Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Ford B-Max 1,5 TDCi Duratorq Spirit X

Thursday, 21. 02. 2013 - 22:26, Ivan Václavík   

Ford B-Max 1,5 TDCi Duratorq Spirit X

Maximálne pohodlné nastupovanie: Unikátne riešenie ponúka záujemcom o kúpu rodinného auta značka Ford. Model B-Max nielenže má zadné dvere posuvné, ale stredový stĺpik zakomponovali inžinieri do ich konštrukcie, takže po otvorení dverí ho nevidieť. Cez veľký otvor sa dá pohodlne nastupovať na zadné sedadlá a keď potrebujete naložiť väčší predmet (napríklad televízor), jednoducho otvoríte predné i zadné dvere - a je to.

ford-b-max-5-ncap-01g.jpg

Kým konkurenčný Opel zvolil pri Merive otváranie zadných dverí proti smeru jazdy, Ford sa priklonil v prípade modelu B-Max k posuvným dverám, pričom dvere zároveň slúžia aj ako stredový stĺpik. Malou nevýhodou takéhoto riešenia je, že držiaky predných bezpečnostných pásov sú integrované do operadiel, takže ich hľadanie si vyžaduje trošku cviku. Navyše - pásy preto nie sú výškovo nastaviteľné. Okrem toho zatvorenie zadných posuvných dverí si vyžaduje oveľa viac sily, než sme predpokladali, čo zrejme nebude vyhovovať nežným ženským rúčkam. Na druhej strane si zaslúži pochvalu ochrana prahov pod dvermi, takže v nepriaznivom počasí sme si nezašpinili nohavice o znečistené prahy; tie zostávajú vždy úplne čisté.

ford-b-max-7616g.jpg

Tento malý rodinný Ford nemá problémy s prepravou troch dospelých pasažierov na zadných sedadlách, aj keď v pozdĺžnom smere môžu mať vyšší jedinci problémy s priestorom na nohy. V prípade, že vo Forde B-Max sa povezie päť cestujúcich, budú troška stiesnení a s uložením početnej batožiny zrejme budú mať problémy. V základnom usporiadaní (pod podlahou je rezerva na núdzový dojazd) je totiž využiteľný objem len 304 litrov. Po sklopení zadných delených sedadiel - manipulácia s nimi je pohodlná - bude k dispozícii 1 372 litrov. Úplne sklopiť možno aj predné sedadlo, čím vznikne úložný priestor v dĺžke až 2,35 m.

ford-b-max-7621g.jpg

Pod podlahovým vekom sú ešte praktické odkladacie priestory. Podlahu vlastného batožinového priestoru si môžete nastaviť do dvoch polôh - v dolnej vznikne hlbší priestor pre vyšší náklad. V hornej polohe (o 12 cm vyššie) získate rovnú úložnú plochu s malým spodným priestorom, kam môžete bezpečne uložiť napríklad drobné veci, či cennosti, aby boli lepšie chránené a skryté. V hornej polohe má podlaha nosnosť 300 kg.

ford-b-max-7622g.jpg

Vo Forde B-Max je interiér prispôsobený vodičovi. Medzi charakteristické prvky v interiéri patrí stredová konzola prechádzajúca až dole k sedadlám. Páka radenia je síce dlhšia, ale jej dráhy sú krátke a presné. Volant výborne padne do ruky, na jeho ramenách sú ovládače telefónu (vľavo) a tempomatu. Sedadlo vodiča je výškovo nastaviteľné, doplnené bedrovou a lakťovou opierkou. Spolujazdec však sedí pomerne vysoko a nemá možnosť regulácie výšky sedáku. Po sklopení operadla na sedadle spolujazdca vznikne užitočná pracovná plocha na zadnej strane operadla. Obe predné sedadlá sú elektricky trojstupňovo vyhrievané. V zimných mrazoch sme privítali vyhrievanie predného skla.

ford-b-max-7623g.jpg

Páčili sa nám efektne tvarované a dostatočne veľké vetracie otvory na prístrojovom paneli. Pod stropom je výklopné zrkadielko na kontrolu detí sediacich vzadu. Zadní pasažieri majú po bokoch sedadiel veľké priestory na odkladanie fliaš s nápojmi. V noci si môžete atmosféru vo vozidle ozvláštniť do červena ladeným intímnym osvetlením. Svietidlá sú umiestnené v stropnej konzole, stredovej konzole a v priestore pre nohy. Na voľbu rozhlasových staníc slúži 10 predvolieb.

ford-b-max-7627g.jpg

Dieselový motor je krátko po naštartovaní hlučnejší, no len čo sa zahreje, utíši sa na prijateľnú mieru. Podvozok je tvrdší, takže najmä šofér vníma nerovnosti na ceste. Chválime výborné brzdy, ktoré reagujú okamžite a účinne. V zákrute sa B-Max správa stabilne, bezpečne sedí na vozovke, je však predurčený na pokojný štýl jazdy.

ford-b-max-7618g.jpg

Pri ustálenej rýchlosti 100 km/h nám displej ukázal pri zaradenej päťke priebežnú spotrebu 4,2 litra, pri 120-ke to bolo 5,5, ale na diaľnici pri 130 km/h už 6,5 litra. V kombinovanom režime sme však dokázali po najazdení 700 km na jednu nádrž udržať priemernú spotrebu na úrovni 5,5 litra. Celkovo toto auto absolvovalo počas novinárskych testov 10 000 km a dlhodobá priemerná spotreba sa rovnako udržala na 5,5 l/100 km. Kto chce jazdiť extrémne úsporne, tomu odporúčame využívať indikátor radenia rýchlostí. Nenápadnú miniatúrnu šípku však treba hľadať.

ford-b-max-7624g.jpg

Nový Ford B-Max bol vyvinutý špeciálne do mestskej premávky. Vozidlo má síce na pohľad menšie rozmery, ale jeho dômyselný systém otvárania dverí Ford Easy Access vytvára vstupný otvor široký až 1,5 m, čo umožňuje pohodlný prístup do priestranného interiéru. Pri zvyčajnom usporiadaní dverí býva tento otvor široký 70 - 80 cm.

ford-b-max-7617g.jpg

Ford zvolil pri modeli B-Max rozsiahle bezpečnostné vybavenie. K nemu patrí ABS + elektronický systém EBD, pri núdzovom (intenzívnom) brzdení sa aktivuje výstražná funkcia smerových svetiel. V spleti skratiek nechýba ESP + asistent rozjazdu do kopca HLA, ďalej elektronický systém podpory brzdenia v núdzových situáciách EBA, skratkou EPAS je označený elektrický posilňovač riadenia s variabilným účinkom.

ford-b-max-7619g.jpg

Asistent pre rozjazd do kopca HLA zabráni nechcenému cúvnutiu. Systém predĺži účinok brzdnej sily o 2,5 sekundy, čím získate čas pri presune chodidla z pedálu brzdy na plynový pedál. Táto funkcia vám príde vhod aj pri zastavení a opätovnom rozjazde na klzkom povrchu.

ford-b-max-7620g.jpg

Systém stranového presmerovania krútiaceho momentu TVC automaticky sníma povrch vozovky stokrát za sekundu. Na základe získaných informácií priebežne rozdeľuje hnaciu aj brzdnú silu medzi obe predné kolesá. To zvyšuje záber a spresňuje riadenie pre lepší prejazd zákrutou, či zvládnutie nerovností vozovky. Špičková technológia TVC je u tohto vozidla dodávaná ako štandardná výbava.

ford-b-max-7625gg.jpg

Elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá sú vo farbe karosérie, s integrovanou miniatúrnou smerovkou. Bezuzáverový systém hrdla palivovej nádrže EasyFuel zabraňuje natankovaniu nesprávneho paliva. Tento detail významne pomáha pri čerpaní paliva. No nevedno prečo iný detail motoristovi sťažuje krušné chvíle po defekte: skrutka na uvoľnenie dojazdovej rezervnej pneumatiky má totiž nekonečný závit.

ford-b-max-7628g.jpg

Významným prínosom pre posádku vo Forde B-Max je automatické núdzové volanie prvej pomoci. Inovatívna služba značky Ford získala už aj niekoľko ocenení. Prepracovaná funkcia núdzového volania Emergency Assistent dokáže automaticky používať váš mobilný telefón k tiesňovému volaniu, akonáhle zistí, že ste mali dopravnú nehodu. Záchrannú službu vo väčšine krajín v Európe (okrem Holandska) informuje okamžite, pričom poskytne údaje o polohe vozidla. Paradoxom je, že holandskému šoférovi v jeho vlasti nepomôže, ale inde v Európe, vo vyše 30 krajinách vrátane Slovenska, áno. Holandská vláda totiž na tento projekt nepristúpila. Služba Ford Emergency Assistent je počas celej životnosti vozidla bezplatná.

ford-b-max-7630g.jpg

Funkcia sa aktivuje, ak je k systému SYNC pripojený mobilný telefón a nehodu signalizujú aktivované airbagy alebo núdzové odpojenie palivového čerpadla. Automatická hlasová správa informuje o nehode na čísle tiesňového volania 112 v jazyku krajiny, kde sa udalosť stala. Používateľ však môže hovor zrušiť tlačidlom vypnutia.

ford-b-max3g.jpg

Ďalším významným prvkom je inovatívny systém prevencie nárazu pri nízkej rýchlosti Active City Stop, ktorý zmierni alebo dokonca úplne odvráti náraz pri jazde v kolóne, keď rýchlosť neprekračuje 30 km/h. Ak systém zistí, že vozidlo pred vami náhle zastavilo, aktivuje brzdy na plný výkon.

ford-b-max-7631g.jpg

Údaje výrobcu o testovanom aute
Ford B-Max 1,5 TDCi

Objem motora (cm3) 1 499
Výkon (kW/k) 55/75
Krútiaci moment (Nm) 190
Max. rýchlosť (km/h) 158
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 16,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,1

Cena testovanej verzie 15 990 €
Najlacnejšia verzia 13 333 €

+ Výrazné plusy
Pohodlné nastupovanie aj v stiesnenom priestore
Úsporný motor, výborné brzdy, tvar volantu
Celoeurópsky systém núdzovej pomoci
- Najväčšie mínusy
Skrutka na rezervu s nekonečným závitom
Len priemerná dynamika, slabé zrýchlenie

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri