Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

Dakar: Slovensko v kamiónoch reprezentuje Jaroslav Miškolci

Friday, 04. 01. 2013 - 08:01, Andrej Haverda   

Dakar: Slovensko v kamiónoch reprezentuje Jaroslav Miškolci

Ak sa rozhliadneme po širšej špičke kamiónov, s vidinou končiacej platnosti technických predpisov a nábehu tých nových pred Dakarom 2014 nevidíme - až na výnimky - žiaden rýdzi stroj, ktorý by doterajšie štandardy tímov posúval výrazne ďalej. Najvýznamnejšou novinkou je úplne nový obratný „špeciál" Hino FT 500, opäť nasadený do kategórie pod 10 ton.

Hino je tradičným solitérom dakarského dobrodružstva;

Ten však na Dakare nepovedie skúsený dakarský jazdec Teruhito Sugawara, ale málom nesmrteľný, už 72-ročný Teruhitov otec Yoshimasa. Napokon, tím Hino Sugawara je tradičným solitérom dakarskej rallye. Výhodou pre Japoncov je fakt, že nemusia dodržiavať predpísanú minimálnu hmotnosť 8500 kg - a tak navzdory osemlitrovému motoru vezú iba 6700 kg, čo bude pre nich znamenať veľkú výhodu hlavne v úvodnej tretine rallye v dunových presypoch - ich ľahké stroje budú bezpochyby profitovať z kvalitného pohybu v nich. A v tých oboje generácie Sugawarovcov jazdia veľmi dobre. Nový kamión sa predstaví s ľahšou plachtovou nadstavbou, motor Hino je po prvýkrát na Dakare osadený vstrekovacím systémom, tzv. common rail. Vozidlo má ľahšie kolesá či medzichladiče za kabínou. Posledne sa Japonci nenápadne vošli až do prvej desiatky (na deviatu priečku) a nový kamión je vraj subjektívne snáď o 30 % lepší.

Keď prišla vlani početná flotila špičkových „špeciálov" stajne Petronas De Rooy Iveco ku štartovým prehliadkam, bolo jasné, že tentoraz sa už neuspokojí s úlohou večného vyzývateľa. Po roku stojí Gerard de Rooy a jeho partia pred ďalším cieľom: potvrdiť svoju pozíciu na vrchole, ktorú doposiaľ vládnucim Rusom zobrali vo veľkom štýle, vybrúsiť svoj žiariaci diamant. Ten povedie spomínaný Gerard de Rooy, ktorý na štarte v Lime po prvýkrát odštartuje s najnižším štartovým číslom 500 - dvadsaťpäť rokov po svojom otcovi Janovi, ktorý brázdil púšte (hoci tie africké) s impozantnými prototypmi značky DAF (a v roku 1987 zvíťazil). Gerard bude obhajovať prvenstvo opätovne s kapotovaným „špeciálom" Powestar Torpedo a znovu vo farbách malajského Petronasu. Jeho bratranec Hans Stacey (víťaz Dakaru 2007) aj nováčik tímu, skúsený rallyman René Kuipers, majú k dispozícii nové „špeciály" Trakker Evo 3 so zníženou stavbou karosérie, ale inak totožnou a osvedčenou technikou.

Značka Iveco obhajuje prvenstvo z Dakaru 2012;

Ku stajni zo Sonu sa pridá aj súťažný exmajster sveta Massimo „Miki" Biasion (tento víťaz Rallye Dakar z roku 1999 v triede sériových kamiónov spoločne s Gerardom vo veľkom štýle ovládli októbrovú Rallye Maroc 2012) i rýchly súkromník Joseph „Jo" Adua. S výnimkou mladého dravca de Rooya sú všetci piloti nad hranicou 50 rokov. Na rýchlosti im to však neuberie - naopak, sústredia sa na precízne využitie vysokého potenciálu svojich vozidiel. Práve vek do značnej miery eliminuje aj najväčšiu slabinu tejto stajne, a tou môže byť vzájomná vnútro tímová rivalita pilotov, z ktorých minimálne traja hodlajú útočiť až na post najvyšší. Svoje zohráva tiež nedostatok tímovej hierarchie, ktorá u Rusov funguje dokonale. Všetky posádky navyše disponujú skúsenými navigátormi, s ktorými sú piloti viazaní dlhodobou spoluprácou.

Hlavným vyzývateľom de Rooyovcov budú tradične Rusi, respektíve Kamaz Master - ten sa chystá útočiť na dobytie stratených pozícií z éry Vladimíra Čagina a Fidarusa Kabirova. V „zbornej" ako by sa nič nezmenilo - snáď iba to, že všetci piloti sú o rok skúsenejší, vytrénovanejší, skrátka lepší. Najväčšou zmenou je post kormidelníka - ten prevzal z rúk generalissima Semjona Jakubova sedemnásobný víťaz Vladimír Čagin. Až čas ukáže, či to pre Rusov bola dobrá voľba - Jakubov bol osobnosťou s množstvom obchodných i diplomatických stykov, zatiaľ čo Čaginov vplyv možno vidieť skôr v riadení výchovy posádok a vo vedení testovacích programov. Ak sa pýtate, kto vyrazí do Južnej Ameriky, potom je odpoveď prakticky rovnaká ako vlani: s dokonale vycizelovanými „ostrými" kamiónmi Kamaz 4326-9 to budú Eduard Nikolajev a víťaz Silk Way Rally 2012 Ajrat Mardejev. Predchádzajúcu evolúciu Kamazu 4326 povedie (možno trochu neprávom odpisovaný) Andrej Karginov. Tradičnú úlohu spoľahlivého rýchleho servismana zohrá Ilgizar Mardejev.

Kazach Ardavičus vlani porazil celú továrenskú zostavu "zbornej";

Nemožno zabudnúť ani na klientsky „špeciál" Kamazu, ktorý znovu povedie vo farbách Astany v Dubaji žijúci Kazach Artur Ardavičus, držiteľ bronzovej trofeje z posledného Dakaru. „Zborná" má teda čo vracať nielen holandskej ekipe s Ivecami za porážku z posledného ročníka, ale aj Ardavičusovi, s ktorým prehrala tiež, hoci ten nikdy nemal v spolupráci s továrenským tímom na ružiach ustlané. Rusov však strašia technické zmeny pred Dakarom 2014: veľké motory, ktoré používajú, budú musieť byť osadené reštriktorom sania - preto sa už obzerajú po vhodnejšom agregáte. Ktovie, možno s rokmi vypiplanými agregátmi domácej výroby z Jaroslavského motorového závodu štartujú naposledy.

Ďalšia holandská ekipa Eurol Veka MAN disponuje nesmierne kvalitnou zostavou (aj napriek strate českého pretekára Aleša Lopraisa) - Marcelom van Vlietom, (majiteľom stajne) Petrom Versluisom a Pascalom de Baarom. Predovšetkým van Vliet má vysoké ambície, nehovoriac o Versluisovi, ktorý sa po druhej priečke na Silk Way Rally 2012 (navyše so „špeciálom" disponujúcim špičkovým motorom, prepracovaným pružením, zníženou karosériou aj vynikajúcimi diskami ruskej výroby) tiež netají úmyslom preniknúť do bojov o pódiové umiestnenia. Kamión MAN, technicky odlišný, avšak skvelých parametrov, poženie po juhoamerických dunách i Nemec Mathias Behringer. A ak nebude príliš vyťažený pomocou stajňovej buggy krajana Mathiasa Kahleho, môže sa stať šťukou v rybníku „ťažkej väzby".

O drámy nebude núdza ani v 35. ročníku...;

Holandský Ginaf Rally Power tentoraz podporuje iba súkromných jazdcov. Jednak sa ocitol v ekonomických problémoch a potom nemá konkurencieschopné vozidlo. Na tento rok si vytýčil postaviť nový a ľahší kamión klasickej koncepcie. V otázke dodávky motora za Caterpillar pokračujú jeho snahy o spoluprácu s českou Buggyrou. S klientskymi strojmi sa objavia Jose Smink, Claudio Bellina či Jan Lammers.

Holanďan Johan Elfrink proklamovaný kapotovaný Mercedes Zetros nedokázal dokončiť, a tak opäť preženie svoj Mercedes Axor. Zato nové kamióny postavil holandský xDakar. Ambície tejto stajne však nesiahajú ani do prvej pätnástky - prítomnosť v nej by bola skôr prekvapením. S dvojicou nových truckov DAF, ktoré sú ľahšie (i keď menej úhľadné), sa predstavia Peter van den Bosh a Frits van Eerd. Van den Boshovi by určite prospelo, keby svoj „špeciál" už neprevracal na bok, ako tomu bolo v posledných dvoch rokoch.

"Princezna" sa na trase Dakaru objavila už v roku 2011;

Česká účasť ako celok je po technickej aj jazdeckej stránke možno najkvalitnejšia v histórii. Minuloročná havária, zničený kamión, ani dva zlomené stavce nezmiernili vášeň Aleša Lopraisa k slávnej rallye. Synovec šesťnásobného víťaza Dakaru Karla Lopraisa vyráža na nadchádzajúci ročník púštneho dobrodružstva s iným vozidlom i novou posádkou. Nemôže síce nasadiť nový kapotovaný „špeciál" Jamal, pôjde však s poslednou verziou svojej Tatry 815, s ktorou pretekal už v roku 2011 (ponesie číslo 503). Tá doznala viacero zmien, okrem iného zmenila farbu - zo žiarivo žltej na červenú. „Môj strýc Karel mal túto farbu na svojej prvej Tatre," hovorí Aleš. „Mal ju rád a víťazil s ňou. Tak sme si povedali, že je čas na zmenu."

Minuloročný model aj napriek ťažkej havárii do šrotu úplne nešiel, hoci z neho v podstate zostal iba volant. „Kvôli analýze sme všetko priviezli späť, niektoré poznatky boli veľmi cenné. Vďaka partnerom sa podarilo kamión postaviť na kolesá a začať stavať úplne nový kapotovaný stroj, ktorý bude koncom januára hotový," uvádza ďalej Aleš Loprais. Že by, v zmysle „Kráľovnej 69", lovil partnerku v aristokratických kruhoch? „Kde že," smeje sa. „Kráľovná 69 („69" je energetický nápoj, pozn. autora) sa bude volať nový kamión, ktorý bude evolúciou zošrotovanej ,Princeznej‛ Jamal. Každopádne ideme opäť pokúšať šťastie, v ústrety novým zážitkom," dodáva Aleš, ktorého po púštiach bude navigovať Belgičan Serge Bruynkens a pozíciu mechanika zaujme Radim Pustějovský.

Vlaňajšia dramatická havária Aleša Lopraisa so šťastným koncom;

Poďme ku kamiónom značky LIAZ, ktoré dnes medzi tímami bez priamej továrenskej podpory patria k absolútnej špičke. Podarilo sa ich výrazne zrýchliť - revíziou a miernymi vylepšeniami prešli prakticky všetky komponenty. Oboje „špeciály" dostali novú, pevnejšiu nadstavbu zhodnej siluety ako v roku 2012. Pohonné jednotky majú mierne odlišnú výkonovú charakteristiku a opravou prešiel celý hnací trakt, prevodovka, nápravy, vylepšilo sa pruženie, tlmiče (slovenskej výroby FRT), výkon motora a rozloženie hmotnosti. Značným plusom je i výrazné zrýchlenie výmeny poškodených pneumatík. „Keď sa vylepšia ešte niektoré neduhy ako napríklad dofukovanie kolies, majú kamióny na to, aby bojovali o popredné priečky," hovorí Vlastimil Vildman.

So štartovým číslom 524 vyrazí na trať posádka Jaroslav Valtr, Josef Kalina a Jakub First. Ako uvádza Josef Kalina, ide o posádku medzigeneračnú, ale predsa len s už nezanedbateľnými skúsenosťami. „Mám 63. rokov, Jarda 43. a mechanik Kuba First 23. Posádka sme ale určite dobrá, ľudsky si sadneme," hovorí nestor tímu Kalina. „Sme ako dedko so synom a vnukom, ale fungujeme skvelo," dodáva so smiechom Jaroslav Valtr. Práve pre neho je Dakar 2013 príležitosťou nadviazať na 12. miesto, ktoré získal pri svojej premiére v úlohe pretekárskeho pilota na poslednom Dakare. Josef Kalina sa naopak v úlohe člena súťažnej posádky postaví na štart už po osemnásty krát, k tomu má ďalšie štyri účasti v iných úlohách - s jeho vekom medzi dakarskými pretekármi atakuje rekordné postavenie.

Kamióny LIAZ k širšiemu okruhu favoritov bezpochyby patria;

Pri Rallye Dakar v roku 2011 si 47-ročný Vlastimil Vildman splnil svoj sen. V úlohe vodiča kamióna LIAZ úspešne absolvoval okružný maratón juhoamerickým kontinentom a na cieľovej rampe v Buenos Aires bol spokojný so štrnástym miestom. Potom si doprial rok odpočinku a teraz sa opäť hlási o slovo. V Liazke so štartovým číslom 545, s ktorou posledný dakarský ročník absolvoval Poliak Józef Cabala, si spolu s ním do kabíny sadne skúsený mechanik Jan Bervic (štartujúci v súťažnej posádke po piatykrát) a v premiérovej úlohe navigátora Martin Macík mladší, ktorý má už za sebou dve navigátorské účasti v Silk Way Rally (2009 a 2011).

V sprievodnom ansámbli sú ďalší skúsení dakaristi - šéf tímu Martin Macík, mnohonásobný účastník (najmä afrických Dakarov) Ladislav Fajtl, nenahraditeľný manažér Martin Pabiška, ako aj grupa mechanikov na čele s Jiřím Čápom. Celkom má stajňa KM Racing 21 členov.

Ginaf verzus LIAZ. Kto bude tentoraz úspešnejší?;

Czech Dakar Team, teraz už pod vedením Tomáša Vrátneho (ktorý vlani absolvoval preteky v úlohe rýchlej asistencie InstaForex Loprais Teamu a spoločne s Otom Měřínským i Radimom Pustějovským vybojovali konečnú 18. priečku), implantoval do osvedčeného kopřivnického základu Tatier nové agregáty roudnickej Buggyry - Gyrtech Dakar Power - špičkových parametrov. Bude však záležať iba na pilotoch tatroviek, či dokážu ich potenciál využiť. Tatru so štartovým číslom 506 povedie Martin Kolomý (na Dakare 2012 najúspešnejší český jazdec, skončil siedmy), ktorému aj tentoraz budú sekundovať bratia René a David Kiliánovci.

Tomáš Vrátný (so Slovákom Jaroslavom Miškolcim a Milanom Holáňom) „vyfasovali" číslo 512. Rovnaký agregát bude poháňať aj tretí kamión, trojice Marek Spáčil/Jan Vodrhánek/Viktor Chytka. Tí sa budú snažiť dokázať, že ich zelený LIAZ (štartového čísla 536) nepovedal na Dakare 2009 - po kvalitnom výkone pre technické problémy napokon odstúpil z priebežného 6. miesta neďaleko cieľa - posledné slovo. „Na Dakar mali ísť pôvodne tri tatrovky. Tú poslednú sme však bohužiaľ nestihli pripraviť, preto sa oživil LIAZ," uvedie Marek Spáčil. „Liazka je oproti tatrovkám síce o dve generácie starší kamión, avšak aj napriek tomu sa s ňou chcem predrať do prvej desiatky," dodal.

Marek Spáčil na ceste ku 7. priečke v poslednom ročníku;

Novinkou 35. ročníka je aj Tatra 158 Phoenix tímu Dakar Team Holland Marcela Schoo. Ten svoj Ginaf predal a jeden ročník Dakaru vynechal. Tentoraz sa teda vracia za volantom Tatry (hoci s kabínou a motorom koncernu Paccar) postavenej v českej Kopřivnici. Schoo navyše posilní ekipu Bonver Dakar a minimálne s ňou bude na trati úzko spolupracovať.

Projekt Bonver Dakar vznikol v netradičnom zoskupení síl tímov KM Racing, Bonver, Czech Dakar a Holland Dakar. „Našim cieľom je vytvoriť najúspešnejší a najväčší český tím na Rallye Dakar. Usúdil som, že pokiaľ pôjdu všetci v jednom tíme, budeme oveľa silnejší a naše ambície väčšie. Nesmierne ma teší, že sa to podarilo zrealizovať," vyjadrí sa Tomáš Vrátný. A Martin Macík ho doplní: „Je správne, že sme odstránili spory z minulosti a prekonali žabomyšie vojny." Pod hlavičkou Bonver Dakar budú štartovať nielen posádky šiestich kamiónov - za ich volantmi sa teda objavia nielen Vrátný, Kolomý, Schoo (Tatra) a Valtr, Spáčil, Vildman (LIAZ) - ale aj motocyklisti David Pabiška s Janom Veselým, obaja na strojoch zn. Yamaha.

Tarta Phoenix premiérovo na štarte Rallye Dakar;

Brazílčan André de Azevedo s ďalšou Tatrou však tentoraz v listine štartu chýba. Jeho dlhoročný sponzor Petrobras totiž pridelil podporu pre rok 2013 stajni Mitsubishi Brasil, a tak Andrého po dlhých 24 rokoch nepretržitých účastí na štarte nenájdeme. Navyše je jeho Tatra vraj na predaj...

Na súťažné kamióny čakala vo francúzskom Le Havre v druhej polovici novembra minulého roka, kde sa odohrávali technické prehliadky všetkých vozidiel, novinka. Martin Pabiška z českého KM Racing Teamu k tomu poznamená: „Spočívala v tom, že do kamiónov sa museli na mieste namontovať špeciálne pásy, ktoré budú pri pretekoch strážiť voľný chod náprav. Po namontovaní komisári označili pásy plombami, aby s nimi už nikto nemohol manipulovať." Podľa jeho slov ide o nové nariadenie usporiadateľskej spoločnosti ASO, ktoré má zaistiť zjednotenie technických podmienok podvozka pri jazde v teréne. „Ide o to, aby ako v minulosti nedochádzalo pri súťaži k protestom, že má niekto väčší voľný chod náprav a tým je v teréne zvýhodnený. Preto sa pristúpilo k tomuto úkonu, ktorý sa laickej verejnosti možno zdá nepochopiteľný, avšak pre ovládateľnosť a rýchlosť kamióna v teréne ide o zásadnú vec, ktorá môže rozhodovať o poradí v cieli."

SLOVÁCI A ČESI NA RALLYE DAKAR 2013 (KAMIÓNY):
č. 503 - Aleš Loprais/Radim Pustějovský/Serge Bruynkens (CZE/BEL/Tatra)
č. 506 - Martin Kolomý/René Kilián/David Kilián (CZE/Tatra)
č. 512 - Tomáš Vrátný/Jaroslav Miškolci/Milan Holáň (CZE/SVK/Tatra)
č. 524 - Jaroslav Valtr/Jakub First/Josef Kalina (CZE/LIAZ)
č. 536 - Marek Spáčil/Jan Vodrhánek/Viktor Chytka (CZE/LIAZ)
č. 545 - Vlastimil Vildman/Martin Macík ml./Jan Bervic (CZE/LIAZ)



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri