Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Formula 1

F1 pokračuje tento víkend v Rakúsku

Wednesday, 29. 06. 2016 - 08:44, Ľuboš Kašický   

F1 pokračuje tento víkend v Rakúsku

Okrem Hungaroringu najbližšia možnosť, ako vidieť F1 naživo je pre Slováka rakúsky Spielberg. Ešte než vyrazíte, mali by ste vedieť toto.

Rakúsko má vo formule jeden dlhú tradíciu. Ako jedna z mala krajín sa môže dokonca pýšiť pretekármi takých zvučných mien ako Niki Lauda, Jochen Rindt, či Gerhard Berger. Prvé preteky o veľkú cenu Rakúska sa konali na starom Zeltwegu (prvé verzia bola na miestnom letisku) v roku 1963, ešte ako nezaradené do MS, kam sa dostali o rok neskôr. Úvod sa vydaril, no na jeho pokračovanie si Rakúšania museli počkať šesť rokov. To už postavili nový Zeltweg, ktorý je prírodným okruhom v malebnom prostredí po hradom Spielberg. Oficiálne ho pomenovali Osterreichring a pretekári si ho rýchlo obľúbili. V kalendári F1 tak zostal osemnásť rokov (1970-87), kým ho úzka trať a už nepostačujúca infraštruktúra vyradili z hry. Na svoju prestavbu čakal ďalších deväť rokov. Rakúšania naškrabali asi 100 miliónov šilingov a pod vedením Hermana Tilkeho trať zrekonštruovali. Prebudovania sa netýkalo iba okruhu, kde Tilke vypustil slávnu zákrutu Bosch (nedohodli sa majiteľmi pozemku), ale okruh dostal nové depo aj tlačové stredisko. Takto remodelovaná trať sa premenovala na A1-Ring. Bola dlhá 4328 metrov a zostal jej charakter = brzda - plyn. Na konci dlhých roviniek boli totiž pomalé zákruty Castrol, Remus a Gosser, ktoré umožňovali predbiehanie a robí preteky zaujímavými.

a1-3.jpg

Naposledy sa na tejto trati jazdilo v roku 2003, kde vyhral MiSchumacher pred Räikkonenom a Barrichellom. Nemcovo víťazstvo však ohrozovala nepríjemná udalosť počas pitstopu. „Mechanikom sa asi zdalo, že som príliš vychladol, tak ma chceli trošku zohriať.", - zavtipkoval si na tlačovke Schumacher. Keď však v spätnom zrkadle uvidel plamene, tak mu určite do smiechu nebolo. Čo sa stalo? V 23.kole, suverénne vedúci Schumi, prifrčal na pravidelnú zastávku, aby dotankoval palivo a vymenil gumy. Všetko prebiehalo bez problémov až do chvíle, keď sa mechanik pokúsil vytiahnuť tankovacie zariadenie z nádrže. Na rozpálené vozidlo vytiekol benzín, ktorý sa okamžite vznietil a nasledovala prehliadka protipožiarnej pohotovosti. Okamžitý zásah požiarnikov netrval ani pätnásť sekúnd a Michael sa nielenže vrátil na tretie miesto, ale jeho „tankovací" čas bol (napriek nezvyčajným problémom) iba o 11-12 sekúnd horší od mal vtedy vedúci Montoya a Räikkonen! „Dve kolá pred týmto incidentom tankoval Rubens, ktorý mal problémy s tankovacou pištoľou a museli sme použiť Michaelovu," - vysvetľoval po pretekoch šéf tímu, Jean Todt. „Keď dorazil Michael, zostalo v tryske trochu paliva z predošlého tankovania. To sa vylialo na vozidlo a vzňalo sa.".

a2-3.jpg

Viacej ako na túto plamenné intermezzo si však história pamätá tímovú réžiu o rok predtým (2002), kedy vedúcemu Barrichellovi prikázali pustiť Schumachera do čela a ten to ostentatívne urobil v posledných metroch pretekov, aby ukázal svetu, aký je on chudáčik. Pravda však bola taká, že mal túto klauzulu v zmluve a dostal za ňu poriadny balík peňazí. Zahrať sa pred svetom bolo na úkor športu a pošpinil aj vlastný tím, ktorý ho tak dobre platil.

a6.jpg

V roku 2014 sa Osterreichring do F1 vrátil, no nový majiteľ ho premenoval na Red Bull Ring. Red Bull zafinancoval náročnú prestavbu a zlepšenie infraštruktúry. Pre úplnosť si povedzme, že Red Bull Ring bol znovu otvorený už 15.mája 2011, no nebolo jasné, či sa vráti aj do F1. Trať sa oproti tej predošlej (A1-Ringu) prakticky nezmenila (4326m). Zato sa menili niektoré mená zákrut, čo sa nepáčilo najme Niki Laudovi. Jeho zákruta sa totiž premenovala na zákrutu Pirelli. Na rozdiel od Bergera, ktorého zákruta sa premenovala na Wurth, sa však rakúsky van Gogh F1 urazil a obvinil Red Bull, že je to preto, lebo jeho Mercedes poráža „okrídlených býčkov". Vedenie Red Bullu preto intrigánskemu ex-šampiónovi odkázalo, že aj zákruty sú len komerčný produkt a predávajú sa za lepšiu cenu.

a4-2.jpg

Tento rok dostal RedBullring nový asfalt a Pirelli sem vezie tie najmäkšie pneumatiky (po tretíkrát aj Ultrasofty). Na 4326 metrovej trati sa jazdí 71 kôl a predpokladá sa stratégia jednej až dvoch zastávok. Samozrejme, ak sa nič mimoriadne neudeje. A stať sa môže, pretože niektoré predpovede vravia o teplotách okolo 25°C a nevylučujú dážď. Nuž uvidíme. Jazdí sa tradične o 14.00 (preteky aj kvalifikácia). Dovidenia teda pod Spielbergom.

a3-1.jpg

 



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri