Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Facebook connect
Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Moto

Ak vás článok zaujal, upozornite naň svojich známych. Vypíšte údaje a odošlite.

HONDA CRF1000L Africa Twin, modelový rok 2016

Saturday, 24. 10. 2015 - 14:01, Public relations   

HONDA CRF1000L Africa Twin, modelový rok 2016

Nový model: CRF1000L Africa Twin nadväzuje na schopnosť svojich slávnych predchodcov vydať sa na akúkoľvek cestu. S moderným a výkonným radovým dvojvalcovým motorom umiestneným v ľahkom a agilnom podvozku je tento stroj pripravený na každé dobrodružstvo na cestách aj mimo nich, na prejazd kontinentov aj na pravidelné dochádzanie do zamestnania.Okrem štandardného modelu sú v ponuke dve ďalšie verzie: prvý s vypínateľným systémom ABS pre zadné koleso a so systémom nastaviteľnej kontroly trakcie Honda (HSTC) s viacerými režimami, a druhý vybavený unikátnou dvojspojkovou prevodovkou Honda DCT (po novom ponúkajúcou režim pre jazdu v teréne, vypínateľným ABS pre zadné koleso a HSTC).

5-1-2.jpg

Obsah:
1 Úvod
2 Informácie o modeli
3 Hlavné vlastnosti
4 Príslušenstvo
5 Technické parametre

1. Úvod

Základné vlastnosti motocykla kategórie enduro - silný motor, robustný podvozok s vysokým zdvihom odpruženia, vzpriamená pozícia jazdca a široké riadidlá - sú zárukou jeho použiteľnosti v každom teréne. Táto praktickosť sa stala kľúčom k obľube týchto strojov: sú ľahko ovládateľné, pohodlné a prispôsobivé, sú rovnako doma na kľukatých cestičkách horských sediel, na diaľniciach aj v zapchatých uliciach miest. A keď ich majiteľ zatúži po skutočnom dobrodružstve, dokážu pokračovať v ceste aj tam, kde asfalt končí.

5-10-1.jpg

Večnou témou pri vývoji modelu CRF1000L Africa Twin bolo hľadanie optimálnej rovnováhy medzi jazdnými vlastnosťami v teréne, cestovným komfortom a agilitou. Svojou použiteľnosťou, charakterom a ovládateľnosťou v teréne, konštruktérov neustále udivoval jeden motocykel: pôvodný XRV750L Africa Twin. Ten sa aj v konkurencii dnešnej nezmernej ponuky cestovných endúr osvedčil ako vhodný etalón. Nový stroj, ktorý dnes prichádza s menom svojho predchodcu, nemá so starým modelom zhodný ani jeden diel. O to viac však zdedil z jeho esencie a charakteru, vďaka ktorým bol model XRV750 Africa Twin na ceste aj v teréne tak skvelý.

Pán Y. Hasegawa, hlavný vedúci projektu CRF1000L Africa Twin:

„Od samého počiatku konštrukcie a návrhu nášho nového stroja Africa Twin sme chceli vytvoriť plnohodnotné cestovné enduro, ktoré by svojmu majiteľovi prinášalo radosť a ktoré by bolo rovnako vhodné na prekonávanie kontinentov aj na jazdy po diaľnici a na každodenné dochádzanie. Odkaz a výkony predchádzajúceho modelu pre nás boli veľkou inšpiráciou a po mnohých mesiacoch výskumu, testovania, vývoja a jazdných skúšok získal model CRF1000L terénne schopnosti, ktoré robia z nespevnených ciest potešenie, komfort cestovného stroja a agilitu motocykla na každodenné dochádzanie. Inými slovami, vznikol tak model, ktorý si skutočne zaslúži meno Africa Twin."

5-12-1.jpg

2. Informácie o modeli
Všetko začína pri motore, ktorý musí podávať rovnako dobré výkony v teréne aj pri dlhých cestných presunoch - a samozrejme taktiež pri všetkých ostatných spôsoboch použitia. Radový dvojvalcový motor v CRF1000L Africa Twin má zdvihový objem 998 cm3 a jeho konštrukcia do veľkej miery čerpá z pretekárskych strojov CRF250R/450R. Ako príklad je možné uviesť napríklad rovnakú konštrukciu štvorventilovej hlavy Unicam, ktorá prispieva ku kompaktným celkovým rozmerom agregátu.

Vysoký výkon a krútiaci moment s lineárnym priebehom sú zárukou okamžitej odozvy v každých otáčkach - a to za sprievodu uspokojivého charakteristického hlbokého zvuku, ktorý s otáčkami postupne narastá. 270° fázovanie kľukových hriadeľov dodáva motoru osobitý charakter a zároveň poskytuje jazdcovi vynikajúcu kontrolu nad trakciou zadného kolesa. Elimináciu vibrácií zaisťuje dvojosový primárny vyvažovací hriadeľ.

Vďaka malej výške motora s polosuchou kľukovou skriňou činí svetlá výška CRF1000L Africa Twin plných 250 mm. Dômyselné usporiadanie ďalších súčastí okolo motora vytvára pozitívny dynamický aj estetický efekt. Vodné čerpadlo je umiestnené v puzdre spojky a čerpadlá vody aj oleja sú poháňané vyvažovacími hriadeľmi motora.

5-17-1.jpg

Ľahká šesťstupňová manuálna prevodovka využíva na ľahšiu zmenu rýchlostných stupňov rovnakú konštrukciu vačky radenia ako modely CRF250R/450R. Navyše je vybavená pomocnou hliníkovou trecou spojkou.

Okrem štandardného modelu sú v ponuke dve ďalšie verzie: prvý s ABS a so systémom nastaviteľnej kontroly trakcie Honda (HSTC) s viacerými režimami, a druhý vybavený unikátnou dvojspojkovou prevodovkou Honda DCT (po novom ponúkajúcou režim pre jazdu v teréne), ABS a HSTC. Na modeloch vybavených systémom ABS môže jazdec vypnúť ABS pre zadnú brzdu, čo mu umožní zablokovať zadné koleso pri jazde v teréne. Systém nastaviteľnej kontroly trakcie Honda ponúka štyri úrovne kontroly: úrovne 1, 2, 3 a vypnuté. Počet zásahov systému s rastúcou úrovňou klesá, čo umožňuje väčšie preklzávanie zadného kolesa.

Verzia s unikátnou dvojspojkovou prevodovkou DCT (Dual Clutch Transmission) disponuje štandardným manuálnym režimom, v ktorom môže jazdec radiť tlačidlami na ľavej rukoväti, a dvoma automatickými režimami. Režim D ponúka najlepšiu rovnováhu medzi spotrebou paliva a jazdným komfortom, zatiaľ čo režim S bol upravený s ohľadom na lepšie športové výkony. V tomto režime si jazdec môže zvoliť niektorý z troch rôznych spôsobov radenia.

5-2-2.jpg

Prevodovka DCT modelu CRF1000L Africa Twin je, samozrejme, schopná plne fungovať aj v teréne. Jej správanie pri jazde v teréne je možné zlepšiť stlačením tlačidla G. Stlačením tlačidla G dôjde v akomkoľvek jazdnom režime k zmene ovládania spojok a prevodovka jazdcovi sprostredkuje priamejší prenos hnacej sily.

Oceľový dvojitý kolískový rám modelu CRF 1000L Africa Twin zaisťuje skvelú rovnováhu medzi stabilitou pri vysokých rýchlostiach - a to aj pri plne naloženom stroji - a prvotriednymi terénnymi schopnosťami danými kombináciou jeho pevnosti a pružnosti. Centralizácia hmoty - umiestnenie prvkov, ako je napríklad batéria, pri zadnej strane hlavy valcov - prispieva k zníženiu ťažiska stroja a zlepšuje jeho agilitu.

Inverzná 45 mm vidlica Showa je plne nastaviteľná a je vybavená dvoma radiálne umiestnenými štvorpiestovými brzdovými strmeňmi Nissin a 310 mm „vlnovitými" plávajúcimi kotúčmi. Zadný tlmič Showa disponuje hydraulickou reguláciou predpätia. Podobne ako model CRF450R Rally, taktiež CRF1000L Africa Twin používa 21-palcové predné a 18-palcové zadné koleso s drôteným výpletom. Vďaka tomu je možné univerzálne pneumatiky s rozmerom 90 vpredu / 150 vzadu nahradiť niektorými zo širokej škály terénnych pneumatík.

V súlade s motívom „neobmedzené dobrodružstvo"má model Africa Twin minimum kapotáže a vyznačuje sa robustným, avšak súčasne ľahkým vyhotovením, ktoré jazdcovi poskytuje ochranu pred poveternostnými vplyvmi, ale zároveň zachováva štíhle a agilné proporcie stroja. Dvojité LED svetlomety dodávajú stroju originálny vzhľad. Výšku sedla je možné znížiť o 20 mm zo štandardných 870 mm na 850 mm. Objemná palivová nádrž (18,8 litra) a nízka spotreba paliva 4,58 l/100 km (WMTC v režime DCT) umožňuje dojazd vyše 400 km.

5-3-2.jpg

3. Hlavné vlastnosti

3.1 Motor
Kompaktný, ľahký a výkonný. Radový dvojvalcový motor modelu CRF1000L Africa Twin disponuje maximálnym výkonom 70 kW pri 7 500 ot./min. a krútiacim momentom 98 Nm pri 6 000 ot./min. Ďalej disponuje 270° fázovaním kľukových hriadeľov, hlavou Unicam so 4 ventilmi pre každý valec a suchou kľukovou skriňou. Kľuková skriňa je zhodná pre verzie s DCT aj s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou.

Motor modelu CRF1000L Africa Twin bol navrhnutý s dôrazom na dve kľúčové oblasti - prvou je ľahká ovládateľnosť a výkon pre celodenné jazdy, zatiaľ čo druhá zahŕňa výkon a krútiaci moment, ktoré jazdcovi sprostredkovávajú presné informácie o trakcii zadného kolesa. Prirodzeným vedľajším produktom týchto schopností je vysoká univerzálnosť takého stroja - motocykel sa v meste cíti rovnako dobre ako kdekoľvek inde.

Radové usporiadanie dvojvalcového motora so zdvihovým objemom 998 cm3 poskytuje optimálnu rovnováhu medzi výkonom, krútiacim momentom, hmotnosťou a fyzickými rozmermi, a to najmä vďaka tomu, že motor bol od samého počiatku konštruovaný s dôrazom na úsporu hmotnosti, centralizáciu hmoty a nízke ťažisko. K minimalizácii rozmerov aj hmotnosti veľkou mierou prispeli skúsenosti tímu HRC s motokrosovými verziami modelov CRF250/450R a s pretekárskym strojom CRF450R Rally. Vďaka tomu má motor v CRF1000L rovnakú dĺžku ako motor stroja CBR500R.

5-7-1.jpg

Vidlicový dvojvalec rovnakého zdvihového objemu a výkonu by bol fyzicky príliš dlhý a vysoký, než aby ho bolo možné účinne vtesnať do stroja s výkonnostnými cieľmi modelu Africa Twin. Nový motor s maximálnym výkonom 70 kW dostupným pri 7 500 ot./min. a krútiacim momentom vrcholiacim hodnotou 98 Nm pri 6 000 ot./min. sa vyznačuje lineárnou výkonovou krivkou a strmou krivkou krútiaceho momentu, ktoré zaisťujú potrebnú dynamiku v nízkych a stredných otáčkach a zároveň jazdcovi poskytujú konzistentný maximálny výkon.

Kompaktný a krátky motor taktiež prispieva k vysokej svetlej výške stroja, ktorá je kľúčová pre jazdné vlastnosti v teréne. Kľukové skrine sú vertikálne rozdelené a vyznačujú sa integrovanou olejovou nádržou (ide o prvý stroj Honda, na ktorom bolo toto riešenie použité). Vodné čerpadlo je umiestnené v skrini spojky (prvýkrát na motocyklovom motore), zatiaľ čo termostat je integrovaný v hlave motora.

Tým sa skracuje dĺžka potrebných hadíc, a uvoľňuje sa tak priestor pre vytvorenie atraktívneho exteriéru (zároveň s tým odpadá potreba externých upevňovacích skrutiek) a úsporu hmotnosti. Čerpadlá vody a oleja sú poháňané vyvažovacími hriadeľmi motora. Motory s manuálnou prevodovkou a s DCT majú zhodnú kľukovú skriňu, ktorá sa líši iba niekoľkými vonkajšími detailmi.

Motor využíva polosuchú kľukovú skriňu s olejovou nádržou v jej spodnej časti. Toto riešenie umožnilo menšiu hĺbku olejovej vane, a teda aj celkovo menšiu výšku celého motora. Vzhľadom na to, že tlakové čerpadlo je umiestnené v nádrži, odkiaľ olej dodáva do motora, nie je potrebné tlakové vedenie oleja, čím sa opäť šetrí hmotnosť a priestor.

5-16-2.jpg

Štvorventilové hlavy valcov s elektronickým vstrekovaním paliva PGM-FI sú vybavené vždy dvoma zapaľovacími sviečkami s duálnym a sekvenčným zapaľovaním, ktoré prispieva k rovnomernému spaľovaniu palivovej zmesi. Fázovanie zapaľovania taktiež prispieva k osobitému charakteru a správaniu samotného motora. Kompresný pomer je 10,0:1 .

Ventilový rozvod Honda SOHC Unicam bol prevzatý z modelov CRF250/450R. Ku kompaktným rozmerom hlavy valcov prispieva nízko umiestnený liaty vačkový hriadeľ (podobný ako na CBR1000RR Fireblade), ktorý zároveň umožňuje uhol sklonu ventilov potrebný na dosiahnutie ideálneho tvaru spaľovacej komory. Toto riešenie, ktoré sa navyše vyznačuje nízkou hmotnosťou, prispieva k centralizácii hmoty, a teda aj k zníženiu ťažiska. Nasávacie ventily majú priemer 36,5 mm, výfukové 31 mm.

Poradie zapaľovania a „výkonové pulzy" typické pre vidlicový motor modelu XRV750 Africa Twin zaisťovali vynikajúcu trakciu a jazdec mal zároveň k dispozícii presné informácie o priľnavosti zadného kolesa. Aby bolo možné dosiahnuť rovnaký pocit z ovládania plynu aj na CRF1000L Africa Twin, bol použitý nerovnomerný interval zapaľovania s 270° fázovaním kľukových hriadeľov.

Sekundárne vibrácie sú eliminované protibežným pohybom piestov, zatiaľ čo primárne inerciálne a mechanické vibrácie sú vyvažované pomocou dvojosových vyvažovacích hriadeľov. Predný vyvažovací hriadeľ používa dve závažia, zatiaľ čo zadný hriadeľ je kvôli úspore hmotnosti vybavený iba jedným závažím.

5-11-1.jpg

Vŕtanie a zdvih činia 92 mm × 75,1 mm. Táto veľkosť vŕtania prispieva k optimalizácii rovnováhy tuhosti a pevnosti počítačom navrhnutých piestov, zatiaľ čo živicový povlak ich spodných častí znižuje trenie. K ďalšiemu zníženiu trenia prispieva taktiež chrómový povlak AB-1 a povrchová úprava Palphos M1-A (použitá napríklad na CBR600RR) na čapoch piestov a na ojniciach.

Hliníkový stred spojky a prítlačný kotúč sú vybavené „pomocnými" vačkami, ktoré uľahčujú radenie rýchlostných stupňov smerom hore aj dole (ľahšie ovládanie páky), a „klznými" vačkami na spomaľovanie a podraďovanie. Bočná vôľa medzi prítlačným kotúčom a stredom bola optimalizovaná a to isté platí aj pre vôľu medzi trecím kotúčom a vonkajškom spojky.

Vzhľadom na to, že šesťstupňová prevodovka má úplne novú konštrukciu s novým tvarom zubov pre 1., 2., 3. a 4. rýchlostný stupeň, je samotná spojka fyzicky menšia a o 500 g ľahšia než konvenčné jednotky. Ložiskový čap kľukového hriadeľa bol na strane primárneho prevodu doplnený o rebrá na zachytávanie oleja, čím je zaistené konzistentné mazanie prevodu, pružiny tlmiča a primárneho čiastkového prevodu.

Konštrukcia vačiek radenia je rovnaká ako na modeloch CRF250/450R, čo je zárukou bezpečného radenia bez ohľadu na jazdné podmienky. Na zaistenie priameho prenosu hnacej sily a konzistentnej trakcie boli optimalizované fyzické tvary aj rozmery tlmiacich gumových prvkov na zadnom kolese.

Kvôli lepšiemu pôžitku z jazdy boli unikátne vnútorné súčasti koncovky výfuku skonštruované pomocou počítača (CAE). Výsledkom je charakteristický zvuk, v ktorom sa odráža tep motora. Toto riešenie si spoločnosť Honda nechala patentovať. Akusticky vyladená druhá komora vytvára ľahký a ostrý zvuk pri vyšších otáčkach, zatiaľ čo tretia komora zdôrazňuje hlboký a hutný tón veľkoobjemového dvojvalca.

Systém nastaviteľnej kontroly trakcie (HSTC) Honda ponúka štyri úrovne kontroly: úroveň 1, 2, 3 a vypnuté. Úroveň zásahov systému s rastúcou úrovňou klesá, a systém tak dovoľuje väčšie a väčšie preklzávanie zadného kolesa. Pri vypnutom systéme ABS pre zadné koleso môže navyše jazdec zadné koleso ľubovoľne zablokovať.

5-13-1.jpg

Africa Twin vo verzii s prevodovkou DCT disponuje inovovaným režimom S, ktorý ponúka tri úrovne športových jazdných vlastností (rýchlejší podraďovanie a schopnosť podržať zaradený vyšší/nižší rýchlostný stupeň). Tieto tri režimy umožňujú prispôsobenie odozvy prevodovky preferovanému jazdnému štýlu. Vybraná úroveň je uložená do pamäte riadiacej jednotky a je uložená ako štandardná - jazdec tak môže trvale stroj používať v režime S. Zvolená úroveň a režim sú taktiež zobrazené na prístrojovom paneli.

Prevodovka DCT taktiež ponúka možnosť „adaptívneho ovládania spojky", ktoré jazdcovi poskytuje prirodzený pocit v situáciách s častým pridávaním a uberaním plynu, keď umožňuje hladké radenie v nízkych otáčkach. Pre čo najlepšie vlastnosti v teréne ponúka prevodovka DCT novú funkciu v podobe tlačidla G umiestneného na pravej strane prístrojového panela. Stlačením tlačidla G dôjde v akomkoľvek jazdnom režime k zmene ovládania spojok a prevodovka jazdcovi sprostredkuje priamejší prenos hnacej sily.

Ďalšou novou funkciou systému DCT je detekcia svahu, vďaka ktorej dochádza k úprave spôsobu radenia v závislosti od sklonu svahu tak, aby jazdec mal vždy nad strojom plnú kontrolu.

3.2 Podvozok
Plne nastaviteľné odpruženie Showa je spojené s robustným dvojkolískovým rámom, ktorého tuhosť bola vyladená s dôrazom na optimálnu ovládateľnosť. Stroj je vybavený kolesami s rozmermi 21 a 18 palcov. 310 mm vlnovité kotúče vpredu sú vybavené radiálnymi štvorpiestovými strmeňmi Nissin. Univerzálne pneumatiky Dunlop 90/90-21 a 150/70-18 sú vhodné pre všetky povrchy.

Podvozok modelu CRF1000L Africa Twin musí spĺňať tri hlavné ciele: schopnosť prekonávať dlhé úseky jazdy v teréne a vynikajúcu rýchlostnú stabilitu pri jazde po cestách sólo aj s plne zaťaženým strojom so spolujazdcom a batožinou.

Skĺbenie všetkých troch atribútov predstavovalo pre konštruktérov značky Honda veľkú výzvu. Výsledný oceľový dvojkolískový rám (podobný, aký bol použitý na stroji CRF450R Rally) sa vyznačuje dôkladne vyladenou tuhosťou nielen všetkých výstuží a rúrok, ale dokonca aj šiestich starostlivo rozmiestených závesov motora.

Vďaka kompaktnej konštrukcii motora aj rámu je svetlá výška stroja 250 mm, rázvor dosahuje hodnotu 1 575 mm a sklon prednej vidlice/závlek sú 27,5°/113 mm. Ľahký pomocný rám je doplnený o diagonálne priečne vzpery a je schopný niesť batožinu a náklad s hmotnosťou až 30 kg. Suchá hmotnosť štandardného modelu predstavuje 208 kg, hmotnosť s náplňami potom 228 kg a rozdelenie hmotnosti medzi predné a zadné koleso je v pomere 49,1:50,9. Sedlo je umiestnené vo výške 870 mm (rovnako ako na XRV750L Africa Twin) a je možné ho jednoduchou úpravou znížiť o 20 mm.

Oproti XRV750L je vzdialenosť medzi čapom kyvného ramena a prednou pneumatikou o 8 mm kratšia (931 mm) a nový stroj je navyše vybavený o 20 mm dlhším kyvným ramenom. Umiestnenie položiek, ako je batéria, do blízkosti ťažiska (za valce motora) prispieva k vyššiemu zaťaženiu predného kolesa, čím sa zlepšuje stabilita aj trakcia. Uhol natočenia kolesa 43° na každú stranu umožňuje polomer otáčania iba 2,6 m, čo jazdec ocení pri jazde v hustej premávke aj na úzkych cestách.

A hoci má motor CRF1000L o 25 % väčší zdvihový objem a disponuje približne o 50 % vyšším výkonom než jeho predchodca, je nová Africa Twin dokonca nepatrne ľahšia, užšia v priestore nádrže a sedla a ponúka jazdcovi jazdnú pozíciu, ktorá umožňuje maximálnu kontrolu a pohyb.

Prevrátená 45 mm kazetová vidlica Showa so zdvihom 230 mm ponúka najlepšie parametre vo svojej triede. Pre maximálnu flexibilitu a ovládateľnosť je dlhý zdvih kombinovaný s nízkou úrovňou pruženia, pričom predpätie pružiny a tlmenia v kompresii aj v odskoku sú plne nastaviteľné.

5-19-1.jpg

Vidlica s predsunutou osou umožňuje zachovanie potrebného sklonu a zároveň posúva ťažisko systému riadenia (oproti konštrukcii s centrálne umiestnenou osou) bližšie k stredu, čím prispieva k centralizácii hmoty a k zníženiu hmotnosti. Liata hliníková hlava vidlice a kované spodné upevnenie vidlice - prepojené dutou hliníkovou rúrkou - sú k jednotlivým ramenám vidlice pripevnené skrutkami v hornej a dolnej časti.

Nová 45 mm vidlicaShowa a jej hlava sú - vďaka rozsiahlemu uplatneniu metód pre zníženie hmotnosti - o 860 g ľahšie než 43 mm „vzpriamená" vidlica a hlava na XRV750L Africa Twin.

Predné odpruženie a veľkorysú svetlú výšku vhodne dopĺňa zadný tlmič Showa, ktorý umožňuje zdvih osi zadného kolesa plných 220 mm. Vrchný upevňovací bod tlmiča je kvôli centralizácii hmoty umiestnený čo najnižšie. Tlmič je vybavený 46 mm valcom s oddeleným zásobníkom (podobne ako na motokrosových strojoch CRF), ktorý zaisťuje stabilné tlmenie aj pri extrémnej jazde v teréne. Predpätie pružiny je možné regulovať otočným prvkom na tele tlmiča. Tlmenie v odskoku a kompresii je tiež plne nastaviteľné

Jednodielne kyvné rameno z hliníkovej zliatiny má šesťuholníkový prierez, pričom na pravej strane (vedľa koncovky výfuku) je rameno hlbšie, aby bola zachovaná potrebná ohybová tuhosť, a je tvarované tak, aby nebránilo koncovke výfuku. V prepákovaní Pro-Link je použitý odolný kovaný hliník skupiny 6000, ktorý sa vyznačuje nižšou hmotnosťou a vyššou odolnosťou. K skrini motora je kyvné rameno upevnené pomocou 17 mm dutých koaxiálnych skrutiek.

CRF1000L Africa Twin má kolesá rovnakých rozmerov ako CRF450R Rally - 21palcov vpredu a 18 palcov vzadu; vďaka tomu si jazdec môže vybrať zo širokého radu terénnych pneumatík. Šírky ráfikov sú 2,15 palca / 4 palce. Duté 20 mm osi kolies vpredu a vzadu zlepšujú tuhosť a zároveň pomáhajú znižovať hmotnosť. Výplet na ľavej strane zadného kolesa je kvôli úspore miesta usporiadaný tangenciálne, zatiaľ čo na pravej strane je výplet medzi nábojom a ráfikom lineárny kvôli dosiahnutiu čo najväčšej pevnosti.

5-20-1.jpg

Kompaktné dvojdielne radiálne umiestnené štvorpiestové strmene sú navrhnuté s ohľadom na 310 mm „vlnovité" kotúče a sú doplnené o sintrované doštičky (podobné riešenie je použité na modeli CRF450R Rally), čím je zaistený potrebný brzdný účinok na ceste aj v teréne. Upevnenie brzdových doštičiek už neobsahuje závlačky, čím sa zjednodušila a taktiež odľahčila jeho konštrukcia. K úspore hmotnosti prispievajú taktiež hliníkové náboje kotúčov - prvýkrát na motocykli značky Honda.

Zadný „vlnovitý" kotúč s rozmerom 256 mm tiež pochádza z modelu CRF a bol pre Africa Twin optimalizovaný. Vŕtanie a tvar kotúča zaisťujú bezpečné zastavenie za každých podmienok. Ľahký dvojkanálový systém ABS je možné vypnúť iba pre zadné koleso.

Pneumatiky Dunlop OE 90/90-21 a 150/70-18 so širokými priečnymi drážkami a menšími rozstupmi medzi rovnobežnými drážkami, majú kostru aj zloženie vyvinuté špeciálne s ohľadom na dobré jazdné vlastnosti na cestách aj v teréne.

3.3 Vzhľad a výbava
Minimalistická kapotáž poskytuje jazdcovi ochranu bez toho, aby bola zbytočne objemná; negatívny LCD displej je umiestnený vertikálne v štýle rely strojov a uľahčuje jazdcovi rýchle čítanie potrebných údajov. Nové ovládače boli navrhnuté s dôrazom na ergonómiu a sú rozmiestnené na skosených hliníkových riadidlách. Na osvetlenie slúžia výhradne LED diódy.

5-9-1.jpg

Štylistický koncept modelu CRF1000L Africa Twin vychádza z motívu „neobmedzené dobrodružstvo". Kompaktný motor obsahuje minimum vonkajších dielov. Výsledkom toho je úzky profil stroja a nádrž s objemom 18,8 l, ktorá jazdcovi umožňuje lepšie ovládanie a poskytuje mu viac voľnosti v pohybe. Vďaka malým presahom cez pôdorys stroja sa navyše výrazne obmedzuje riziko poškodenia pri menších pádoch. Dvojité LED svetlomety nadväzujú na odkaz XRV750L Africa Twin, ktorý ešte viac zdôrazňuje „dvojitá kruhová" aura LED svetiel. Taktiež zadné svetlo je tvorené LED diódami.

Na zaistenie maximálnej ochrany pred vetrom počas jazdy - bez toho, aby tým bola ovplyvnená voľnosť pohybu pri jazde terénom - tvoria kapotáž a ochranný štít jeden celok. Stredový otvor pod štítom pomáha eliminovať turbulencie a umožňuje použitie vyšší štít, zatiaľ čo dva bočné otvory odvádzajú prúdiaci vzduch okolo paží a ramien. Ako voliteľné príslušenstvo je ponúkaný o 90 mm vyšší a o 30 mm širší štít.

Taktiež prúdenie vzduchu okolo motora je starostlivo regulované pomocou deflektorov, obtokov a ohybov. Na zaistenie konzistentného prísunu vzduchu do vzduchovej komory pri akcelerácii aj pri ustálenom zaťažení sú štyri vzduchovody v priestore chladiča doplnené otvormi na troch miestach; tri z nich sa nachádzajú na prednom spojleri, dvanásť na vnútornom kryte a dva na zadnej strane vnútorného krytu.

Zvisle usporiadaný negatívny LCD panel kopíruje tvar kapotáže v štýle rely motocykla. Vďaka tomu má jazdec všetky informácie prehľadne pred sebou a nemusí zrakom pohybovať vpravo či vľavo. Na troch riadkoch v spodnej časti sa zobrazujú rôzne údaje (hodiny, zaradený rýchlostný stupeň, HSTC, počet prejdených kilometrov, denné počítadlo, teplomer a stav paliva ), pričom medzi jednotlivými hodnotami môže jazdec prepínať pomocou kurzora. V hornej časti LCD displeja sú zobrazené najdôležitejšie údaje: rýchlosť, otáčky motora a množstvo paliva. Informácie o režime prevodovky DCT - zvolený režim D-S a stlačenie tlačidla G - sú rozmiestnené vedľa seba.

Ovládacie tlačidlá pre štandardnú verziu aj pre vyhotovenie s prevodovkou DCT boli navrhnuté s dôrazom na pohodlie jazdca a ľahké ovládanie. Funkcie informačného displeja a systém HSTC sa ovládajú tlačidlami na ľavej rukoväti. Ovládač ukazovateľov smeru bol posunutý bližšie k ruke jazdca. Na pravej rukoväti sa nachádza tlačidlo štartéra a ovládač núdzových svetiel.

Na ovládanie prevodovky DCT je CRF1000L Africa Twin vybavená na ľavej rukoväti tlačidlami na „manuálne" radenie - tlačidlo na radenie nahor je umiestnené na zadnej strane a ovláda sa ukazovákom, zatiaľ čo tlačidlo na radenie nadol je umiestnené bližšie k jazdcovi a ovláda sa palcom. Na pravej rukoväti sa v tomto prípade nachádza prepínač na voľbu režimu AT/MT (automatický/manuálny) a volič N-D-S (neutral, drive, sport).

Parkovacia brzda sa ovláda zatiahnutím za páku na ľavej rukoväti, pričom táto páka má štyri polohy, ktoré zodpovedajú brzdnej sile pre rôzne podmienky. V najzadnejšej polohe je brzda schopná udržať plne naložený stroj s dvoma osobami a batožinou vo svahu so sklonom až 18%. Parkovaciu brzdu je možné jednoducho uvoľniť stlačením poistky. Strmeň parkovacej brzdy na zadnom kotúči je chránený plastovým krytom.

Skosené hliníkové riadidlá sú robustné a zároveň sa vyznačujú atraktívnym vzhľadom. Vyrábajú sa v Japonsku z nového materiálu s vysokým pomerom pevnosti a hrúbky, takže stena rúrky je iba 3 mm hrubá. V strede má priemer 28,45 mm, ktorý sa smerom k okrajom zmenšuje na 22,2 mm. Rúrka riadidiel je o 50 % ľahšia a oveľa pevnejšia než konvenčné oceľové riadidlá.

Prenos rázov pri jazde v teréne znižujú gumové príchytky, zatiaľ čo mosadzné vložky minimalizujú únavu v dôsledku vibrácií pri dlhých cestách. Konce riadidiel sú vybavené chráničmi rúk.

Model CRF1000L Africa Twin bude dostupný v štyroch farebných vyhotoveniach: dvoch štandardných a dvoch špeciálnych verziách:

CRF Rally (SE)
Trikolóra Africa Twin Tricolor (SE)
Strieborná metalíza Digital Silver Metallic
Matná čierna metalíza Matte Ballistic Black Metallic

Pretekanie je súčasťou DNA značky Honda a CRF Rally v kombinácii červenej Extreme Red a pruhov Victory Red s trojfarebným vyhotovením sedla odkazuje na pretekársky stroj HRC CRF450R Rally. Vyhotovenie Trikolóra odkazuje na pôvodný model XRV750L Africa Twin, pričom nezameniteľné línie a farby sú oslavou návratu tejto legendy.

4. Príslušenstvo
Pre stroj bude k dispozícii kompletná ponuka originálneho príslušenstva Honda vrátane horného a bočných kufrov, zatmaveného štítu, zvýšeného štítu, vrchných a spodných deflektorov, gumových stúpadiel pre spolujazdca, nožnej radiacej páky pre DCT, vyhrievaných rukovätí, 12 V zásuvky, hmloviek vrátane montážnej konzoly, polepov kolies či alarmu.

5-18-1.jpg

5. Technické parametre

MOTOR
Typ Kvapalinou chladený štvortaktný radový dvojvalec so 4 ventilmi na valec, 270° fázovaním kľukových hriadeľov a hlavou uni-cam
Zdvihový objem 998 cm3
Vŕtanie a zdvih 92,0 × 75,1 mm
Maximálny výkon 70 kW / 7 500 ot./min. (95/1/EC)
Max. krútiaci moment 98 Nm pri 6 000 ot./min. (95/1/EC)

PALIVOVÝ SYSTÉM
Objem palivovej nádrže 18,8 litra
Spotreba paliva (režim WMTC) Man. 4,6 l/100 km (WMTC)
DCT: 4,58 l/100 km (WMTC)

HNACIE ÚSTROJENSTVO
Spojka Man. Mokrá, lamelová, s vinutými pružinami, hliníková vačka radenia a trecia spojka
DCT: 2 mokré lamelové spojky s vinutými pružinami
Prevodovka / typ 6-stupňová manuálna so stálym záberom / 6-stupňová DCT
Stály prevod Reťaz s tesniacimi O-krúžkami
Systém nastaviteľnej kontroly trakcie (HSTC) * HSTC - 3 úrovne +vypnutie (* iba modely s ABS a DCT, nie je možné v prípade štandardného modelu)

RÁM
Typ Oceľový dvojitý kolískový rám s oceľovým zadným pomocným rámom

PODVOZOK
Rozmery (D × Š × V) 2 335 × 875 × 1 475 mm (STD), 2 335 × 930 × 1 475 mm (ABS/DCT)
Rázvor kolies 1 575 mm
Výška sedla (STD poloha / nízka poloha) 870/850 mm
Svetlá výška 250 mm
Hmotnosť bez náplní: 208 kg (STD), 212 kg (ABS), 222 kg (DCT)
Pohotovostná hmotnosť 228 kg (STD), 232 kg (ABS), 242 kg (DCT)
Polomer otáčania 2,6 m

ZAVESENIE KOLIES
Predná vidlica 45 mm inverzná teleskopická kazetová vidlica Showa s nastavením predpätia a sily tlmenia, zdvih 230 mm.
Zavesenie zadného kolesa Jednodielne liate hliníkové rameno so systémom Pro-Link, plynovým tlmičom, hydraulickým nastavením predpätia a odskoku, zdvih zadného kolesa 220 mm

5-15-1.jpg

KOLESÁ
Predné koleso Hliníkový ráfik s drôteným výpletom
Zadné koleso Hliníkový ráfik s drôteným výpletom
Veľkosť predného ráfiku 21 × 2,15
Veľkosť zadného ráfiku 18 × 4,00
Pneumatika vpredu 90/90-21 dušová
Pneumatika vzadu 150/70-18 dušová

BRZDY
Systém ABS, typ ABS* 2-kanálový systém s možnosťou vypnutia pre zadné koleso (* iba modely ABS a DCT, nie je možné v prípade štandardného modelu)
Typ vpredu Dva 310 mm vlnovité kotúče s plávajúcimi strmeňmi, hliníkovou hlavou a radiálnymi 4-piestovými strmeňmi so sintrovanými doštičkami
Typ vzadu 256 mm kotúč s 1-piestovým strmeňom a doštičkami zo sintrovaného materiálu Páková parkovacia brzda na modeli s prevodovkou DCT s prídavným
1-piestovým strmeňom

PRÍSTROJE A ELEKTRICKÁ VÝBAVA
Prístrojový panel Negatívny LCD prístrojový panel v rely štýle obsahujúci: ukazovateľ rýchlosti, otáčkomer, ukazovateľ stavu paliva, indikátor zaradeného rýchlostného stupňa, *ABS, *HSTC, počítadlo prejdených kilometrov, denné počítadlo a hodiny
*označuje typ s ABS/DCT
Svetlomet Dva LED svetlomety (1 diaľkové svetlá / 1 stretávacie svetlá) s LED technológiou
Zadné svetlo LED
Ukazovatele smeru STD: žiarovkové
ABS/DCT: LED. Obe verzia s funkciou oranžových pozičných svetiel

Všetky parametre sú predbežné a môžu sa bez predchádzajúceho upozornenia zmeniť.

** Upozornenie: uvedené hodnoty sú výsledky namerané spoločnosťou Honda pri štandardných skúšobných podmienkach stanovených WMTC. Skúšky sú vykonávané na rovnej vozovke so štandardnou verziou vozidla, s jedným jazdcom a bez dodatočnej voliteľnej výbavy. Skutočná spotreba paliva sa môže líšiť v závislosti od spôsobu jazdy, údržby vášho stroja, poveternostných podmienok, stavu vozovky, tlaku pneumatík, inštalovaného príslušenstva, nákladu, hmotnosti jazdca a spolujazdca a ďalších faktorov.

Africa Twin - An Interactive Adventure Made By Honda : https://www.youtube.com/watch?v=VSR0NMpSrQM&feature=youtu.be



Diskusia k článku