Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Mini Cooper SD: Ostrý ako Clarkson

Friday, 13. 03. 2015 - 08:50, Martin Trenkler   

Mini Cooper SD: Ostrý ako Clarkson

Serpentíny, kľukaté úseky, uťahujúce zákruty, rýchle pasáže: cesta ako vystrihnutá z rely. Pod radiacou pákou mám aktivovaný športový režim. Napriek tomu, že je diesel, Mini Cooper SD v sebe okamžite nájde všetok výkon aj krútiaci moment a podá mi ho na tácke s prekvapivou ostrosťou. Mini je Mini a jeho čaro „motokáry" je chrumkavejšie než francúzska bageta plnená Carlou Bruniovou-Šarkézyovou...

Martin Trenkler;mg-7177-2.jpg

S režimom SPORT zostria reakcie plynu, ktorý má tendenciu okamžite siahať po ideálnych otáčkach blízko najostrejších hodnôt. Volant s elektrickým posilňovačom je zrazu tvrdší a reaguje aj na najjemnejšie potočenie. Auto sa správa ako agilný pitbull, navyše systém EDC pritvrdí tlmiče. Pravá noha na plyne, ľavá na brzde a pádla za volantom so šesťstupňovou dvojspojkovou robotizovanou prevodovkou. Radenie je hladké, aj keď na môj vkus trochu pomalé. V technicky náročnejších úsekoch mimo obce Mini skutočne ožíva. Dokonca aj na diaľnici v rýchlych zákrutách máte pocit, že musíte byť v strehu: neustále vám zadkom naznačuje, aby ste ho nezlostili - máte pocit jazdy na hrane, ku ktorej však máte samozrejme ešte ďaleko. Byť v strehu je možno únavné, no pre nás maniakov do motoršportu zároveň vzrušujúce. Nesadáte si tak do auta, ale do injekčnej striekačky s endorfínom. Jeho spotreba po zhruba 8 000 km života je pri ostrejšej jazde 7 litrov na 100 km.

Martin Trenkler;mg-7168-4.jpg

Na druhej strane sú vozidlá Mini atraktívne nielen pre psychopatov, ktorí posúvajú svoje domnelé hranice fyziky (z ktorej mali už na ZŠ štvorku...). Ženy „miňásky" milujú. Tento je navyše v roztomilej Electric Blue metallic farbe (taká...pekná modrá) a s ich ladnou ľahkou nohou sa spotreba posunie aj pri nezabehnutom vozidle na zhruba 6 litrov na 100 km. Pomáhať im pri tom môže aj režim ECO, ktorý nenávidí ťažkú nohu a vysoké otáčky: dokáže radiť na vyšší stupeň už pri zhruba 1 500 min-1. V meste jazdí pri tichučkých 1 100 min.-1. Okrem toho je tu aj klasický režim MID - vtedy je auto také - normálne - ani blázon, ani lenivec. Podvozok nenávidí bratislavské cesty, no inak je na prekvapenie poddajný voči nerovnostiam. Ruky na volante sa oplatí mať pri každom prejazde cez kamiónmi vyhĺbené koľaje - vtedy má tendenciu prevziať riadenie do vlastných rúk. Je to však súčasť jeho športového čara.

Martin Trenkler;mg-7186-2.jpg

Nové päťdverové Mini je radosť, na ktorú si človek vybuduje závislosť. Ja osobne by som preferoval manuálnu prevodovku, keďže tak akosi patrí k malým športovým autám a ku chlapskému vyžitiu sa. Napriek jeho rozmerom sa nemôžem sťažovať na nedostatok miesta - ako na nohy, tak na hlavu. Dokonca na krátke presuny mestom postačia núdzovo aj zadné sedadlá. Tie vpredu nie sú veľmi stavané na výlety do Monte Carla, no pre krátku športovú jazdu sú skutočne dobré. Volant fantasticky sadne do rúk a napriek problémom, ktoré so sebou nesú moderné elektrické posilňovače riadenia, cítite vozovku pod sebou stále dobre. V interiéri zmizol tak trochu zbytočne retro-orientovaný ukazovateľ rýchlosti na vrchu stredovej konzoly. Nahradil ho displej so všetkým, čo potrebujete, s ovládaním v štýle BMW. Milión nastavení človek nepotrebuje, no nevadia, dá sa v tom relatívne dobre zorientovať. Obrysy veľkého kruhu okolo displeja svietia: nastaviť si môžete napríklad ambientné farby (tak ako v samotnom interiéri), alebo trebárs pomyselný farebný otáčkomer. Ledkový kruh mení farby aj keď meníte teplotu duálnej automatickej klimatizácie. Tak či onak, tento dizajnérsky výstrel stále kompromituje rozloženie stredového tunela, ktorý je tak trochu nepraktický. Ak spustíte malú a dosť nekomfortnú lakťovú opierku, len ťažko sa rukou dostanete k ovládačom hlavného menu/médií/navigácie. Prežil by som však aj vŕzgajúci výduch klimatizácie, pretože toto auto je skutočným cukríkom medzi cestnými pitbullmi. Len tá cena... V základe ho kúpite za 26 600 eur aj s DPH, naša príplatková verzia však stála až 41 213 eur aj s DPH. Okrem iného v opcii dostanete základný servis na 5 rokov, alebo 50 000 km (čo mne osobne trvá tak rok), ale aj skvelý audio systém Harman/Kardon, vďaka ktorému pri správnej hudbe auto získa minimálne sto koní navyše...

Martin Trenkler;mg-7204-2.jpg

Zaujímavá je aj trojstupňová výstraha pred nárazom a nastaviteľný head-up displej, ktorý svojím štýlom vysúvacieho plexiskla robí z Mini mini-stíhačku. Spolujazdca poteší možno aj Driving excitement - graf využitia maximálneho výkonu a maximálneho krútiaceho momentu. Tie sa inak pohybujú v číslach 125 kW (170 k) pri 4 000 min.-1 a 360 Nm pri 1 500 min.-1. Maximálna rýchlosť je 225 km/h a zrýchlenie z 0-100 km/h zvládne za 7,3 s. Slušné!

Martin Trenkler;mg-6301-1.jpg

Napriek cene a „prémiovosti" má nový Mini Cooper SD svoje nedostatky. Napokon tak, ako každý človek. Ak si ho však kúpite, vedzte, že ste spravili dobre. Nie je možno najpohodlnejšie a občas vnútri vŕzga o nervy, inokedy vás kopne do chrbta nejaká nerovnosť a občas máte pocit, že vás vo vyššej rýchlosti chce zneistiť. Navyše pri tej cene... To je však len váš problém. Mini si kúpite, pretože na to máte, a pretože ho jednoducho musíte mať: odmení vás zážitkami, skvelou jazdou, krásnym dizajnom a kadečím iným. V prípade dieslu aj prekvapivo športovým výkonom s pomerne nízkou spotrebou. Čo dodať? Som po ňom hladný, že by som hádam vrazil aj nejakému producentovi.

Martin Trenkler

Martin Trenkler;mg-6291-2.jpg

Výkon

125 kW (170 k) / 4,000 min-1

Max. krútiaci moment/pri otáčkach

360 Nm / 1 500 - 2 750 min-1

Zrýchlenie (0-100 km/h)

7,3 s

Max. rýchlosť

225 km/h

Spotreba (mesto)

5,1 l/100 km

Spotreba (mimo mesta)

3.8 l/100 km

Spotreba (kombinovaná)

4,3 l/100 km

Emisie CO2

109 g/km

Pohotovostná hmotnosť

1 230 kg

Max. povolená hmotnosť

1 755 kg

Objem batožinového priestoru

278 l

Objem nádrže

44 l

Rozmery D/Š/V

4 005 / 1 727 / 1 425 mm



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri