Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Hyundai i30 1,4i LPG Family

Thursday, 24. 07. 2014 - 12:28, Ivan Václavík   

Hyundai i30 1,4i LPG Family

V meste sa cíti ako ryba vo vode: Tridsiatka v hierarchii modelov značky Hyundai sa už na slovenskom trhu dobre udomácnila a výdatne pomáha kórejskej značke priblížiť sa k najpredávanejším osobným automobilom na slovenskom trhu. Nedávno osviežila ponukové portfólio verzia s palivom LPG, o čom informuje nenápadná nálepka na zadnom skle.

hy-i30-lpg-9450g.jpg

Táto ponuka však môže byť pri rozhodovaní o kúpe auta a pri súčasných rastúcich cenách za tradičné palivá rozhodujúcim činiteľom. Pri testovaní tohto auta sme sa teda rozhodli zamerať našu pozornosť prioritne na jazdné vlastnosti hatchbacku Hyundai i30, ktorý tankuje okrem benzínu aj skvapalnený ropný plyn (Liquefied Petroleum Gas), teda v skratke LPG).

hy-i30-lpg-9453g.jpg

Len pre úplnosť spomeňme, že za zadnými sedadlami ponúka v základnej zostave batožinový priestor s objemom 378 litrov a po ich sklopení 1 316 litrov. Vodič má v  zornom poli indikátor radenia prevodových stupňov, na volante je k dispozícii ovládanie informačného systému, rádia a tempomatu, v testovanom aute sme mali k dispozícii tri režimy posilňovača riadenia - Comfort, Normal a Sport - ako aj vyhrievanie predných sedadiel. Pri parkovaní uľahčí manévrovanie režim Comfort. Ak si zvolíte režim Sport, získate rýchlejšiu a priamejšiu odozvu pre jazdu vyššou rýchlosťou. Uvedené režimy môžete aktivovať tlačidlom na volante.

hy-i30-lpg-9451g.jpg

Celkovo sme sa počas testovania cítili v kabíne príjemne, ba až komfortne, k čomu prispieval i veľmi tichý chod motora. Pravda, zrýchlenie tohto konkrétneho vozidla nebolo bohvieaké, pri predbiehaní treba myslieť na časovú rezervu, ale pre vyznávačov pokojnej jazdy so zníženou spotrebou je toto auto vhodným dopravným prostriedkom.

hy-i30-lpg-9479gg.jpg

Pri jazde sme využívali denné svietenie LED, statické osvetľovanie zákrut, tradičné elektronické systémy vrátane asistenčného pre rozjazd do kopca a vodič má výškovo nastaviteľné sedadlo, takže si môže upraviť polohu za multifunkčným volantom presne podľa svojich požiadaviek.

hy-i30-lpg-9454g.jpg

Prepnutie z klasického benzínového pohonu na LPG je maximálne jednoduché: stačí mierny dotyk tlačidla medzi prednými sedadlami. Pohon na LPG signalizujú zelené bodky. Ak sa sfarbia na červeno, znamená to, že v nádrži ubúda zásoba ropného plynu.

hy-i30-lpg-9458g.jpg

Počas testu bola priemerná spotreba 7,9 litra na 100 km; pri pokojnej jazde (100 km/h) s aktivovaným tempomatom a na šiesty prevodový stupeň môžete kalkulovať s priebežnou spotrebou okolo šesť litrov. Na diaľnici (130 km/h) však stratíte všetky ilúzie o nízkej spotrebe, lebo displej nekompromisne ukáže konzumáciu na úrovni takmer 9 litrov.

hy-i30-lpg-9478g.jpg

Celkový dojazd vyše 900 kilometrov (LPG + benzín) a mestská spotreba pod sedem litrov sa pri rozvážnom spôsobe jazdy skutočne oplatí. Overili sme si, že pohon LPG je najvhodnejším riešením v mestskej premávke, respektíve po okresných cestách. V meste sa dá jazdiť úsporne, pričom cena za plyn je približne o polovicu nižšia ako za benzín.

hy-i30-lpg-9459g.jpg

Čo sa týka samotného pohonu na ropný plyn, niektoré automobilové značky urobia potrebné úpravy na aute už pri fabrickej montáži. Hyundai urobí na svojich modeloch len predprípravu na LPG a odbornú montáž musí nový majiteľ zveriť autorizovanému servisu s certifikáciou. Za prestavbu sa pripláca 1500 €, čo nie je zanedbateľná položka. Aby sa táto investícia oplatila, treba ročne najazdiť okolo 25 000 km.

hy-i30-lpg-9456g.jpg

Objem batožinového priestoru prestavbou ovplyvnený nie je. Nádrž zabrala miesto pôvodne určené pre náhradné koleso. Otvory na tankovanie plynu a benzínu sa nachádzajú spoločne pod jedným krytom, sú dobre prístupné, pričom na plnenie plynu je potrebné použiť dodanú redukciu.

hy-i30-lpg-9455g.jpg

Množstvo skvapalneného plynu v nádrži indikujú štyri svetelné diódy na špeciálnom ovládači. Tlačidlo tohto ovládača sa dá používať aj počas jazdy, a tak prepínať medzi benzínovou prevádzkou a automatickým režimom, ktorý za vodiča rozhoduje o vhodnosti zapojenia LPG do spaľovacieho procesu. Na pohon prostredníctvom LPG však prepínajte až po zohriatí motora. Po naštartovaní motor konzumuje len benzín - až po krátkej chvíli sa zapojí LPG. Prepnutie signalizuje kontrolka. Ani po prepnutí na „plynový režim" však auto nejazdí výlučne na plyn. Keďže LPG má vyššie oktánové číslo, motor je poznateľne tichší.

hy-i30-lpg-9460g.jpg

Avšak kým pri bežných autách býva interval návštev servisu nastavený na 15- až 20-tisíc kilometrov (prípadne aj viac), na prehliadky s Hyundaiom spaľujúcim LPG je potrebné chodiť každý rok, alebo po najazdení 10 000 km. A zároveň je povinná každé tri roky (alebo pri 50 000 km) generálna revízia.

hy-i30-lpg-9452g.jpg

Jazda s pohonom LPG však určite prináša potešenie, ak nebudete s Hyundaiom i30 v bežnej premávke bojovať o sekundy. Komfortný podvozok výborne tlmí nerovnosti, motor takmer nie je počuť, predné sedadlá majú dobrú bočnú oporu. Brzdy reagujú pohotovo a dostatočne účinne. Odporúčame však vziať do úvahy, že LPG je v prípade modelu i30 dostupné jedine s motorom 1.4 MPI a v základnom vybavení Classic.

hy-i30-lpg-9457g.jpg

Náročnejšie stúpanie v kopcovitých úsekoch diaľnice v Rakúsku narobí tomuto hatchbacku starosti. Určite budete musieť podradiť zo šestky na päťku, respektíve až na štvorku, pričom motor bude potrebovať vyššie otáčky. Kombináciu benzín/plyn teda môžeme odporučiť jedine tým motoristom, ktorí najazdia veľa kilometrov v mestských podmienkach, alebo potrebujú auto na presúvanie sa po okresných cestách. Na diaľničné presuny je určite lepšou voľbou naftový agregát.

hy-i30-lpg-9458g.jpg

Údaje výrobcu o testovanom aute
Hyundai i30 1,4i LPG

Objem motora (cm3) 1 396
Výkon (kW/k) 73/100
Krútiaci moment (Nm) 137
Max. rýchlosť (km/h) 182
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 13,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,0
(Skutočná spotreba pri teste 7,7)

Cena testovanej verzie 13 490 €
Najlacnejšia verzia 11 990 €

+ Výrazné plusy
Veľmi tichý chod motora
Jednoduché prepínanie na LPG
Lacnejšia prevádzka auta v meste
- Najväčšie mínusy
Vyššia spotreba na diaľnici
Len priemerné zrýchlenie
Častejšia návšteva servisu

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri