Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar 2012: Návrat pioniera

Monday, 02. 01. 2012 - 19:43, Andrej Haverda   

Dakar 2012: Návrat pioniera

Po devätnásťročnej odmlke sa do dakarského diania vracia niekdajší člen továrenského tímu Tatra (a jeden čas aj vedúci vtedajšieho pretekárskeho oddelenia kopřivnickej automobilky) Ota Měřínský (65), ktorý v priebehu svojich šiestich účastí (v rokoch 1987 až 1993) vystriedal post navigátora (trikrát po boku Zděnka Kahánka, v roku 1992 vedľa Vlastimila Buchtyára), vodiča (v roku 1993 riadil legendárnu tatrovácku šesťkolku v úlohe rýchlej asistencie nemeckému tímu z časopisu OffROAD) i člena posádky usporiadateľskej TSO v kabíne Tatry 8×8 (1990). Vyskúšal si aj všetky typy pohonov (so znakom náprav 6×6 absolvoval Dakar štyrikrát, so systémom 4×4 raz). Najlepšieho umiestnenia na Dakare dosiahol v roku 1991, keď skončil piaty; rovnaký výsledok zopakoval aj na legendárnej Rallye Paríž-Peking o rok neskôr. Jeden z troch prvých športovcov reprezentujúcich samostatnú Českú republiku aktívne jazdil, v rozpätí desaťročia 1969 až 1979, i automobilové súťaže.

Ota Měřínský (vpravo) pred štartom Dakaru 2012

Málokto vie, že v roku 1974 ste zvíťazili v Rallye Bratislava. Ako si na to obdobie spomínate?

"Na tú súťaž nikdy nezabudnem. Najskôr problémy na tréningu a nočná výmena prevodovky, potom víťazstvo v súťaži. Poraziť celú vtedajšiu slovenskú špičku na ich domácich pretekoch bolo niečo fantastické. Netrvalo to však dlho. Na vyhlásení výsledkov pochopiteľne lietali „rýchle špunty" a i ja som si z fľaše za víťazstvo pripil. Keď som sa premiestňoval z vyhlásenia na hotel, už ma čakali príslušníci polície. Hoci som toho nevypil veľa, dve noci venované opravám a takmer žiadna strava urobili svoje. Než sa všetko vysvetlilo a vyjednalo, ubehlo šesť mesiacov. Pol roka bez vodičského preukazu a následné problémy v zamestnaní... Bolo to dosť kruté. Jedno pozitívum to však prinieslo. Od tej doby, ak mám sadnúť za volant, sa na žiaden alkohol nenechám nahovoriť."

Pred štartom Dakaru 1991

Ste pamätníkom pionierskych ročníkov Dakaru, zúčastnili ste sa ho už v roku 1987. A to nielen ako vodič, mechanik i navigátor, ale aj ako člen posádok všetkých troch pohonov (4×4, 6×6, 8×8). Na ktorý ročník najradšej spomínate?

"Máte pravdu. Vyskúšal som si všetky posty v kabíne a všetky prevedenia. Najradšej spomínam na našu Babču, teda trojnápravovú Tatru 815 6×6, vyrobenú v roku 1986. S ňou som zažil trikrát Dakar a v roku 1992 aj Rallye Paríž-Peking. Najkrajšie spomienky mám na svoj posledný Dakar spred devätnástich rokov. Zahájili sme ho tretím miestom v prológu a to sme, s navigátorom Pepíkom Kalinom a Vlastíkom Buchtyárom, až do polovice pretekov udržovali. V jednej chvíli nám patrila 13. priečka v absolútnom poradí, čo bol unikát, pretože Babča v tom čase už patrila skôr do múzea než do púšte. Potom nám v Mauretánii „odišla" prevodovka v miestach, ktoré Pepa Kalina komentoval slovami: „Teraz sme asi tristo kilometrov odnikiaľ." Stálo nás to päť hodín čakania a ďalšie štyri na výmenu, napokon sa nám však súťaž podarilo dokončiť a dokonca zvíťaziť v triede pohonu 6×6."

Tatra po dojazde do Point Noire v Kongu (1992)

Kedy vám bolo na Dakare najhoršie?

"Najhoršie spomienky mám na Rallye Paríž-Kapské Mesto, ktorá sa konala v roku 1992. Každý deň sme s Vlastíkom Buchtyárom a Milanom Kořeným niečo opravovali a potom pred dňom voľna v Kongu havarovali. Tatra 4×4 skončila na streche, kolesami hore v betónovom kanáli. Mali sme veľké šťastie, pretože z ťažkej havárie sme vyviazli bez zranenia. Inak mohli naše mamky jazdiť na dušičky do Konga. Z kanála nás vytiahla a na kolesá postavila Babča, našťastie išla za nami. Nešťastnú etapu do Point Noire sa nám podarilo dokončiť, v priebehu dňa voľna trochu opraviť kabínu a celé preteky absolvovať na ôsmom mieste. Tých štyritisíc kilometrov bez jediného okna v šialených tropických lejakoch bola hrôza! Nastupoval som predným oknom, pretože pravé dvere boli zničené a nastálo zaistené."

pos-dka-tatry-6x6.jpg

Aký výsledok by ste chceli v Južnej Amerike dosiahnuť?

"Tomáš Vrátný tvrdí, že jeho prioritou je dôjsť do peruánskej Limy. Na testovaní v Senici som mal z jeho jazdy celkom dobrý pocit. Pre mňa je veľa vecí nových. Waypointy, stráženie rýchlosti cez GPS atď. Snáď to nejako zvládnem. Dobré je, že Radim Pustějovský absolvoval poslednú Silk Way Rally ako navigátor, takže na to budeme dvaja."

Ďakujem za rozhovor.

t8156x6dakar88rw7-1.jpg



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri