára a na Východ sa zbehlo mnoho silných zahraničných posádok. V pretekoch zviedli boj o víťazstvo úradujúci majster Slovenska, Prešovčan Tibor Cserhalmi, a nová vychádzajúca hviezda, Ďodi Béreš. Tibor však na piatom úseku 2.etapy urobil chybu a musel zo súťaže odstúpiť. Tým sa otvorila cesta pre Ďodiho. Mladý Béreš tu vyhral iba svoju druhú rely MSR, no ešte v tejto sezóne pridal ďalšie dve víťazstvá a radoval sa zo svojho prvého majstrovského titulu.

Tibor Szabosi;co8c6347-dxo.jpg

Padne víťazná séria Grzyba?
Zatiaľ posledná etapa začala v roku 2009, kedy sa Prešov do kalendára MSR vrátil po štyroch rokoch. Medzitým sa zjednodušil systém bodovania, ktorý dal zabudnúť na koeficienty. Prešov sa v roku 2009 jazdil ako druhú súťaž sezóny po úvodnom podujatí v Egeri. Otváral však novú kapitolu, keď sa stal prvou súťažou Slovenského Rally Pohára (SRP). Toto však boli už najlepšie roku Ďodi Béreša, ktorý úradoval ako šampión s Robom Mullerom a potvrdili to aj víťazstvom v 16.ročníku Rally Prešov.

Lukasz Krzeminski;j9.jpg

Nateraz posledným víťazstvom domácich Prešovčanov je krásny triumf Igora Drotára a Vlada Bánociho z roku 2010 na Škode Fabii WRC. Od roku 2012 však začal v Prešove úradovať Poliak Grzegorz Grzyb (Rufa Sport), ktorý vyhral posledné štyri ročníky a medzi favoritov patrí aj v tomto 23.ročníku. Doterajším vrcholom prešovskej rely histórie je rok 2013, kedy sa jazdilo v rámci Európskeho Rally Pohára. Súťaž bola dvojdňová a obsahovala dvanásť meraných úsekov (cca 150 km). O víťazstvo sa popasovali Ďodi Béreš s Grzybom, ktorý bol iba o jedenásť sekúnd rýchlejší. Nuž a kto sa stane hrdinom ďalšej kapitoly Rally Prešov sa dozvieme už 29.apríla 2017.

vitazi-rally-presov.jpg



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri